امروز با اخبار بسیار موثقی از مشخصات فنی و قیمت نسل جدید کارت گرافیکهای Nividia همراه شما هستیم. شایعات و اخبار معتبری که حول محور Nvidia و محصولات جدید آن به گوش میرسند، نشان میدهند که نسل جدید کارت گرافیکهای گیمینگ سری GeForce این شرکت، بر اساس سبک معماری Ampere ساخته شده و تمرکز بالایی روی رقابت این نسل با رقبای خود دارد. خانواده نسل بعدی کارت گرافیکهای Nvidia، سری GeForce RTX 3000 نام داشته و انتظار میرود تا در نیمهی اول سال جدید میلادی، شاهد رونمایی از آنها باشیم.
اما قبل از این که به مشخصات ساختاری این کارت گرافیکها بپردازیم، باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی اطلاعاتی که در این مطلب مطالعه میکنید، بر اساس شایعات چند ماه اخیر جمع آوری شده و احتمال دارد که با واقعیت کمی تفاوت داشته باشند. اما این اطلاعات، موثقترین مواردی هستند که تا کنون در منابع مختلف بیان شدهاند. با ایستگاه بازی همراه باشید.
کارت گرافیکهای سری Nvidia Ampere RTX 3000، در زمینهی رستریزاسیون و تکنولوژی Ray-Tracing به شدت ارتقاء یافتهاند:
یکی از اولین اطلاعاتی که Nvidia در این چند ماه با همکاران خود در میان گذاشته، تمرکز بالای این شرکت، روی توسعهی تکنولوژی Ray Tracing در ساختار کارت گرافیکهای خود است. Ray-Tracing در سال گذشته، عامل اصلی ترقیب کاربران برای خرید کارت گرافیکهای سری RTX 2000 بود. اما با توجه به مواردی که تا کنون مشاهده کردهایم، عملکرد این سیستم، تا کنون به حدی نبوده که بیشتر طیف مردم را برای دستیابی به این تکنولوژی هیجان زده کند.
بر اساس گفتههای Nvidia، این شرایط با Ampere متحول خواهد شد. این شرکت، برای توصیف ارتقاء عملکرد Ray-Tracing روی بورد کارت گرافیکهای RTX 3000 در مقایسه با سری کنونی RTX 2000، از لفظ «سنگین» استفاده میکند. در واقع، به گفتهی Nvidia، تکنولوژی Ray-Tracing در هستههای Ampere، سرعت، کارایی و توان تورینگ بالاتری را نسبت به نسل قبل خواهد داشت.
یکی دیگر از جنبههایی که در طراحی ساختار چیپهای Ampere، به آن توجه شده، بحث رستریزاسیون (Rasterization) یا تفکیک لایهها و شطرنجی سازی تصاویر است. در واقع چند سالی هست که این عامل مورد توجه Nvidia قرار داشته و یکی از مواردی بوده که در بحث پردازش مسائل پیچیدهی هندسی، موجب برتری قاطع کارت گرفیکهای Nvidia در برابر AMD شده است. این حجم از توجه، اولین بار با معرفی شتاب دهندههای Tesla و Quardo به وجود آمد. در واقع، طراحان حرفهای، از این ابزار برای طراحی و آزمایش محصولات خود در محیط سه بعدی استفاده میکردند. محیط سه بعدی، به نوعی اهرم قدرت عامل رستریزاسیون محسوب میشود.
تکنولوژی اختصاصی و Tile-Based انویدیا برای استفادهی حداکثری از قابلیتهای Rasterization، ابتدا و با معرفی کارت گرافیکهای Maxwell معرفی شد. این سیستم، با تغییرات گستردهای که روی معماری GPUهای این شرکت اعمال میکرد، بازدهی توان فوق العاده بالایی را در مقایسه با نسل قبلی پردازندههای Kepler به ارمغان آورده بود. همزمان با گسترش دنیای بازیهای ویدیویی و پیچیدهتر شدن هر چه بیشتر پردازشها، Rasterization همچنان به نقش کلیدی خود در افزایش بازدهی رندر این پیچیدگیها ادامه میدهد.
تمرکز کارت گرافیکهای Ampere روی Ray Tracing و Rasterization خط مشی موفقیت آمیزی است که از تجربهی بالای Nvidia نشأت میگیرد. نسل جدید بازیهای ویدیویی، همزمان با معرفی کنسولهای PlayStation 5 و Xbox Scarlett توجه ویژهای روی این دو تکنولوژی داشته و به نظر میرسد که محدودهی مانور بازی سازان بزرگ، روی این مسائل متمرکز خواهد بود.
کارت گرافیکهای سری Nvidia Ampere RTX 3000، حجم vRAM بالاتر، سرعت کلاک بیشتر و TDP پایینتری خواهند داشت:
بخش دوم شایعات منتشر شده در رابطه با مشخصات فنی کارت گرفیکهای Ampere، به طور ویژه به حافظهی این قطعات مربوط میشود. در حال حاضر، هیچگونه جزئیاتی در رابطه با تعداد هستهها و حجم حافظهی این قطعات در دست ما نیست. اما همچنان تصویر مشخصی از انتظارات ما از کارت گرافیکهای سری RTX 3000 وجود دارد.
GPU های Ampere، در مقایسه با Turing، فریم بافرهای بیشتری را در سطح بوردهای خود ارائه میکنند. آنها چیزی در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از Turing عمل خواهند کرد و همهی این برتریها، با توان مصرفی پایینتری انجام میگرد. این ویژگی، بیش از همه به لطف تکنولوژی پردازش هفت نانومتری EUV که معماری Ampere بر پایهی آن بنا شده، امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این، باید به نقش خود معماری جدید در ارتقاء بازدهی توان سیستم نیز اشاره کرد.
پردازندههای گرافیکی Ampere، حداکثر وتاژ کاری خود را حتی از Turing نیز کمتر کردهاند. در پی انتشار این خبر، گمانه زنیها مبنی بر احتمال محدود شدن توان کلاک این پردازنده مطرح شد. اما هنوز برای نظر دادن در اینباره خیلی زود است. سیستمهای هفت نانومتری EUV سامسونگ هنوز در ابتدای راه خود هستند و نمیتوان قبل از آزمایش پردازندههای Ampere در شرایط استاندارد، دربارهی قابلیتهای آن نظر داد.
پردازندههای Nvidia GeForce RTX 3080 و RTX 3080 Ti در مقایسه با مدلهای Turing قیمت پایینتری خواهند داشت.
در این بخش، به آخرین قسمت از شایعات منتشر شده در رابطه با نسل جدید پردازندههای گرافیکی Ampere، یعنی بحث قیمت، میرسیم. کارت گرافیکهای Ampere، به نسبت مدلهای Turing، از قیمتهای یکسانی برخوردار خواهند بود. اما مدلهای High-End آن، اندکی ارزانتر از RTX 2080 و RTX 2080 Ti عرضه خواهند شد. البته این اختلاف در مقایسه با قیمت بسیار بالای این GPU ها در بازار داخلی، خیلی به چشم نخواهد آمد.
جا دارد این جا هم به این نکته اشاره کنیم که هنوز صحبت کردن دربارهی قیمت این مدلها خیلی زود است. به خصوص با سوابقی که از علاقهی Nividia برای فاش نشدن قیمتهای محصولاتش تا لحظهی آخر سراغ داریم. از این رو، این اطلاعات را کاملاً احتمالی در نظر بگیرید. بر اساس مکاتبات Nvidia با همکارانش، قرار است قیمتهای سری Ampere، رقابتیتر از پردازندههای کنونی خود باشد. با این وجود، مبلغ دقیق قیمتهای این GPU ها کاملاً به تصمیمات AMD در رابطه با مدلهای جدید Radeon بستگی دارد.
پس خلاصهی مطالب گفته شده به این شکل خواهد بود:
کارت گرافیکهای جدید Ampere از ویژگیهای زیر برخوردار خواهند بود:
- ارتقاء قابل توجه تکنولوژی Ray-Tracing
- رستریزاسیون بالاتر
- افزایش حافظهی vRAM
- TDP پایینتر
- سرعت کلاک بالاتر
- احتمال کاهش قابلیتهای کلاکینگ پردازنده، در پی کاهش ولتاژ مصرفی
با تمام صحبتهایی که تا کنون مطرح کردیم، Nvidia در حفظ اسرار و اطلاعات کارت گرافیکهای جدید Ampere در سال گذشته بسیار خوب عمل کرده و جزئیات اندکی از آنها را به بیرون درز داده است. اساساً این شرکت در سالهای گذشته در مقایسه با Intel و AMD عملکرد بسیار بهتری را در کنترل اطلاعات خروجی از خود نشان داده است. لذا میتوان انتشار همین اطلاعات را نیز کاملاً آگاهانه و با هدف آشنایی کاربران با محصولات جدید آنها در سال ۲۰۲۰ دانست. در هفتههای پیش رو، به احتمال زیاد با اطلاعات جدیدتری از محصولات انویدیا با شما همراه خواهیم بود.