بازی Ori and the Will of the Wisps که یکی از مورد انتظارترین عناوین سال 2020 میلادی بود، حالا در دسترس قرار گرفته و گیمرهای بسیاری را سرگرم خود کرده است. در این مطلب قصد داریم این بازی شاهکار و زیبا را از نظر فنی و بصری مورد بررسی قرار دهیم و در مورد آن بحث کنیم. با پی اس آرنا همراه باشید.
اولین نسخه از فرنچایز Ori که با نام Ori and the Blind Forest شناخته میشد، در سال 2015 برای کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) در دسترس قرار گرفت و هنر و خلاقیت سازندگان، یعنی تیم Moon Studios، سبب شد تا این عنوان به یکی از بهترین بازیهای پلتفرمر (سکوبازی) دو بعدی تبدیل شود و در زیر سبکِ مترویدوانیا (Metriodvania)، به شدت بدرخشد. موفقیت بازی اول، سبب شد تا شرکت مایکروسافت (Microsoft) خیلی سریع با ساخت دنبالهی این عنوان موافقت کند و استودیوی Moon کمی بعد، کار بر بازی Ori and the Will of the Wisps را آغاز کرد. این بازی که با تاخیرهای آزار دهندهای برای عرضه همراه بود، سرانجام در دسترس ما قرار گرفته و میتوانیم به تابلوی نقاشی خلق شده به وسیله استودیوی Moon، عاشقانه نگاه کنیم. در این چند روزی که بازی منتشر شده، تمام رسانهها و منابع از آن تعریف کرده و ابعاد و جوانب گوناگون این عنوان، بسیار ستایش شدهاند. با این حال، در این مطلب قرار نیست بازی Ori and the Will of the Wisps را از ابعاد مختلف بررسی کنیم، بلکه فقط قصد داریم به موارد فنی و بصری آن نگاهی بیندازیم و آن را با هم بررسی کنیم. یک تابلوی نقاشی به نام Ori and the Will of the Wisps خلق شده و حالا میخواهیم ببینیم که چه موارد و جزئیاتی در پشتِ این تابلوی زیبا قرار گرفته است.
ابتدا بیایید ببینیم که چه چیزی باعث شده تا بازی Ori and the Will of the Wisps این قدر زیبا و عالی به نظر برسد. سازندگان برای ساخت بازی خود از موتور محبوب و مشهور یونیتی (Unity) استفاده کردهاند. پیش از این عناوین بی شماری را دیده بودیم که با همین موتور ساخته میشدند، اما این زیبایی و هنری که در پسِ هر فصل و مرحله بازی Ori وجود دارد را نداشتند. واقعیت این جا است که هنر طراحان این بازی باعث شده تا چنین مراحل و چشم اندازههایی به وجود بیاید و یونیتی، تنها یک ابزار برای انتقال این هنر و کار شایسته محسوب میشود. بازی Ori and the Will of the Wisps در واقع یک عنوان سکو بازی دو بعدی است اما نکته ظریف و فوقالعادهای باعث میشود تا جهان بازی سه بعدی و عمیق به نظر برسد. سازندگان برای ساخت مراحل و محیطهای این بازی، پس زمینههای گوناگونی را طراحی کردهاند و آنها را در عمقِ تصویر، روی یکدیگر برجسته ساختهاند. این کار، سبب شده تا در هنگام پیشروی در بازی، حس کنیم واقعا با یک جنگل انبوه و بی پایان طرفایم و از چشم اندازها لذت ببریم. البته بد نیست بگوییم که بازی Ori and the Will of the Wisps در برخی از مراحل خود، از اشیاء سه بعدی نیز بهره برده است و برخی از دوستان یا دشمنان موجود در دنیای بازی، به صورت کاملا سه بعدی طراحی شدهاند تا در یک بازی دو بعدی، تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند.
بازی Ori and the Will of the Wisps نسبت به نسخه قبلی، پیشرفتها و بهبودهای بسیاری را از نظر بصری و گرافیکی به خود دیده است. در اولین قدم، باید به میزان اشیا و جزئیات در هر مرحله و هر صحنه اشاره کنیم. تراکم بیشتر اشیا و جزئیات در محیط، هر اسکرین شات و هر صحنه از بازی را به یک تابلوی نقاشی کامل تبدیل کرده است. تقریبا لحظهای وجود ندارد که این بازی در آن شگفت انگیز و دوست داشتنی به نظر نرسد. به این موارد، انیمیشن نرم و عالی و البته نورپردازی پویا (Dynamic Lighting) را نیز اضافه کنید تا بازی the Will of the Wisps را به عنوان یکی از زیباترین و دلرباترین عناوین در طول تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی به حساب بیاوریم. نورپردازی پویا به صورت محدود در نسخه اول Ori نیز وجود داشت اما در بازی Ori and the Will of the Wisps، هنرمندان و طراحان مطمئن شدهاند که تمام اشیا و موارد درون محیطها و مراحل، از نورپردازی پویا بهره ببرند. استفاده از پلت رنگی خلاقانه و جذاب نیز از جمله جذابیتهای بصری بازی the Will of the Wisps محسوب میشود. در زمینه افکتهای بصری و گرافیکی، سازندگان سعی کردهاند افکت عمق میدان (Depth of Field) و موشن بلور (Motion Blur) را به صورت دستچین و انتخاب شده وارد بازی کنند. به عنوان مثال، افکت Object Per Motion Blur، برای حرکت باسها و دشمنان اصلی بازی استفاده شده است.
اما کیفیت یا وضوحِ این تابلوی نقاشی زیبا و تاثیر گذار، به چه صورت است؟ در زمان عرضه بازی Ori and the Blind Forest، سازندگان تنها کنسول نسل هشتمی شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان را در اختیار داشتند. اما حالا بازی Ori and the Will of the Wisps در حالی عرضه میشود که سازندگان میتوانند از قدرت سخت افزاری بالاتر و قدرتمندتر کنسول میان نسلی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) بهره ببرند. درست است که Ori به صورت کلی، فراتر از رزولوشن و تعداد پیکسلها در صفحه است و با آرت استایل دو بعدی خود ما را مجذوب خود میکند اما در هر صورت، رزولوشن بالاتر باعث میشود تا این تابلوی نقاشی، بهتر و دقیقتر به نظر برسد. این بازی روی کنسول ایکس باکس وان اس (Xbox One S) که به نوعی کنسول پایهی مایکروسافت در نسل هشتم محسوب میشود، با رزولوشن 900p و مقادیری پیرامون آن اجرا میشود. کیفیت بصری بازی نسبت به نسخه قبلی Ori، تغییر چندانی نکرده و از آن جایی که همه ما میدانیم ایکس باکس وان اس چند وقتی است که به پایان راه خود رسیده (از نظر قدرت سخت افزاری)، تعجبی هم ندارد که با پیشرفت فنی و بصری خاصی روی این کنسول طرف نباشیم. با این حال، نسخه بهتر و با کیفیتتر، روی ایکس باکس وان ایکس تجربه میشود. این کنسول میان نسلی، بازی Ori and the Will of the Wisps را با رزولوشنی نزدیک به 4K اجرا میکند. مقدار واقعی و دقیق رزولوشن بازی هنوز مشخص نیست اما میدانیم که بازی به صورت 4K Native یا اصلی روی کنسول میان نسلی مایکروسافت اجرا نمیشود. با این حال، با توجه به برتریهای نسخه ایکس باکس وان ایکس نسبت به نسخه پایه، بازی روی هر دوی این کنسولها، عالی و زیبا به نظر میرسد و مشکلی از بابت کیفیت بصری به وجود نمیآید. اما بهتر از رزولوشن بالاتر، سازندگان این بار از افکت HDR در بازی خود استفاده کردهاند. رنگهای تند و زیبای بازی Ori حالا با پیاده سازی HDR یا High Dynamic Range، آن چنان زیبا و عمیق به نظر میرسند که دوست دارید مدتها درون مراحل بایستید و به صحنه رو به روی خود نگاه کنید. در زمینه موسیقی، با این که هدف این مطلب، بررسی کامل موسیقی و جلوههای صوتی نیست، اما بد نیست اشاره کنیم که این بازی از Dolby Atoms استفاده میکند و موسیقیهای آرام، حماسی و تندِ بازی به بهترین شکل ممکن به گوش مخاطب میرسند.
اما هر جقدر هم که از زیباییهای بصری و گرافیکی بازی Ori and the Will of the Wisps تعریف کرده و آن را ستایش کنیم، به نقطهای میرسیم که باب میل هیچکس نیست! در عناوین سکو بازی دو بعدی که ریتم تندی دارند و علاوه بر حرکات سریع دوربین، واکنشهای سریع و به موقعِ گیمرها را طلب میکنند، نرخ فریم 60 بر ثانیه و نرخ پاسخ دهی کنترلها، به شدت مهم است و میتواند لذتِ گیمپلی را بالا برده یا به شدت پایین بیاورد. در بازی Ori and the Blind Forest، مشکلات عملکرد یا نرخ فریم به هیچ عنوان دیده نمیشدند و بازی روی ایکس باکس وان، تقریبا همیشه به صورت 60 فریم بر ثانیه اجرا میشد و حتی نسخه نینتندو سوییچ این بازی نیز با نرخ فریم کاملا ثابت و خوبی (60) به اجرا درمیآمد. اما متاسفانه باید اعلام کنیم که بازی Ori and the Will of the Wisps از مشکلات ناامید کنندهی عملکرد و نرخ فریم رنج میبرد.
بیایید ابتدا از خبرهای بهتر شروع کنیم و نسخهای را مورد بررسی قرار دهیم که مشکلات کمتری دارد. بازی Ori and the Will of the Wisps روی کنسول ایکس باکس وان ایکس که کنسول قدرتمند و پریموم مایکروسافت محسوب میشود، نمیتواند در همه مواقع، نرخ فریم را روی 60 بر ثانیه، قفل نگه دارد. به شکل خلاصه میتوان گفت که بازی روی این کنسول قدرتمند، به نرمی و سرعت کافی اجرا نمیشود و این قطعا ناامید کننده است. طبق اطلاعات خصوصی که توسعه دهندگان در اختیار رسانهها قرار دادهاند، میتوانیم در هفتهها و روزهای آینده، انتظار عرضه بهروزرسانیهایی را برای بهبود عملکرد بازی داشته باشیم اما تا آن زمان، بیایید کمی دقیقتر به مشکلات عملکرد بازی the Will of the Wisps بپردازیم. زمانی که در محیطها و مراحل بازی به گشت و گذار و جست و جو میپردازید یا با دشمنان بازی مبارزه میکنید، بازی به طور مرتب با افت فریم مواجه میشود و نرخ فریم تا حدود 50 بر ثانیه پایین میآید. این پدیده که در اکثر مواقع رخ میدهد، نرم بودن دوربین و حرکات گیمر را تحت تاثیر قرار داده و تاثیری منفی (هر چند نامحسوس) روی گیمپلی میگذارد. البته در برخی از مواقع و در بعضی از مراحل، این افت فریم به صورت کلی دیده نمیشود اما در اکثر صحنهها، باید با آن دست و پنجه نرم کنیم. از آن جایی که بازی Ori and the Will of the Wisps برای هماهنگ کردن تصویر با نمایشگر، از یک نوع v-Sync سازگار یا Adaptive v-Sync استفاده میکند، این افت فریم سبب میشود تا پارگی تصویر یا Screen Tearing را در طول بازی و در بخشهای بالایی تصویر، شاهد باشیم. به شکل خلاصه میتوان گفت که عملکرد بازی Ori and the Will of the Wisps روی کنسول قدرتمند ایکس باکس وان ایکس، ناامید کننده است و هنوز نمیدانیم که دلیل رخ دادن چنین اتفاقی چیست.
اما زمانی که به سراغ نسخه ایکس باکس وان اس برویم، همه چیز به جای ناامید کننده، ضعیف و غیر قابل تحمل میشود! زمانی که مشاهده میکنیم بازی اول Ori برروی این کنسول با نرخ فریم کاملا ثابت و عملکرد بسیار خوبی اجرا میشود اما حالا بازی Ori and the Will of the Wisps نرخ فریم بسیار بدی دارد، نمیتوانیم خیلی بخشنده باشیم و مشکلات را نادیده بگیریم. نرخ فریم بازی روی ایکس باکس وان اس، مرتبا تغییر میکند و کوچکترین افکت و حرکتی میتواند آن را به اندازه قابل توجهی پایین بیاورد. به عنوان مثال، زمانی که در برخی از مراحل، دوربین طیف وسیعتری از محیط را به گیمر نشان میدهد و دشمنان با پرتاب تیرها (ذرات رنگارنگ)، قصد صدمه زدن به Ori را دارند، نرخ فریم حتی به مرز 30 بر ثانیه نیز میرسد! برای کاربران ایکس باکس وان، بد نیست اشاره کنیم که تجربه بازی با مود یا حالت 120 هرتز کنسول، میتواند پدیده پارگی تصویر را از بین ببرد اما افت فریم، همچنان در سر جایش قرار دارد. در هر حال، حتما این حالت را امتحان کرده و تفاوتها را از دیدگاه خود بررسی کنید.
در آخر، نکته کوچکی به نام بارگذاریها (Loading) باقی میماند که اشاره کوچکی به آن میکنیم. در بازی Ori and the Blind Forest، بارگذاری مجدد بازی پس از مرگِ Ori، به سرعت یک چشم به هم زدن انجام میشود و گیمر اصلا نیازی به صبر کردن ندارد. با این حال، در بازی Ori and the Will of the Wisps، پس از هر بار مرگ، گیمر باید چند ثانیهای برای زنده شدن دوبارهی Ori، صبر کند و از آن جایی که مراحل بازی عمدتا چالش برانگیزند و تعداد مرگها معمولا بالا است، این موضوع در مقایسه با نسخه اول، میتواند کمی آزار دهنده باشد.
بازی Ori and the Will of the Wisps یک مترویدوانیا دو بعدی فوقالعاده است. استودیوی Moon با پیشرفت مواردی که در نسخه اول به آن دست یافته بود، عنوانی خلق کرده که از هماکنون، یکی از بهترینهای امسال یا شاید این نسل است. روایت داستان شاهکار، طراحی مراحل بینظیر و طراحی هنری و بصری چشم نواز، عناصریاند که این بازی را به یک عنوان ارزشمند تبدیل میکنند. با این حال، جای ناامیدی است که سازندگان پس از مدت زمان نسبتا زیادی که برروی بازی کار کردند، یک سری مشکلات فنی و عملکرد را روی کنسولهای ایکس باکس وان مشاهده میکنیم و نسخه ایکس باکس وان استاندارد، حتی در برخی مواقع کلافه کننده جلوه میکند. امیدواریم توسعه دهندگان به سرعت این مشکلات عملکرد بازی Ori and the Will of the Wisps را برطرف کرده و یک بازی تماما بی نقص را به گیمرها و طرفداران هدیه نمایند.
نظر شما در مورد این بازی چیست؟ آیا متوجه مشکلات عملکرد و نرخ فریم بازی شدهاید؟