سوالاتی در مورد اینکه آیا سونی قصد دارد رقابتی جدی با سرویس Xbox Game Pass داشته باشد، در چند سال اخیر چندین بار مطرح شده است. در هر صورت اطلاعات فاش شدهی اخیر نشان می دهند که این موضوع حقیقت دارد. گزارشات اخیر نشان میدهند که سونی در حال برنامهریزی برای راهاندازی یک سرویس اشتراکی جدید (در حال حاضر با اسم رمز اسپارتاکوس) در بهار ۲۰۲۲ است که پلیاستیشن پلاس و PS Now را ادغام میکند و همچنین قابلیت backward compatibility، دسترسی به بازیهای قدیمی پلی استیشن را فراهم خواهد کرد. برخی از تحولات اخیر نیز تاییدی بر مسائل ذکر شده هستند.
یکی از افرادی که رقابت با یک سرویس اشتراکی دیگر را جالب میداند فیل اسپنسر، CEO مایکروسافت گیمینگ است. وی اخیرا در صحبت با IGN، و زمانی که از او در مورد شایعه فوقالذکر پرسیده شد، در این مورد گفت:
منظورم این نیست که همه چیز را درک کردهایم، اما فکر میکنم پاسخ درست این است که باید به بازیکنان اجازه دهید بازیهایی را که میخواهند بازی کنند و روی پلتفرمی که میخواهند آنها را تجربه کنند؛ به آنها حق انتخاب دهید که چگونه بازی کنند؛ به آنها اجازه دهید کتابخانه بازیهای خود را به سلیقه خود بسازند و همچنین با آنها در مورد برنامههای آینده خود شفاف باشید. بنابراین وقتی میشنوم که دیگران کارهایی مانند ما مثل ارائه سرویس Game Pass را انجام میدهند یا به بازار رایانههای شخصی وارد میشوند، برایم منطقی است زیرا فکر میکنم این پاسخ درستی به مشتریان است.
اسپنسر در ادامه افزود که او شخصا پیشرفت در خدمات سرویسهای اشتراکی را «یک امر اجتناب ناپذیر» می داند و در نهایت انتظار دارد رقبای ایکس باکس نیز چنین رویکردی را اتخاذ کنند. او گفت:
وقتی با تیمهایمان صحبت میکنم، در مورد آن [سرویسهای اشتراکی] به عنوان مسئلهای که [فراگیر شدن آن] اجتنابناپذیر است صحبت میکنم. بنابراین در رابطه با ما، ما باید به نوآوری و رقابت ادامه دهیم، زیرا کارهایی که انجام می دهیم مزیتهایی است که ما را در بازار نسبت به بقیه متمایز و برتر میکند. این مزیتها باعث بالا رفتن رتبهی ما در بازار میشوند و کمک میکنند که ما در جایگاه اول باشیم، نه اینکه بگوییم این نوع سرویس فقط در انحصار ما است و کسی حق استفاده از آن را ندارد.
من این موضوع را دوست دارم زیرا به ما در مورد مسائل بعدی انرژی میدهد؛ مسائلی که باید روی آنها کار کنیم تا کارهایی را که در گذشته انجام دادهایم را به سرانجام برسانیم. چون فکر میکنم پاسخ درست این است که بازیهای عالی را بسازید، آنها را روی رایانه شخصی منتشر کنید، آنها را روی کنسولها منتشر کنید، آنها را در فضای ابری و در روز اول انتشار در سرویسهای اشتراکی در دسترس قرار دهید. و من انتظار دارم که رقبای ما نیز این کار را انجام دهد.
جالب اینجاست که چند ماه قبل از عرضه کنسول PS5، مدیر عامل پلیاستیشن، جیم رایان، گفت که سرویسی شبیه به Xbox Game Pass برای رویکرد فعلی پلیاستیشن در توسعه بازی پایدار نخواهد بود، زیرا اکثر پروژههای AAA با بودجههای هنگفت ساخته میشوند. با این حال، مدتی بعد، هنگامی که پرسیده شد که آیا سونی قرار است رقیبی برای سرویس Game Pass باشد، رایان گفت: «خبری در این زمینه وجود دارد».
آخرین اخبار بازی را در پی اس آرنا بخوانید.