پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » چرا باید کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری را بخوانیم؟

چرا باید کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری را بخوانیم؟

در این مطلب به معرفی و بررسی مختصر کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سپیده رشنو توسط سپیده رشنو
۱۲ مرداد ۱۳۹۹
در ادبیات, پیشنهاد کتاب, خواندنی ‌های کتاب
0 0
0
چرا باید کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری را بخوانیم؟

از تاریخ اولین داستان کوتاه ایرانی که در ۱۳۰۰ نوشته شد تاکنون حدود یک قرن گذشته است. اما در حدود این صد سال چه کسانی توانسته‌اند بر ادبیات داستانی تاثیرگذار باشند؟ برای پاسخ به این سوال شاید به تعداد آدم­‌های انگشت شماری برسیم. عمر داستان کوتاه در ایران کم است اما با این وجود کسانی مانند صادق هدایت، صادق چوبک، عباس معروفی و… اولین داستان­‌نویسانی که با خلاقیت و تاثیر از ادبیات دیگر کشورها توانسته­اند پایه‌­گذاران سبک و سیاقی در داستان­‌نویسی باشند، باعث شده‌­اند تا در این زمان کم ادبیات غنی­‌تری حاصل شود. البته در مورد صادق هدایت که به عنوان پدر داستان­‌نویسی مدرن از او یاد می‌­شود، این نکته پررنگ­‌تر است.

درخشش «هوشنگ گلشیری» در ادبیات خلاقه ایران

بی­‌شک یکی از شاخص­‌ترین نویسندگان معاصر ادبیات ایران «هوشنگ گلشیری» است. هوشنگ گلشیری زاده اصفهان بود که در سال ۱۳۷۹ بر اثر بیماری، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. مورخان ادبی و پژوهشگران وی را یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان بر نسل‌­های بعدی داستان‌نویسان ایرانی دانسته‌­اند. هوشنگ گلشیری علاوه بر داستان­‌نویسی سردبیر مجله کارنامه بود. کارش را با آموزگاری در روستاها و بعدتر در اصفهان ادامه داد و از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به دعوت «بهرام بیضایی» در دانشگاه تهران تدریس کرد. پس از انقلاب با تشکیل جلسات هفتگی داستان­‌خوانی و نقد داستان از سال ۱۳۶۲ تا پایان عمرش نسلی از نویسندگان را پرورش داد که در ادبیات دهه هفتاد خوش درخشیدند. او هم چنین عضو کانون نویسندگان ایران و از بنیان گذاران «حلقه ادبی جنگ اصفهان» بود. هوشنگ گلشیری در ابتدای روی آوردنش به ادبیات شعر می­‌سرود اما به نقل از خودش وقتی که دید در این زمینه استعدادی ندارد سرودن را کنار گذاشت و نوشتن داستان را شروع کرد. و پس از آن روزنامه‌­نگاری و در نهایت هم سردبیری مجله کارنامه.

 

هوشنگ گلشیری، با خلاقیت­‌ها و نوآوری­‌هایی که در ادبیات و داستان­‌نویسی به وجود آورده شناخته شده‌­تر است. تاثیرش بر نویسندگان دهه هفتاد که اکثر آن­‌ها از شاگردان او بوده‌­اند، نکته‌­ای است که در کنار داستان­‌های خلاقه او به خوبی می­‌درخشد. کارگاه­‌های داستان­‌خوانی و جلسات نقدی که در دفتر مجله کارنامه توسط وی برگزار می‌شد و که تا اواخر ۱۳۶۷ ادامه داشتند، باعث ظهور نویسندگانی چون «منیرو روانی پور»، «یارعلی پورمقدم»، «محمدرضا صفدری»، «محمد محمدعلی»، «حسین سناپور»، «آذر نفیسی»، «عباس معروفی»، «منصور کوشان»، «شهریار مندنی‌پور»، «قاضی ربیحاوی»، «ناصر زراعتی»، «حسین مرتضاییان آبکنار»، و «ابوتراب خسروی» شد. البته فعالیت­‌های داستان خوانی و جلسات ادبی هوشنگ گلشیری منحصر به ایران نشد و تا کشورهایی چون هلند، انگلستان، سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان، آمریکا و بلژیک راه پیدا کرد. خدمتی که هوشنگ گلشیری به ادبیات داستانی ایران کرده است باعث شد تا نسلی دیگر ادبیات داستانی را ادامه دهند و امروز داستان کوتاه و رمان به این جایی که باید برسد.

سروصدای انتشار کتاب «شازده احتجاب» در دهه چهل

شاخص‌­ترین اثر هوشنگ گلشیری رمان «شازده احتجاب» است. کتابی کم حجم، که از تکنیک قطور است. در صورتی که از این کتاب به عنوان یکی از قوی‌­ترین داستان‌­های ایرانی یاد شده است اما این کتاب در میان ادبیات عامه آن­طور که باید و شاید فهمیده نشده است که البته این ناشناختگی به دلیل سبک و سیاق خلاقه‌­ای است که کتاب در قالب آن نوشته شده است. «شازده احتجاب» برای اولین بار در سال ۱۳۴۸ منتشر شد. در آن سال­‌هایی که تقریبا داستان­‌نویسی با گذشت حدود ۴۰ تا ۵۰ سالی هنوز در نیمه راه بود، هوشنگ گلشیری با چاپ این کتاب از این نیمه با فاصله­ زیادی عبور کرده بود. چاپ این کتاب تبدیل به یکی از جریان‌­های بحث­‌ساز در ادبیات شد. ظهور این کتاب در فضایی که سرشار از رئالیسم افراطی آن هم از نوع سوسیالیستی­اش و البته تقلید از نویسندگان نسل اولی چون صادق هدایت و چوبک، یک انقلاب تمام عیار بود.

«مهدی یزدانی­‌خرم» در مورد این کتاب نوشته است:

شازده احتجاب یکی از خوانده شده­‌ترین کتاب­های تاریخ ادبیات ایران است. اغراق نیست اگر بگوییم بین سه کتاب ادبیات نخبه­‌گرای ایران از حیث میزانِ خوانش قرار دارد. حداقل از دهه شصت به این طرف به ندرت نویسنده و مخاطب و منتقدی بوده که کارش را آغاز کرده باشد و این کتاب جزو نخستین خوانده­‌هایش نباشد. کتاب قصه­‌ای مشهور دارد. یک شاهزاده قاجاری از نفس افتاده و در حال مرگ که در زمان می­‌چرخد و به واسطه انگاره­‌هایی معناساز به تماشای آن چه اجدادش کرده‌­اند و آنچه رقم زده­‌اند می­‌ر‌‌ود. نسخه­‌های متفاوتی، با سانسور و بدون سانسور از این کتاب توسط نشرهای مختلف به چاپ رسیده است. طبق امار دقیق­تری تا سال ۱۳۵۸، دقیقا با گذشت ده سال پس از چاپ اولیه کتاب توسط نشر نیلوفر، این کتاب به چاپ چهاردهم رسید و بعد از آن به زبان­های انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است.

چرا باید کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری را بخوانیم؟

داستان شازده احتجاب از خود و خاندانش

داستان «شازده احتجاب»، داستان فروپاشی نظام شاهی و خانی در سنت فرهنگی ایران است. شخصیت اول رمان که «شازده احتجاب» نامیده می­شود، در اوهام و بازنمایی گذشته به روایت قسمتی از استبداد و بیداد خود و خانواده­اش می­پردازد. این کتاب با شیوه سیال ذهن نوشته شده است. با ساختاری پیچیده و پر از ابهام، نه تنها روایتگر زندگی یک شخص نیست بلکه نویسنده محور اصلی داستان را فروپاشی نظام خاندان قاجار قرار داده است و اطلاعات بسیاری درباره­ی خاندان قجری به خواننده می­دهد.

خرده داستا‌ن‌­ها و خرده روایت‌­ها در این رمان بسیار زیاد است. شخصیت­‌ها با این که تعداد زیادی دارند اما به سطح عمیقی در داستان رسیده‌اند. با وجود پیچیدگی داستان و روایت‌­هایی که در داستان به دنبال هم می‌­آیند، شخصیت‌­پردازی در این کتاب آنقدر دقیق و عمیق است که با شخصیت­‌ها و روایت­‌های حول آن­‌ها می­‌شود داستان را ادامه داد. تک گویی­‌ها و دیالوگ­های بی­‌نظیری که در این کتاب نوشته شده، سطح پردازش شخصیت­‌ها را به عمق بسیاری رسانده است. شخصیت­‌های داستان «شازده احتجاب» انسان­‌هایی بحران زده، مردد، بی­‌هویت و در جست‌­وجوی هویتی تازه و تا حدی مسخ شده هستند، خسته و درمانده و مرگ­‌اندیش و مایوس‌­اند. در این میان شازده احتجاب آخرین بازمانده­ی خاندانی اشرافی آخرین شب زندگی خود را می­‌گذراند.

داستان از نشستن «شازده احتجاب» روی صندلی شروع می‌­شود و انگار که با شیوه­‌ سیال ذهن تمام داستان در یک آن از ذهن شازده احتجاب عبور می­‌کند و در همان شب چندین و چند سال می­‌گذرد و برای ما روایت می­‌شود. داستان در همان شب با مرگ شازده احتجاب همراه با صدای جویدن موش‌­ها که نشان‌ه­ای از زوال است به پایان می‌­رسد. سفر شازده احتجاب در رویا و تاریخش، در واقع داستان کتاب است. «فخر­ النسا»، همسر درگذشته شازده احتجاب مهم­‌ترین خاطرات را در ذهن او دارد و در حقیقت وجود او بیشترین دلیل برای رفتن شازده به گذشته است. چرا که تنها وسوسه­ ذهنی شازده، شناخت «فخر النسا» است. گذشته در ذهن شازده احتجاب به شکل کابوس‌­هایی هولناک و گاهی در ابهامی تاریک، بدون ترتیب زمانی مشخص بر شازده ظاهر می­‌شود.

  موج نوی سینمای ایران

شیوه سیال ذهن، قالبی که در آن داستان روایت می‌شود

شیوه سیال ذهن شکل خاصی از روایت داستان است که مشخصه­‌های اصلی آن پرش‌­های زمانی پی در پی، درهم ریختگی دستوری و نشانه­‌گذاری تبعیت از زمان ذهنی شخصیت داستان و گاه نوعی شعرگونگی در زبان است که به دلیل انعکاس ذهنیات مرحله پیش از گفتار شخصیت اتفاق می‌­افتد. از دیگر کتاب‌­های ایرانی که به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده‌­اند می‌توان به «جای خالی سلوچ» اثر «محمود دولت آبادی»، «سنگ صبور» اثر «صادق چوبک»، «شب هول» اثر «هرمز شهدادی» و «سمفونی مردگان» نوشته‌ی «عباس معروفی» اشاره کرد. نسخه سینمایی این کتاب نیز توسط «بهمن فرمان آرا» در دهه پنجاه ساخته شد که یکی از اقتباس­های مهم تاریخ سینمای ایران است.

  معرفی صادق هدایت | پدر داستان نویسی مدرن ایران

این کتاب را با هر سطح سوادی می‌توان خواند

با وجود گفته هوشنگ گلشیری در مورد این که استعداد شعر گفتن نداشته است اما نثر کتاب سرشار از شاعرانگی، نشانه و تکنیک نوشتاری و خلاقیت است. اگر به تازگی خواندن یا نوشتن ادبیات جدی را شروع کرده‌­اید، خواندن این کتاب تمرینی برای شماست. آن کسی هم که خیلی طرفدار ادبیات جدی نباشد و کتاب را فقط به قصد سرگرم شدن بخواند، قطعا از تصاویر ناب و نثر قوی کتاب و علی‌الخصوص داستان آن لذت خواهد برد. شیوه­ روایت این کتاب به دلیل سیال ذهن بودن آن ممکن است تمرکز زیادی را برای خواندن از شما بگیرد اما خط به خط این کتاب لذت بخش خواهد بود.

برچسب ها: ادبیاتادبیات داستانیپیشنهاد کتابسرگرم شویدصادق هدایتهوشنگ گلشیری
ShareTweetShare
نوشته قبلی

فیلم Beyond Good and Evil توسط نتفلیکس و راب لترمن ساخته خواهد شد

نوشته‌ی بعدی

تریلر جدیدی از انیمه سینمایی شیطان کش منتشر شد

سپیده رشنو

سپیده رشنو

مرتبط نوشته ها

انتشار کتاب Masters of Doom نوشته David Cushner در پلی پاد تی وی
اخبار کتاب

انتشار کتاب Masters of Doom نوشته David Cushner در پلی پاد تی وی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
داستان‌های ادبی و داستان‌های ژانرمحور
ادبیات

ادبیات فاخر: واکاوی وضعیت انسان و یافتن معنا در زندگی

۲۱ آبان ۱۴۰۲
هرمان ملویل
اخبار کتاب

نهنگ موبی دیک ملویل هشداری بود که ما به آن توجه نکردیم

۲۱ آبان ۱۴۰۲
بهترین کتاب ها درباره سینما
ادبیات

بهترین کتاب های سینمایی برای درک بهتر فیلم‌ها | 10 کتاب برتر سینمایی

۲۵ مهر ۱۴۰۲
خالق سری کتاب های ویچر از الهامات خود برای نوشتن می گوید
اخبار کتاب

خالق سری کتاب های ویچر از الهامات خود برای نوشتن می گوید

۱۵ مرداد ۱۴۰۲
بهترین کتاب ها برای کودکان بین رنج سنی 4 تا 12 سال
ادبیات

بهترین کتاب ها برای کودکان بین رنج سنی 4 تا 12 سال

۶ تیر ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا باید انیمه عاشقانه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

چرا باید انیمه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

۲ خرداد ۱۳۹۹

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم