کنسولهای Xbox Series X و پلی استیشن 5 (PS5) مبتنی بر سخت افزار AMD طراحی شدهاند و وقتی که بالاخره زمان عرضهی آنها در تعطیلات آخر سال 2020 فرا برسد، انتظار میرود که با کنسولهای قدرتمندی مواجه شویم. کامپیوترهای گیمینگ همواره توسط سازندگان کنسولهای بازی، یک رقیب قدرتمند در نظر گرفته میشوند، اما انویدیا عقیده دارد که امسال، رقیب اصلی کنسولها را لپ تاپ های گیمینگ تشکیل میدهند. جیسون هوانگ (Jensen Huang) مدیرکل شرکت انویدیا در خلال کنفرانس خبری اخیر خود لپتاپهای گیمینگ جدید را به نوبه خود «یک کنسول جدید» معرفی کرده و از نظر محبوبیت، آنها را بالاتر از سایر کنسولها قرار میدهد.
این نظر جیسون هوانگ، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره پیشبینی او از فروش لپتاپهای گیمینگ در سال جاری مطرح شد. او در ادامهی صحبتهای خود اضافه میکند:
تجارت لپ تاپ ما در طول هشت دورهی سهماههی پیاپی یک روند رو به رشد دو رقمی را تجربه کرده که این مجموعه را بدون شک به یکی از دستهبندیهای جدید و قابل احترام دنیای گیمینگ تبدیل میکند. لپ تاپهای گیمینگ برای ما یک کنسول جدید محسوب میشوند. به نظر من، بازار لپتاپهای گیمینگ در آینده به بزرگترین بازار فروش کنسولهای بازی تبدیل خواهد شد و دلیل این ادعای من نیز این است که رفته رفته، لپتاپ به عمومیترین وسیلهی الکترونیکی مردم در جوامع مختلف تبدیل میشود.
این که امروزه قادر به تعبیه کارت گرافیکهای قدرتمند RTX در لپتاپهای باریک و سبک هستیم، یک دستاورد بزرگ محسوب میشود. ارتقاء چشمگیر قابلیتهای سخت افزاری لپ تاپها یکی از دلایل موفقیت قابل توجه این دستگاهها در چند سال اخیر است.
Nvidia با معرفی سبک طراحی Max-Q امکان استفاده از کارت گرافیکهای RTX را در لپتاپهای سبک و قابل حمل فراهم کرده است. باوجود این که کارت گرافیکهای Max-Q در مقایسه با مدلهای مشابه خود در سیستمهای دسکتاپ از قدرت کمتری برخوردارند، وزن کم و ضخامت اندک که دو عامل مهم در طراحی یک لپ تاپاند را با خود به همراه آوردهاند. به طور مثال، لپ تاپ G65 Stealth Thin از شرکت MSI که یکی از بهترین لپتاپهای گیمینگ حال حاضر جهان به شمار میرود، تنها 0.69 اینچ ضخامت داشته و وزن آن به کمتر از 1.8 کیلوگرم میرسد. همین موضوع درباره لپ تاپ Triton 500 شرکت Acer نیز صدق میکند. این لپتاپها از کارت گرافیکهای فوقالعاده قدرتمند GeForce RTX 2080 Max-Q استفاده میکنند و این در شرایطی است که ضخامت آنها به حدود 0.7 اینچ و وزن آنها به کمتر از 2 کیلو میرسد.
اما آیا آمار و ارقام نیز این ادعا را تأیید میکنند؟ بر اساس گزارش وبسایت IDC آمار فروش لپ تاپهای گیمینگ در نیمهی دوم سال 2019 و در مقایسه با موعد مشابه سال گذشته، 13 درصد افزایش یافته که این میزان در زمان ثبت این گزارش، 19.4 میلیون دستگاه از این محصولات را در طول سال 2019 تشکیل میدهد.
همانطور که وبسایت PCGamesN نیز در گزارش خود به آن اشاره میکند، در طول 6 سال گذشته، 106 میلیون دستگاه کنسول PS4 در سرتاسر جهان به فروش رفته است که این میزان، آمار متوسط 18 میلیون دستگاه در سال را نتیجه میدهد. سونی در اولین سال عرضه کنسول پلی استیشن 4، حدود 13.7 میلیون واحد را در جهان به فروش رساند.
لذا به نظر میرسد که همینطور است؛ اعداد و ارقام نیز این ادعا را تأیید میکنند که لپتاپهای گیمینگ درحال حاضر در شرایط خوبی قرار دارند. اظهار نظر و پیشبینی شرایط آینده آن هم در آستانه عرضه رسمی کنسولهای PS5 و Xbox Series X و همچنین کارت گرافیکهای جدید Ampere انویدیا کار دشواری به نظر میرسد. اما میتوان به جرأت این ادعا را مطرح کرد که لپتاپ های گیمینگ درحال حاضر بخش قابل توجهی از صنعت گیم را به خود اختصاص دادهاند و با توجه به امکان اتصال سادهی این دستگاهها به نمایشگرهای بزرگ و تلوزیونهای خانگی، میتوان آنها را یک رقیب مستقیم برای کنسولهای بازی در نظر گرفت.