ما درقسمت اول پادکست پیاسارنا، به سراغ خبرنگار موفق و مرد تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدیویی، تهیه کننده مراسم TGA، جف کیلی (Geoff Keighley) رفتهایم و مسیری که او برای رسیدن به این جایگاه طی کرده است را بررسی کردیم. این مرد کانادایی از ۱۴ سالگی وارد این صنعت شد و به سرعت پلههای ترقی را طی کرد. در ادامه میتوانید به این پادکست گوش دهید، همچنین میتوانید این پادکست را از طریق سایت Shenoto بشنوید.
در ادامه میتوانید متن این پادکست را مطالعه کنید.
قصه زندگی جف کیلی
رویداد TGA با همه افت و خیزها و با تمام حرف و حدیثهایی که هرسال در مورد انتخابها، جوایز و نحوه برگزاریاش وجود دارد، یکی از معتبرترین و شاید مهمترین جایزه سالیانه صنعت بازیهای ویدئویی محسوب میشود. اما چرا؟
سایتهای معتبر جهان مثل IGN و Gamespot هر سال لیست بهترین بازیهای سال را انتخاب میکنند یا آکادمی هنرهای تصویری انگلستان در چندسال گذشته بخش جوایز جدیدی برای بازیهای ویدئویی در نظر گرفته است، اما هیچ کدام از این لیستها یا مراسمها، عنصر اصلی TGA را ندارند. این عنصر در واقع شبکه ارتباطی تهیه کننده این مراسم با اصلیترین و مهمترین فعالهای صنعت گیم است. این شبکه گستره ارتباطی باعث شده که مراسم TGA فقط به اهدا جوایز به بازیها بسنده نکند.
این مراسم حالا به یک جشنواره یا برنامه بزرگ تبدیل شده که سلبریتیها، فعالهای صنعت گیم و حتی صنعت سینما در آن حاضر میشوند و از این حیث، TGA شباهت زیادی به مراسم اسکار که توسط آکادمی علوم و هنرهای نمایشی میشود، دارد. با این وجود TGA مشخصهایی دارد که باعث تفاوت آن با مراسم اسکار میشود و به نوعی مراسم جوایز منحصر به فرد و خاص به حساب میآید. اما این مشخصه چیست؟
اصلیترین تفاوت قطعا این است که TGA فقط یک مراسم جایزه و دورهمی نیست. Geoff Keighley تهیه کننده اصلی این مراسم از سال 2014 موضوعی مهم را سرلوحه کار خود قرار داد، کیلی با مذاکره با ناشران بزرگ، موفق شد تا ناشرانی مثل سونی، مایکروسافت، نینتندو و اکتیویژن را قانع کند که برخی از مهمترین عناوین آیندهشان را در مراسم بزرگ TGA معرفی و رونمایی کنند.
عنصر اصلی مراسم TGA شبکه ارتباطی تهیه کننده این مراسم با اصلیترین و مهمترین فعالهای صنعت گیم است.
این اتفاق دوست داشتنی باعث میشود که TGA، برای کسانی که مراسم را از طریق اینترنت میبینند و در مراسم حضور فیزیکی ندارند،جذابیت زیادی داشته باشد و شاید همین رونماییهای بزرگ و هیجان انگیز دلیل اصلی افزایش بینندگان سالانه این مراسم باشد. در نهایت باید گفت که TGA به عنوان فرمت جدید مراسم سالیانه جوایزبازیهای ویدئویی، بعد از گذراندن فرایندی طولانی و تقریبا 10 ساله به وجود آمد و در آخر به شمایل امروزی خود رسید که میتوان گفت هر سال هم بهتر و جذابتر میشود. اما چه چیزی باعث شده که چنین مراسم بزرگی در صنعت بازیهای ویدئویی به وجود بیاید؟ برای جواب دادن به این سوال در ابتدا باید سوال دیگری را مطرح کرد، اینکه چهره اصلی این مراسم جذاب، یعنی جف کیلی، چه کسی است و چرا در چند سال اخیر با سرعتی زیاد به یکی از مهمترین چهرههای رسانه گیم تبدیل شده است؟
تولد، مارکام
27 ژوئن 1979 ، یعنی سوم تیرماه 1357 جف کیلی در سابربی (Suburb) به نام مارکام به دنیا اومد. سابرب، مناطق مسکونی حومه شهرهای بزرگ هستند که معمولا افرادی با توانایی مالی بیشتر، به آنجا نقل مکان میکنند تا از شلوغی شهر دور باشند و زندگی راحت تری داشته باشند. سابربها معمولا جامعه خاصی دارند که مدرسه، مرکز خرید، سالن سینما و همه نیازهای فرهنگی منطقه را تامین میکند، درواقع زندگی کردن در سابربها راحت تر و بیدغدغهتر از مرکز شهر است. مارکام، منطقه یا سابربی که کیلی در آن به دنیا آمد و مدت زیادی از کودکی و نوجوونیاش رو گذراند مثل بسیاری از سابربهای دیگر منطقهای مرفه و با امکانات فراوان است. مارکام در ایالت اونتاریو کانادا واقع شده و حدودا 30 کیلومتر با شهر بندری تورنتو فاصله دارد.
دیوید کیلی و Imax
جف کیلی به عنوان یکی از مهمترین فعالهای رسانهای صنعت گیم، اطلاعات بسیاری کمی از کودکی وخانوادهاش را در اختیار رسانهها قرار میهد، با این همه با کمی جست وجو میتوان رد خانوادهاش را در صنعت سینما یافت.
دیوید کیلی پدر Geoff Keighley یکی از مهمترین شخصیتهای فعال سینماست. دیوید و همسرش پاتریشیا از زمان آغاز به کار کمپانی Imax شروع به همکاری با این برند مشهور کردند و در پروژههای مختلفی حضور داشتند. بعدها دیوید کیلی به عنوان یکی از مدیران کمپانی Imax به همکاریاش ادامه داد. دیوید کیلی سالها به عنوان مدیر بخش پس از تولید (post production) فیلمهای Imax فعالیت کرد و در سال 2011، با حفظ سمت قبلیاش، به عنوان مدیر بخش کنترل کیفیت فیلمهای Imax به همکاریاش ادامه داد.
دیوید کیلی در فرایند تولید بیشتر از 250 فیلم Imax همکاری کرده و وظیفه نظارت کیفیت این فیلمها را برعهده داشته است. در حقیقت میتوان گفت که دیوید کیلی در فرایند تولید اکثر فیلمهایی که با تکنولوژی Imax تصویربرداری شدهاند، نقشی مهم داشته است، مثل اکثر فیلمهای کریستوفر نولان که با دوربینهای Imax تصویربرداری شدهاند.
بازدید از ID Software
جف کیلی در دوران دبیرستان و زمانی که حدودا 13 سال داشت، یعنی در سال 1993 به بازدید از استودیو Id Software دعوت شد. دفتر مرکزی استودیو ID در منطقه ریچاردسون ایالت تگزاس واقع شده است. جف کیلی 13 ساله برای سفر به ریچاردسون و بازدید از استودیو ID باید به تنهایی پروازی سه ساعته از اونتاریو به تگزاس را سپری میکرد. از آنجایی که این سفر برای یک نوجوان 13 ساله کمی خطرناک به نظر میرسید، جف با همراهی مادرش به تگزاس رفت. طبق روایت کیلی، پس از خروج او از فرودگاه یکی از کارکنان استودیو، با وسیله یک خودرو فراری آنها را به استودیو رساند. سفر جف کیلی به استودیو Id تاثیر بسیاری بر عشق و علاقه او نسبت به بازیهایی ویدئویی داشت، و علاوه بر این وسعت صنعت را در اوایل سالهای 1990 به خوبی نشان میدهد.
سال 94 و Cybermania
یک سال بعد از بازدید جف از استودیو id، اتفاق مهمی در زندگی خودش و همنیطور صنعت گیم رخ داد. در ماه نوامبر سال 1994 اولین مراسم جوایز بازیهای ویدئویی در تاریخ با نام Cybermania 94 از طریق شبکه TBS در ایالات متحده پخش شد. این مراسم حاصل تلاش یک ساله آکادمی علوم و هنرهای تعاملی امریکا بود.
مدیران شبکه TBS قصد داشتند مراسمی عالی و پربیننده را برگزار کنند و به همین دلیل از بازیگران سینما و تلویزیون دعوت شد تا در مراسم حضور داشته باشند. لزلی نلسون کمدین و بازیگر سری فیلمهای هواپیما و ویل آرنت (جدیدا صدای پیشه لگو بتمن) به عنوان مجریهای برنامه انتخاب شدند.
از آنجایی که اکثر تولیدکنندههای برنامه، به غیر از هیئت داوران، اطلاعات کافی از بازیهای ویدئویی نداشتند، با کمترین هزینه ممکن، یک مشاور را به پروژه اضافه کردند. طبق گفتههای جف کیلی، یکی از تهیه کنندگان اصلی این مراسم از دوستان صمیمی دیوید کیلی بود و به همین دلیل جف کیلی 14 ساله، به عنوان یکی از مشاوران مراسم انتخاب شد تا نوشتن بخش توضیحات مربوط به بازیها را بر عهده بگیرد.
به این ترتیب جف کیلی در سن 14 سالگی و وقتی که هنوز دبیرستانی بود، یکی از عوامل اولین مراسم جوایز بازیهای ویدئویی تاریخ شد. متاسفانه مراسم سایبرمانیا 94 تبدیل به یک فاجعه بزرگ شد. مجریها با شوخیهای بیجا معمولا جامعه گیمرها را به سخره گرفتند و به علت نداشتن اطلاعات کافی، لحظات خجالت آوری را در طول مراسم رقم زدند. اما نکته مهم برای Geoff Keighley این بود که بازی Doom موفق به کسب جایزه بهترین بازی اکشن ادونچر در این مراسم شد.
جف کیلی در سن 14 سالگی یکی از عوامل اولین مراسم جوایز بازیهای ویدئویی تاریخ شد.
برای اهدای جایزه بازی Doom، متیو پری بازیگر نقش چندلر در سریال Friends روی صحنه حاضر شد و همراه هیلاری سوانک جایزه بهترین را به نماینده شرکت Id Software اهدا کردند. جف کیلی:
پدرم بعد از اینکه دید متیو پری یه جایزه به یه بازیساز داده، بهم گفت که پس این بازیهایی میکنی دارن به یه موضوع جدی تبدیل میشن.
صحبتهای دیوید کیلی و تاثیری که حضور یک بازیگر مشهور در مقبولیت بازیهای ویدئویی داشت، ایده بزرگی را به ذهن جف کیلی نوجوان رساند.
فعالیت جف کیلی به عنوان نویسنده سایتها و برنامه Behind The Game
Geoff Keighley دوسال بعد از تاسیس سایت GameSpot به عنوان نویسنده به این سایت پیوست و وظیفه نوشتن یک ستون در این سایت را برعهده گرفت. بازدید از استودیو Id در آخرین روزهای توسعه بازی Doom در ذهن جف باقی مانده بود، مراحل آخر ساخت یک بازی و فرایندی که بازیسازها برای ساختن یک اثر انجام میدهند جذابیت زیادی برای جف کیلی داشت و به نظرش، گیمرها و طرفداران بازی باید بیشتر با این فرایند و سختیهای کار آشنا میشدند، تا بازی را به عنوان یک کالای ارزشمند ببینند.
انگیزه بسیار جف برای نشان دادن پشت صحنه ساخت بازیها و داشتن یک ستون در سایتی مثل گیم اسپات، شرایطی خوبی را ایجاد کرد تا کیلی پس از بازدید از استودیوهای بازیسازی مراحل پایانی ساخت بازی را در ستونی به نام Behind The Game به شرح دهد.
جف دراین ستون مفصل و دقیق، بازدیدهایش از استودیوها یا نحوه ساخته شدن بازیها را توضیح میداد. او به استودیوهای بازیسازی میرفت، آخرین ساعتهای ساخت بازیها را مشاهده میکرد، با سازندهها صحبت میکرد و سپس گزارشی کامل را در ستون اختصاصیاش ارائه میداد.
ستون Behind The Game رفتهرفته تخصصی شد و به صورت مقالاتی بلند درآمد. کیلی در سالهای دانشگاه به نوشتن این مقالات بسنده نکرد و به نوشتن نقد، گزارش، پیش نمایش و مقالات جانبی در سایتهای مختلف پرداخت تا به یکی از ژورنالیستهای شناخته شده صنعت تبدیل شود. به عنوان مثال کیلی همزمان با نوشتن Behind The Game به فعالیت در سایت Entertainment Weekly پرداخت و بیش از دهسال به نوشتن مطلب برای این سایت ادامه داد.
شهرت جف کیلی و سری مقالات Behind The Game باعث شد که برخی از این مقالات به گزارشهای تصویری مفصل تبیدل شوند تا جف کیلی برای اولین بار در مقابل دوربین قرار بگیرد و فعالیتهای تصویریاش در عرصه بازیهای ویدئویی را آغاز کند. با این حال هنوز مدتی تا شروع یکی از مهمترین فعالیت او، یعنی حضور در برنامه G4tv:The Show باقی مانده بود.
برنامه G4tv: The Show
Geoff Keighley به عنوان چهرهای تقریبا مهم در صنعت بازیهای ویدئویی، و نویسنده سری مقالات Behind the Game به شبکه G4 دعوت شد تا یکی از مجریهای برنامه G4tv باشد. تمرکز اصلی شبکه G4tv روی بازیهای ویدیویی بود و چند برنامه متفاوت در این زمینه داشت؛ مثلا برنامه Judgment day به نقد بازی میپرداخت یا برنامه Cheats که مجریهایش گیمرها را برای عبور از مراحل بازی راهنمایی میکردند. این شبکه برنامهای 22 دقیقهای و گفت و گو محور هم داشت که توسط اسکات روبین (Scot Rubin) و لارا فوی تهیه شده بود. رابین، لارا فوی و همچنین تینا وود مجریان اصلی برنامه بودند. اما رابین پس از چند فصل از برنامه جدا شد و جف کیلی در سال 2004 جای او را در برنامه گرفت.
بعد از اضافه شدن جف کیلی برنامه G4tv، به مسیرش ادامه داد و حضور جف باعث شد که برنامه تخصصیتر از قبل دنبال شود. به عنوان مثال مصاحبه دقیق با بازیسازها و بررسی نحوه ساخت بازیها به عنوان یک بخش جدید به برنامه اضافه شد. برنامه G4tv مثل یک سکوی پرتاب برای جف کیلی عمل کرد و باعث شد که کیلی یک سال پس از اجرای این برنامه و در اواسط سال 2005 به شبکه بزرگ اسپایک دعوت شود و از برنامه G4tv کنارهگیری کند. مدتی پس از جدایی جف برنامه G4tv به کار خود پایان داد.
برنامه GameTrailers TV with Geoff Keighley
کیلی در سال 2005 از برنامه G4tv جدا شد تا در شبکه اسپایک به ساخت برنامه خودش مشغول شود. او در اواسط سال 2005 برنامه Gamehead را ساخت که در روز جمعه هر هفته و در ساعتهای مختلفی بین 12 تا یک و نیم شب پخش میشد. کیلی با ساخت این برنامه به بسیاری از اهدافش مثل سرزدن به استودیوهای جدید، مصاحبه با بازیسازها و یا حتی رونمایی از بازیهای جدید را عملی کرد. هوش سرشار کیلی باعث شد که برنامه Gamehead شبیه به یک مجله تصویری سرگرم کننده باشد که از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.
یکی از مصاحبههای معروف کیلی در این برنامه، مصاحبه با رجی فیسهمه رئیس سابق بخش سرگرمیهای نینتندو در امریکا بود، همچنین در زمانی که بازیها و ورزشهای الکترونیکی هنوز به رسمیت شناخته نمیشدند کیلی با بازیکنها یا و مدیران تیمها مصاحبه میکرد. جف کیلی در همین بازه زمانی پیشنهادی مهم از شبکه اسپایک دریافت کرد.
شبکه اسپایک با همکاری سایت Game Trailers در سال 2003، مراسم سالانه جوایز بازیهای ویدئویی را با نام Video Game Awards آغاز کرده بودند. این مراسم به وسیله اشخاص حرفهای صنعت مدیریت میشد، اما با وجود تمامی تلاشها چندان مورد توجه قرار نمیگرفت. به همین دلیل در سال 2006 مدیران شبکه اسپایک جف کیلی را به عنوان تهیه کننده ارشد این مراسم انتخاب کردند. جف کیلی به علت فعالیتهای بسیار ارتباطهای زیادی در صنعت گیم داشت و بسیاری از بازیسازها و ناشران دوستان او محسوب میشدند. کیلی پس از قبول سمت جدید و با استفاده از ارتباطهای بسیاری که در صنعت گیم داشت، موفق شد مراسم VGA را یه یکی از مهمترین اتفاقهای سالیانه صنعت بازیهای ویدئویی تبدیل کند.
جف کیلی در طول دوران کاریش در سایتهایی مثل Game Spot و Entertainment Weekly مقالههای مهم و تاثیرگذاری نوشت و مجری برنامههای بسیاری بود.
کیلی همچنان به فعالیتهای موازیاش در صنعت ادامه داد، او یک برنامه گفت و گو محور با نام the Bounes Round در سایت GameTrailers داشت که رویکردی حرفهایتر و بزرگسالانهتر نسبت به GameHead داشت. این برنامه بیشتر روی مسایل تخصصی تمرکز میکرد و با گفت و گو با بازیسازها و فعالان مختلف در صنعت پیش میرفت.به همین دلیل نسخههای صوتی برنامههم به صورت پادکست منتشر میشد. Geoff Keighley در سال 2008 اعلام کرد که فرمت برنامه Gamehead و حتی نام آن دستخوش تغییر خواهد شد، پس از آن دو مجری جدید به برنامه اضافه شدن و شکل و شمایل برنامه کمی تغییر کرد و با نام GameTrailers TV with Geoff Keighley تا سال 2013 پخش شد.
فعالیتهای جانبی جف کیلی و برنامههای خاص و تک قسمتی وی
اگه بازه زمانی فعالیت جف کیلی در زمینه اجرا و برنامه سازی را از سال 2005 تا 2014، یعنی از زمان شروع همکاریاش با G4tv و شبکه اسپایک را بررسی کنیم به نتایج جالبی میرسیم. کیلی در همین دوره زمانی مجری پوشش زنده رویداد E3 در شبکه G4 و اسپایک بود، او با همکاری شبکه MTV دو برنامه مخصوص برای شماره اول و دوم سری Gears of War ساخت که از زمان ساخت بازی تا رسیدنش به E3 را پوشش میدادند.
در سال 2007 جف به عنوان تهیه کننده و مشاور پروژه به شبکه دیسکاوری رفت و در ساخت مستندی 5 ساعته به اسم Rise Of Video Game شرکت کرد، این مستند بر تاریخچه بازیهای ویدئویی تمرکز داشت و اهمیت این صنعت را نشان میداد. کیلی همچنین مجری یا تهیه کننده مراسم روز انتشار بازیهای مهمی بود و حتی گاهی مهمانهای بزرگی مثل گروه موسیقی لینکین پارک و آزی آزبورن را به برنامه دعوت میکرد.
اما در سال 2008 کیلی در یک گزارش جنجالی از شبکه Fox news شرکت کرد که محبوبیتاش را افزایش داد. شبکه فاکس نیوز گزارشی در مورد بازی Mass Effect پخش کرد که بازی را به نمایش تصاویر غیراخلاقی متهم میکرد. دفاع مفصل و دقیق کیلی از این بازی و ثابت کردن این نکته که هیچیک از عوامل تهیه کننده گزارش و حتی روانشناس برنامه، بازی را تجربه نکردهاند، محبوبیت بسیاری برای کیلی به همراه داشت. یک سال بعد یعنی در سال 2009، کیلی یک کمپانی برنامه سازی به اسم GameSlice تاسیس کرد و فعالیتهایش را با این برند ادامه داد.
کیلی از بازی Mass Effect در برابر شبکه فاکس نیوز دفاع کرد و این مهم محبوبیت بسیاری برایش رقم زد.
مراسم سالیانه Spike Video Game Awards
مراسم VGA پس از سال 2006 با تهیه کنندگی جف کیلی، هرسال پخش میشد و با اضافه شدن جف فقط از حالت یک مراسم جوایز خارج شد. Geoff Keighley بعد از تجربهاش در سایبرمانیا 94 میدانست که حضور داشتن سلبریتیهای مشهور در مراسم، میتواند اعتبار زیادی به مراسم ببخشد. او حتی به این موضوع فکر کرده بود که مراسمی مثل اسکار بازیهای ویدیویی، میتواند تاثیر مثبتی روی روند رشد صنعت داشته باشد. کیلی برای رسیدن به هدفش، باید بینندههای بیشتری را به مراسم میکشاند تا همه چیز بیشتر دیده شود و بازیها به عنوان شکل جدیدی از سرگرمی بیشتر از قبل شناخته شوند. کیلی موفق شد سلبریتیهای مشهوری را برای اجرای مراسم دعوت کند، از ساموئل ال جکسون گرفته تا جک بلک و زکری لوی، پس از آن جف با استفاده از روابطش، موفق شد تا اولین رونمایی از بعضی بازیهای جدید را به مراسم VGA بیاورد.
ایدههای کیلی باعث شد که VGAدر طول چند سال به مهمترین مراسم جوایز سالانه بازیهای ویدیویی تبدیل شود، اما کیلی و شبکه اسپایک در سال 2013 به اختلاف نظر رسیدند. کیلی معتقد بود مراسم VGA اهداف اصلیاش را کنار گذاشته و به ابزاری تبلیغاتی برای شبکه اسپایک تبدیل شده است.
در سال 2013 و با معرفی نسل جدید کنسولها، شبکه اسپایک نام مراسم سالانهاش را به VGX تغییر داد تا تمرکز مراسم بر نسل بعدی را نمایش دهد. اما VGX تبدیل به یک فاجعه شد. انتخاب غیرمنطقی جوایز، روند تکراری و غیر جذاب مراسم و در انتها عدم وجود رونماییهای جذاب، باعث شدند که VGX به مراسمی شکست خورده تبدیل شود.
فاجعه برگزاری VGX و اختلاف نظرهای کیلی با شبکه، دست به دست هم دادند تا کیلی اعلام کند که از شبکه اسپایک جدا شده و قصد دارد تا فعالیتهایش را به صورت مستقل ادامه دهد. پس از آن شبکه اسپایک اعلام کرد که مراس سالیانه VGA برای همیشه لغو شده است.
فعالیتهای جانبی جف کیلی
Geoff Keighley فردی فعال است که به طور مداوم در ساخت و تهیه برنامههای متفاوت در حوزه بازیهای ویدیویی نقش دارد. کیلی و تیمش در سال 2011 در شرکت GameSlice برنامهای به نام The Final Hours را در فروشگاه اپاستور منتشر کردند. این اپلیکیشن ادامه معنوی مقالههای Behind The game کیلی در دوران گیماسپات محسوب میشود. The Final Hours هربار گزارشی تصویری و متنی از ساعتهای پایانی ساخت بازیهای مهمی منتشر میکند، مخاطبان با با خرید اپ میتوانند به این گزارشهای مفصل دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال آخرین گزارش The Final Hours به نسخه واقعیت مجازی بازی Half-life پرداخته است. کیلی در این برنامه به استودیو بازی سازی Valve رفته و با سازندههای بازی مصاحبه کرده تا اطلاعات جدیدی را به مخاطبان ارایه کند. جیسون شرایر سردبیر سایت کوتاکو پس از منتشر شدن اپ The Final Hours گفت که این گزارشها Geoff Keighley را به دوران طلایی ژورنالیستی بازگرداندهاند.
جف مراسم آغاز انتشار هر دو کنسول نسل هشتمی را در شبکه اسپایک برگزار کرد و وظیفه اجرای مراسم را هم برعهده گرفت. او بعد از جدایی از اسپایک در سال 2015 با YouTube قرارداد بست و حالا مجری گزارش زنده E3 از طریق وبسایت YouTube است. کیلی همچنین یک برنامه گفت و گو محور در این سایت دارد.
پس از اینکه Geoff Keighley در سال 2013 از شبکه اسپایک جدا شد، تصمیم گرفت رویایی که از 14 سالگی داشت را تبدیل به واقعیت کند. آن رویا ساختن مراسم جوایز سالانهای بود که جایی میان مراسم رسمی و مرسوم جوایز سالانه و مراسم سرگرمکنندهای مثل اسکار قرار داشت، یعنی مراسمی که برای مخاطبهای حرفهای جذاب بود، اما فقط به دادن جایزه بسنده نمیکرد و برنامهای جذاب و سرگرم کننده را به مخاطبان ارائه میکرد. کیلی برای رسیدن به این آرزو از رابطههاش استفاده کرد و سراغ ناشرهای بزرگی مثل سونی، مایکروسافت، نینتندو، راکستار، اکتیویژن و تیک تو رفت. و با کمک شرکتهای بزرگ مراسمی جدید را آغاز کرد.
رجی فیسامه (Reggie Fils-Aimé) در مورد این مراسم اینطور میگوید:
مثل بهترین کتابها و فیلمها و قطعههای موسیقی، بازیهای ویدئویی هم میتونن شخصیتای پیچیدهای داشته باشن، داستانهای جالبی تعریف کنن یا خیلی ساده فقط سرگرم کننده باشن، یه جورایی یه سرگرمی که ما رو از دنیای واقعی جدا میکنه. پس بهتره که یه قدم به عقب بریم و قدر دستاوردهای هنریای که برای میلیونها نفر لذت بخش بوده رو بدونیم. مراسم TGA روش ما برای شناخت بهتر جذابیتها و زیباییهای بازیهای ویدئویی و افراد با استعدادیه که اونارو ساختن.
ایده خاص جف و مستقل بودن مراسم باعث شد که ناشرهای بزرگ از این مراسم حمایت کنند، در این میان جف هم حدود یک میلیون دلار از درآمد شخصیاش را برای آغاز کردن این مراسم عظیم صرف کرد. TGA که از سال 2014 آغاز به کار کرد، از هیئت مدیرهای بزرگ تشکیل شده که هر یک از اعضا آن نماینده یکی از شرکتهای بزرگ فعال در زمینه بازیهای ویدئویی هستند، مایکروسافت، کوجیما پروداکشنز، راکستار، EA، تیکتو، نینتندو، سونی و اکثر تولید کنندههای بزرگ، نمایندهای در TGA دارند. اعضای هیئت مدیره هرسال و طی کی جلسه رسانههای بزرگ صنعت را بررسی کرده و از میان این رسانهها هیئت داوران را انتخاب میکنند.
پساز انتخاب شدن داورها، هیئت مدیره از فرایند کنار میرفت و داورها در مرحله اول، نامزدهای هرسال و بعد از آن با رای گیری برنده هر بخش را مشخص میکنند. جف کیلی یکی از اعضا اصلی هیئت مدیره است و طبق گفته خودش هیچ نقشی در انتخاب بازیها ندارد.
اولین مراسم TGA با تهیه کنندگی Geoff Keighley در دسامبر سال 2014 و از سالن Axis لاس وگاس به صورت زنده پخش شد، استقلال این مراسم باعث شده که سرویسهای استریم مختلفی مثل توییچ، میکسر، شبکه پلی استیشن یا حتی وبسایت YouTube مراسم را به صورت زنده پخش کنند. جف کیلی هرسال مجری اصلی مراسم است، اما تاکید میکند که خودش را به عنوان شخص اصلی مراسم در نظر نمیگیرد، او در این مورد توضیح داده که مراسم TGA در مورد بازیسازها و گیمرها است و او فقط نقش یک رابط را بین بخشهای مختلف مراسم ایفا میکند تا گیمرها و بازیسازها را به هم متصل کند. اولین سال برگزاری TGA یعنی سال 2014، همان سالی بود که بازی Dragon Age 3 به عنوان بازی سال انتخاب شد، این مراسم در اولین سال فقط 1.9 میلیون بیننده داشت، اما در چند سال گذشته، تعداد بینندههای مراسم افزایش چشمگیری داشته است. در سال 2018 تعداد بینندههای TGA به 26 میلیون نفر رسید، یعنی تقریبا برابر با تعداد بینندههای مراسم اسکار سال 2018 که موفقیت بسیار بزرگی محسوب میشود.
در این مطلب اولین قسمت از پادکست پی اس آرنا را خواندید و شنیدید، نظرتان درباره این پادکست چه بود؟ منتظر نظر شما در بخش کامنتهای سایت هستیم.