در میان طرفداران قدیمی و وفادار GTA Online، هیچ عنوانی آشناتر ازVinewood Casino نیست. لوکیشن قابل بازی GTA Online که شایعات مربوط به آن، از سال ۲۰۱۳ و اولین تجربهی کاربری این بازی، تقریباً در همه جا مطرح بوده است. به شخصه دورانی را به خاطر دارم که در حال پارک کردن Sultan در بلوار Mirror Park بودم و برای اولین بار، با بنر “Opening Soon” مواجه شدم. کور سوی امیدی در یک بازی مولتی پلیر نوپا و جاه طلب؛ که هنوز به شهرت و موفقیت امروزی خود دست نیافته بود.
از آن زمان، بازیکنان ماجراجو و پیگیر بازی GTA Online (شامل خود من)، دائماً درگیر کشف رمز و راز این نقطهی خاموش و اسرارآمیز Los Santos بوده اند. حالا نزدیک به شش سال از تکاپوی طرفداران برای پیدا کردن سرنخی از زمان رونمایی و مشخص شدن پاسخ این راز بزرگ میگذرد. سالهاست که بازیکنان در مسیر بازگشت به این نقطهی شهر خسته و فرسوده شدهاند اما هنوز تغییری در آن مشاهده نکردهاند.
این داستان، تا ششم جوئن امسال ادامه داشت؛ تا این که بالاخره یک اتفاق غیره منتظره به وقوع پیوست. در خلال روند عادی و هفتگی بروزرسانیهای این بازی، بنر تاریخی “Opening Soon” بالاخره کنار رفته و ناگهان خبر افتتاح کازینوی مشهور، به طور انفجاری درمیان طرفداران GTA در گوشه و کنار اینترنت منتشر شد.
Diamond Casino & Resort بعد از نزدیک به شش سال انتظار، بالاخره در ۲۳ ام جولای سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار گرفت و تقریباً تمامی شایعات و صحبتهای پیرامون خود، از قبیل شرط بندی بر روی بازیهای کارتی با مبالغ بالا، سوئیتهای پنتهاوس، سرویس مشروبات الکلی و حتی جتهای اختصاصی را تأیید میکرد. اما این مسیر شش ساله، به این سادگیها هم سپری نشده است. در واقع، داستان این کازینوی اسرار آمیز با سرگذشت GTA Online پیوند میخورد. حذف DLC مربوط به حالت انفرادی بازی، حضور کابویها، زامبیها و تغییرات ناگذیر قوانین حقوقی شرط بندی و قمار، از جملهی اتفاقاتی بودند که در سرنوشت این داستان تأثیر گذار بوده اند.
مطالب مرتبط: تاریخ بازگشایی کازینوی بازی GTA Online
ما از دو تن از دیتا ماینرهای قدیمی و با سابقهی GTA Online بهنامهای Tez2 و Yan2295 دعوت کردیم تا در تحلیل افسانهی شش سالهی جامعهی کاربران GTA Online که حالا از آن با عنوان Diamond Casino & Resort یاد میشود، ما را همراهی کنند.
همه چیز با آپدیت ظاهراً معمولی Beach Bum در نوامبر سال ۲۰۱۳ شروع شد. طرفداران مشتاق و پیگیر بازی، بلافاصله بعد از انتشار GTA Online و در ماه اکتبر، وعدهی افتتاح Casino را داده بودند اما اولین سرنخها و اطلاعات موثقی که به این موضوع اشاره میکرد، در قالب پیامهای صوتی فاش شده توسط Lester Crest منتشر شد. مضمون این پیام به باز شدن درهای کازینو در روزهای آتی اشاره میکرد. البته یکی دیگر از اتفاقاتی که به تأیید این خبر منجر میشد، انتشار مطلبی با عنوان “بروز رسانی هیجان انگیز بخش داستانی بازی” در بخش اخبار وبسایت Rockstar بود. این قضیه، به زمانی برمیگردد که بحث انتشار DLC های حالت تک نفره، در Grand Theft Auto 5 هنوز مطرح بود.
در اوایل سال ۲۰۱۴، Tez2 خطوط بسیار مهمی از کدهای برنامه نویسی DLC مربوط به GTA5 را فاش میکند که در چند جا به نام Casino اشاره دارد. به ادعای Tez2، این کدها، که در سه رشتهی مختلف و با برچسبهای “Trevor” ، “GTA” و “Dead” منتشر شده اند، به DLC مربوط به حالت انفرادی GTA5 ارتباط دارند. بعدها و با انتشار منوی انتخاب DLC ها توسط یک یوتیبر GTA به نام Chr0m3xMoDz، مشخص میشود که مورد آخر، به حالت Zombie Apocalypse اشاره داشته است.
Tez در اینباره میگوید:
Rockstar با انتشار DLC جدید بخش انفرادی بازی، قصد داشت تا چیزی در حد یک نقشهی جدید را به بازی اضافه کند. آنها برنامه داشتند تا با طراحی مجدد ۸۰ تا ۹۰ درصد نقشهی بازی، عناصر مربوط به یک تم مخصوص را به نقشه اضافه کنند. یکی از بخشهای این برنامه به تم Zombie Apocalypse مربوط میشد. Rockstar قصد داشت تا با اعمال تغییرات گسترده بر روی نقشهی بازی، آن را برای تم آخرالزمانی و حالت Zombie Apocalypse آماده کند.
بخش دیگری از اطلاعات فاش شده توسط Tez2 به Trevor و داستان این کاراکتر مربوط میشد.
بر اساس ادعای Tez، یکی از برنامههای Rockstar در این DLC به داستان کاراکتر Trevor و همکاری او با IAA بعد از اتفاقات Grand Theft Auto 5 اشاره داشته است. این ادعای جنجالی بعد از انتشار چند کد دیگر در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. Tez در ماه می سال ۲۰۱۵، مطلبی را با عنوان “کاراکترهای اصلی GTA به کازینو دستبرد میزنند” در وبسایت GTAForums منتشر کرده و بر اساس آن، فهرستی از کدهای بازی که به یک عملیات سرقت مسلحانه اشاره میکرد را در اختیار مخاطبان قرار میدهد. مطلبی که بعدها به یکی از بزرگترین رویدادهای بخش آنلاین بازی تبدیل میشود.
این قضیه تا سال ۲۰۱۷ توسط Rockstar و به صورت رسمی اعلام نشد. تا این که کارگردان هنری Rockstar، آقای Imran Sarwar، در مصاحبهای با وبسایت GameInformer پروندهی DLC بخش انفرادی بازی را برای همیشه میبندد.
Yan2295، که حالا به عنوان یکی از افشاکنندگان سابق محتوای GTA شناخته میشود، یکی از افرادی بود که به انتشار شایعات مربوط به این DLC میپرداخت. او در اینباره میگوید:
Casino قرار بود علاوه بر GTA Online به عنوان یکی از DLC های بخش تک نفرهی بازی به GTA5 نیز آورده شود اما از آنجایی که همه میدانیم، در پی موفقیتهای GTA Online، انتشار DLC های بخش Single-Player به طور کلی لغو شد.
Tez در آن زمان معتقد بود که بالاخره در یکی از بروزرسانیهای GTA Online شاهد استفاده از بقایای این برنامهی بزرگ خواهیم بود. به اعتقاد Tez :
” بعدها مشخص شد که بخش قابل توجهی از برنامههای استودیو برای محتوای بروزرسانی GTA Online در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بر اساس همین DLC های کنسل شده پایه گذاری شده بود. Doomsday Heist را میتوان یکی از نمونههای بارز این ادعا در نظر گرفت”
از آنجایی که هنوز خبری از Casino نبود، منطقی بود که تمرکز توسعه دهندگان بر روی بخش IAA داستان بازی معطوف شود. آنها از کاراکتر Clifford به عنوان آنتاگونیست وابسته به این شبکه استفاده کردند. نامی که چند سال قبل، و در افشای محتوای مربوط به Casino شنیده شده بود.
این داستان به خودی خود، آنقدر مؤثر بود که Rockstar را قانع کند تا به جای استفاده در محتوای اضافی بخش تک نفره، از آن برای افزایش شهرت و محبوبیت GTA Online استفاده کند. این اقدام، به لطف محتوای قوی بروزرسانی Heists کاملاً جواب داد و علاوه بر آن، درآمد قابل توجهی را از طریق کارتهای Shark Card عاید این شرکت کرد.
GTA5 در سال ۲۰۱۸ با کسب درآمد بیش از شش میلیارد دلار از زمان انتشار رسمی خود، موفق شد تا لقب سودآورترین محصول بازی و سرگرمی در طول تاریخ را به خود اختصاص دهد. از این رو به طور کلی میتوان این سیاستها را کاملاً موفقیت آمیز برآورد کرد.
به اعتقاد هر دوی این دیتا ماینرها، میتوان این موفقیت برجسته را مهم ترین دلیل تأخیر Rockstar در افزودن Casino به GTA Online در نظر گرفت. در واقع با درآمدهای خیره کنندهی GTA از خریدهای درون برنامه ای، چرا Rockstar باید خود را ملزم به اضافه کردن امکانات قمار و شرط بندی در بازی کند؟ در حالی که این کار، علاوه بر عدم ضرورت، درگیری با وکلای حقوقی و دردسرهای انطباق با قوانین شرط بندی را نیز با خود به همراه دارد. پاسخ این سوال را میتوان در دنیای غرب وحشی Red Dead Online جستجو کرد.
Yan :
” انتشار آپدیت Casino ، به دلیل قوانین حقوقی Shark Cards و عدم مشروعیت قانونی قمار و شرط بندی در برخی از مناطق، تا مدتها متوقف مانده بود. به خصوص با در نظر گرفتن این که، بسیاری از کاربران و بازیکنان این بازی را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند. اما Rockstar اخیراً راهی برای عبور از این موانع قانونی پیدا کرده و بالاخره اقدام به انتشار این بروزرسانی کرد. همانطور که این امکان، به Red Dead Online نیز افزوده شده است.”
Tez :
” در Red Dead Online، شما میتوانید از طریق خریدهای درون برنامهای شمش طلا خریداری کند اما برای شرط بندی، به طور مستقیم از پول استفاده میشود. Rockstar با اعمال قوانین جدید بر مبادلات مالی بازی، امنیت تراکنشها و تبادلات را به طور کامل فراهم کرده است. اما همچنان در برخی از کشورهای جهان، امکان اینگونه فعالیتها وجود ندارد. چرا که در بسیاری از این مناطق، صرف نظر از نحوهی تبادلات مالی، اصل شرط بندی و قمار غیر قانونی محسوب میشود.”
Rockstar تا کنون اطلاعات زیادی را دربارهی نحوهی عملکرد سیستم جدید تبادلات مالی خود منتشر نکرده است لذا باید دید که واکنش طرفداران GTA Online به امکانات فراهم شده برای شرط بندی در Casino چگونه خواهد بود.
به هر حال، سالها تلاش و بحث و درگیری در انجمنها و کانالهای مختلف هواداری نهایتاً منجر به انتشار این بروزرسانی مورد انتظار شده است. حالا سوالی که در این جا مطرح میشود این است که آیا این نتیجه واقعاً ارزش این همه انتظار و تکاپو را داشته است یا خیر؟
اما وقتی که بالاخره کلید ورود به پنتهاوس شخصی خود را دریافت کرده و در آن قدم گذاشتید، تاریخ پر پیچ و خم و شش سالهی انتظار برای رسیدن به این نقطه را به یاد داشته باشید.