بازی Ghost Of Tsushima آخرین انحصاری کنسول پلی استیشن 4 است که طرفداران این بازی، برای مدتها انتظار آن را میکشیدند. حال بالاخره این انتظار به پایان رسیده است و بازی شبح سوشیما منتشر شد. ما نیز به همین بهانه تصمیم گرفتیم که موسیقی Ghost Of Tsushima را برای دانلود قرار دهیم. در این مطلب میتوانید موسیقی متن بازی شبح سوشیما را گوش دهید و در صورت نیاز، کل آلبوم آهنگهای آن را دانلود کنید. با کلیک روی هر یک از قطعهها، آن ترک پخش میشود.
برای دانلود آلبوم کامل آهنگ های بازی Ghost of Tsushima روی لینک زیر کلیک کنید:
چندی از پروسه ساخت موسیقی Ghost of Tsushima از زبان سازندگان بازی:
همانطور که مرسوم است، وقتی که ما شروع به ساخت و توسعه بازی Ghost of Tsushima کردیم، برای موسیقی بازی از فیلمها، سریالها و بازیهای دیگر الهام میگرفتیم. در حالی که دنیای بازی و داستان را خلق میکردیم، کارهای دو کمپوزر نظر ما را به خود جلب کردند؛ ایلان اشکری (Ilan Eshkeri) و شیگرو اومِبایاشی (Shigeru “Ume” Umebayashi). ما در مراحل اولیه ساخت بازی آنقدر از موسیقی آنها الهام گرفتیم که تصمیم بر این شد که از آنها برای ساخت موسیقی بازی استفاده کنیم.
شاید برایتان سوال پیش آید که چرا از دو کمپوزر برای ساخت موسیقی بازی استفاده کردیم. اول این که بازی Ghost of Tsushima بسیار بزرگ است. محتوای بسیاری در بازی وجود دارد و ما میدانستیم که به موسیقیهای بسیاری نیاز داریم تا روند تحول جین از یک سامورایی به یک روح را پوشش دهیم. دوم این که استفاده از چند نفر برای ساخت موسیقی بازی میتواند به تنوع موسیقی بازی کمک کند. ایلان و اومه، هر دو تاثیر بهخصوصی روی موسیقی بازی گذاشتند، موسیقی که ما از آن برای ساختار احساسی دنیای بازی استفاده کردیم؛ از داستان گرفته تا مبارزات و گشت و گذار در جزیره.
در اولین نسخه پروتوتایپی که ساختیم، در یک ماموریت شما باید با یک اسب یک منظره زیبا را میپیمودید و با یک جنگجوی مغول در یک قلعه ژاپنی میجنگیدید. ما از یک قطعه موسیقی که ایلان برای یک فیلم ساخته بود برای صحنه اسب سواری استفاده کردیم و کل افراد در استودیو با آن کاملا ارتباط برقرار کردند. این فعالیت معمولی و خالی از هیجان به دلیل موسیقی فوقالعادهاش به یک لحظه باشکوه تبدیل شد. ایلان برای فیلمهایی چون Coriolanus, 47 Ronin و Stardust و بازیهایی چون فرنچایز سیمز موسیقی ساخته است. چیزی که نظر ما را در موسیقیهایش به خود جلب کرد، محتوای ملودیک و انتخاب سازهای موسیقی خاصاش بود. ما میدانستیم که موسیقی بازی باید ملودیک و احساسی باشد تا داستان جین سیکای و مردم سوشیما را به خوبی نشان دهد، پس ایلان به نظر بهترین انتخاب برای این کار بود. ما از او خواستیم تا ملودی شخصیتها و تمشان را خلق کند و او بلافاصله به سراغ سازهای ژاپنی رفت و در دنیای موسیقی ژاپنی غرق شد.
برای این که بیشتر در مورد موسیقیاش صحبت کنیم، از خود ایلان خواستیم تا کلماتی چند در این مورد صحبت کند:
در اولین لحظه در اولین ملاقاتمان، من فهمیدم که بازی Ghost of Tsushima یک سفر فوقالعاده احساسی است. تیم سازنده بازی در استودیوی ساکر پانچ و پلی استیشن بسیار الهام بخش و خلاق بودند، پس من در همان لحظه فهمیدم که از کار کردن روی بازی بسیار لذت میبرم.
تم (Theme) جین که «The Way of the Ghost» نام دارد، یکی از اولین ترکهایی بود که برای موسیقی Ghost of Tsushima نوشتم. معمولا کار نوشتن موسیقی بازی بعد از این که همه کار روی بازی را شروع کردهاند، آغاز میشود. هرچقدر هم که شما با داستان ارتباط برقرار کنید، همیشه زمان میبرد تا واقعا با شخصیتها همزادپنداری کنید و واقعا آنها را بفهمید. با این که بعضی از موسیقیهایی که نوشتم در طول زمان تکامل یافتند، اما این تم تغییری نکرد. این تم دید مردم سوشیما نسبت به جین را نشان میدهد. او قهرمان آنهاست: قدرتمند، الهام بخش، معصوم از خطا، و امید بخش، اما چیزی که من را واقعا در رابطه با جین شگفت زده میکند، تضاد وجودی او در برابر دید مردم است، آن درد و ناامیدی که با تمام وجودش آن را حس میکند. برای این که او بتواند مردم خویش را نجات دهد، او باید برخلاف هر چه که تاکنون به آن باور داشته و یاد گرفته عمل کند، او باید به روش یک سامورایی خیانت کند. در طول بازی، جین یک شخصیتیاست که همیشه با خود و احساساتاش درگیر است، و این چیزیاست که نظر من را درباره این بازی جلب کرد.
فضای تاریخی داستان بازی خارقالعاده است. من یادگیری موسیقی کهن ژاپنی، آهنگهای فولک و سنتیشان، موسیقی کورت و تایکو را شروع کردم، همینطور به سراغ Pentatonic scale که در موسیقی ژاپنی استفاده میشود رفتم. بهواقع که با یک دنیای بسیار غنی طرف بودم. در موسقی بازی من از Shakuhachi, Koto, Shamisen، درامهای تایکو و ساز موسیقی مورد علاقهام، Biwa استفاده کردم. بیوا سازی بود که یک سامورایی از آن برای نواختن موسیقی استفاده میکرد و متاسفانه این روش موسیقی کم کم داشت فراموش میشد و تنها چند نفر در جهان هستند که از بیوا برای نواختن موسیقی استفاده میکنند. خوشبختانه من توانستم یکی از آنها را برای نواختن موسیقی بازی پیدا کنم. واقعا که صدای خاصی دارد و شما میتوانید آن را در قطعه «The Heart of the Jito» بشنوید.
هدف من خلق یک جهان احساسی بود که نهتنها به روایت و اکشن بازی کمک میکند، بلکه مخاطب را با سفر احساسی جین همراه کند.
حال بیایید به سراغ کمپوزر دیگر بازی، شیگرو اومِبایاشی برویم. کارنامه کاری او آنقدر بزرگ است که نام بردن از همه آنها از حوصله این مطلب خارج است، اما برخی از کارهای او شامل موسیقی فیلم (2010) House of Flying Daggers (2004), True Legend، فیلم (2013) The Grandmaster و همکاری در ساخت موسیقی فیلم In the Mood for Love (2000) میشود. حسی که ما همواره از موسیقی اومه دریافت میکردیم، فهم و درک او از فضا بود. موسیقی او ما را به زمانهای دور و در آن سوی کره خاکی برد. بهراستی که موسیقی او جادویی بود و ما میدانستیم که باید از او برای خلق موسیقی Ghost of Tsushima استفاده کنیم. ما از اومه خواستیم که شروع به نوشتن قطعههایی برای نشان دادن زیبایی ذاتی دنیایی که ساختیم کند. او واقعا با دنیای بازی ارتباط برقرار کرد و چندین تم برای القا کردن حس و تجربهی ناب دنیای بازی ساخت.
برای این که بتوانید بیشتر با کارهای اومه ارتباط برقرار کنید، چند کلمه از زبان خود او بشنوید:
من در شهر Kita-Kyushu به دنیا آمدم، که در واقع به جزیره سوشیما نزدیک است. البته خودم تابهحال به آن جزیره سفر نکردهام و خیلی با تاریخ سوشیما قبل از این که درگیر ساخت بازی شوم، آشنا نبودم. حال که قرار است روی این بازی کار کنم، بهترین بهانه برای آشنا شدن با این جزیره و تاریخش را بهدست آوردهام.
وقتی که داشتم موسیقی بازی را میساختم، از طبیعت ژاپن، آب و هوای آن، سبک زندگی سنتیاش و موسیقی کلاسیک ژاپنی الهام گرفتم. من در آهنگهایم از بسیاری از سازهای موسیقی ژاپنی استفاده کردم؛ سازهای چون shakuhachi, koto و تایکوی ژاپنی.
اما آلات موسیقی بدون نوازندهشان معنایی ندارند. من موسیقیدانها را به عنوان آواتارهایی از خودم میبینم. آنها موسیقی که میسازم را شکل میدهند و به گوش شنونده میرسانند. بدون همکاری با آنها، من چیزی بیشتر از یک نوازنده خیابانی که هیچ کسی به موسیقیاش گوش نمیدهد نبودم.
وقتی که گیمرها به موسیقی بازی گوش فرا میدهند، امیدوارم آنها احساس مردم سوشیما را درک کنند، آن مردمی که عاشق زمین آنجا هستند، در آنجا زندگی میکنند و از فواید آن بهره میبرند، و همینطور آنهایی که کاتانای خود را برمیدارند و راه و روش سامورایی را دنبال میکنند.
ساختن موسیقی متن بازی Ghost of Tsushima واقعا یک سفر بینالمللی بود، جایی که باید نظرهای کمپوزرها و دپارتمان موسیقی ساکرپانچ و پلی استیشن را با هم ترکیب میکردیم. ما سازهای دمی (Brass) و تاری را به همراه سازهای موسیقی ژاپنی چون کوتو (Koto) و شاکوهاچی (Shakuhachi) در لندن و در استودیوی Abbey Road and Air ظبط کردیم. همینطور سازهایی چون شامیسن (Shamisen)، پرکاشن، شاکوهاچی و تایکو را در توکیو نواختیم و ظبط کردیم، از مانکهای بودایی از معبدهای Honjyuji و Myounji برای همخوانی استفاده کردیم. خوشبختانه در لس آنجلس توانستیم از موسیقیدان مشهور تووانی (Tuvan)، آقای Radik Tyulyush برای همخوانی مغولی و سازهای سنتی استفاده کنیم. دکتر Osamu Kitajima هم در نواختن سازهای تک نفره ژاپنی چون بیوا به ما کمک کرد.
آخرین قدم برای ساخت موسیقی متن بازی Ghost of Tsushima جادوی تیم موسیقی بازی بود تا این قطعات زیبا را بهصورت لایه لایه درآورند و سپس آنها را در سیستم موسیقی ما قرار دهند، تا موسیقی بازی طبق درجه سختی و اکشن بازی پخش شود. در کل امیدواریم که از نتیجه کار راضی باشید و از شنیدن موسیقی بازی لذت ببرید. برای خواندن راهنمای پایهای هم به مطلب آموزش بازی Ghost of Tsushima مراجعه کنید.
عالی، کارتون درسته 👍🏻
ممنون، خوشحالم که خوشتون اومد.
در لحظه لحظه ای که مشغول بازی بودم،با تک تک موسیقی هایی که بود ارتباط عمیقی برقرار کردم و اگه اغراق نشه بهترین موسیقی تاریخ بازی های رایانه ای بود.اما خوب تا این حد اطلاعات نداشتم و فقط یه شنونده بودم.سپاسگزارم از اطلاعات بسیار جامع و کاملی که در اختیار مخاطبان قرار دادین
خواهش میکنم، خوشحالیم که مفید واقع شد.