به دلیل عجیب و غیرمعمول بودن محیطهای بازی Grime و هنگام شروع بازی به سختی میتوانستم بگویم که دقیقا در این بازی باید منتظر چه چیزی باشم. محیط دلگیر و ترسناک Grime اینطور به نظر میرسد که همیشه تهدیدی از گوشه و کنار منتظر شماست. اما به مرور و در هنگام پیشرفت در بازی، محیط اسرارآمیز آن بسیار چالشبرانگیز و سرگرمکننده میشود. این بازی ترکیبی از بازیهای سولزبورن و مترویدوینیا است که در دنیایی سنگی و متلاشی شده با لایههای مختلف جریان دارد. ترکیب این دو سبک، این روزها بسیار مد شده است و اگر تلفیق آنها به درستی صورت پذیرد، شیمی جذابی را پدید میآورد که Grime نیز تا حدود زیادی در این کار موفق شده است. برای مطالعهی نقد بازی Grime با پی اس ارنا همراه باشید.
شروع بازی Grime کمی عجیب است. در ابتدای بازی، دو نفر را میبینیم که نفسی جادویی را در دهان یک دیگر میدمند و بعد از آن کاراکتر بازی پدید میآید که با لقب آکلان شناخته میشود. کاراکتری سنگی که در سرش یک سیاهچاله قدرتمند وجود دارد. در ابتدای بازی شما به پایینترین بخش این دنیای سنگی سقوط میکنید. کاراکتر تحت کنترل شما از سنگ ساخته شده است ولی یک هیولا نیست؛ دشمنان شما نیز از سنگ ساخته شده و بر خلاف شما دارای ظاهرهای نتراشیده و اغلب ترسناک هستند. تقریبا هر موجودی در بازی آرزو میکند که کاش بدن شکیل و موزون شده شما را داشت و دلیل دشمنی بسیاری از آنها با شما نیز، حسادت به همین موضوع است. همچنین سیاهچاله روی سر شما نگرانی موجودات حاکم بر این دنیا را برانگیخته میکند، به همین دلیل آنها به دنبال فرصتی برای نابود کردن شما هستند.
همانطور که گفته شد، دنیای بازی از لایههایی مختلفی تشکیل شده است. دنیاهای پایینتر دارای موجودات بد شکل سنگی به نام گالم هستند و هرچه بالاتر میروید موجودات سنگی و مجسمههای بازی دارای ظاهرهای باشکوهتری میشوند و هدف شما این است که حقیقت این دنیا و خالق خود را پیدا کنید و در این مسیر تمام دشمنان خود را ببلعید! توجه بازی به جزئیات و طراحی محیطها مثالزدنی است.
یکی از مهمترین ویژگیهای بازی Grime محیطهای زیبای آن است. شما پیشروی خود را از یک غار ساده شروع میکنید ولی بعد از آن با محیطهای سنگی مواجه میشوید که گویی نفس میکشند، در جایی از بازی سخرهای از دوردستها با دو چشم حرکت شما را نظاره میکند یا در قسمتی به منطقهای دارای پوشش گیاهی میروید که ترکیب آن با دشمنان و باسهای آن منطقه، هارمونی جذابی را پدید آورده است. نواحی گرایم در کل دارای یک کورنوکپی دو و نیم بعدی پر زرق و برق هستند. ترکیب این زاویهی دوربین با موسیقیهای غمناک، صداهای چکهی قطرات آب از سقف غارها و صداهای گریهی فردی ناشناس که منبعی ناشناخته دارند، فضاسازی دردناک، عجیب و در عین حال خاص و جذابی را پدید آورده است که به خوبی با کلیت داستان جور درمیآید.
جهان بازی Grime بسیار وسیع و یکی از وسیعترین نقشهها در بازیهای سبک مترویدوینیا است که برای پیشروی در آن باید از مسیرهای اصلی، فرعی و نیز از مسیرهای مخفی عبور کنید. اما تنها مشکل وسعت نقشهی Grime، خسیس بودن این بازی در ارائه صحیح ویژگی سفرهای سریع است، به این دلیل که چک پوینتهای Fast Travel در محیطهای بسیار دور افتاده از هم قرار دارند. سنگهایی به نام Surrogates برای آپگرید کردن کاراکتر بازی وجود دارند که تقریبا مانند Bonefireهای بازی Dark Souls عمل میکنند، کاراکتر شما بعد از مرگ، دوباره در Surrogates ظاهر میشود؛ ولی متاسفانه مانند بازیهای سولزلایک، امکان سفر سریع بین آنها وجود ندارد و ویژگی سفر بین چکپوینتها در آخر بازی به شما داده میشود اما در اواسط بازی و زمانی که قصد دارید بین دو محیط که فاصلهی زیادی از هم دارند، رفت و آمد کنید به این ویژگی بسیار احساس نیاز میکنید و بسیار رنج آور و غیر ضروری است که برای بازگشت به یک منطقه باید تمام مسیر طولانی را بپیمایید.
بازی Grime بیشتر از المانهای سولز، ما را یاد بازیهای سبک مترویدوینیا میاندازد. شما محیط را کاوش میکنید، با باسها و مینی باسهایی که به شما تواناییهای منحصر یه فرد میدهند مبارزه میکنید و بعد از دستیابی به ویژگی خاص آن باس، امکان کشف و ورود به مناطق جدید، با ویژگیهای تازهای که کسب کردهاید را پیدا خواهید کرد. این امر برای پیشبرد داستان و کشف اسرار Grime بسیار حائز اهمیت است. محیط های Grime پر از دیوارهای پنهان، مسیرهای پر پیچ و خم و مبهم هستند که انتظار کشف شدن به دست شما را میکشند.
بازی Grime در زمینهی سکوبازی سنگ تمام گذاشته است. در اوایل، ویژگیهای سکوبازی محدود به پرش و داج کردن است ولی با پیشروی در بازی و با کشتن باسهای اصلی، ویژگیهای جدیدی مانند پرشهای دوتایی، امکان Dash هنگام پرش، توانایی تکان دادن بعضی از سکوها و بسیاری از تواناییهای دیگر را به دست میآورید که سکوبازی در Grime را وارد مراحل جدید و چالشبرانگیزتری میکنند و گاهی لازم است از ترکیب ویژگیهای کسب شده برای عبور از یک منطقه استفاده کنید. اگر در هنگام سکوبازی در تلههای بازی سقوط کنید، در مکانی امن که سکوبازی را شروع کردهاید ظاهر میشوید. در بعضی مواقع، بازی مکان شروع شما را تشخیص نمیدهد و در جایی بسیار دورتر از آنچه تصور میکردید، ظاهر خواهید شد. این مسئله به خصوص در مواقع حساس که مقدار نوار سلامت کم باشد، بیشتر خودنمایی میکند و میتوان گفت تنها مشکل سیستم سکوبازی در Grime همین است.
Grime پر از سلاحهای مختلف و قابل کشف با ویژگیهای متفاوت و جالب است. سلاحهای بازی، به سه نوعِ Power ،Dexterity و Resonance (اساسا جادویی) تقسیمبندی میشوند. ارتقا سلاحها، کشف کردن ویژگیها و نحوهی استفاده از آنها چیزی است که مبارزات بازی را تا انتها سرگرمکننده نگه میدارد. سیستم دفاع کردن در بازی Grime با استفاده از سیاهچالهی روی سر کاراکتر بازی انجام میشود. همه چیز در مورد زمانبندی صحیح است که ما را به یاد سیستم دفاع در بازی سکیرو و سیستم پری (Parry) کردن در دارک سولز میاندازد، با این تفاوت که اگر سطح سلامت دشمن از حدی پایینتر باشد، با پری کردن صحیح حملات دشمن میتوانید آنها را خرد کرده و در سیاهچالهی خود جذب کنید. جذب کردن دشمنان نوار قسمتی را پر میکند که میتوانید با استفاده از آن، سلامتی کاراکتر خود را افزایش دهید. پس همانقدر که حمله کردن مهم است دفاع کردن برای افزایش درجهی سلامتی کاراکترتان نیز حیاتی است.
همچنین با جذب کردن مقدار مشخصی از موجودیت هر دشمن، مقداری Hunt Point به دست میآورید که با استفاده از آنها میتوانید کاراکتر خود را در بخشهای مختلف ارتقا دهید. با کشتن باسهای اصلی و مینیباسها، میتوانید ویژگیهای آنها را جذب کرده و تواناییهای جدیدی مانند آسیبرساندن به دشمنان هنگام جای خالی دادن، آشکار ساختن دیوارهای مخفی و بسیاری از ویژگیهای دیگر را کسب کنید که به دست آوردن بعضی از آنها برای دسترسی به مناطق اصلی و مخفی بازی حیاتی است. جذاب بودن و کاربردی بودن این تواناییها، شما را بیشتر به ادامهی بازی و یافتن باسها و مینی باسها تشویق میکند.
نکتهی جالب دیگر (شاید هم غیر جالب) در مورد بازی Grime بر خلاف بازیهای سولزلایک، این است که با هر بار مردن نتایج تلاشهای شما از بین نمیروند و هنگام ظاهر شدن در چکپوینتهای بازی یعنی Surrogates، میتوانید Hunt Point های به دست آمده را برای ارتقاء کاراکتر بازی استفاده کنید. از نظر بنده و امثال من که طرفدار سرسخت مجازات شدن در بازیهای سولز لایک هستیم، این نکته یک ضعف محسوب میشود. اما از طرفی برای گیمرهای تازه کار و کمتر هاردکور و افرادی که زیاد حوصلهی چالش ندارند میتواند بازی را قابل تحملتر کند. در عوض با کشتن هر دشمن مقداری Ador به دست میآورید. Ador، سیستم تجربهی بازی است که به مقدار 100 عدد قابل افزایش است. این میزان کمک میکند که هنگام ضربه خوردن، آسیب کمتری دریافتد کنید. اما بعد از یک بار مردن این مقدار صفر میشود و برای به دست آوردن نیمی از آن، به رسم بازیهای سولز باید به محل مرگ خود رفته و آن را بازگردانی کنید. در هر صورت Ador فقط ادامهی بازی را مقداری راحتتر میکند ولی برای پیشرفت در بازی حیاتی نیست و آن حس مجازات را برانگیخته نمیکند.
بازی Grime از ترکیب دو سبک مترویدوینیا و سولزبورن سربلند بیرون میآید. Grime دارای سیستم مبارزات به شدت جذاب، خوشساخت و نوآورانه است. همچنین جذب دشمنان متنوع به وسیلهی یک سیاهچال و به دست آوردن ویژگیهای منحصر به فرد آنها برای ارتقای کاراکتر بسیار سرگرمکننده از آب درآمده است. محیطهای وسیع با طراحیهای باورنکردنی و سیستم پلتفرمینگ جذاب، بازی را تا انتها تازه نگه میدارند. هرچند این بازی در زمینهی سفرهای سریع میتوانست بهتر عمل کند. به غیر از این، بازی Grime سفری شگفتانگیز، سرگرمکننده و چالشبرانگیز با داستانی عجیب و کارکرد عالی در زمینهی پلتفرمینگ و اکشن RPG است که تجربهی آن به شدت توصیه میشود.
Even though Grime does not present an entirely perfect experience, but it is one of the best Metroidvania games published in recent years. Grime proves that by combining the right elements, you could make a great game that the fans of the genre love. If you want a great story, new and entertaining combat mechanics, Grime has an exciting journey to offer you.
The Review
بازی Grime
بازی Grime با اینکه تجربهای بینقص را ارائه نمیدهد ولی یکی از بهترین بازیهای سبک مترویدوینیا در چند سال اخیر است و نشان میدهد که با استفاده و ترکیب صحیح المانهای مختلف، میتوان معجونی را تهیه کرد که میتواند تا مدتها عطش عاشقان این سبک را خاموش کند.
PROS
- ترکیب صحیح المانهای سولزلایک با مترویدوینیا
- بخش ارتقاء کاراکتر غنی و جذاب
- گرافیک فنی و هنری عالی
- سکوبازی فوقالعاده
CONS
- سیستم Fast Travel ناقص
- وجود باگ هنگام ظاهر شدن کاراکتر در مکان امن