چند وقتی است که کاربران پی سی میتوانند از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) استفاده کنند، ولی باتوجه به پیشرفت این تکنولوژی روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس، بهنظر میرسد که در آینده این فناوری برای کامپیوترهای شخصی نیز بهبود یابد. شرکت انویدیا همیشه در تلاش بوده است تا در زمینه فناوری رهگیری پرتو پیشرفت کند ولی در این بین رقیب سرسختی بهنام AMD را در مقابل دارد که از این تکنولوژی در ساخت کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس استفاده کرده است.
رسانه Wccftech اخیرا یک مصاحبه با Oleksandr Shyshkovtsov، رئیس بخش فنی استودیو 4A Games داشته است. در این مصاحبه درباره مقایسه تکنولوژی رهگیری پرتو در کارت گرافیکهای سری RTX 30 و استفاده از آن توسط AMD در کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس بحث شده است. Shyshkovtsov در این مورد گفته که تکنولوژی انویدیا در سطح پایینتری نسبت به کنسولها قرار دارد و تکنولوژی AMD دست ما را بیش از پیش باز میگذارد و اجازه میدهد تا در نسخهی کنسول کارهایی را انجام دهیم که روی رایانههای شخصی غیر ممکن است.
او گفت:
کارتهای گرافیک سری 3000 انویدیا اصلا با عملکرد RT قابل قیاس نیستند و در سطح پایینتری قرار دارند. تکنولوژی رهگیری پرتو در محصولات AMD، بهخصوص در بخش پرتوهای واگرا از عملکرد بسیار بهتری برخوردارند. بهعلاوه، این تکنولوژی در AMD کاربردیتر است و ویژگیهای بیشماری (احتمالا هنوز کشف نشده) را ارائه میکند که میتواند در موارد خاص به ما کمک کند. این موارد برای کنسولها و مشخصا کاربران کنسولها یک مزیت بزرگ محسوب میشود. ما در استودیوی خود همین الان هم از تکنیکهای Custom Traversal ،ray-caching و دسترسی مستقیم به BLAS استفاده میکنیم که این کار روی پی سی ممکن نیست.
در ادامه از وی سوال شد که درباره ادامه روند استفاده از این فناوری در بازیهای جدید چه نظری دارد. Shyshkovtsov گفت که فکر میکند در آینده نیز از این تکنولوژی استفاده زیادی خواهد شد و بازیهای جدید از نظر بصری پیشرفت زیادی را به خود خواهند دید.
او ادامه داد:
درباره بازیهای جدید، پاسخ کوتاه “بله” است. البته این موضوع تنها درمورد گرافیک نیست. چرا درمورد رهگیری مسیر صدا نباشد؟ یا دید هوش مصنوعی؟ یا گسترش انفجار؟ ما همین الان هم روی یک سری از آنها کار میکنیم.
آخرین اخبار بازی را در پی اس ارنا بخوانید.