شرکت سونی در سالهای متوالی شاهد موفقیتهای چشمگیری در صنعت گیمینگ بود؛ اما همه بازیهای این شرکت مورد استقبال گیمرها قرار نگرفتند. در این مطلب میخواهیم موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن را در کنار 5 مورد از ناموفقترینهای آن معرفی کنیم.
شرکت سونی از سوم دسامبر سال 1994 وارد صنعت گیمینگ شد و از آن زمان تاکنون پلی استیشن یکی از بزرگترین پرچمدارهای این صنعت است. وقتی صحبت از فرانچایزها و لایسنسها میشود، نام سونی در کنار نینتندو میدرخشد زیرا هر دو شرکت در این زمینه موفقیتهای زیادی کسب کردهاند.
مسلماً تمامی تولیدات سونی قرار نیست موفق شوند. در برخی موارد، یک فرانچایز با قدرت شروع میکند اما به تدریج محبوبیت خود را از دست میدهد. گاهی هم به خاطر کمکاریهای شرکت، یک لایسنس با پتانسیل بالا شکست میخورد. در ادامه موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن را معرفی میکنیم، بازیهایی که در موفقیت آنها هیچ شک و شبههای وجود ندارد. در کنار معرفی بهترینها، فرانچایزهای ناموفق پلی استیشن را هم بررسی خواهیم کرد.
موفق: God Of War
SIE Santa Monica Studio در دو دهه گذشته، تمام انرژی خود را برای ساخت و انتشار فرانچایز God of War به عنوان بازی برای پلی استیشن صرف کرد. در این که God of War یکی از موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن است، هیچ شکی نیست. با وجود این، سازندگان این فرنچایز باید در ساخت آن همزمان خلاهای پلی استیشن 1 را هم پر میکردند. God of War به خوبی نشان داد آن قدر موفق است که میتواند تا سه نسل از این کنسول به عنوان محبوبترین فرنچایز باقی بماند. این بازی در سال 2005 برای اولین بار منتشر شد.
بازی God of War: Ascension در سال 2013 برای PlayStation 3 منتشر شد. این بازی پیشدرآمدی بر قسمتهای قبلی این مجموعه بود و متأسفانه آن چنان موفق نبود. در نتیجه، Santa Monica تصمیم گرفت جهت دنباله این داستان را برای تولید در سال 2018 به کلی عوض کند تا این فرنچایز به موفقیت خود ادامه دهد.
ناموفق: Heavenly Sword
این بازی یکی از تولیدات استودیو Ninja Theory است. Heavenly Sword تقریباً تمام پیشنیازهایی را که یک بازی خوب نیاز دارد، در اختیار داشت و میتوانست تبدیل به فرانچایز درجه دوم پلی استیشن شود. از ویژگیهای مثبت این فرنچایز ناموفق پلی استیشن میتوان به طراحی مبارزات روان و سرگرمکننده، انیمیشن عالی و پروتاگونیستی جذاب اشاره کرد. با این حال، بازی Heavenly Sword نتوانست انتظارات را در هر دو جنبه انتقادی و تجاری برآورده کند. با وجود این که قرار بود سهگانهای از این بازی ساخته شود، ساخت سایر دنبالههای آن لغو شد و استودیو نینجا تئوری تنها به همان قسمت اول بسنده کرد.
موفق: Uncharted
مسلماً نمیتوان موفقیت Naughty Dog را با وجود بازیهای جذابی مانند Crash Bandicoot ،Jak and Daxter و The Last of Us نادیده گرفت. با وجود تمام بازیهای خوبی که این شرکت ساخته است، میتوان به جرئت گفت که Uncharted از موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن و ناتی داگ است. چهار قسمت اصلی این بازی، استاندالون آن به نام The Lost Legacy و اسپینآفی که SCE Bend Studi از این بازی ساخت، همگی جز موفقترین و باکیفیتترینها بودند.
ناموفق: PlayStation All-Stars Battle Royale
پس از این که نینتندو بازی Super Smash Bros را منتشر کرد، سونی دست به کار شد تا چیزی شبیه به آن بازی بسازد و از نینتندو جلو بزند. به همین منظور یکی از ناموفقترین بازیهای پلی استیشن یعنی PlayStation All-Stars Battle Royale منتشر شد. سونی به جای این که بازی منحصر به فردی بسازد و روی قهرمانان بازیهای خودش تمرکز کند، فرمول و شیوه Super Smash Bros را در پیش گرفت و نسخهای بیکیفیت تولید کرد. این بازی میتوانست آینده روشنی داشته باشد زیرا شرکت سونی کرکترهای معروف زیادی را خلق کرده است و کراساور آنها میتوانست اتفاقی درخشان باشد.
موفق: Ratchet & Clank
با وجود این که دهه 2010 دوره درخشانی برای Ratchet & Clank نبود، این بازی یکی از موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن در دهه 2000 بوده است. این بازی توسط شرکت Insomniac Games توسعه یافت و آنقدر محبوب بود که سونی تصمیم گرفت اسپینآفی از این مجموعه در اواخر دوره Playstation 3 منتشر کند. متأسفانه این اسپینآف آنچنان موفق عمل نکرد و به نظر میرسید که دوره آن به سر رسیده است. با این حال، ادامه این مجموعه به یکی از بهترین بازیهای پلیاستیشن 4 تبدیل شد. در سال 2016 نیز نسخه بازسازی شده این بازی منتشر شد و هماکنون نیز منتظر بازی جدیدی از این فرنچایز برای پلی استیشن ۵ هستیم.
ناموفق: The Getaway
این بازی از Grand Theft Auto III الهام گرفته شده است. داستان این بازی در لندن اتفاق میافتد و از زبان یک سارق سابق بانک و همچنین یک پلیس بیان میشود. علاقه سازندگان این بازی به واقعگرایی و حفظ حال و هوای انگلیسی آن موجب شد تا به اندازه کافی از GTA متفاوت باشد.
درست است که بازی The Getaway مورد استقبال گیمرها قرار نگرفت اما امید سازندگان به موفقیت دنباله آن بود. دنباله این بازی یعنی Getaway: Black Monday در سال 2004 منتشر شد و اسپینآف PSP آن با نام Gangs of London نیز در ادامه ساخته شد که هیچ کدام آنها نتوانستند موردتوجه گیمرها و منتقدین قرار بگیرند.
موفق: Tomb Raider
میتوان گفت هیچ گیمری نیست که لارا کرافت (Lara Croft) را نشناسد. Tomb Raider نام PlayStation را بر سر زبانها آورد و یکی از موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن است. کرکتر این بازی یعنی لارا کرافت تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین شخصیتهای دنیای گیمینگ شده است. در زمان پلی استیشن 1 و 2، سونی هر سال نسخهای از این بازی را تولید میکرد. البته همین امر منجر به کاهش کیفیت آن شده بود.
ناموفق: Starhawk
بازیهای Warhawk در سالهای 1995 و 2007 منتشر شدند. این بازیها در ژانر مبارزههای هوایی بسیار خوب عمل کردهاند. با این حال، عدم قرار دادن ماد تکنفره موجب شده بود تا سونی نتواند برای ساخت دوباره آن تلاشی بکند.
بازی Starhawk که در سال 2012 منتشر شد، دنباله معنوی بازی Warhawk 2007 است. تغییرات جدید شامل اضافه کردن خط داستانی و چند استراتژی جدید به گیمپلی عالی آن میشود. Starhawk نتوانست موفقیت بازیهای گذشته را بهدست آورد، هر چند میتوان گفت که بازی کاملی هم بود اما تبلیغات کم و ماد چندنفره ضعیفاش موجب عدم موفقیت آن شدند.
موفق: Gran Turismo
تا سال 2019، Gran Turismo Sport تنها توانست حدوداً 8 میلیون دلار از نسخه PlayStation 4 فروش داشته باشد. این رقم برای هر فرانچایز دیگر، بسیار عالی محسوب میشود اما بازیهای ریسینگ سونی بیشتر از اینها هم فروش داشتهاند.
Gran Turismo که در سال 1997 منتشر شد و پرفروشترین بازی پلی استیشن 1 بود. Gran Turismo 3: A-Spec نیز برای پلی استیشن 2 بسیار موفق عمل کرده بود و تنها بازیهای GTA: San Andreas و Vice City توانستند از آن پیشی بگیرند.
Gran Turismo 5 هم در دوره پلی استیشن 3 بسیار عالی فروش کرد و از این نظر، بعد از بازیهای GTA و Call of Duty قرار گرفت. همانطور که میبینید، این مجموعه از موفقترین فرانچایزهای پلی استیشن است؛ هر چند این روزها در رقابت با تولیدات Rockstar عقب مانده است!
ناموفق: Genji
یکی از ناموفقترین فرانچایزهای پلی استیشن Genji است. بازی Genji: Dawn of the Samurai در سبک هک اند اسلش برای پلی استیشن 2 منتشر شد. جالب است بدانید که دنباله این بازی قرار بود برای پلی استیشن 3 ساخته شود، اما چون این بازی از نظر آمار فروش خیلی موفق ظاهر نشد، نسخه پلی استیشن ۳ آن هیچوقت ساخته نشد.
Genji: Days of the Blade در سال 2006 منتشر شد و ادعا کرد جنگهای بازی بر اساس روایات تاریخی طراحی شدند. البته برای ما هم سؤال است که کدام بخش جنگ با یک خرچنگ غولپیکر از تاریخ گرفته شده است! شاید نبود همین خرچنگ بزرگ جایی برای بازگشت به موفقیت برای این بازی باز میکرد.