سال ۲۰۱۹، یک سال بزرگ دیگر در صنعت بازیهای ویدیویی بود. اکتیویژن و بانجی از هم جدا شدند، جزئیات کنسولهای نسل جدید منتشر شده و Apex Legends به دومین بازی بتل رویال موفق جهان تبدیل شد. این موارد، تنها نمونهای تیترهای بسیار مهمی بودند که در طول سال در رأس اخبار بازی قرار گرفتند. در این مطلب، قصد داریم تا منتخبی از بزرگترین اخبار بازی را در سالی که گذشت با هم مرور کنیم.
شما میتوانید در مطلبی که لینک آنرا در ادامه مشاهده میکنید، به منتخب بهترین بازیها و اپلیکیشنهای اپل در سال ۲۰۱۹ نیز نگاهی داشته باشید. بعد از مطالعهی مطلب زیر، به ما بگویید که از نظر شما، مهمترین خبر گیمینگ سال چه بود؟ نظرات خود را بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
جدایی اکتیویژن و Bungie

کمپانی BUNGIE از ACTIVISION جدا شد
یکی از بزرگترین رویدادهای دنیای بازی در سال ۲۰۱۹ در همان ابتدای سال و در ماه ژانویه اتفاق افتاد. اکتیویژن و Bungie بعد از ۱۰ سال سابقهی همکاری در فرنچایز Destiny، بالاخره خبر جدایی خود را اعلام کردند.
این خبر بسیار غافلگیر کننده و غیر منتظره به نظر میرسید. اکتیویژن و بانجی در مجموعه بازیهای شوتر و سای فای Destiny همکاری قدیمی و موفقیت آمیزی را با هم تجربه کرده بودند. بازیهای Destiny 1 و Destiny 2 در کنار بستههای الحاقی و قسمتهای جانبی متعددی از این سری، حاصل همکاری ۱۰ سالهی اکتیویژن و Bungie بود. قبل از انتشار این خبر، زمزمههایی مبنی بر ایجاد تنش بین این دو کمپانی به گوش میرسید. ظاهراً اختلاف بر سر نحوهی شکل دادن به آیندهی مسیر این مجموعه و عملکرد مالی آنها ایجاد شده بود. اما کمتر کسی انتظار داشته که این اختلافات به جدایی این دو شرکت بیانجامد.
معمولاً جداییها چندان خوشایند نیستند اما در این مورد خاص، همه چیز به نفع مصرف کنندگان تمام شد. بعد از اعلام این جدایی، قرارداد انحصاری انتشار Destiny 2 در Battle.net به پایان رسیده و این بازی در استیم منتشر شد. بعد از آن، بانجی اجازهی اعمال قابلیت کراس پلتفرم را برای این بازی صادر کرده که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بعد از این جدایی، حالا Bungie کنترل کامل تعیین مسیر حرکت مجموعه Destiny را در دست دارد که این امر برای افرادی که نگران اعمال فشار از سوی شریک این شرکت در مشخص شدن آیندهی این مجموعه بودند، بسیار خوشایند محسوب میشود.
حالا باید دید که آیا Bungie برای ساخت بازی Destiny 3 تصمیم گیری خواهد کرد یا خیر؛ که البته با توجه به عملکرد مالی قابل قبول و اشتیاق این شرکت برای ساخت ادامهی این مجموعه، امری محتمل به شمار میرود. Bungie در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را از طرف یک اسپانسر چینی برای ساخت پروژهای خارج از فرنچایز Destiny دریافت کرد اما تا کنون خبری در اینباره منتشر نشده است.
آی پی بازیهای Destiny همیشه به Bungie تعلق داشت و به زعم بسیاری از صاحب نظران، هیچ سنخیتی با سایر بازیهای اکتیویژن همچون بازی Call of Duty و بازی World of Warcraft نداشت. اکتیویژن بعد از این اتفاق اعلام کرد که تمایل دارد تمرکز خود را بیشتر روی فرنچایزهای اختصاصی خود معطوف کند. از این رو به نظر میرسد که خلاص شدن از دست Destiny هم با همین منظور صورت گرفته است.
Apex Legends به بتل رویال بزرگ بعدی دنیای بازیهای آنلاین تبدیل شد

چگونه بازی APEX LEGENDS توانست جلوی بازی FORTNITE بایستد
رسپاون، بدون هیچ گونه سروصدای اضافی، بازی بتل رویال خود را یک هفته بعد از سوپربول ۲۰۱۹ با عنوان Apex Legends معرفی کرد. بازی Free-to-play و اقتباصی این شرکت برای PS4، ایکس باکس وان و PC منتشر شده و خیلی سریع به موفقیتهای چشم گیری دست پیدا کرد. این بازی که از مجموعه تایتان فال اقتباس شده، در همان ابتدای حضور خود، میلیونها بازیکن را از سرتاسر جهان جذب کرد. منتقدین از بازی Apex Legends به عنوان یک تجربهی منحصر به فرد و خلاقانه در میان بازیهای بتل رویال یاد میکردند که کلاس کاراکتری متفاوت، قابلیتها و سیستم پینگ تحسین برانگیزی دارد. Apex Legends خیلی زود به بازی بتل رویال بزرگ بعدی جهان تبدیل شد و در کنار فورتنایت قرار گرفت. این بازی درآمد بسیار زیادی را از طریق خریدهای درون برنامهای عاید سازندگان خود کرده و به چنان موفقیتی دست یافت که حتی فورتنایت هم از بعضی از ویژگیهای آن، مانند امکان زنده کردن همتیمیها الگو برداری کرد.
در پی محبوبیت روز افزون بازی Apex Legends رسپاون اعلام کرد که برنامههای خود برای ساخت ادامه مجموعه تایتان فال را متوقف کرده تا روی Apex Legends تمرکز کند. تیم دوم توسعه دهندگان رسپاون نیز بازی Star Wars: Fallen Order را منتشر کردند که با وجود محبوبیت قابل قبول، زیر سایهی حمایت این شرکت از بازی Apex Legends و همچنین آغاز پروژهی یک بازی VR از مجموعه Medal of Honor قرار گرفت.
تعدیل نیروی اکتیویژن و EA

EA و Activision Blizzard، دو شرکت بزرگ بازی سازی آمریکا در فاصلهی دو ماه جمعاً بیش از ۱۰۰۰ عنوان شغلی از زیرمجموعههای خود در سرتاسر جهان را کاهش دادند. در پی تصمیم مدیران اکتیویژن بلیزارد برای آنچه که خود از آن به عنوان «تغییر اولویتها» و «بازطراحی ساختار سیستم» این شرکت یاد میکنند، بیش از ۸۰۰ نفر خارج از هسته مرکزی توسعه و تدوین بازیها شغل خود را از دست دادند. اکتیویژن بعد از این تصمیم اعلام کرده که توسعه دهندگان بیشتری را به منظور تمرکز روی اولویتهای این شرکت از جمله Call of Duty، Candy Crush، Overwatch، Warcraft، Heartstone و Diablo جایگزین این افراد خواهد کرد. موضوع حذف برخی از عناوین شغلی زمانی بر سر زبانها افتاد که بعد از ارائهی گزارش مالی و نمودارهای سوددهی توسط اکتیویژن، بسیاری بر سر حقوق بالای برخی از اعضای هیئت اجرایی شرکت، از جمله رابرت کوتیک، بحثهای زیادی را مطرح کردند.
EA نیز در ماه مارس اعلام کرد که با هدف «تغییر دنیای بازیهای ویدیویی» و تحول فرایند تولید و توسعهی بازیها، ۳۵۰ عنوان شغلی را از زیرمجموعههای خود حذف خواهد کرد. مشابه آنچه که در Activision Blizzard اتفاق افتاد، بیشتر افرادی که در این لیست قرار میگرفتند در پستهای بازاریابی، نشر و تیمهای اجرایی مشغول به کار بودند. به علاوه این که EA حجم فعالیتهای تجاری خود در ژاپن و روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
Google Stadia کار خود را در دنیای استریمینگ آغاز کرد

GOOGLE STADIA | هرچه که باید دربارهی پلتفرم گوگل استیدیا بدانید
نیمهی دوم سال ۲۰۱۹ با اعلام آغاز فعالیت سرویس استریم بازی Google Stadia در ماه مارس پیگیری شد. ابتدای این معرفی، جزئیات چندانی از کم و کیف این پروژه را مشخص نکرد اما وعدهی گوگل، امکان تجربهی بازیهای High-End روی گوشیها، تبلتها یا هر دستگاه دیگری که قابلیت اتصال به اینترنت پر سرعت و اجرای برنامههای مورد نیاز را داشته باشد و همچنین عدم نیاز برای خرید کنسولهای گران قیمت بود.
البته گوگل هنوز عنوان جدیدی را برای اجرا در سرویس استریم خود معرفی نکرده بود اما با استخدام افراد بزرگی همچون جید ریموند سازندهی بازیهای Assassin’s Creed، برنامههای خود را برای ساخت بازیهای انحصاری برای سرویس Google Stadia آغاز کرد. بعد از اجرای یک نسخهی محدود بتا، Google Stadia در ماه نوامبر به صورت عمومی در آمریکا در دسترس قرار گرفت. در ابتدای کار، ۲۲ بازی، مجموعهی بازیهای موجود در این سرویس را تشکیل میدادند.
از جمله بزرگترین بازیهایی که تا کنون برای سرویس Google Stadia منتشر شده، میتوان به بازی Red Dead Redemption 2 و بازی Destiny 2 اشاره کرد. با این حال، این سرویس شروع بینقصی نداشت و بیشتر انتقادات به ساختار مالی این سرویس، و الزام پرداخت هزینهی جداگانه برای خرید هر بازی به جای سیستم فراگیر سرویسهای مشابهی مانند نتفلیکس و Xbox Game Pass متمرکز شده بود. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که این سرویس را پیش خرید کرده بودند، از کیفیت پایینتر از حد انتظار خدمات آن گله داشتند. البته گوگل بعدها اعلام کرد که این سرویس در حال ارتقا، پیشرفت و توسعه بوده و هنوز جای زیادی برای بهبود یافتن دارد.
باید دید که آیندهی این سرویس به چه شکل رقم خواهد خورد اما آنچه که مسلم است، رقبای قدرتمندی هستند که به زودی خود را به سطوح بالای رقابتی رسانده و شرایط را به مراتب چالش برانگیزتر خواهند کرد. سونی به سرعت در حال توسعهی سرویس اختصاصی خود به نام Playstation Now بوده و مایکروسافت نیز به فعالیتهای خود در سرویس xCloud ادامه میدهد.
مایکروسافت در رویداد X019 لندن، خبر بزرگی را برای هواداران خود به همراه داشت و با معرفی سرویس The Xbox Game Pass، امکان تجربهی هزاران بازی Xbox 360 و Xbox one را برای کاربرای سرویس xCloud فراهم خواهد کرد. این که آیا این افزونه، هزینهی بیشتری را در پی خواهد داشت یا خیر در هالهای از ابهام قرار دارد اما هر تصمیمی که در اینباره اتخاذ شود، به داغتر شدن بازار استریم گیمینگ ختم خواهد شد. در این بین، آمازون نیز نام بزرگ دیگری است که برای حضور در دنیای استریمینگ ابراز علاقه کرده و در سال ۲۰۲۰ اخبار بیشتری را در این موضوع خواهیم شنید.
بازنشستگی Reggie

REGGIE FILS-AIME کمپانی NINTENDO را ترک خواهد کرد
دنیای بازیهای ویدیویی بعد از اعلام بازنشستگی یکی از باسابقهترین و تأثیرگذارترین مدیران صنعت گیم در سال ۲۰۱۹ با Reggie Fils، مدیر کل شرکت Nintendo of America خداحافظی کرد. شخصیت Reggie Fils بیشتر به دلیل محبوبیت و وجههی عمومی او نه فقط به عنوان مدیر نینتندو، بلکه به عنوان یکی از مؤثرترین افراد در صنعت بازی شناخته میشود.
بعد از انتشار این خبر، پیامهای تشکر و قدردانی از زحمات Reggie Fils، از سوی توسعه دهندگان شرکتهای بازیسازی در سراسر جهان، از جمله شرکتهایی که رقیب مستقیم نینتندو محسوب میشوند به سوی او روانه شدند. مطمئناً جای خالی چنین افرادی در دنیای بازیهای ویدیویی احساس خواهد شد.
بعد از بازنشستگی Reggie، داگ بوزر، رئیس بخش فروش این شرکت جایگزین او شد. Reggie بعد از پایان مسئولیت خود در شرکت نینتندو، همچنان مشغول ادامهی فعالیت حرفهای خواهد بود. او قرار است با بازگشت به دانشگاه کورنل، به تدریس مشغول شود.
کنسولهای نسل جدید در کانون توجهات قرار گرفتند

XBOX SCARLETT یا PS5 ? کدامیک برنده نسل بعد خواهند بود؟
مایکروسافت و سونی با معرفی و اعلام جزئیات کنسولهای نسل بعدی خود، برای ورود به سال ۲۰۲۰ زمینه چینی کردند. مدتهاست که شایعات زیادی حول محور این کنسولهای در فضای مجازی یا منابع دیگر دست به دست میشوند اما از زمان اعلام نام Project Scarlett در کنفرانس مایکروسافت در E3 2019، همه چیز به شکل رسمی پیگیری شد.
ویدیوی معرفی این کنسول جزئیات بسیار کمی از آن را به اشتراک میگذاشت و بیشتر روی هایپ کردن مخاطبان و طرفداران خود تمرکز داشت؛ اما مایکروسافت بعدها تأیید کرد که کنسولهای جدید این شرکت، به یک ترابایت حافظه SSD و ۱۶ گیگابایت رام GDDR6 SDRAM مجهز خواهند بود. سونی هم در این بین به قدرت بالای کنسولهای پلی استیشن 5 در بارگذاری بازیها با حافظههای SSD اختصاصی خود اشاره میکرد. ویدیویی که به مقایسه زمان لود بازی Spider Man در PS4 و PS5 میپرداخت، تفاوت بسیار محسوسی را در این زمینه به نمایش میگذاشت. هردوی این کنسولها از بازیهای نسل قبلی خود پشتیبانی خواهند کرد که این مورد، از دیدگاه مخاطبان ویژگی بسیار مثبتی محسوب میشود.
این دو کنسول از تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ رقابت خود را آغاز خواهند کرد. مهمترین جنبهی اطلاعاتی در رابطه با کنسولهای PS5 و ایکس باکس اسکارلت، یعنی بحث قیمت، همچنان نامعلوم خواهد ماند. البته فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در مصاحبهی اخیر خود به طور قطع اعلام کرده که مایکروسافت از نسبت معقول قیمت دستگاههای خود در برابر قدرت پردازشی آنها خارج نخواهد شد.
نسل جدید کنسولهای بازی، میتواند شروع جدیدی برای مایکروسافت باشد. به خصوص بعد از شکست واضح Xbox One در برابر رقیب قدرتمند خود، و اعلام عدم توانایی برای جبران فاصلهی آمار فروش این کنسول با PS4 توسط مایکروسافت که عملکرد نسل جدید پلتفرمهای ایکس باکس را بسیار پراهمیت نشان میدهد. اسپنسر قبلاً اعلام کرده که علاقهی چندانی به عبارت «جنگ کنسولها» ندارد اما مایکروسافت انتظار عملکرد بهترین از کنسولهای ایکس باکس را در سال ۲۰۲۰ دارد. البته واضح است که سونی خواستار ادامهی پیشتازی خود به عنوان بهترین کنسول بازی در جهان بوده و این رقابت همیشه به نفع مصرف کنندگان تمام میشود.
تحول لوت باکس

گروه NPD: شایعات پیرامون جعبه های LOOT BOX در فروش بازی ها تاثیری ندارد
بحث لوت باکسها از سال ۲۰۱۷ و بعد از ادامهی توسعه Star wars: Battlefront II در سال ۲۰۱۹ بر سر زبانها افتاد. شاید بتوان گفت که بزرگترین اخبار این موضوع در ماه آگوست و هنگامی که مایکروسافت، سونی و نینتندو به طور داوطلبانه بر سر تغییر قوانین و مقررات خود درباره لوت باکسها به توافق رسیدند آغاز شد. این تغییر، در پی افزایش فشار دولت ایالات متحده درباره لزوم این اقدام شدت گرفت. هر یک از بازیهایی که توسط این شرکتها تولید شده و از قابلیت لوت باکس برخوردار بودند، باید از آغاز سال ۲۰۲۰ مشخص شوند.
این ابلاغیه، از سوی کمیسیون تجارت دولت فدرال اعلام شده و با هدف نظارت بر سیستم لوت باکسها تدوین شده است. یکی از بندهای این ابلاغیه میتوانست به طور کلی این برنامه را متوقف کند اما بعد از توافق رسمی مایکروسافت، سونی و نینتندو بر سر تدوین استانداردهای جدید به جایی نرسید.
بسیاری از منتقدین همچنان عقیده دارند که لوت باکسها از سنین کودکی آموزش قمار و شرط بندی را بین بازیکنان رواج میدهد و از این رو، به نظر میرسد که این داستان همچنان ادامه داشته باشد. ظاهراً بیشتر بازیهایی که از سیستمهای لوت باکس استفاده میکنند، باعث نرمالیزه شدن پدیده شرط بندی در جامعه و آموزشهای مضر و مخرب برای کودکان میشوند. دولت انگلستان یکی از مخالفین سرسخت این پدیده است.
ماجرای بلیزارد و معترضین هنگ کنگی

BLIZZARD بازیکنان ایرانی را تحریم و بن کرده است
کمپانی بزرگ بلیزارد که در پس فرنچایزهای بسیار بزرگی مانند World of Warcraft، Overwatch، Diablo و Heartstone قرار دارد، در ماه اکتبر به دردسر بزرگی افتاد. بعد از تعلیق یک بازیکن حرفهای بازی Heartstone توسط این شرکت و پس گرفتن جایزه قهرمانی او به دلیل حمایت چونگ وایی، از معترضین سیاسی هنک کنگ، اعتراضات بسیار زیادی با هدف محکومیت این اقدام بلیزارد به راه افتاد. بلیزارد به نقض قوانین حقوق بشر و آزادی بیان محکوم شده و کمپانی مادر بلیزارد، یعنی اکتیویژن بلیزارد نیز به سودجویی از این اقدامات متهم شد. بر اساس ادعای معترضین، اکتیویژن بلیزارد قصد داشته با این اقدام خود بر علیه هنک کنگ، رضایت دولت چین را بدست آورده و با عبور از سانسورهای شدید این کشور، بازی سودآور Call of Duty Mobile را در چین عرضه کند.
بلیزارد خیلی زود از موضع خود عقب نشینی کرده و جایزه چونگ را به او برگرداند اما بیانیهی این شرکت همچنان افراد زیادی را درباره موضع بلیزارد در برابر آزادی بیان قانع نکرده بود. این اعتراضات تا رویداد بلیزکان ۲۰۱۹ به طول انجامید تا این که بعد از تجمع عدهای در محل برگزاری مراسم که خود را معترضین مستقل معرفی میکردند، مدیر کل بلیزارد آلن برک، صحبتهای خود را با اشاره به این اعتراضات شروع کرده و با عذرخواهی رسمی و شفاف سازی مواضع این شرکت در رابطه با آزادی بیان، قائله را خاتمه داد.
سایر موارد قابل ذکر

در ادامه میتوانید لیستی از سایر اخبار مهمی که میتواند در این فهرست قرار گیرد را مشاهده میکنید.
- جیم رایان به عنوان رئیس جدید Sony Interactive Entertainment منصوب شد
- Epic استودیوی Psyonix، توسعه دهندهی بازی Rocket League را خریداری کرد
- مایکروسافت نسخهی تمام دیجیتال ایکس باکس وان را منتشر کرد
- مایکروسافت استودیوی Double Fine، توسعه دهنده بازی Brutal Legends را خریداری کرد
- کاز هیرای، عضو سابق هیئت مدیره پلیاستیشن بازنشسته شد
- سونی استودیوی Insomniac، توسعه دهنده بازی اسپایدرمن را خریداری کرد
- اپل سرویس اشتراک بازیهای ویدیویی اختصاصی خود، Apple Arcade را معرفی کرد
- بازی Red Dead Redemption 2 برای PC منتشر شد
- شاون لیدن، عضو با سابقه هیئت مدیره پلیاستیشن از سمت خود کناره گیری کرد
- EA با شروع از Star Wars: Fallen Order بازیهای خود را به استیم برگرداند
- هرمن هولست به عنوان رئیس SIE منصوب شده و شوهی یوشیدا پست جدیدی را دریافت کرد
به نظر شما کدامیک از اخبار بازی گفته شده از اهمیت بالاتری برخوردار بودند؟ اگر به نظر شما خبر مهمی از قلم افتاده، ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع کنید.
منبع: Gamespot