سونی هنوز اقدام به رونمایی کامل از کنسول پلی استیشن 5 نکرده و ما هیچ ایدهای از طراحی و قیمت این پلتفرم نسل نهم این شرکت نداریم. با این حال، با صحبتهایی که توسط سازندگان این کنسول مطرح شده، اطلاعات نسبتاً کاملی از مشخصات سخت افزاری این کنسول به دست ما رسیده که بخش عمده آن به حافظه SSD پرسرعت این کنسول مربوط میشود. لذا باوجود این که خود سونی نیز در خصوص عملکرد کنسول خود اقدام به بالابردن سطح هیجان میان هواداران میکند، از روی کاغذ نمیتوان در خصوص عملکرد کنسول PS5 اظهار نظر کرد.
یان چرنیکوف (Yan Chernikov) توسعه دهنده موتور بازیسازی فراستبایت (Frostbite) که قبلاً در بخش نرم افزاری استودیوی DICE فعالیت میکرد، در ویدیوی جدیدی که از طریق اکانت توییتر خود منتشر کرده، نظرات خود را در خصوص اعداد و ارقامی که از مشخصات سخت افزاری کنسول جدید سونی منتشر شده، اظهار کرده است. وی در میان صحبتهای خود به این نکته اشاره میکند که به طور کلی علاقهای به بررسی این اعداد و ارقام ندارد؛ چرا که طبق تجربه خود عقیده دارد که مقادیر اعلام شده در خصوص سرعتهای کلاک، فرکانس پردازندهها و ترافلاپس تنها روی کاغذ به این شکلی که مشاهده میکنیم قابل مقایسه بوده و تنها زمانی که برنامه نویسی برای ساخت نرم افزار روی سخت افزار این سیستمها آغاز میشود، میتوان درباره آن اظهار نظر کرد.

وی در ادامه اضافه میکند که قاعدتاً این کار تا زمانی که یک بازی کامل را در اختیار نداشته باشیم امکان پذیر نخواهد بود؛ لذا حداقل تا چند ماه آینده که دسترسی ما به سخت افزار این کنسول برقرار خواهد شد، اعداد و ارقام مربوط به عملکرد CPU و GPU کنسولهای جدید هیچ معنی و مفهومی نخواهند داشت.
در خصوص این عددهایی که قبل از فراهم شدن امکان دسترسی شما به خود دستگاه منتشر میشوند، همواره یک سری مشکلاتی وجود دارد. البته باید به این نکته تأکید کنیم که این حرف به معنای اشتباه بودن این ارقام نیست؛ نه… این عددهای گاهی اوقات برای پیشبینی عملکرد حدودی کنسول یا هر دستگاه مورد بحث دیگر، خیلی هم مفید واقع میشوند اما اگر بخواهیم صادقانه در این خصوص نظر دهیم، باید گفت که تا زمانی که عملکرد واقعی دستگاه را در عمل مشاهده نکردیم، عملاً هیچ مفهومی برای ما نخواهند داشت. البته باید مجدداً به این موضوع اشاره کنم که این قضیه صرفاً دیدگاه شخصی خود من بوده و ممکن است خیلیها با آن مخالف باشند. اما به شخصه وقتی به این عددها نگاه میکنم، نمیتوانم خیلی راحت بگویم که بله… این کنسول خیلی بهتر از قبل به نظر میرسد!
براساس گفتههای چرنیکوف، وقتی بحث عملکرد درایو SSD مطرح میشود، اعداد و ارقام میتوانند بیشتر برای ما قابل فهم باشند:
وقتی به ظرفیت حافظه SSD کنسول نگاه میکنیم، مقادیری در حدود 5 گیگابایت بر ثانیه را مشاهده میکنیم که خب این گونه مقادیر هم برای ما بیشتر قابل درک است و هم وقتی تصور میکنم که بتوان 5 گیگابایت داده را در هر ثانیه استریم کرد، پیشرفت خیره کنندهای به نظر میرسد.

اما درمورد اعداد مربوط به سرعتهای کلاک یا تعداد ترافلاپس خود من نمیتوانم در ذهن چیزی را تصور کنم که بیانگر تفاوت آن با گذشته باشد. در واقع من باید برنامه نویسی برای نرم افزاری که قصد اجرای آن روی این سخت افزار را دارم، شروع کنم و با مشاهده کار سایر افراد و تمام کارهایی که برای بهینهسازی یک بازی برای این کنسول انجام میگیرد، در خصوص میزان پیشرفت آن در قسمتهای مختلف اظهار نظر کنم. لذا با وجود این که حالا دیگر چند ماهی هست که این اعداد در دسترس ما قرار گرفته، حس میکنم نمیتوان به طور قطع در خصوص قابلیتهای پلتفرمی که این قطعات روی آن نصب میشوند، اظهار نظر کرد.

نقطه نظر Chernikov حد زمانی که کنسولهای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه شده بودند نیز در خصوص آنها کاملاً صدق میکرد. در واقع باوجود این که سازندگان این کنسولها از نزدیک بودن تواناییهای انها به بهترین کامپیوترهای گیمینگ سخن میگفتند، مدتی طول کشید تا توسعه دهندگان قادر به استفاده از قدرت کامل آنها شوند. با در نظر داشتن عوامل غیرقابل پیشبینی و پیچیدهی فرایند توسعه بازیهای ویدیویی، باید گفت که به نظر میرسد اغلب بهینهسازی نقش مهمی را در این زمینه ایفا میکند.
همینطور که در سالهای پیش رو، بازیهای بیشتری برای کنسول PlayStation 5 یا هر پلتفرم دیگر عرضه میشوند، میتوان بیشتر و بیشتر از تواناییهای سخت افزاری آنها مطلع شد. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، هردو برای عرضه در بازه تعطیلات آخر سال 2020 برنامهریزی شدهاند. انتظار میرود در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در خصوص کنسول جدید سونی منتشر شود.
برای اطلاع از اخبار ایکس باکس سری ایکس به این مطلب و برای مطالعه تمام اخبار پلی استیشن 5 در یک مطلب به مقاله چه خبر این کنسول مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین اخبار بازی با پی اس آرنا همراه باشید.