به تازگی سونی اطلاعاتی رسمی از کنسول نسل بعدی خود، پلی استیشن 5، منتشر کرده است. این کنسول امسال منتشر نخواهد شد. سونی از تمام منابع در اختیار خود برای طراحی و ساخت این کنسول استفاده میکند و این کنسول تنها یک ارتقای گرافیکی ساده نسبت به پلیاستیشن ۴ نخواهد بود.
سونی در ساخت کنسول نسل بعدی خود از بروزترین تکنولوژیهای سختافزاری استفاده میکند و در نتیجه از کارتهای گرافیکی با قابلیت ray tracing گرفته تا درایوهای solid state در ساخت این کنسول به کار رفتهاند. در نتیجه برخلاف کنسول پلیاستیشن ۴، این کنسول جدید همچون یک کامپیوتر شخصی میان رده در زمان عرضه نخواهد بود. البته این به معنی قیمت بالاتر آن در زمان عرضه نیز میباشد و بعید است که با کنسولی ۴۰۰ دلاری طرف باشیم.
این موضوع کمی یادآور عرضهی نه چندان خوب پلیاستیشن ۳ است اما برخی شواهد حاکی از آن است که با چنان شرایطی طرف نیستیم. سونی که در نسل آینده پلتفرمهای xCloud مایکروسافت و Google Stadia را در مقابل خود میبیند تصمیم گرفته است تا افق دید خود را گسترش دهد و این موضوع منجر به پیشرفت شگفتآور سختافزاری کنسول بعدی آنها شده است. حقیقت این است که سالهای پایانی سختافزارهای سنتی فرا رسیده است. این تغییر به آن زودی که رقبای سونی ندایش را میدهند اتفاق نخواهد افتاد، اما امری غیر قابل پیشگیری و حتمی است.
زمانی که زیرساخت جهانی اینترنت به پلتفرمی قابل اعتماد و اتکا برای استریمینگهای سنگین بدل شود، نقاط قوت و راحتی استفاده از این پلتفرمها به احتمال زیاد بر محدودیتهای کنسولهای سنتی خواهد چربید و حتی مخاطبان سرسخت بازیها نیز به آنها روی خواهند آورد. در حال حاضر بزرگترین علامت سوالها پیرامون این مسئله مشکلات تاخیر، یکپارچگی وپردازش هستند که میتوانند به برگ برندهی سونی در جنگ بعدی کنسولها بدل شوند.
سونی در این زمان باید بر بدبینیهای نسبت به استریمینگ دامن بزند. کلید این کار نیز ارائهی توانایی پردازشی بالاست که توانایی اجرای بیشتری از سرورهای این پلتفرمها داشته باشد. با این حال ما هنوز نمیدانیم که گوگل و مایکروسافت تا چه حد به وعدههای بلند پروازانهی خود عمل خواهند کرد و آیا واقعا خواهند توانست تجربهی مشابه با کنسولها را ارایه دهند یا خیر.
محتملترین اتفاق اجرای بینقص این پلتفرمها در شرایط عالی است و کسانی که از اینترنتهای معمولی و ضعیف رنج میبرند بعید است که بتوانند از تمام قدرت آنها استفاده کنند. با این حال شاید این آینده نزدیکتر از چیزی باشد که انتظارش را داریم. سونی میتواند با ارائهی سختافزاری قدرتمند جواب مناسبی به این دو پلتفرم داده و نیروی جدیدی به مخالفان آنها بدهد. این کمپانی محصولی آشنا برای مخاطبان را عرضه میکند و اگر بتواند این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد به راحتی نظر مخاطبان را جلب خواهد کرد.
از طرفی مدیر بخش بازاریابی مایکروسافت، مایک نیکولز، اخیرا طی مصاحبهای با اطمینان اذعان کرده که مخاطبان با سختافزاری محلی بیشترین لذت را از تجربهی یک بازی خواهند برد و این به این معنی است که حتی مایکروسافت هم با دیدهی شک به مقولهی استریمینگ و پیادهسازی آن مینگرد. نیکولز در ادامه استریمینگ را سرویسی حمایتی در کنار کنسولهای سنتی خواند. البته سونی همین الان نیز زیرساخت این نیاز را در اختیار دارد. آنها در واقع اولین کمپانیای بودند که با سرویس مظلوم PS Now این طرح را پیریزی کردند. از همین الان میتوان پیشبینی کرد که این سرویس در کنار عرضهی پلیاستیشن ۵ بهبودهای زیادی را به خود خواهد دید.
این اولین بار در تاریخ بازیهای رایانهای است که تکنولوژیای جدید به تهدیدی جدی برای کنسولها بدل شده است. البته ما قبلا از مرگ کنسولها زیاد شنیدهایم اما کمتر کسی پلتفرمهایی چون گوشیهای هوشمند را رقیبی جدی برای کنسولهای بازی حرفهای میدانست. اما استریمینگ متفاوت است و تهدیدی جدی برای کنسولهای بازی به حساب میآید. این را میتوان مهمترین دلیل برای آغاز طوفانی کنسول جدید سونی دانست. بعید است گرانی این کنسول مشکل خاصی برای مخاطبان آن ایجاد کند؛ مخاطبانی که از هماکنون به دنبال بهانهای برای روی نیاوردن به استریمینگ هستند.