فیلم Tenet بالاخره پس از حواشی و تاخیرهای بسیار اکران شد و نظرات ضد و نقیضی را به خود جلب کرد. طرفداران فیلم های نولان عاشق آخرین فیلم این کارگردان مشهور شدند درحالی که برخی از منتقدان آن را بدترین فیلم کریستوفر نولان خواندند. آرمین ریاضی در نقد فیلم Tenet (انگاشته) در پی اس آرنا آن را این گونه توصیف کرد: «آخرین شعبده بازی نه چندان شکوهمندِ کارنامهی کریستوفر نولان که قبلتر با شعبدههای بهتری سرمان را گرم میکرد محصول یک ذهن استاندارد است.» خود فیلم بهکنار، موسیقی Tenet که توسط Ludwig Göransson نواخته شده، بسیار گوش نواز است و شاید یکی از بهترین کارهای او باشد. حال ما در پی اس آرنا موسیقی متن فیلم تنت را برایتان قرار دادهایم تا هم تک تک قطعههای این آلبوم زیبا را بشنوید و هم بتوانید کل آلبوم موسیقی Tenet (انگاشته) را با لینک مستقیم دانلود کنید. برای شنیدن هر قطعه روی آن کلیک کنید.
دانلود آلبوم موسیقی متن فیلم Tenet

چندی درباره لودویگ گورانسون، تنظیم کننده موسیقی فیلم Tenet:
اگر تا به حال هنگام تماشای فیلمهای Black Panther, Fruitvale Station یا Creed به صفحه تلویزیون خیره شده و غرق در لذت تماشای این فیلم ها شدهاید، بخش زیادی از آن را مدیون لودویگ گورانسون هستید و بایستی از او تشکر کنید. لودویگ گورانسون آهنگساز و رهبر ارکستر سوئدی تبار است که در حال حاضر در لس انجلس زندگی میکند، جایی که در سال 2007 برای تحصیل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به آن نقل مکان کرد.
او در کارنامهاش برای موسیقی متن فیلم پلنگ سیاه (2018)، جایزه گرمی بهترین موسیقی متن فیلم برای رسانههای ویژوال و جایزه اسکار برای بهترین موسیقی متن و همچنین نامزدی برای جایزه گلدن گلوب را ثبت کرده است. برای آشنایی هرچه بیشتر با این آهنگساز جوان و پراستعداد با پی اس آرنا همراه باشید.
زندگی حرفهای او علاوه بر جوایز متعددی در عرصه آهنگسازی فیلم، شامل همکاری با افرادی مانند گلاور و رایان کوگلر نیز شده است، و اکنون در آخرین کار قابل توجه او، شاهد همکاریاش با کریستوفر نولان هستیم. این بار گورانسون موسیقی فیلمی را ساخته که کارگردانی پر سروصدا دارد و به خاطر اهمیتی که به موسیقی فیلمها میدهد شهرت دارد.

گورانسون درباره روند همکاری خود با نولان میگوید که در اولین ملاقات خود با کریستوفر نولان که در دفتر نولان واقع در منزل شخصیاش اتفاق افتاده، آن دو به مدت شش ساعت با یکدیگر فقط موسیقی گوش کردهاند. «او چند قطعه موسیقی برای من پخش کرد که موسیقی متن زندگی او بود و من موسیقیهایی برای او پخش کردم که برای من و حرفه من الهام بخش بود.» در پایان این ملاقات لذت بخش شش ساعته، نولان از او میپرسد که آیا مایل است تا هفته آینده نیز به آنجا برود و متن فیلم نامه او را بخواند؟ و گورانسن نیز قبول میکند.
هفته بعد و زمانی که گورانسن به دفتر نولان باز میگردد، او را تنها و فقط با فیلمنامه در یک اتاق تاریک قرار میدهند. گورانسن میگوید که بلافاصله به خواندن فیلمنامه مشغول میشود و مدت زمانی حدود پنج ساعت طول میکشد تا بتواند آن را تمام کند. پس از تمام کردن فیلمنامه سریعاً جلسه دیگری با نولان ترتیب میدهند تا سوالات زیادی که در ذهن گورانسن ایجاد شده بود را بپرسد. او میگوید که در آن زمان ایدههای زیادی برای این فیلم در ذهنم میچرخیدند، داشتم فکر میکردم که چگونه میتوانم یک نقشه راه احساسی برای تماشاگران بچینم تا زمانی که در حال تجربه کردن یک اثر بسیار مفهومی، بلند پروازانه و همچنین از نظر فنی بیسابقه است، خیره بمانند و نتوانند از آن جدا شوند.
زمانی که از او پرسیده شد که آیا در همان زمان و قبل از آغاز هر ایده جدی و مستحکمی، مواردی در ذهن او آماده بوده که مطمئن باشد میخواهد آنان را وارد موسیقی فیلم Tenet (انگاشته) کند پاسخ داد که از همان لحظات بسیاری از ایدههای اجراییاش را میدانسته:
وارونگی و تضاد وارونگی بخش بزرگی از فیلم است، بنابراین من میدانستم که میخواهم به این فکر کنم که چگونه سازها را معکوس کنم ، چگونه ارکستر را معکوس کنم و چگونه صداها را وارونه جلوه دهیم. کریس به تازگی نگارش فیلمنامه را به پایان رسانده بود و آنها هنوز در مرحله پیش تولید بودند. خوشبختانه برای من، او فاصله زیادی تا شروع فیلمبرداری داشت. بعد از خواندن متن، بلافاصله به استودیو برگشتم و شروع به نوشتن کردم. من هفتهای یک بار به دفتر او بر میگشتم تا ایدههای جدیدی برای او بازی کنم. ما سه ماه را صرف تفسیر هر ایده کوچک، هر صدا یا نویز کوچکی کردیم که از نظر او جالب بود و یک دنیای صوتی کاملاً منحصر به فرد برای این پروژه ایجاد کردیم.

به گفته نولان داستان فیلم Tenet دربارهی دو جاسوس بینالمللی حرفهای است که برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئهای پیچیده میشوند؛ از جمله یک فناوری بیمانند که امکان وارونگی زمان را به بشر دادهاست. با این اوصاف تصمیمات گورنسن درباره شیوه اجرای موسیقی فیلم Tenet تا حد زیادی برای حتی عموم مردمی که با علم موسیقی به صورت تخصصی آشنایی ندارند، جالب و منطقی به نظر میرسد. نکته جالب دیگر این فیلم این است که با توجه به محتوای آن که درباره دنیای جاسوسان بینالمللی است جالب به نظر میرسد این است که فیلمبرداری این در ۷ کشور مختلف انجام شده است. فیلمبرداری آن ترکیب آی مکس و فیلمهای ۷۰ میلی متری است. Tenet (انگاشته) ابتدا قرار بود در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به روی پرده برود اما به دلیل شیوع کووید ۱۹، نمایش آن دو بار به تأخیر افتاد و فیلم در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ توسط برادران وارنر به صورت آیمکس، ۳۵ میلیمتری و ۷۰ میلیمتری اکران شد.
گورنسن درباره توصیف صدای موسیقی فیلم تنت میگوید که دنیای تنت از هر چیزی که قبلاً تجربه کرده است بسیار منحصر به فرد و متفاوت است. قسمتهایی از موسیقی متن وجود دارد که معکوس است، که میتواند به جلو و عقب پخش شود و همان صدا را داشته باشد. او گفته است که:
من از یک ارکستر برای اجرای زنده موسیقی استفاده کردم. سپس از آنها خواستم که برگه موسیقی را برعکس کنند تا بتوانند بهصورت برعکس این موسیقی را اجرا کنند. نتیجه این شد که که انگار ارکستری بهصورت زنده آهنگ از برعکس مینوازد.

فیلمهای کریستوفر نولان بهخاطر موسیقیهای چشمگیر خود مشهور هستند و نولان بیشتر اوقات در زمینه موسیقی فیلم با هانس زیمر همکاری کرده است. بعد از پرستیژ و بیخوابی این سومین فیلم نولان است که هانس زیمر ساخت موسیقی آن را برعهده ندارد. اکنون که گورانسن 36 ساله پای بر جای زیمر گذاشته است و در کنار نولان به اهنگسازی پرداخته در این باره حرفهای زیادی برای گفتن دارد:
اولین تجربه من از رویارویی با نولان در 20 سالگیام بود که در استکهلم زندگی می کردم و فیلم Batman Begins را دیدم. کریس و هانس زیمر انقلابی در دنیای موسیقی فیلم ایجاد کردند. من از صدایی که آنها ساختند بسیار الهام گرفتم و علاقهمند شدم فقط نگاهی به ذهن کریس و نحوه تفکر او درباره موسیقی بیاندازم. در فیلمهای او ، موسیقی تقریباً شبیه شخصیت خودش است و من به عنوان آهنگساز فکر میکنم نحوه استفاده از آن در فیلمهایش بسیار منحصر به فرد است. در عین حال چیزی که من صالا نمیتوانستم آن را باور کنم میزان بالا بودن دانش کریس من باب جهان موسیقی بود. اگر کسی کریستوفر نولان را هنگام صحبت راجع به آلبوم موسیقی متن فیلم Tenet با من میدید، فکر میکرد او ۱۰ها سال از عمر خود را صرف ساخت موسیقی متن برای فیلمها و سریالهای مختلف کرده است. راستش را بخواهید، انتظار نداشتم یک روز با کارگردانی مواجه شوم که تا این اندازه کار من را میشناسد و بهراحتی با اصطلاحات تخصصی حوزه موسیقی خواستههای خود از آلبوم موسیقی متن اورجینال اثر را شرح میدهد. او در تعداد بسیار بالایی از جلسات ضبط موسیقی حضور فعال داشت، نظر میداد و به گفتوگو با همه میپرداخت؛ چیزی که من تا قبل از کار با نولان از یک کارگردان ندیده بودم. در یکی از جلسات و وقتی که فکر میکردم او مشغول صحبت با دیگری است و توجهی به کار ما ندارد، نکتهای را به ارکستر گوشزد کردم. ناگهان نولان من را دوستانه خطاب قرار داد و گفت صحبت خود را اشتباه منتقل کردهام. من هم یک بار دیگر چک کردم و دیدم که اوه! او واقعا درست میگوید. درحالیکه اصلا فکر نمیکردم متوجه معنی اصطلاحات حاضر در جمله من شود.

گورانسن دربارهی تاثیراتی که شیوع ویروس کرونا بر روند کاری آنان داشته نیز میگوید:
خب، ما کلا حدود دو ماه است که کار را تمام کردیم، و قبل از آن برای مدت زمان خیلی طولانیای روی فیلم کار میکردیم. در حالی که کریس در حال فیلمبرداری بود، من از نقاط مختلف جهان مرتباً از او ایمیل میگرفتم- او مواقع فیلمبرداری مدام به موسیقی فکر میکرد. در طی مراحل تدوین و پس تولید، من به قسمت تدوین میرفتم و هفتهای یک بار آن را تماشا میکردم. هر بار که آن را میدیدم، چیزهای جدیدی درباره شخصیتها میآموختم. بنابراین کار من هم همراه با کریس از آغاز تا پایان به طور کامل همراه بود و به اندازه تمام مدت زمان ساخت فیلم طول کشید. وقتی همهگیری کرونا شدت پیدا کرده بود ما تقریباً 80٪ کار را انجام داده بودیم. تنها چیزی که تأثیر گذاشت این بود که ما جلسه ارکستر را رزرو کرده بودیم، فکر میکنم در ماه آوریل، که خب برای آن هم رویکردمان را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم هر نوازندهای را به تنهایی در خانه خودش ضبط کنیم. روشی که نتیجهی آن و صدایی که ازش حاصل شد واقعاً برایمان جالب و کاملاً متناسب با فضای صوتی فیلم بود. فقط بعضی از جاها باعث میشد ابعاد متفاوتی در موسیقی به وجود بیاید.

آخرین گفتههای گورانسن دربارهی موسیقی فیلم Tenet به تیتراژ پایانی فیلم و چگونگی انتخاب صدای ترویس اسکات برای آن بازمیگردد:
در اواخر پروژه بود که کریس از من خواست تا برای تیتراژ پایانی چیزی بنویسم، هر بار که عناوین و اسمها رو میدیدم احساس میکردم برای این قسمت واقعا به یک صدای جدید نیاز داریم. برای همین هم به کریس پیشنهاد کردم که از یک ارتیست جدید استفاده کنیم و خب کسی که برای این کار در ذهنم آمد ترویس اسکات بود. چون همیشه حس میکردم که صدای فوق العادهای دارد. من یک اکران برای ترویس ترتیب دادیم و اون هم بلافاصله با فیلم ارتباط برقرار کرد و کریس از این اتفاق خیلی خوشش اومد. من چندتا نشانه و نکته مهم رو براش مشخص دادم و فرستادم و یک کار سنگین و پر از حاشیه را شروع کردیم. بعد از اون ترویس حدود یک هفته روی آهنگ کار کرد و به محض اینکه ما کارش را در تیتراژ پایانی قرار دادیم دیدیم که عالی و فوق العادهست. صدای ترویس چنان منحصر به فرد بود که در طول فیلم هم برای بخشهایی از او استفاده کردیم.
چیزی که من از کار کردن با کریستوفر نولان یاد گرفتم و دیدم این بود که او واقعا موسیقی فیلم را با تمام جوانب دیگر فیلم مخلوط میکند تا بهترین تجربه سینمایی را به مخاطبانش ارایه بدهد.
در این مطلب سعی کردیم از گورانسن و پروسه کار کردن روی پروژه موسیقی متن فیلم تنت صحبت کنیم تا علاوه بر شنیدن موسیقی متن این فیلم، ایدهای از چگونگی ساخت این موسیقی هم بدست آورید. امیدواریم که از این مطلب خوشتان آمده باشد، حتما نظر خود را راجع به این مطلب با ما در قسمت کامنتها به اشتراک بگذارید.
ممنون خوب بود مطلبت
👌🏽👌🏽 واقعا مشخصه همچین کاری کار زیادی براش انجام شده…
مقاله به این کاملی تا حالا ندیده بوده، عالییی بود
مقاله خیلی خوبی بود ممنون🙏
بسیار فیلم جالب و متفاوتی بود و ممنون بابت بیوگرافی لودویگ گورانسون که تا الان نمیشناختم ایشونو همشو مطالعه کردم بسیار عالی
ممنون از مطلب جامعتون،موسیقی این فیلم مانند خود فیلم فوق العادست
خداوندی به نام کریستوفر نولان…. آیندگان از او به عنوان افسانه یاد خواهند کرد
اصلا این کریستوفر نولان، نابغه امروزه. حقایق فیلمای کریستوفر نولان رو باید بخونید. نمیدونستم موسیقی این فیلمش رو بصورت معکوس هم پخش کنی باز همون میشه
ممنون چقدر زيبا بود
عالی بود ممنون
شِت👊