اواخر سال ۲۰۱۵ بود که Moon Studio با همکاری مایکروسافت بالاخره بازی مورد انتظار Ori and The Blind Forest را منتشر کرد. استدیوی خلاق و جویای نام Moon Studio در ابتدا به طور مستقل کار خود را شروع کرد و سپس بازی Ori را نه تنها به عنوان یک بازی ساده، بلکه در قالب یک اثر هنری تمام عیار به یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۵ تبدیل کرد. به طوری که سازندگانش پس از موفقیت بی چون و چرای بازی Ori and The Blind Forest به سرعت تصمیم به توسعه دنباله آن گرفتند و پس از دو سال بازی Ori and The Will of The Wisps را معرفی کردند. گیم پلی پلتفرمر و بسیار سرگرمکننده بازی در کنار نقشه مترویدوانیایی و سبک هنری خاص آن، این عنوان را به یکی از بهترین بازیهای دهه تبدیل کرد و تایید انتشار دنباله آن را میتوان یک خبر خوشحالکننده دانست. بازی Ori از آن دسته بازیهای مستقل و کوچکی است که به جامعه بازیبازان ثابت میکند برای خلق یک بازی شگفتانگیز و بحثبرانگیز، هیچ نیازی به بودجههای هنگفت چند میلیون دلاری نیست و این ایده است که یک بازی را تبدیل به یک اثر هنری پرطرفدار تبدیل میکنند. در ادامه مطلب به بررسی اندک اطلاعاتی میپردازیم که از بازی Ori and The Will of The Wisps در اختیار داریم.

داستان مجموعه از زبان درخت روح روایت میشود. روحی که در قلب طبیعت، زندگی تمام گیاهان و جنبندگان را به جریان میاندازد. ماجرا از طوفان سهمگینی آغاز میشود که تولدِ روحِ سفیدِ مبارزی به نام اُری را رقم میزند. اُری توسط موجودی به نام نارو به سرپرستی گرفته میشود و نارو هم او را مانند فرزند خود بزرگ میکند. تا زمانی که حادثهای کشنده تمام جنگل و حیات جاری در آن را به نابودی میکشاند و موجب مرگ نارو از شدت گرسنگی میشود. در این پرده از داستان بازی، اُری مجبور میشود تنها به دل جنگل بزند و سرنوشت خود را دنبال کند. اما مگر او چقدر میتوانست تنها در یک جنگل دوام بیاورد؟ کار او به جایی رسید که از شدت خستگی دیگر امیدی به ادامه راه نداشت و سپس توسط درختِ روح، مجددا به زندگی بازگردانده شد. در این قسمت، موجودی کوچک و نورانی در ظاهر یک اُرب آبی درخشنده وارد داستان میشود و به اُری در پیدا کردن راهش در جهان بازی و مهمتر از آن، در مبارزه با دشمنانش کمک میکند. باقی داستان را باید خودتان تجربه کنید و آن را لو نمیدهم. اما در کل ماجرا به جایی ختم میشود که اُری باری دیگر حیات درخت روح را به جنگل بر میگرداند و در اینجا نوزادی که یکی از کاراکترهای اصلی بازی Ori and The Will of The Wisps است به دنیا میآید و بازی به پایان میرسد. به طور کلی داستان بازی Ori روایتی نمادین از احیای زندگی در جهانی رو به زوال رفته است که در نقش شخصیت اصلیاش، به عنوان نمادی از امید به بازگرداندن حیات به این دنیای تاریک میپردازید.

پس تا اینجای کار میدانیم که از نظر داستانی قرار است با یک حماسه امیدبخش همراه باشیم که حوادث احساسی خوشحالکننده و در عین حال غمگینی را رقم میزند که با روایت آهسته و دلنشین خود حسابی بازیکن را تحتتاثیر قرار میدهند. روایتی که از همان ثانیههای آغازین خود با نوتهای گوشنواز و بهیادماندنی گریس کوکر (Gareth Coker) کارش را شروع میکند و طی فراز و فرودهای متعدد و میخکوبکننده ادامه پیدا میکند. موسیقی متن بازی Ori در نسخه قبلی حسابی مورد استقبال قرار گرفت و فراتر از طرفداران بازی، به گوش خیلی دیگر از شنوندگان رسید تا جایی که از آن در آثار مختلف استفاده شد. عده زیادی از منتقدین حوزه گیم هنور تم اصلی موسیقیهای Ori and The Blind Forest را یکی از بهترین تِرَکهای تاریخ صنعت گیم میدانند. آهنگ دلنشینی که حسابی به بازی قبلی روح بخشید و قرار است نمونههای قطعا گوشنوازتری از آن را در بازی Ori and The Will of The Wisps بشنویم. از همان نخستین ثانیههای تجربه Ori که وارد منوی بازی میشوید، این نوتهای محسورکننده گرث کوکر هستند که تمام حواس بازیکن را جلب بازی میکنند. سپس این موسیقی متنهای شنیدنی، با لحظه به لحظه گیمپلی و روایت داستان بازی ادغام میشوند و تجربهای استثنایی را برای مخاطب خود رقم میزنند. کافی است یک وعده پای تجربه بازی Ori and The Blind Forest بنشینید تا سریعا آلبوم موسیقی متنهای بازی را به پلی لیست روزانه خود اضافه کنید و در موقعیتهای مختلف به گوش دادن به موسیقیهای این بازی بپردازید. بازی Ori توسط دستهای از هنرمندان رویاپرداز خلق شده است که بیش از هرچیزی، بازیکن خود را به رویاپردازی در طول روز خود دعوت میکنند.

دنباله بازی Ori همیشه پس از معرفی زودهنگام خود در سال ۲۰۱۷ تحت سکوتهای خبری طولانی مدت قرار گرفته و به جز چند تریلر تماشایی کوتاه، اطلاعات زیادی از آن در اختیار نداریم. بعد از گرافیک چشمنواز با سبک گرافیکی منحصر به فرد بازی و موسیقی متن شنیدنیاش، اولین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب میکند، تغییر و پیشرفت گیمپلی بازی نسبت به نسخه قبلی است. گیمپلی پلتفرمر (سکوبازی) بازی در نسخه قبلی هم با وجود دابل جامپ، پریدن برروی دیوارها و بالا رفتن از سطوح مختلف خیلی سرعتی بود. موانع چالش برانگیز و نبود قابلیت ذخیره خودکار، حسابی بازیکنان را به چالش میکشید و در برخی از مراحل بازی با سرعت خیلی زیادی باید با تکرار الگوهای مختلف در بازی پیشروی میکردید. حالا در بازی Ori and The Will of The Wisps هم قابلیتهای جدیدی برای جابجایی سریع در محیط به تواناییهای اُری و روح محافظش اضافه شده است که قطعا روند بازی را سریعتر از قبل میکند. برای مثال میتوان به بهبود مکانیزم قلاب بازی قبلی و همچنین قابلیت شیرجه به داخل سطوح شنی و جابجا شدن در زیر زمین اشاره کرد. در بازی جدید میتوانیم با قابلیتهای جدیدی در محیط جابجا شویم و ایدههای بازی قبلی با سطوح گستردهتری در بازی تعبیه شدهاند. دشهای جدید و انیمیشنهای بسیار متنوعی هم به بازی اضافه شدهاند که هنوز در رابطه با روند دستیابی به آنها و سیستم ارتقای بازی اطلاعات تکمیلی در دست نداریم. روند بازی قبلی به این صورت بود که هر بار با رسیدن به یک درخت روح، قابلیت جدیدی کسب میکردیم و ارتباطمان با روح محافظ بیشتر میشد. حالا به طور دقیق نمیدانیم که آیا همه قابلیتهایی که تا انتهای بازی قبلی به دست آورده بودیم، در ابتدای این بازی جدید در دسترس خواهند بود یا اینکه دوباره باید روند دستیابی به قدرتهای گوناگون در بازی طی شود؟ از طرفی هم میتوان انتظار داشت که سیستم ارتقای درختی بازی قبلی هم باری دیگر به بازی جدید اضافه شود و بتوانیم رفته رفته با پیشروی در بازی، قابلیتهای مختلف اُری و روح محافظش را ارتقا دهیم.

گیمپلی بازی Ori and The Blind Forest شدیدا از کمبود تنوع در سیستم مبارزات رنج میبرد و اساسا به گونهای بود که تنها با فشردن پیاپی یک کلید، دشمنان را از سر راه بر میداشتید. از همین رو شاهد تغییرات حساب شدهای در سیستم مبارزات بازی Ori and The Will of The Wisps هستیم. سازندگان بازی روند آشنای مبارزات دشمنان مختلف را با الهام گرفتن از سیستم مبارزات سری بازی Dark Souls بهبود بخشیدهاند و حالا با گیمپلی بسیار متنوعتری نسبت به نسخه قبلی روبهرو هستیم. اُری در بازی جدید، دارای سه نوع سلاح مختلف است که میتوانید بسته به شرایط محیطی و دشمن مقابل، یکی از آنها را انتخاب کنید و به مبارزه با انواع دشمنان بپردازید. اولین دسته شامل یک شمیر و یک پتک میشود و همانطور که از ساختار این دو سلاح سرد پیداست، به نظر میرسد شاهد کمبوهای پرسرعت اما با آسیب کمتر با استفاده از شمشیر و همچنین کمبوهای آهستهتر اما قدرتی با استفاده از پتک باشیم. در دسته دوم یک کمان برای اُری در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن تیرهای مختلفی را به سوی دشمنان پرتاب میکند و در دسته سوم هم بمبهای دستی را خواهیم داشت. هرکدام از این سه نوع سلاح، در سیستم درخت ارتقاها، قابل ارتقا و شخصیسازی خواهند بود و حتی میتوان قابلیتهایی را به آنها اضافه کرد که در سیستم مبارزات بازی کارایی نخواهند داشت. برای مثال میتوانید با استفاده از یکی از همین قابلیتها با بیرون کشیدن شمشیر خود، نوار سلامتیتان را بازیابی کنید.

سازندگان بازی Ori همواره در پی به تکامل رساندن بازی خود با الهام گرفتن از بازیهای مورد علاقهشان بودهاند و یکی از مواردی که آن را با الهام از بازی Diablo در نسخه جدید بازی قرار دادهاند، قابلیت بازگشت به عقب و عبور مجدد از یک صحنه است که به خوبی در بازی Ori and The Will of The Wisps پیادهسازی شده است. به گونهای که اگر در مبارزه با یک دشمن عملکرد رضایتبخشی از خود نشان ندادید، چند ثانیهای به عقب برگردید و مجددا آن قسمت را رد کنید. در بازی جدید یک بخش چند نفره کوچک هم قرار گرفته است که بسیار سرگرمکننده به نظر میرسد و مکانیزم آن به اینگونه است که باید با استفاده از قابلیتهای مختلف اُری در جابجایی نظیر قلاب یا دشهای هوایی، با نهایت سرعت یک مسیر مشخص را طی کنید. سپس با آپلود کردن عملکرد خود در این تورنومنت سرعتی، بازیکنان دیگر را به چالش بکشید. عملکرد بازیکنان دیگر در محیطهای مشابه، در قالب یک روح در کنار اُری به نمایش در میآید و به گونهای باید با شبح بازیکنان دیگر مسابقه دهید و رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کنید و به اشتراک بگذارید.

بازی Ori را باید یکی از موفقترین بازیهای مستقل دهه قبلی دانست. بازی زیبایی که در عین سادگی، بازیکنان را محو تماشای محیطهای حیرتبرانگیزش میکرد و با گیمپلی صعودی و روایت سرگرمکنندهاش بازیکن را غرق خود میکند و همزمان با موسیقی متنهای الهامبخش و شنیدنیاش مخاطب را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد. طبق سابقه نه چندان طولانی اما بسیار درخشان Moon Studio میتوان انتظار داشت که بازی Ori and The Will of The Wisps قطعا سرگرمکننده و تاثیرگذارتر از بازی قبلی خواهد بود و مجددا یک تجربه به یاد ماندنی و حیرتانگیز را در پیش رو خواهیم داشت. بازی Ori and The Will of The Wisps در تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۲۰ به صورت انحصاری برای محصولات مایکروسافت منتشر خواهد شد و طبق انتظار، خبری از انتشار آن برروی کنسول سونی نیست. از همین حالا میتوان پیش بینی کرد که بازی Ori and The Will of The Wisps نه تنها یکی از موفقترین بازیهای سال، بلکه یکی از بهترین بازیهای دهه پیش رو خواهد بود و قرار است حسابی از تجربه آن لذت ببریم. این بازی یک اثر هنری تمام عیار است و قطعا سالها پس از انتشارش از آن نه تنها به عنوان یک بازی ویدئویی، بلکه به عنوان یک اثر هنری خارقالعاده که مخاطبینش با جهان درون آن تعامل برقرار میکنند و طی لحظه به لحظه آن، همزمان با شنیدن موسیقی متنهای الهام بخش بازی، محو تماشای محیطهای زیبای میشوند و خود را پس از ساعتها تجربه بازی، غرق در گیمپلی و حوادث داستانی آن در مییابند.