از سال 2001 و پس از آنکه دیزنی کمپانی میرامکس را به منظور اقتباس از مجموعه داستانهای فانتزی جوانان خرید، قرار بود که سری آرتمیس فاول (Artemis Fowl) ،تبدیل به یک فیلم سینمایی شود. با گذشت زمان اولویتهای استودیو، تیم خلاقیت و مالکیتهای سازمان دستخوش تغییر شدند و در مقایسه با هری پاتر قرار شد که مدت زمان بیشتری را برای اکران روی پردهی سینما انتظار بکشد. اما همانطور که کتابهای این کالفر (Eoin Colfer) در کمپانی دست به دست میشد، او به مدت هشت سال در حال توسعهی شخصیت نابغه خلافکار خود با نام آرتمیس فاول پسر بود.
کالفر در ایمیلی به وب سایت Polygon اظهار کرد: «از آنجایی که ساخت فیلم بارها تا نیمه پیش رفته و لغو شده بود، من کم کم فکر کردم طلسم شده است. در نتیجه خط زمانی کتاب را از هر نوع اقتباس سینمایی بالقوهی موجود جدا کردم و داستان را به هر صورتی که به ذهنم میرسید نوشتم و فکر میکنم این روش احتمالا بهترین راه ممکن است».
در ماه می در خبرها اعلام شد که دیزنی پس از مدتها به سراغ آرتمیس رفت. کانر مکفرسون (Conor McPherson) و هیمیش مککول (Hamish McColl) فیلمنامه این اثر را نوشته و کارگردان آن کنت برانا (kenneth Branagh) – کارگردان فیلم سینمایی سیندرلا و هملت – است که ژانر ترکیبی و خاص علمی-فانتزی آرتمیس فاول را تبدیل به اثری پرمخاطب و مدرن کرد. با انتشار تریلر جدید و مشاهده تغییرات توسط طرفداران، پالیگان با کالفر مصاحبهای ترتیب داد تا نظراتش را درمورد راه طولانی تبدیل آرتمیس فاول به فیلم، تغییراتی که چشم انتظارشان است و سرنوشت برنده مسابقهی Walk on Role آرتمیس فاول در اوایل سال 2000 بیان کند.

-چه چیزی اقدام اخیر برای ساخت فیلم آرتمیس فاول را از دیگر تلاشهای نافرجام قبلی متمایز میکند؟
کالفر: من فکر میکنم که دیزنی همواره حامی تولید این فیلم بوده است و تیم فعلی نیز قلبی متعلق به ایرلند دارند. کنت، کانر و دوبازیگر اصلی فیلم، ایرلندی هستند و این باعث میشود تا ارتباط بیشتری با عناصر اسطورهای داستان برقرار کنند.

-چه تفاوتی میان این فیلم با مجموعه کتابها که در 20 سال پیش منتشر شدند وجود دارد؟ آیا شما در مدرن کردن عناصر داستان با فیلمنامهنویسان همکاری داشتید؟
بسیاری از تکنولوژیهایی که در 20 سال گذشته پیشرفته تلقی میشدند، امروزه بسیار عادی هستند، در نتیجه تیم تولید باید تکنولوژی جنها را ارتقا میدادند. گمان میکنم آنها نوعی تکنولوژی را جایگزین کردند که با گذشت زمان قدیمی نمیشود که این ایدهای فوقالعاده بود اما من نمیتوانستم کمکی در این زمینه بکنم زیرا ذهنم در دهه 1980 گیر کرده است!
-هواداران انتظار چه تغییرات دیگری را باید داشته باشند؟ آیا فیلم تغییراتی را صورت داده که خود شما در 20 سال گذشته میخواستید انجام دهید؟
فیلم موضوعی را دربر میگیرد که من همیشه دوست داشتم به کتاب اضافه کنم. نمیتوانم در حال حاضر از چگونگی آن صحبت کنم، اما آنها یک ساعت زماندار به محاصره اضافه کردند که باعث شده تا صحنه بسیار هیجانانگیزتر شود. تغییرات بیشتری نیز وجود دارد که من 100% از آنها عقب بودم مانند تغییر جنسیت، گرههای داستانی و داستانهای پیشزمینه برای شخصیتها.
سیاست برابری به نظر من بسیار عالی است و من از تمامی تغییرات و جابهجاییها در صورتی که بهترین فرد ممکن آن را بر عهده داشته باشد، حمایت میکنم. گاهی یک شخصیت چنان در ناخودآگاه عمومی حک شده که یک تغییر اساسی میتواند گیجکننده باشد، اما بسیاری از شخصیتها میتوانند بدون آنکه خللی در روایت پدید آورند، با چنین تغییراتی همراه شوند.

-آیا بخشی از کتاب بوده که شما در مورد چگونگی اجرای آن توسط تیم خلاقیت مضطرب بوده باشید؟
در مورد اینکه تیم جلوههای ویژه چطور لحظهی انفجار دوارف از نفخ معده را بازسازی میکنند نگران بودم و میتوانم بگویم که آنها از هیچ چیز دریغ نکرده و سکانس بسیار خندهداری از کار درآمد.
-آخرین و شاید مهمترین سوال، برای نسخههای اولیه آرتمیس فاول یک مسابقه برگزار شد که در آن برنده میتوانست در فیلم حضور داشته باشد، اما این موضوع مربوط به 10 سال پیش است. آیا کسی موفق شد این مسابقه را ببرد و در فیلم حضور خواهد داشت؟ (خود شما حضوری مختصر در فیلم خواهید داشت یا نه؟)
من حضوری کوتاه در فیلم خواهم داشت که کمی غیرمعمول است و تنها اگر بیننده حواسش جمع باشد، متوجه آن میشود. در مورد برنده مسابقهی ده سال پیش هم باید بگویم که او حالا برای اینکه نقش یک کودک را بازی کند بسیار سنش زیاد است، مگر اینکه تیم جلوههای ویژه بتوانند از سن او بکاهند!