بعد از سالها پیش بینی و حدس و گمانها دربارهی داستان بازی The Last of Us 2، به نظر میرسد که تریلر اعلام زمان انتشار این بازی، بالاخره سرنخهای خوبی را در اختیار ما قرار داده است؛ اما آیا واقعاً همینطور است؟
تماشا کنید: آخرین تریلر بازی The Last of Us 2
تریلر بازی مورد انتظار The Last of Us 2 داستان وسترن و روتینی از یک انتقام را به تصویر میکشد. داستانی که در آن کاراکتری به نام Ellie قصد دارد تا انتقام معشوق خود Dina را از فرقهای منحرف و شرور که ظاهراً او را به قتل رساندهاند، بگیرد. همهی ما میدانیم که داستانهای Naughty Dog هیچوقت به این سادگی و سرراستی نبوده و نخواهند بود.
این استودیو به استفاده از سبکها و داستانهای قدیمی و تغییر و تحول آن به سبک پیچیده و منحصر به فرد خود شهرت دارد. حتی Neil Druckmann کارگردان این سری هم تأیید کرده که این استودیو در گذشته و برای بازیهای The Last of Us و Uncharted 4 به سبک Russo Brothers اقدام به انتشار محتوای ساختگی و منحرف کننده در تریلرهای خود کرده تا فاکتور سورپرایز و غافلگیری هواداران را برای نسخهی نهایی بازی خود حفظ کند. با علم به این موضوع، به سادگی میتوان بسیاری از سرنخها و صحنههای واضح و کلیشهای The Last of Us 2 را قلابی در نظر گرفت.

از لحظهای که در تریلر منتشر شده در کنفرانس E3 2018 دست بند Dina را در دستان Ellie مشاهده کردیم، Naughty Dog قصد داشته تا توجه مخاطبان را به سمت خاصی هدایت کند. جایی که در آن حس انتقام و انگیزهی کینه جویی از Seraphites در ذهن کاراکتر اصلی بازی در حال شکل گرفتن است. Seraphites به ظاهر آنتاگونیست جدید داستان بازی است.
در واقع در آخرین صحنهی تریلر، Ellie بعد از جدا شدن از Dina در حال ورود به یک خانهی مرموز وترسناک است و رد خونی روی زمین و تا زیرزمین خانه کشیده شده است. او در حال پایین رفتن از پلههای زیرزمین است که ناگهان روی زمین میافتد و دوربین دیگر چیزی جز سیاهی را نشان نمیدهد. در این لحظه، صدای فریاد تظاهرات کنندگان به گوش میرسد. مفهومی که بازی قصد رساندن آن را دارد کاملاً واضح است. اما مشکل اینجاست که با شناختی که از بازیهای قبلی Naughty Dog داریم، این نشانهها برای واقعی بودن زیادی واضح و سرراست هستند.
سیاه شدن تصویر در لحظهی قتل، یکی از کلیشهای ترین سبکهای داستان سرایی در تاریخ سینماست و فکر میکنم که Naughty Dog هم به خوبی از این موضوع آگاه است. علاوه بر این با شناخت از Druckmann و تیم نویسندگان او میتوان به جرأت به شما اطمینان داد که تظاهر به کشتن یک کاراکتر مهم در قسمت اول یک بازی، در اصل آغازگر ماجراجویی قهرمان بازی برای پیدا کردن او در قسمت بعد است.
از طرفی، همهی ما میدانیم که Ellie مثل Joel نیست. با این که Naughty Dog داستان The Last of Us 2 را دربارهی «نفرت» توصیف میکند، طرفداران این بازی خیلی خوب میدانند که Ellie شخصیتی نیست که دل را به دریا زده و عملاً خودکشی کند تا فقط بتواند جملهی آخر خود را به قاتلان دوست خود بگوید. به عنوان مثال، یک سناریوی بهتر و قابل درکتر میتواند به این شکل باشد که اگر Dina به عنوان یکی از اعضای سابق فرقهی Seraphites گروگان گرفته شده و مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته است، تنها در صورتی که کوچکترین احتمالی برای زنده بودن او وجود داشته باشد، Ellie خود را به آب و آتش میزند تا معشوقهی خود را از دست این حیوانات پست نجات دهد.
مطالب مرتبط: Joel نقش مهمی را در The Last of Us ایفا خواهد کرد
Druckmann در یکی از پستهای وبلاگ PS Blog مینویسد:
«برای اجرای عدالت در برابر افرادی که معشوقهی شما را به طرز فجیعی به قتل رساندهاند، تا کجا باید پیش بروید؟»
این حرف با ایدهی آغاز قتلهای زنجیرهای Ellie برای گرفتن انتقام خون Dina تطابق دارد اما حرفهای دوپهلوی Druckmann میتواند منظور کاملاً متفاوتی داشته باشد.
با برداشتهای متعددی که از رقص پای اسبها در پس زمینهی کوههای پوشیده از برف به ما نشان داده میشود، نشانههای زیادی از سبک تریلرهای Rockstar به چشم میخورد و تم وسترن نمایش داده شده در آخرین تریلر The Last of Us 2 به قدری سنگین و پررنگ است که نا خودآگاه تصور میکنیم که Naughty Dog قصد رساندن مفهوم خاصی را دارد.
با اطلاع از شهرت این استودیو در تولید محتوای پیچیده و نکته دار سینمایی در بازیهای قبلی خود، باعث میشود تا به سادگی به تعمد و قصد و غرض Naughty Dog در تأکید بر یک تم یا موضوع خاص پی ببریم.
صرف نظر از مفهوم مستقیم نامی که برای داستان این قسمت از بازی The Last of Us انتخاب شده است، Western Revenge یا انتقام وسترن در اصل به مفهوم سادهی انتقام اشاره ندارد؛ بلکه در فرهنگ عامه، از این عبارت برای توصیف نوعی رستگاری بر اثر مجازات استفاده میشود و معمولاً در جریان این اتفاق، یک پروتاگونیست یا شخصیت مثبت داستان، با وجود این که نقش جلاد یا قاضی مجرمان را بر عهده گرفته است، بر مفهوم خودسازی و رسیدن به یک هدف والاتر تأکید دارد.
با شناختی که از کاراکتر Ellie داریم، میدانیم که با وجود پتانسیلهای شخصیتی که در وجود او سراغ داریم، نمیتوان از او انتظار به راه انداختن یک جریان کینه جویان را برای رسیدن به یک رستگاری و هدف مشخص داشت. اما آیا این موضوع در بارهی Joel هم صدق میکند؟ Joel شخصیتی است که نژاد انسان را به نابودی و انقراض محکوم میکند و با توجه به حضور کوتاه او در انتهای ویدیوی تریلر و اشارهی سازندگان The Last of Us 2 به نقش پررنگ او در این بازی، به نظر میرسد که این احتمال، از شانس زیادی برخوردار است.
تصمیم Joel برای کمک رساندن به Ellie در خلال مأموریت او، عامل بالقوهی آغاز داستان فرضی ماست و فکر میکنم که ادامهی ارتباط این دو میتواند واقعیت اتفاقی که آن روز و در مقر Firefly افتاد را بالاخره آشکار کند.(مطمئنم که Ellie هنوز در این باره چیزی نمیداند و در ضمن چندان هم مایل نیست تا جان خود را به خطر بیاندازد)
یکی دیگر از نکاتی که جا دارد در اینجا به آن پرداخته شود، در واقع عاملی جدایی ناپذیری از داستانهای Western Revenge یا همان انتقام وسترن خودمان است. بر این اساس، معمولاً این وقایع در نهایت به مرگ فداکارانهی قهرمان منتقم داستان ما منجر میشود. حال نکتهای که وجود دارد این است که اگر این قهرمان را Ellie فرض کنیم، چه بر سر The Last of Us خواهد آمد؟ ناتی داگ برای متمرکز کردن حواس ما به Ellie و مرگ احتمالی Dina دلیل مشخصی دارد و من فکر میکنم که این دلیل، منحرف کردن حواس ما از واقعیتی است که تفاوت زیادی با تصورات ما دارد. با توجه به پیش زمینهای که از داستانهای غیر خطی و چند شاخهی بازی Uncharted 2 داریم، حتی میتوان این احتمال را داد که قربانی کشته شده در زیرزمین فوق الذکر، شاید خود Joel بوده باشد.

برای شفاف سازی و سرراست کردن این حدس و گمانها، فقط به این نکته اشاره میکنم که تا زمانی که نسخهی کامل بازی عرضه نشده، ما هیچ یک از اتفاقاتی که در تریلر The Last of Us 2 نشان داده شد را باور نمیکنیم. با اتفاقات و پیش زمینههایی که از تریلرهای Uncharted 4 و تأکید بیش از حد آنها بر مرگ Nathan Drake به یاد داریم، تمرکز تریلرهای The Last of Us 2 بر مرگ Dina میتواند دلیل قانع کنندهای برای زیر سوال بردن تمامی اطلاعاتی که از این ویدیو مخابره میشود، باشد.
البته که این بازی، اولین باری است که Druckmann بدون همراهی رفیق شریک جرمش، یعنی Bruce Straley نقش نویسندگی کار را بر عهده میگیرد. از این رو جا برای متفاوت بودن نتیجهی کار در این بازی وجود دارد. اما با پرستیژ و شخصیتی که از استودیوی ناتی داگ سراغ داریم، به حد کافی به آنها اطمینان دارم که الان به جرأت اعلام کنم که تا زمان عرضهی نسخهی کامل بازی، هیچ اعتمادی به تریلرهای The Last of Us 2 ندارم.
برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی بازی The Last of Us 2 از این لینک اخبار را پیگیری کنید.