شاید بتوان فوتبال را مشهورترین ورزش دنیا دانست. ورزشی تیمی و قدیمی که هر روزه تماشاگران زیادی را به پای خود نشانده و بخش قابل توجهی از پول جهان در آن جریان دارد. همانطور که انتظار میرود محبوبیت این ورزش به دنیای بازیهای ویدیویی نیز سرایت کرده و سالهاست که عناوین ساخته شده بر اساس این رشته در زمرهی پرفروشترین بازیهای سال قرار میگیرند. شاید بتوان بزرگترین این بازیهای را FIFA 20 دانست که سالهای اخیر توانسته به لطف لایسنسینگ و گیمپلی شبیه سازی شدهی بهتر گوی سبقت را از رقیب ژاپنی خود، سری PES، برباید و به یکه تاز بازیهای این ژانر بدل شود. چندین ماه بیشتر تا عرضهی فیفا ۲۰ نمانده و افراد بسیاری در سرتاسر دنیا بیصبرانه در انتظار تجربهی جدیدترین نسخه از این سری بازیها هستند.

پس از بازی نسبتا ناامیدکنندهی FIFA 19 این بار EA Sports قصد دارد بار دیگر با وعدهی بهبود سیستم دفاعی دستی و مکانیزم شوت و اضافه کردن حالت خیابانی جایگاه بازی فیفا را به عنوان بهترین شبیهساز فوتبال تثبیت کند. این حالت که Volta Footbalنام دارد به صورت سه به سه، چهار به چهار، پنج به پنج و در قالب فوتسال حرفهای قابل تجربه خواهد بود. این قسمت از بازی فیفا ۲۰ حالت داستانی، لیگهای آنلاین و تیمهای قابل شخصیسازی مخصوص به خود را داشته و به نظر میرسد محتوایی همرده با یک بازی مستقل دارد.
خوشبختانه به نظر میرسد که سازندگان بازی FIFA 20 از مشکلات مخاطبان با بازی قبلی آگاه بوده و قصد رفع کردن آنها را دارند. ویدیوهای منتشر شده از بازی وعدهی تغییرات عمدهای در فیزیک و هوش مصنوعی بازی را میدهد. انیمیشنهای بسیاری به توپها اضافه شده و بازی بدون توپ اهمیت بیشتری خواهد یافت. این تغییرات منجر به رویاروییهای طبیعیتر بازیکنان شده و مخاطب را به استفاده از دفاع دستی ترغیب خواهند کرد. اکنون چرخش توپ نیز بر مسیر حرکت آن تاثیر داشته و شاهد واکنشهای طبیعیتری به ضربههای مختلف با توجه به نحوهی وارد شدن ضربه و قسمتی از کفش بازیکن که ضربه را وارد میکند خواهیم بود.
همانطور که اشاره شد سازندگان وعدهی تغییرات مطلوبی را در هوش مصنوعی بازیکنان، به خصوص مدافعان، برای برقراری تعادل در بازی اعمال کردهاند. این عمل در واقع به منظور تشویق مخاطبان به دفاع دستی صورت گرفته و از مصنوعی شدن بازی جلوگیری خواهد کرد. سرعت حرکت مهاجمان نیز کاهش خواهد یافت تا مدافعان شانسی مناسب و عادلانه در مقابل آنها داشته باشند.

در بازی فیفا ۲۰، شاهد بهبود مکانیزم شوت بازی خواهیم بود. دیگر خبری از گرفتن تمامی توپها توسط دروازهبان نیست و هدفگیری بازیکنان بهبود خواهد یافت و این موضوع منجر به حساستر شدن موقعیتهای تک به تک خواهد شد. این کار از طریق کاهش سرعت واکنشهای دروازهبانها انجام گرفته است. بدین ترتیب که حتی در حالت کنترل دستی دروازهبان نیز شاهد حرکات فرا انسانی عناوین پیشین سری FIFA نخواهیم بود. این بهبودها بر شوتها و سانترهای از راه دور نیز اعمال خواهند شد و در بازی فیفا ۲۰ شاهد غیر قابل پیشبینی بودن آنها خواهیم بود.
.دریبل جدیدی به بازی تحت عنوان Strafe اضافه شده است که به بازیکنان سرعتی امکان خارج کردن بازیکنان حریف از جایگاه اصلی خود و به هم ریختن سیستم قرارگیری آنها را میدهد. این سیستمهای جدید در پنالتیها و ضربات آزاد نیز اعمال شده و اکنون گل زدن با استفاده از ضربات ایستگاهی راحتتر است. سیستم ضربات آزاد بازی به کل متحول شده است به گونهای که اکنون مخاطب کنترل بسیار بیشتری بر میزان چرخش شوت دارد.
تغییرات ایجاد شده در بازی FIFA 20 تنها محدود به مکانیزمهای شوت زدن نشده و سیستم پاسکاری بازی نیز دچار بهبودهای مهمی شده است. پاسهای سادهتر اکنون دقیقتر خواهند بود اما موارد دشوارتر چون پاسهای صد و هشتاد درجهای، تکضرب یا پاسهای تحت فشار شاهد سرعت کمتر پاس و شدت ضعیفتر آن خواهیم بود که منجر به کاهش کارایی آن و آسانتر شدن قطع ارتباط برای حریف میگردد. دو نوع جدید از پاس به بازی فیفا ۲۰ اضافه شده است. نخست پاسهای دستی Dinked هستند که برای بلند کردن توپ از روی پای بازیکن حریف به کار میروند و دیگری پاسهای یک دو (Driven Pass and Go) هستند که جای پاسهای چند ضرب کنونی را خواهند گرفت.
یکی از عناصری که برای اولین بار در بازی FIFA 20 به کار گرفته شد زمانبندی شوتها بود. در این حالت مخاطبان میتوانستند با زدن کلید شوت در زمان مناسب شلیکی دقیقتر داشته باشند. حال سازندگان با بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتهاند دست به اعمال تغییراتی در این سیستم دادهاند. یکی از مشکلات این سیستم آسان بودن آن بود؛ در این راستا سازنگان زمان مناسب برای شوت را تقریبا نصف کرده و از میزان دقت شوتها نیز کاستهاند. البته این شوتها همچنان از نمونههای عادی دقیقتر خواهند بود. این مورد در کنار تاکید سازندگان بازی فیفا ۲۰ بر بهبود سیستم تغییر بازیکن و قرارگیری ضربات ایستگاهی نشان دهندهی توجه سازندگان به نظرات مخاطبان است و امید میرود که در محصول نهایی شاهد عملی شدن این ادعاها باشیم.
به نظر میرسد که FIFA 20 آخرین قسمت از داستان الکس هانتر را روایت کرده و پروندهی این شخصیت خیالی در این شماره بسته شود. این شخصیت نخستین بار در بخش Journey بازی فیفا ۱۷ حضور یافته و در قالب داستانی نسبتا جذاب و در طول چهار بازی توانست جای خود را در دل هواداران فوتبال پیدا کند. با اتمام داستان او انتظار میرود که سازندگان بخشی جدید و مشابه با حالت جالب Longshot در سری بازیهای Madden را در FIFA خلق کنند.

شاید بتوان یکی از معدود برتریهای سری بازیهای Pro Evolution Soccer بر بازیهای فیفا را سیستم آب و هوای پویای آنها دانست. در آن بازیها همچون دنیای واقعی آب و هوا در میان مسابقات به صورت پویا تغییر میکند. ممکن از مسابقهای از ظهری آفتابی و گرم شروع شود، در اواسط آن باران شروع به باریدن کرده و کم کم تا اواخر بازی شاهد ابری و تاریک شدن هوا باشیم. این سیستم با وجود نداشتن تاثیر مستقیم در گیمپلی میتواند جذابیت بیشتری را به بازی FIFA 20 اضافه کند.
یکی از محبوبترین بخشهای بازیهای فیفا Career Mode است که در آن مخاطب میتوان به کنترل یک مربی یا بازیکن پرداخته و او را در طول فعالیت حرفهایش هدایت کند. این بخش پاسخ EA به بازیهای شبیهساز مربیگریای چون Football Manager بود. با این حال این قسمت از بازی اکنون به تغییراتی اساسی نیاز دارد. این قسمت در بازی FIFA 18 دچار تغییراتی شده و رابط کاربری آن در عین زیباترشدن سطحی و کسلکننده شد. سازندگان میتوانند با اضافه کردن چالشهای بیشتری چون مذاکرات واقعگرایانهتر و بازگرداندن قابلیت کنترل یک بازیکن / مربی به جذابیت این بخش بیافزایند.
بازی فیفا ۲۰ پنجم مهر سال جاری برای پلتفرمهای Xbox One، Nintendo Swtich، PC و PS4 منتشر خواهد شد.