ژانر استراتژی همیشه برای پلتفرم رایانه های شخصی اهمیت خاصی داشته و تقریبا در انحصار این پلتفرم است. بازی هایی مانند Starcraft در سبک Real Time Strategy یا سری بازی های Total War در سبک Turn Based یکی از بهترین بازی ها در سبک خودشان هستند. سری Total War بعد از عرضه بازی نه چندان موفق Rome 2 و Attila به سراغ دنیای گسترده و پر رمز و راز Warhammer رفت و برای اولین بار در سری وارد یک دنیای فانتزی شد؛ جهانی بسیار غنی از داستان ها و ماجراجویی ها. آن ها تصمیم به ساخت یک سه گانه از این سری داستان ها گرفتند. این امر موهبتی برای فانتزی دوستان است. آن ها میتوانند با ارتش های بسیار بزرگ در جنگ های گسترده ای شرکت کنند و به جای انسان ها به سراغ نژاد هایی همانند الف ها و مردگان بروند. اکنون شماره دوم از سه گانه Total War: Warhammer منتشر شده و باید دید که Creative Assembly تا چه حد در این سری پیش رفته و چه تغییراتی بوجود آورده.
نابودی جهان یا کنترل آن؟ انتخاب با شماست!
چندین هزار سال پیش، موجوداتی که اکنون از ان ها به عنوان the Old Ones یاد میشود به دنیای Warhammer پای گذاشتند و آن را متحول کردند تا به هدفشان برسند، اما نقشه آن ها آن طور که باید پیش نرفت. آن ها برای مبارزه علیه نیروهای Chaos نژاد هایی آفریدند که اولین آن ها Lizardmen بودند که به اجرای نقشه بزرگ کمک کردند. اما دروازه ای که ان ها برای ورود به این دنیا از آن استفاده کردند، نابود شد و Forces of Chaos به دنیای Warhammer وارد شدند و the Old Ones را نابود کردند.
از طرف دیگر نیرو های Chaos که به نام Daemonic of Chaos معروف بودند، به سرزمین الف ها وارد شدند، اما الف ها این عملشان را بی پاسخ نگذاشتند و به مقابله به مثل پرداختند. دو قهرمان از الف ها به مبارزه با آن ها رفتند، Aenarion the Defender که از اولین پادشاهان Phoenix بود، با ارتش هایی بزرگ به جنگ با Daemonic of Chaos رفت در حالی که Caledor Dragontamer نقشه ای کشید تا وجود نیرو های Chaos را از این دنیا پاک کند. او نقشه ای کشید تا آن دروازه که نیرو های Chaos از آن برای ورود به این دنیا استفاده میکردند را نابود کند. او با کمک یکی از بزرگترین جادوگران دنیای Warhammer به نام Slaan که از نژاد Lizardmen بود، the Great Vortex را بوجود آوردند. اما این نقشه نیز آن طور که باید پیش نرفت و Caledor و جادوگران به درون گردباد بزرگ گیر افتادند و با مرگ رو به رو شدند.
اکنون سرنوشت جهان در دست چهار نژاد بزرگ دنیای Warhammer است، بعضی به دنبال کنترل آن و بعضی به دنبال قدرتش برای فرمانروایی بر جهان هستند، این که چه پیش آید در دستان شما است.
CA توانسته از پتانسیل بالای داستان های Warhammer به خوبی استفاده کند و ماجرایی عمیق و جذاب را بوجود آورد. روایت داستان همانند بازی های گذشته ی سری، با تکمیل کردن Quest ها و ماموریت هایی که به شما محول میشوند پیش میرود و بعد از تکمیل آن ها، اونت هایی در دسترس قرار میگیرند که داستان را به پیش میبرد و در عین حال بقیه ی نژاد ها به سمت هدفشان پیش میروند. این نوع روایت در Total War: Warhammer 2 به خوبی اجرا شده و نبرد هایی گسترده و متفاوت انتظارتان را میکشد. همینطور داستان های هر نژاد به قدری متفاوت است که ارزش کمپین بازی را چهار برابر کرده.
گردباد بزرگ، راه حل یا جاده نابودی بشر؟!
به نسبت نحوه روایت بازی و داستانش، کمپین آن نیز دچار تغیراتی شده. اکنون همه نژاد ها برای پیروزی کمپین یک هدف مشترک با مقاصدی متفاوت دارند و بخش داستانی بازی با کمپین سندباکس گونه ی بازی های پیشین تفاوت دارد. این بزرگترین تغییری است که در نسخه دوم از این سه گانه بوجود آمده و به نظرم تغییر بسیار خوبی است. جهت دار کردن بازی هدف مشخص تری به پلیر میدهد، چیزی که شاید در نسخه Shogun 2 Total War نیز مشاهده میشد البته نه به این صورت بلکه کمرنگ تر. البته هنوز آن روش قدیمی وجود دارد و با انتخاب هر فکشن میتوانید رقبای خود را به کل نابود کنید تا پیروز ماجرا شوید و در اینجا نیز به شما حق انتخاب داده شده است.
سری بازی های Total War در سبک استراتژی نوبتی همراه با جنگ های Real Time ساخته شده اند. این بدین معنا است که در قسمت اول باید بر روی نقشه ی تاکتیکی جنبه های مختلف حکومت خود را کنترل کنید و به پیش ببرید و همینطور در میدان نبرد یک جنرال کار کشته باشید که Total War توانسته در هر دو مورد جزو بهترین ها باشد. از گزینه های زیاد دیپلماسی گرفته تا آمار دقیق تمام اجزای کشورتان، اعمال اقتصادی پیشرفته و گوناگون و درخت خانوادگی. هوش مصنوعی نیز تقریبا هوش مندانه برخورد میکند ولی تا رسیدن به یک هوش مصنوعی برتر راه دارد. درجه های سختی بازی از Easy تا Very Hard و Legendary پیش میرود و باید گفت در درجه سختی لجندری واقعا بازی سخت میشود و اگر بدون فکر عمل کنید تاوان سنگینی خواهید پرداخت. یکی از جنبه های خوب این سری همین پازل های سخت است که همانند شطرنج میماند، باید حرکت های رقبا را پیش بینی کنید و آینده نگری داشته باشید و در میدان جنگ نیز هوشمندانه عمل کنید.
سری Total War هر از چند گاهی دچار تغییراتی در مکانیزم گیم پلی شده و به بازی های بعد منتقل میشود. یکی از این تغییرات سیستم استان بندی بود که در روم ۲ اضافه شد، همچنین Stance ها مختلف مانند چپاول گری یا مارچ که در کل تغییرات مثبتی بودند و Total War: Warhammer 2 نیز از آن ها ارث برده. همچنین قبل از رفتن به Turn بعدی تک به تک تغییرات باقی مانده در آن Turn را به شما گوش زد میکند تا کار نکرده باقی نماند. اما مکانیزم جدیدی که از Total War: Warhammer به بازی اضافه شد سیستم Hero ها و Gear بندی آن ها بود. اکنون هر فکشن دارای یک لجندری لرد و چند هیرو ی متفاوت است که هر کدام میتوانند زره و شمشیر و سوار متفاوتی داشته باشند. این المان های بازی های RPG به بازی های سبک استراتژی هم نفوذ کرده و اکنون در هر بازیی دیده میشود.
قسمت دیپلماسی بازی شبیه سازی است برای خودش. شما نمیتوانید به یک باره سراغ متحد شدن با یک فکشن بروید بلکه باید پله به پله عمل کنید و برای شروع از گزینه Non-Aggression Pacts اقدام کنید، البته اگر با فکشن مورد نظر روابت حسنه ای دارید که این خود به فاکتور های زیادی بستگی دارد. در نهایت کلیت مکانیزم های بازی برای تازه واردان ممکن است پیچیده باشد، اما شما همیشه یک مشاور دانا در کنار خود دارید که همانند ویکیپدیا ی بازی میماند و مخصوصا در Total War: Warhammer 2 راهنمایی ابتدایی بازی بهتر و جامع تر شده و به طور کامل HUD نسبتاً پیچیده ی بازی را توضیح میدهد.
همه Faction ها باید برای تصرف the Great Vortex تلاش کنند. هر فکشن باید با تصرف شهر هایی، خود را برای انجام مراسم تصرف the Great Vortex آماده کند و با هر بار تلاش نیرو های Chaos به سمت شهر های شما سرازیر میشوند؛ نکته جالب این جا است که شما در هر حال نمیتوانید از جای آمدن آن ها با خبر شوید و با یک Load کردن ساده دست پیش را بگیرید بلکه آن ها مکان نیرو های قدرتمند شما را در نظر میگیرند تا در ابتدا از آن ها دوری کنند و در وهله دوم به سمت شهر هایی که در انجام مراسم دخیل هستند، حرکت کنند تا مانع انجام آن شوند، به علاوه ی آن ها، رقبای شما نیز ارتش هایی را اجیر میکنند تا جلوی اجرای مراسم را بگیرند، کاری که خود شما نیز میتوانید-و باید- بکنید. حال در این بین ماموریت ها و کوئست های مختلف که دارای تنوع خوبی نیز هستند، به شما محول میشود. همینطور اصلا فکر نکنید که میتوانید نفس راحتی بکشید، در هر صورت ارتشی برای جنگیدن و خطری برای بقای فکشن شما وجود دارد و همیشه بازی چالش های سخت و بعضاً غیر منصفانه را بر سر راه شما میگذارد، البته بازی خیلی با رقبای شما نیز مهربان نیست، بلکه حتی اگر ان ها به هدف خود نزدیک شوند، بازی به شما یک فرصت آخر میدهد که به نظر من غیر منصفانه است . در کل CA توانسته به بهترین شکل ممکن، تنوع را در بازی ایجاد کند.
به غیر از کمپین the Great Vortex، کمپینی بزرگ تر با همان هدف های Dominion گذشته قرار است به عنوان یک DLC مجانی به بازی اضافه شود. CA در این قسمت بسیار بلند پروازانه فکر کرده است زیرا قرار است دنیای the Old World به دنیای Total War: Warhammer 2 یعنی New World ملحق شود، آن هم با تمام فکشن هایش و همه در قالب یک کمپین دوم قرار خواهند گرفت. اکنون باید دید کنت دراکولا خبیث تر است یا Dark Elf ها!
از این تغییر هدف بازی که بگذریم تغییرات کوچک نیز همانند چاشنی مناسب برای گیم پلی ایجاد شده اند. این بار آن خرابه هایی که در روم ۲ و آتیلا میدیدم به خودیِ خود بی استفاده نخواهند بود و بعضاً گنجینه های ارزشمندی را در خود جای داده اند. در دریا اگر جنگی صورت پذیرد، خرابه های کشتی های غرق شده ارزش جست و جو دارند و همانند آن خرابه ها امکان وجود گنیجنه هایی ارزشمند در آن ها وجود دارد.
هر فکشن، همانند گذشته برتری ها و نقاط ضعف خود را دارد، برای مثال فکشن Dark Elf ها دارای یک کشتی به نام Black Arc هستند که همانند شهری شناور عمل میکند و در عین حال کار یک ناو جنگی را نیز انجام میدهد و از ان میتوانید برای پشتیبانی در جنگ های خود استفاده کنید؛ فقط مطمئن شوید که Black Arc را در نزدیکی خود دارید. البته بازی دو دستی این کشتی را به شما تقدیم نمیکند بلکه برای بدست آوردنش باید دست به دامن مکانیزم جدید بازی یعنی Rites شوید. نحوه عملکرد Dark Elf ها همانند نامشان تاریک و ظالمانه است.
شما به عنوان یکی از ظالم ترین حاکمان تاریخ یعنی Malekith به دنبال فتح جهان و کنترل آن هستید و یکی از وسایل شما برای این مهم، برده ها هستند. وقتی که در جایگاه او قرار میگیرید برده هایی که در جنگ ها بدست میآورید فایده های زیادی برایتان دارند و یکی از فواید آن ها قربانی کردنشان برای انجام این Rite ها است. در کل اگر با این فکشن بازی کنید به معنای واقعیِ یک حکومت ظالم و خون خوار پی خواهید برد، فکشنی که کنت دراکولا باید پیشش لنگ بیندازد. البته هر فکشن دارای دو لرد افسانه ای است که در مورد Dark Elf ها لرد دوم مادر Malekith است، کسی که به او مشاوره میدهد و در کل خیر او را میخواهد. به لطف کتاب های دنیای Warhammer هر کاراکتر پیش زمینه ای گسترده دارد و از این لحاظ بازی هیچ گاه کم نمیاورد بلکه خود را در مسیری هوشمندانه قرار داده تا یک سه گانه کامل بسازد.
این فقط Dark Elf ها نیستند که از منابع اضافی بهره میبرند بلکه برای بقیه ی فکشن ها نیز موردی در نظر گرفته شده؛ برای مثال فکشن Skaven ها به جای برده، از واحدی به نام غذا بهره میبرند و همینطور برای بدست گرفتن کنترل the Great Vortex هر فکشن شیئ مخصوص به خود را دارد و در کل با هر فکشن یک گیم پلی متفاوت را تجربه میکنید زیرا هر کدام از آن ها Play Style خاص خود را میطلبند و داستان منحصر به فرد خود را دارند. Dark Elf ها در کار تخریب و چپاول گری هستند و High Elf ها در دیپلماسی تخصص دارند.
یک Warhammer که تابحال ندیده اید!
بازی Total War: Warhammer 2 در ۴ قاره اتفاق میافتد که هر کدام محیط متفاوتی دارند و بازی از تنوع محیطی خوبی بهره میبرد. علاوه بر این وجود آن گرداب بزرگ که در وسط قاره Ulthuan قرار دارد، دایناسور هایی که در Lustria جولان میدهند و در کل طراحی محیط زیبا و گسترده بازی که نشان میدهد CA چقدر کار خود را در طراحی بازی به خوبی انجام داده.
اگر از طرفداران قدیمی سری باشید میدانید دیدن یک کات سین در این سری چه گوهر ارزشمندی است. سری Total War هیچ وقت طرفدار استفاده زیاد از کات سین ها نبوده و در این بازی نیز نباید انتظار کات سین های زیادی را داشته باشید ولی همان معدود کات سین ها به قدری زیبا ساخته شده اند که شما را راضی نگه میدارند. البته در Total War: Warhammer 2 سازندگان از کات سین های سینماتیک و CG به سمت اسلاید هایی کامیک بوک مانند تغییر مسیر داده اند اما همین روایت های کامیک بوک مانند به زیبایی هر چه تمام تر ساخته شده اند.
Total War: Warhammer 2 از همان موتوری استفاده میکند که در نسخه اول استفاده میشده و از نظر گرافیکی پیشرفت چندانی نداشته و بیشتر در طراحی محیط پیشرفت کرده است اما با این حال گرافیک بازی با در نظر گرفتن وسعتش بسیار قابل قبول است و عملکرد خوبی نیز در تنظیمات High دارد اما برای گرفتن بهترین تجربه از بازی باید از یک کانفیگ خوب و رده بالا استفاده کنید؛ در این قسمت با این که بازی عملکرد نسبی خوبی دارد اما CA باید بهتر عمل میکرد و نسخه نهایی بهینه تری عرضه میداد، در کل در گرافیک فنی Total War: Warhammer 2 پیشرفت خاصی نداشته. بازی از نظر صدا گذاری عملکرد خوبی دارد؛ صدا پیشگان شخصیت های بازی کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند؛ چه روایت گر بازی و چه لرد های افسانه ای، همه بی نقص عمل کرده اند و با همین صدا شخصیت آن ها به طور کامل نمایش داده شده. در جنگ ها نیز از صدای مارچ سربازان گرفته تا صدای چکاوک شمشیرانشان همگی بی نقص صداگذاری شده اند. میتوان گفت در بخش صدا گذاری، Creative Assembly کار خود را بی نقص انجام داده؛ تنظیم کننده موسیقی بازی توانسته به خوبی فضا سازی کند و با ترکیب موسیقی ها حماسی و مرموز در جای مناسب خود، یک ترکیب زیبا را بوجود آورد.
در نهایت Total War: Warhammer 2 یک دنباله بسیار خوب برای نسخه اول است. هم تغییرات زیادی در گیم پلی اعمال شده و هم شاهد محیط های زیبا و بعضاً خشن و خشک هستیم و از تنوع محیط و المان های گیم پلی خوبی بهره میبرد و همه این ها به علاوه ی روایت عالی داستان بازی یک بازی استراتژیک خوب را تشکیل داده اند.