وقتی در فصل تابستان هیچ بازیی بجز Spaltoon 2 برای بازی ندارید، Cliff Bleszinski ناجی شما میشود. استودیو تازه تاسیس Boss Key اولین بازی خود را در سبک شوتر اول شخص و قهرمان محور عرضه میکند، عنوانی که توان رقابت با بازی Overwatch را دارد که همه میدانیم در چه سطحی است. Lawbreakers نام اولین بازی شرکت Boss Key است، در واقع این شرکت پایه ی خود را محکم چیده است و Cliff با ساخت این عنوان بازگشتی با شکوه به این صنعت را رقم زد.
Lawbreakers عنوانی متفاوت در گیم پلی اما با ویترینی شبیه به Overwatch است. سیستم جایزه هر لول کاملا مشابه آن بازی است، همینطور نشان دادن Hero ها و تعریف هر کدام، منوی بازی و البته سبک آن. اما اگر بخواهید عمیق نگاه کنید تفاوت های زیادی وجود دارد.
Overwatch یک بازی کاملا تیمی است و همکاری و هماهنگ بودن در ان حرف اول را میزند و در سطح بالای آن بدون همکاری درست شانس برد وجود ندارد. در Overwatch باید استراتژی بچینید، هر کاراکتر نقطه مقابل خود را دارد و در واقع Blizzard این گونه بازی را بالانس کرده است. اما در Lawbreakers هر قهرمان میتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و به دیگری نیاز ندارد. آن گونه که Cliff ادعا میکند، در Lawbreakers هر قهرمان در مقابل هر کسی از تیم مقابل میتواند قرار بگیرد و او را شکست دهد، البته اگر از آن کاراکتر به درستی استفاده کند!
این در نوع خود جالب است که Cliff از زاویه دیگری به این سبک نگاه کرده و سعی داشته که اتکا ی هر کاراکتر به دیگری را حذف کند زیرا احتمال این کم است که همه تیم با هم هماهنگ باشند پس هر کسی باید بتواند از خودش به درستی دفاع کند. این به معنای حذف کار تیمی از بازی نیست بلکه حذف نیاز هر کاراکتر به دیگری است. Overwatch شدیدا به بالانس تیم تاکید میکند و باید از هر کلاس یک کاراکتر در بازی وجود داشته باشد اما این موضوع در Lawbreakers وجود ندارد و شما میتوانید با خیال راحت کاراکتر مورد علاقه خود را انتخاب کنید. همانطور که میبینید مقایسه این دو بازی کاملا غلط است زیرا این دو در اساس و پایه ی گیم پلی اصلا به همدیگر شبیه نیستند و هر کدام سبک بازی متفاوت خود را دارند و میتوان از هر دوی ان ها لذت برد، هر چند این دلیل نمیشود که بین این دو بازی رقابتی وجود نداشته باشد.
شاید جالب ترین قسمت Lawbreakers، مشکل آن با جاذبه و نیوتون باشد. به نظر میآید که تیم سازنده اصلا با نیوتون و قوانینش رابطه خوبی ندارند و به همین خاطر سعی در نقض آن قوانین داشته اند. در Lawbreakers شاید شما برای دقایق متوالی در هوا و شناور مبارزه کنید و حسی که شما از بی وزنی دارید کاملا جدید است و من تا بحال در عنوان دیگری همچین حسی را تجربه نکرده بودم. کار تیم سازنده در این قسمت بسیار ستودنی است، زیرا آن ها توانسته اند کاملا به هدف خود دست یابند و حس بی وزنی را به طور کامل به شما منتقل کنند. اگر تا بحال به فضا سفر نکرده اید میتوانید با بازی کردن Lawbreakers قسمتی از تجربه آن ها را بچشید.
اکشن Lawbreakers آن قدر سریع است که وقت پلک زدن را هم ندارید. شاید این عنوان در کنار DOOM جزو سریع ترین اکشن هایی هستند که تا بهحال بازی کرده ام. قابلیت های مخصوص هر یک از قهرمان ها به نوع خود به سرعت بازی کمک میکند و در کل سبک بازی هر کاراکتر طوری تعریف شده که برای موثر بودن آن باید همیشه در حرکت باشید. تنوع کاراکتر ها بسیار بالا است و هر کدام شیوه مخصوص به خود را به شما پیشنهاد میکنند. اگر مبارزه از نزدیک را میپسندید، کلاس Assassin برای شما ساخته شده و یا اگر به دنبال مبارزه از راه دور هستید کلاس Enforcer مخصوص شما است.
در کل ۸ کلاس در نسخه بتا حضور دارند که به دو کاراکتر Law و Breakers تقسیم میشوند، در واقع آن ها دو Skin متفاوت از یک کلاس هستند. کلاس Harrier در نسخه بتا قفل است و بازی اصلی از ۹ کلاس و ۶ نقشه و ۴ مود بهره میبرد. در نسخه بتا سرور های بازی عملکرد بسیار خوبی داشتند و همچنین پینگ مناسبی هم داشتم و امیدوارم همین کیفیت در نسخه اصلی حفظ شود.
در هر راند ۲ تیم ۵ نفره باید با یکدیگر رقابت کنند. یکی از ۴ مود بازی Overcharge نام دارد که یک باطری در وسط نقشه قرار دارد و تیم ها باید آن باطری را در مقر اصلی خود شارژ کنند و هر تیمی که ۳ بار این کار را انجام دهد برنده است. نکته جالب اینجا است که اگر شما باطری را کامل شارژ کرده باشید تیم مقابل میتواند آن را بدزدد و با همان شارژ پیروز شود. منتها بعد از ۱۰۰% شدن آن باید چند ثانیه صبر کنید تا امتیاز بگیرید. مود دیگر Uplink نام دارد که در آن بجای باطری باید از یک Data Core محافظت کنید.
مود Turf War همانند مود Conquest در Battlefield میماند. ۳ منطقه در نقشه تعیین شده که باید آن ها را تصرف کنید منتها بعد از تصرفش آن منطقه قفل میشود و در پایان آن راند تعداد منقطه قفل شده هر تیم برایش حساب میشود و در نهایت تیمی با ۱۵ امتیاز پیروز میشود.
مود آخر Blitzball نام دارد. در این مود یک توپ در وسط نقشه وجود دارد و هر تیم باید آن توپ را به مقر دشمن برده و در واقع گل بزند. این مود بسیار شبیه به ورزش راگبی است و علاقه مندان به این ورزش با این مود ارتباط زیادی بر قرار میکنند. همینطور شما نمیتوانید هر چقدر دوست دارید توپ را با خودتان حمل کنید، توپی که در دست دارید همانند بمبی در دستان شما میماند و اگر در زمان مشخص شده توپ را گل نکنید منفجر میشود و اگر توپ رها شده باشد ریست میشود.
Lawbreakers در بخش گرافیک نیز کاملا نقطه مقابل Overwatch است. آن هایی که به گرافیک غیر واقعی Overwatch خرده میگرفتند و باب میلشان نبود، Lawbreakers کاملا توقعات آن ها را بر آورده میکند. کیفیت بافت ها بسیار خوب است و محیط های متنوعی هم دارد. افکت هایی مانند خون و متلاشی شدن بدن نیز بسیار زیبا هستند و باز هم قدرت موتور Unreal باید در تنوع طراحی کاراکتر ها امتیاز را به Overwatch داد همانطور که طراحی کاراکتر Dota 2 در برابر LoL بسیار بهتر است. اسکلت بیشتر کاراکتر ها شبیه هم است و همه Armor به تن دارند. اما بازی با این که قیمتی معادل قیمت یک بازی Indie دارد کاملا استاندارد های یک بازی AAA را دارا میباشد. Frame Rate بازی کمی پایین بود و مشکلاتی در این زمینه داشت که البته این تجربه از نسخه بتا بدست آمده و مطمئنا بازی نهایی بهتر خواهد بود. موسیقی بازی بسیار مناسب جو آن است و به بازی سرعت میبخشد، همچنین موسیقی منوی آن نیز راضی کننده است. در کل اگر به دنبال یک بازی اکشن سریع و نفس گیر با نوآوری در سبک اول شخص قهرمان محور با تنوع قهرمان و نقشه و کیفیت کی بازی AAA با قیمت ۳۰ دلار هستید، Lawbreakers بهترین انتخاب شما است. Lawbreakers در آگوست ۲۰۱۸ برای پلتفرم های استیم و PS4 و XBOX One عرضه میشود.
احسنت ? بازی خیلی خوبیهحتما میخرم بخر بریم با هم رینبو که نیومدی، حداقل اینو بیا ?