پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

معرفی اچ پی لاوکرفت | دعوت به وحشت از ترس‌های واقعی

در این مطلب نگاهی کوتاه داریم به زندگی و سبک کاری نویسنده‌ی صاحب‌سبک ژانر ترسناک اچ پی لاوکرفت

سهیل سهل‌الوصول توسط سهیل سهل‌الوصول
۲۰ آبان ۱۳۹۹
در ادبیات, ترند, خواندنی ‌های کتاب
0 0
0

خانه » معرفی اچ پی لاوکرفت | دعوت به وحشت از ترس‌های واقعی

هوارد فیلیپس لاوکرفت (H. P. Lovecraft) نویسنده آمریکایی‌تبار داستان‌های ترسناکِ فانتزی و علمی–تخیلی همواره یکی از نام‌های مهم و تاثیرگذار ژانر وحشت قلمداد شده است.

لاوکرفت را از سویی پدر وحشت مدرن می‌نامند و از سویی دیگر آثارش پایه‌گذار یک زیرژانر پرطرفدار در ژانر وحشت تحت عنوان «وحشت لاوکرفتی» شده است. لاوکرفت اما شاید عمده شهرت خود را به واسطه خلق شخصیتِ افسانه‌ایِ غریب و مخوف «کاتولو» و داستان‌های عجیب و غریب او به دست آورده است. کاتولو (Cthulhu) که واژه‌ای ساخته‌ی ذهنِ غریبِ لاوکرفت – برای نام‌گذاری خدای اهریمنی‌اش بود- اساسا کلمه‌ای غیرقابل تلفظ است و در مورد تلفظ آن همواره اختلاف نظر وجود داشته است. کثولهو،کاثالهو، کوتولهو، کوتولو، خزول و… برخی از تلفظ‌های این واژه‌ی سخت و دیریابند. کاتالو بعدها در قامت یک کاراکتر افسانه‌ای در حوزه‌های مختلف سرگرمی و رسانه از بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری گرفته تا موسیقی و عروسک‌سازی و سینما الهام‌بخش و تاثیرگذار بود.

اچ پی لاوکرفت در حالی در 20 آگوست 1890 در شهر پراویدنس از ایالت رودآیلند به دنیا آمد که در ادامه حیاتش  بیشتر عمر خود را در نیوانگلند گذراند. او که در خانواده‌ای ثروتمند متولد شده بود بعد از مرگ پدربزرگش خیلی زود طعم فقر و بی‌پولی را هم چشید. در سال 1913 ، او نامه‌ای انتقادی به یک مجله عامه‌پسند نوشت که در نهایت منجر به پیوستن و استخدام او در مجله‌ داستان‌های عامه‌پسند شد. لاوکرفت در دوران جنگ جهانی داستانهایی به رشته تحریر در می‌آورد که بر تفسیر شخصی او از جایگاه انسان در جهان متمرکز بود. او همان سال‌ها دیدگاه کانونی تفکر و تشخص ادبی‌اش را پایه‌ریزی می‌کرد. از نظر وی، بشریت بخشی غیرمهم از یک کیهان عظیم و سترگ بود که هر لحظه می توانست با حادثه‌ای کوچک و بی‌اهمیت نیست و نابود شود. داستان‌های لاوکرفت از همان ابتدا شامل عناصر شگفت و خارق‌العاده‌ای بودند که بیش از هر چیز  نشان‌دهنده شکنندگی ادراک و دانشِ ناچیز و بی‌بضاعت انسان امروز از جهان هستی و عظمت مهیب آن بود. 

لاوکرفت
اچ پی لاوکرفت

وجه تراژیک زندگی لاوکرفت اما – همچون خیلی دیگر از نویسندگان و هنرمندان بزرگ تاریخ- در این نکته است که او هر چقدر که بعد از مرگش رفته رفته به چهره‌ای بزرگ، مهم و تاثیرگذار در حوزه ادبیات ترسناک و علمی تخیلی جهان تبدیل شد و تا قله‌ی زعامتِ وحشت مدرن و «لاوکرفتی» پیش رفت، در سالهای جوانی و گمنامی و تا زمان مرگش فردی به شدت منزوی و فقیر و محروم بود. نامه‎های زیادی که از مکاتبات او با دوستان دور و نزدیکش به جا مانده بر این فقر و محرومیت دردناک گواهی می‌دهند. حالا اما حتی تصور این تاریخچه‌ی دردناک و فلاکت‌بار دشوار است. حالا دیگر سالهاست نواحی مختلفی از سیاره‌ی پلوتو، نام مخلوقات لاوکرفتی را یدک می‌کشند و تندیس جایزه‌ی World Fantasy، مجسمه‌ای مزین به شکل اوست. آثار گوناگون لاوکرفت با عزت و احترام در کتابخانه‌ی ملی آمریکا نگهداری می‌شوند و تصویر چهره‌ی او حتی روی تیشرت‌های کودکانه چاپ می‌شود. استیون کینگ او را «برجسته‌ترین متخصص در خلق داستان وحشت کلاسیک در قرن بیستم» می‌داند و مجله‌ی «نقد کتاب نیویورک» وی را «پادشاه داستان های عجیب» می‌خواند. اما به واقع چه چیزی در آثار جنون‌زده و مالیخولیایی این غول ادبیات وحشت وجود دارد که او را این چنین بعد از مرگش عزیز و بااهمیت می‌کند؟ ویژگی بارز آثار لاوکرفت که او را در مقام یک مبدع و پایه‌گذار به قله‌ی ژانر وحشت رساند، در چه مولفه‌هایی خلاصه می‌شود؟

زیرژانر «وحشت لاوکرفتی» (Lovecraftian horror) – که همانطور که مستحضرید عنوان خود را از نام خالقش  گرفته- را می‌توان حاصل کار و عصاره تمام فعالیتهای ادبی لاوکرفت به حساب آورد. زیرژانری که همانطور که گفته شد بعد از مرگ لاوکرفت روز به روز بیشتر مایه الهام و تاثیرگذاری گشت و با بررسی منتقدان و ژانرشناسان پروارتر و پرشاخ و برگ‌تر شد.

وحشت لاوکرفتی صاحب این ویژگی بود که بیش و پیش از آنکه عامل وحشت و هراس خود را از عواملی چون شوک یا حادثه و یا خشونت دیداری بگیرد، بر وحشت کیهانی به عنوان عاملی غریبه و ناشناخته تکیه داشت. اساسا عنوان وحشت لاوکرفتی همواره با عنوان «وحشت کیهانی» همراه بوده است. اما وقتی حرف از وحشت کیهانی می‌زنیم، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟

«وحشت کیهانی» (cosmic horror) به طور خلاصه عبارت است از احساس وحشت و هراسی که انسان هنگام مواجهه با پدیده‌هایی فراتر از درک خود با آن روبه‌رو می‌شود. دانش و درک انسانی از جهان هستی محدود و ناچیز است و امری بیگانه – که ممکن است سترگ و مهیب باشد- هر آن ممکن است عاملی تهدیدگر و مخرب برای این آرامش شکننده باشد.  «وحشت کیهانی» در واقع مفهومی برخاسته از دل فلسفه کیهان‌گرایی (Cosmicism) است. هنر غیرقابل‌کتمان لاوکرفت نیز در همین نقطه تلاقی به منصه ظهور می‌رسد. او موفق می‌شود وحشت کیهانی را به عنوان امری فلسفی با فانتزی‌های داستانی ذهن پریشان خود تلفیق کند و نه تنها زمینه‌ساز تولد یک ژانر مخصوص به خود شود، بلکه حتی به نوبه‌ی خود در مقام یک قصه‌گو به پیشرفت فلسفه کیهان‌گرایی کمکی شایان توجه کند.

فلسفه کیهان‌گرایی بر این باور تاکید دارد که هیچ حضور الهی قابل شناسایی مانند خدا یا خالقی که انسان‌ها بدان باور دارند، در جهان هستی وجود ندارد و انسانها در طرح بزرگتری که میان کهکشان‌های عظیم و غیرقابل‌شمارش وجود دارد ناچیز و بی‌اهمیت هستند. و این بی‌اهمیت بودن و ناچیز بودن خود برجسته‌ترین عامل ترس و هراس بشریت می‌تواند باشد. یک هراس و وحشت واقعی و احتمالا منطقی. در این محتوای فلسفی چیزی که می‌تواند عامل داستان‌سرایی و فانتزی بیشتر باشد، همان شکنندگی سطح رویی واقعیت و امر محسوس بشری‌ست. حالا نویسنده‌ای چون لاوکرفت وارد عمل می‌شود و با مخدوش کردن تصویر این واقعیات قلابی ما را به جهانی به باور خود واقعی‌تر والبته ترسناک‌تر و مخوف‌تر فرا می‌خواند. حالا در این جهان بی‌انتهای تاریک و ناشناخته چیزی که هراس‌آور و ترسناک است اتفاقا کشف حقیقت است! حقیقتی که گویا از آنچه فکر می‌کنیم مخوف‌تر، وحشتناک‌تر و رعب‌انگیزتر است. حقیقتی پیچیده شده در دل یک خلا و ناشناختگیِ مهیب.

 

در داستان‌های لاوکرفتی مجموعه مولفه‌هایی چون عناصر ماورایی، باستانی و فرازمینی گرد هم آمده و منظومه‌ای غریب و چندوجهی را شکل می‌دهند. آثار نویسندگانی چون ادگار آلن‌پو (Edgar Allan Poe)، الگرون بلک‌وود (Algernon Blackwood) و لرد دانسی (Lord Dunsany) را از منابع الهام لاوکرفت برای خلق قصه‌هایش قلمداد می‌کنند. مضامین تکرارشونده در قصه‌های لاوکرفت اما حول محور چند مضمون و ایده آشنا می‌گردد. این داستان‌ها مشخصا واجد کیفیتی ضدانسان‌مداری (Anti-anthropocentrism)  تلقی می‌شوند. در اینجا دیگر آن شخصیت‌پردازی انسانی به آن معنی آشنا در آثار ادبی دیگر وجود ندارد. انسان در این نگرش مرکز کائنات یا سرچشمه ارزش‌ها نیست. پس همه چیز یک داستان نیز بر شانه‌های یک شخصیت انسانی شکل نمی‌گیرد. البته نباید از نظر دور داشت که لاوکرفت در سالهای نوشتن این داستان‌ها از جریان مدرنیسم ادبی نیز برای خلق این نوع آفرینش ادبی بهره درخوری برده است.

لاوکرفت
برخی از آثار لاوکرفت

مشخصه دیگر داستان‌های لاوکرفت- که بعدها در زیرژآنر لاوکرفت تثبیت شد- سبک نگارش به اصطلاح آنتیک (Antiquarian) و کهنه‌نما‌ی این قصه‌هاست. لاوکرفت برای بیان قصه‌های خود آگاهانه از واژگانی قدیمی و کهنه استفاده می‌کرد و حتی در سبک نگارشی و دستورزبانی آثارش این گذشته‌گرایی را برای رسیدن به بیانی فاضل‌منشانه رعایت می‌کرد. از نمونه این نوع شگردهای لاوکرفت مثلا می‌توان از استفاده او از واژه‌ی «مردِ دانش»، به جای «دانشمند» یاد کرد.

انزوا و گوشه‌گیری یکی از صفات بارز و شاخص قهرمان‌های آثار لاوکرفتی محسوب می‌شوند. در این داستان‌ها افراد احتمالا به دلیل یافت راه‌حلی علمی برای یک بحران اجتماعی رو به کناره‌گیری از جامعه و انزوایی خودخواسته می‌آورند. این مشخصه در آثاری متاخر لاوکرفتی نیز کاملا به چشم می‌خورد. دیگر عنصر تکرارشونده در زیرژانر وحشت لاوکرفتی حضور پدران و مادران مشکوک و مسئله‌دار است. در این قصه‌ها خویشاوندان شخصیت‌های اصلی قصه معمولاً افرادی ناکارآمد یا غیرعادی و یا بدیمن به تصویر کشیده می‌شوند. روابط صمیمی انسانی وجود ندارد و «خانواده» اساسا عنصری شوم و مرموز به نظر می‌آید.

قهرمانان قصه‌های لاوکرفت در نهایت درمانده و ناامیدند و حتی اگر به پیروزی برسند، این پیروزی گذرا و موقتی تصویر شده و پایانی شوم در انتظار این موجودات غیرمهم است. این سرنوشت تلخ البته با یک سرنوشت مبهم و محتوم همراه است. قهرمانان قصه‌های لاوکرفت معمولا پاسخ سوالات خود را نمی‌گیرند و اگر بیش از حد در ماجراجویی خود مصر و مصمم باشند احتمالا کارشان به جنون و دیوانگی ختم می‌شود. و این «جنون» و «سرگشتگی» خود مولفه‌ی آشنای دیگری از آثار لاوکرفت به حساب می‌آید.  این دیوانگی در پاره‌ای از مواقع سررشته‌ی امور را به دست گرفته و بر اریکه‌ی قدرت می‌نشیند تا آخرین ذره‌ی بجامانده از خرد و عقل سلیم انسانی را نیز به باد دهد. «خرافه‌گرایی و کلیشه‌های مذهبی»، « تمدن‌های تهدیدشونده توسط عوامل مخرب»، «علوم سری و خفیه»، «نژادپرستی و نخبه‌گرایی» و «خطرات بالقوه‌ی یک جامعه‌ی علمی» از دیگر مضامین و تم‌های تکرارشونده در آثار لاوکرفت محسوب می‌شوند.

لاوکرفت

لاوکرفت علیرغم زیست سخت و محنت‌بارش، اساسا نویسنده‌ی پرکار و پرانرژی به حساب می‌آید. سیاهه‌ی اثار نوشتاری او به بیش از 70 اثر منتشرشده می‌رسد که شاید در میان آنها کماکان «احضار کوتولهو» مهم‌تر و جریان‌سازتر تلقی شود. لاوکرفت این اثر الهام‌بخش خود را در حالی در سال 1926 منتشر ساخت که شاید حتی خود او نیز فکرش را نمی‌کرد که این اثر در ادامه تاریخ ادبیات ترسناک به آن حد از میزان اهمیت و مرجعیت برسد. – این کتاب توسط پیمان اسماعیلیان به فارسی ترجمه شده است-  «احضار کوتولهو» مجموعه‌ای از چند داستان ترسناک است که در میان آنها نام داستانهایی چون : دعجون، وحشت در کمین، رنگی از فضا، سلفیس، خرموش های دیوار، نیارلات هوتپ، ظلمت نشی، احضار کطولحو، موسیقی اریک زان و غریبه به چشم می‌خورد.

خود داستانِ «احضار کوتولهو» همانطور که پیشتر اشاره کردیم منجر به تولد مضامین اساطیری و کهن در آثار لاوکرفت و داستانهای ترسناک بعد از خود شد. این داستان روایتگر ماجرای هیولایی غریب است که می‌تواند خود را وارد ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها کرده و آنها را به تدریج به جنون و فروپاشی روانی بکشاند. با آشکار شدن جزئیات بیشتر از این موجود و گذشته‌ی آن طی قصه، در می‌یابیم که هیچکس نمی تواند از خطر این هیولای قدرتمند در امان باشد، حتی خودش. این الگوی روایی چنان که حتما مستحضرید بعدها در بسیاری از آثار ژانر وحشت و زیرژانرهای رنگارنگ این ژانر محبوب تکرار شد.

  چرا نمی‌توان نژادپرستی اچ پی لاوکرفت را نادیده گرفت؟

«خواستگاه تاریکی» دیگر اثر شناخته‌شده‌ی لاوکرفت است که وجود یک دانشمند جنون‌زده و سرگشته بهانه‌ی روایت قصه‌ی سربه‌مهر و رازآمیز آن بود. دانشمندی که بنا بر اظهار راوی قصه ترجیح داده بود در مورد کشف مخوف خود تا دم مرگ سکوت کند. «خواستگاه تاریکی» توسط آرش طهماسبی به فارسی ترجمه شده است. از دیگر آثار مهم و معروف کارنامه لاوکرفت می‌توان به آثاری چون : «کلید سیمین»، «در کوهستان جنون»، «وحشت دانویچ»، «تاریخچه‌ی نکرونومیکون»، «ماجرای رؤیایی کادوث ناشناخته»، «حقایقی درباره‌ی مرحوم آرتور جرمین و خانواده‌اش»، «مدل پیک‌من» و «سایه‌ای بر فراز اینسماوث» اشاره کرد.

لاوکرفت

اما صحبت از اچ پی لاوکرفت بدون اشاره به تاثیر دامنه‌دار و غیرقابل کتمان او بر دیگر حوزه‌های هنری و رسانه‌ای راه به خطا رفتن است. جدای از تاثیر بزرگ لاوکرفت بر ادبیات ترسناک و فانتزی، آثار او بر هنرمندان در رشته‌های دیگری چون موسیقی قابل‌توجه است. آثار لاوکرفت در میان موزیسین‌های سبک راک و مخصوصا هوی‌متال بسیار پرطرفدار و الهام‌بخش بوده و است. حتی بارها آثاری بر اساس قصه‌ها و شخصیت‌های ساخته‌ی ذهن لاوکرفت ساخته شده. به عنوان مثالی شاخص، گروه محبوب «متالیکا»، ابتدا قطعه‌ی بی‌کلام «احضار کوتولهو» را بر اساس این قصه معروف ساختند و همینطور ترانه‌ی «چیزی که نباید باشد» را بر اساس «سایه‌ای بر فراز اینسماوث» ضبط کردند. متالیکا بعدها ترانه‌ی «Dream No More» را نیز بر اساس قصه «بیداری کوتولهو» اجرا کردند.

نام لاوکرفت در دنیای بازی‌های کامپیوتری نیز نامی آشنا و خاطره‌انگیز است. همزمان با دهه‌ی هشتاد میلادی و اوج‌گیری ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی، کاراکتر کوتولهو به صفحات دجیتالی بازی‌ها نیز راه پیدا کرد و بعدها این شخصیت و دیگر مواد خام حاصل از قصه‌های لاوکرفت سوژه‌ای دلچسب برای خلق بازی‌های ترسناک‌ و رازآمیز شد. از بازی‌های محبوب اخیر می‌توان به بازی «World of Warcraft» از کمپانی Blizzard Entertainment اشاره کرد که یک بازی آنلاین چندکاربره‌ی محبوب است که از مضامین قصه‌های لاوکرفت بسیار بهره برده است.

تاثیر و میزان نفوذ آثر اچ پی لاوکرفت در دیگر حوزه‌های هنر و سرگرمی نیز در جای خود بحثی دامنه‌دار و ادامه‌دار است. شاید اگر بیماری به لاوکرفت امان می‌داد و او چند دهه بیشتر عمر می‌کرد و با توفیق روزافزون آثار متعدد خود روبه‌رو می‌شد، قدری در باورهای سیاه و تلخ‌اندیشانه‌ی خود تجدیدنظر می‌کرد. سرنوشت اما این گونه بود که او همچون شخصیت‌های مجروح و مجنون آثارش خیلی زود به انزوا و گوشه‌نشینی بیفتد و در محاق مرگی سرد و خاموش از نظرها ناپدید شود تا زبان پر رمز و راز و ناشکیبایش بیش از این از اسرار مگو و ترسناک جهان قصه‌سرایی نکند. لاوکرفت در حالی در 15 مارس 1937 و در 46 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده کوچک چشم از جهان فرو بست که تا پیش از یک ماه از وخامت حالش به دلیل وحشت و عدم اعتماد به پزشکان به بیمارستان مراجعه نکرده بود.

برچسب ها: ادبیات داستانیلاوکرفتمعرفی نویسنده
ShareTweetShare
نوشته قبلی

امکان دارد که پشتیبانی از رزولوشن 1440p به پلی استیشن 5 اضافه شود

نوشته‌ی بعدی

شرکت Codemasters با شرایط Take-Two برای فروش در سال آینده موافقت کرد

سهیل سهل‌الوصول

سهیل سهل‌الوصول

مرتبط نوشته ها

نقد بازی The Elder Scrolls: Oblivion
بازی

نقد بازی The Elder Scrolls: Oblivion

بهترین بازی‌‌ های رایگان کامپیوتر و کنسول‌ها |  33 بازی برتر رایگان 2023
بازی

بهترین بازی‌‌ های رایگان کامپیوتر و کنسول‌ها | 33 بازی برتر رایگان 2023

۱۹ فروردین ۱۴۰۴
لیست بهترین بازی های استراتژی : برترین بازی های استراتژیک کدام‌اند؟
لیست بازی

لیست بهترین بازی های استراتژیک

۱۳ آذر ۱۴۰۳
بهترین بازی های گرافیکی اندروید
لیست بازی

معرفی بهترین بازی های گرافیکی اندروید

۲۸ آبان ۱۴۰۳
بازی World of Warcraft و صحنه‌ی Esports
بازی

بازی World of Warcraft و صحنه‌ی Esports

۲۶ آبان ۱۴۰۳
بهترین انیمیشن های تاریخ سینما | 88 انیمیشن برتر جهان
انیمه و انیمیشن

بهترین انیمیشن های تاریخ سینما | 88 انیمیشن برتر جهان

۲۳ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم