کمپانی Google با سرویس Stadia اولین قدمهای را به سوی بازیهای ویدئویی برمیدارد، یک پلتفرم بر پایهی Cloud. همانند xCloud شرکت مایکروسافت، Stadia به مخاطبان اجازه استریم بازیهای ویدئویی روی دستگاههای مختلفی را میدهد به همراه نواوریهایی مانند State Sharing. در حالی که هنوز سوالات زیادی در باره این پلتفرم وجود دارد، اکنون میدانیم که امکان دانلود آفلاین وجود نخواهد داشت.
سایت Gamespot موفق شد که با فیل هریسن در کنفرانس Game Developers مصاحبهای انجام دهد. آنها از هریسن پرسیدند که آیا گوگل هیچگاه اجازه دانلود و تجربه آفلاین بازیها از Stadia را همانند سرویسهایی مانند Spotify و Netflix به مخاطبانش خواهد داد یا خیر.
نه، به صورت تکنیکی این کار غیرممکن است و البته این کار هدفهایمان را زیر سوال میبرد.
تمام بازیهای موجود بر روی این پلتفرم از روی دیتا سنترهای گوگل استریم خواهند شد و میتوانید آنها را روی desktops, smartphones, laptops, tablets و تلوزیونهای هوشمند— مورد آخر از طریق Chromecast Ultra HDMI streamer، تجربه کنید. همچنین Google کنترلر مخصوص به خود را نیز عرضه خواهد کرد که برتریهایی نسبت به دیگر کنترلرها خواهد داشت.
فعلا تعداد بازیهای معرفی شده برای پلتفرم Stadia زیاد نیست و در بین آنها نامهای Assassin’s Creed Odyssey و Doom Eternal به چشم میخورد که آنها برای اولین بار از بازی Assassin’s Creed Odyssey برای تست این پلتفرم استفاده کردند. گوگل همچنین اولین استودیوی First-party خود را به رهبری Jade Raymond بنا نهاد.
Google Stadia در سال جاری عرضه خواهد شد. این پلتفرم در کشورهای کانادا، آمریکا، بریتانیا و قسمت اعظمی از اروپا در دسترس خواهد بود. گوگل اعلام کرده است که اطلاعات بیشتری در باره این پلتفرم و لاین اپش در هنگام عرضهی آن را در تابستان منتشر خواهد کرد.