کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)، یکی از کنسولهای نسل بعدی است که قصد داریم نگاهی به ویژگیهای تایید شده آن بیندازیم. با پی اس آرنا همراه باشید.
زمان زیادی تا عرضه کنسولهای نسل بعدی دو شرکت سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) باقی نمانده و همان طور که پیشتر توضیح داده بودیم، مایکروسافت برخلاف شرکت سونی، به شکل بی پرده و بدون هراسی در مورد کنسول ایکسباکس سری ایکس صحبت میکند و اطلاعات مفید و خوبی را از آن منتشر میسازد. در این روزها که سکوت کر کنندهی سونی دربارهی کنسول پلی استیشن 5، همه فعالان رسانه و بازیبازان را آزار میدهد، مایکروسافت به بیان ویژگیهای منحصر به فرد ایکسباکس جدید میپردازد و آنها را به ما معرفی میکند.
به تازگی آقای فیل اسپنسر (Phill Spencer)، مدیر بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، طی یک نامه و مطلب جالب، به برشماری و معرفی یک سری از قابلیتها و ویژگیهای کنسول ایکس باکس سری ایکس پرداخته است. فیل اسپنسر در این نامه توضیح میدهد که تا برگزاری رویداد E3 2020، اطلاعات بیشتری را در دسترس بازیبازان قرار میدهد. با این حال، از آن جایی که شرکت مایکروسافت، برای رویداد E3 2020 برنامه ریزی خاصی کرده بود و قصد داشت نظرهای بسیاری را به سمت خود جلب کند، قطعا لغو شدن آن (به دلیل گسترش نگران کنندهی ویروس کرونا) میتواند برای آنها ناامید کننده باشد.
اما بیایید ببینیم فیل اسپنسر در مورد کنسول ایکس باکس سری ایکس، چه اطلاعاتی را برایمان آماده کرده است؟ اسپنسر ابتدا از موارد سخت افزاری و قدرت پردازش بالای سخت افزار ایکسباکس جدید صحبت میکند.
- پردازنده شخصی سازی شدهی نسل جدید: مایکروسافت تاکید زیادی بر قدرتمند بودن کنسول Xbox Series X از نظر سخت افزاری دارد و آنها با اطمینان این موضوع را تایید میکنند. برای پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) این کنسول، از سخت افزار شخصی سازی شده و خاصِ شرکت AMD بهره گرفته شده که برای پردازنده مرکزی، از نسل Zen 2 و برای پردازنده گرافیکی، از ساختار RDNA 2 استفاده شده است. توان محاسباتی پردازنده کنسول ایکسباکس سری ایکس، به 12 ترافلاپس میرسد که دو برابر توان محاسباتی GPU کنسول ایکسباکس وان ایکس است. با این حال، در مورد ساختار پردازنده گرافیکی ایکس باکس جدید، یک نکته جالب وجود دارد. شرکت AMD کارتهای گرافیک نسل جدید خود را با ساختار یا معماری RDNA روانه بازار کرده که سرعت بالای آنها را به همراه دارد. با این حال، در اطلاعات منتشر شده از پردازنده گرافیکی ایکسباکس جدید، نام RDNA 2 به چشم میخورد که هماکنون به هیچ عنوان در بازار سخت افزار رایانههای شخصی (PC) دیده نمیشود! بنابراین مایکروسافت از معماری و ساختار نسل آیندهی AMD استفاده میکند که اتفاقی نو و کاملا هیجان انگیز است. نتیجه این جهش سخت افزاری، نرخ فریم بالاتر، کیفیت و رزولوشن بیشتر و همچنین ساختن و طراحی کردن دنیاها و محیطهایی بسیار بزرگتر و پر جزئیاتتر درون بازیهای ویدیویی است.
- نرخ Shading متغیر: نرخ شیدینگ متغیر یا Variable Rate Shading در واقع یک تکنیک و روش هوشمندانه برای بهره گیری هر چه بیشتر از توان سخت افزاری است. با استفاده از این تکنیک، سازندگان میتوانند الویتهای خود را برای پردازش اجزای گوناگونی از صحنه و تصویر، تنظیم کنند. به عنوان مثال، در یک بازی شوتر اول شخص، مخاطب نگاهش در عمق تصویر و رو به روی خود (وسط صفحه) قرار میگیرد، بنابراین میتوان با کاهش پیکسلهای بخشهای کناری تصویر که توجهی بر آنها نمیشود، روی موارد مهمتر تمرکز کرد یا عملکرد و نرخ فریم را بهبود داد.
- Ray Tracing مبتنی بر سخت افزار: در مورد تکنیک و فناوری Ray Tracing، پیش از این بحثهای زیادی شده و همه ما میدانستیم که این فناوری در کنسولهای نسل بعدی سونی و مایکروسافت وجود خواهد داشت. با این حال، مایکروسافت برروی Ray Tracing مبتنی بر سخت افزار تاکید میکند و با استفاده از آن، نوید نورپردازی، سایهها و بازتابهای زیباتر و محیطهای واقع گرایانهتر را میدهد.
در قدم بعدی، مایکروسافت یک سری از ویژگیهای جالب کنسول Xbox Series X را برمیشمارد که برخی از آنها را میدانستیم اما دیگر نکات، جدید و هیجان انگیز به نظر میرسند.
- ذخیره سازی SSD: در مورد درایو SSD درون کنسولهای نسل بعدی، پیشتر به شکل مفصل توضیح دادیم و گفتیم که علاوه بر سرعت بالاتر در خواندن اطلاعات و حذف شدن صفحات لودینگ، میتواند تاثیرات فوقالعاده دیگری نیز داشته باشد. فیل اسپنسر نیز در مطلب خود توضیح داده که با وجود SSD، بازیها از هر جهت پیشرفت میکنند. بهعنوان مثال، دنیای بازیها بزرگتر و پویاتر میشوند و با بارگذاری سریع اطلاعات، همه چیز سریعتر دنبال میگردد. برای درک بهتر کاراییهای شگفت انگیز SSD، بد نیست به کنفرانس مایکروسافت در رویداد E3 2019 بازگردیم. در انتهای رویداد، یک نمایش چند دقیقهای از کنسول نسل بعدی مایکروسافت (در آن زمان با نام رمز پروژه اسکارلت شناخته میشد) مشاهده کردیم که مهندسان ایکس باکس، در مورد نوآوریها و جنبههای سخت افزاری این کنسول صحبت میکردند. در قسمتی از این نمایش، یکی از مهندسان گفت: «ما نسل جدیدی از SSD را خلق کردیم. ما در واقع از SSD به عنوان حافظه (RAM) مجازی استفاده میکنیم.» این موارد نشان میدهند که وجود SSD درون کنسولهای نسل آینده، میتواند بسیار انقلابی باشد.
- Quick Resume: قابلیت ادامه سریع یا Quick Resume، قابلیتی بسیار جالب و مفید است که به شما آزادی عمل بسیاری میدهد. با استفاده از این قابلیت و ویژگی، شما میتوانید بازیها یا برنامههای مورد نظر خود را اجرا نمایید اما برای رفتن به سراغ بازی یا برنامه دیگر، نیازی به بستنِ برنامه قبلی ندارید بلکه همه بازیها و برنامهها به صورت تعلیق درمیآیند و در حاظه کوتاه مدت کنسول (RAM) باقی میمانند. قابلیت Quick Resume به صورت کلی، یک قابلیت جدید و نوآورانه در دنیای کنسولها نیست؛ به عنوان مثال، در کنسول دستی پلی استیشن ویتا (PS Vita)، چنین قابلیتی را مشاهده کرده بودیم. با این حال، Quick Resume میتواند کار را برای کاربر بسیار سریعتر سازد.
- Dynamic Latency Input: یکی از مواردی که بازیبازان همیشه با آن مشکل دارند، لیتنسی (Latency) یا تاخیر (لگ) است که میتواند به صورت Input یا Output (ورودی و خروجی) در نظر گرفته شود. در زمینه اینپوت لیتنسی، این مشکل میتواند به مقادیر متغیر، از طریق اتصال کنترلر یا کابل تصویر (HDMI) به وجود آید. حال، فیل اسپنسر تایید کرده که با بالا رفتن پهنای باند اتصال و راهکارهای جدید، Dynamic Latency Input به وجود آمده و تاخیر و لگ بین بازیباز و کنسول را کمتر میکند.
- نوآوریهای HDMI 2.1: کنسولهای میان نسلی پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro) و ابکس باکس وان ایکس (Xbox One X)، برای پشتیبانی از رزولوشن 4K و همچنین نرخ فریم 60 بر ثانیه (60 هرتز)، از HDMI 2.0 استفاده میکردند اما برای کنسول نسل بعدی مایکروسافت، قرار است امکان پشتیبانی از HDMI 2.1 در نظر گرفته شود. علاوه بر حالت Low Latency Mode، با استفاده از HDMI 2.1 میتوانیم شاهد نرخ تازه سازی متغیر یا Variable Refresh Rate در ایکس باکس سری ایکس باشیم. با استفاده از قابلیت نرخ تازه سازی متغیر یا VRR، نرخ فریم بازی یا برنامه مورد نظر شما با نرخ تازه سازی نمایشگر، هماهنگ و تنظیم میشود و بدین وسیله، دیگر شاهد پدیدههایی مانند Judder یا پارگی تصویر (Screen Tearing) نیستیم. البته باید اشاره کنیم که تلویزیون یا نمایشگر شما باید دارای پورت یا درگاه HDMI 2.1 باشد تا بتوان از این قابلیت استفاده کرد.
- پشتیبانی از 120 فریم بر ثانیه: قدرت سخت افزاری کنسول Xbox Series X باعث میشود تا این کنسول از نرخ فریم بالای 60 بر ثانیه پشتیبانی کند و حتی به 120 فریم بر ثانیه نیز برسد. این نرخ فریم بالا میتواند برای تجربه بازیهای اکشن سریع و موارد ویژه به کار گرفته شود. البته باز هم اشاره کنیم که نمایشگر شما باید از نرخ تازه سازی بالا پشتیبانی کند.
پس از صحبت در مورد ویژگیهای سخت افزاری و قابلیتهای منحصر به فرد، حالا اسپنسر در مورد ویژگیهای پشتیبانی از نسلهای گذشته و سرویسهای جذاب ایکسباکس سخن میگوید
- چهار نسلِ گیمینگ: مایکروسافت تا به حال نشان داده که چقدر مقوله پشتیبانی از نسل قبل یا Backwards Compatibility برایش مهم است. در نسل هشتم کنسولها مشاهده کردیم که عناوین کنسولهای ایکس باکس 360 و ایکس باکس کلاسیک، چقدر عالی و راضی کننده روی Xbox One اجرا میشدند و حتی گاهی ارتقای عملکرد و رزولوشن اجرایی را برروی Xbox One X شاهد بودیم. حال، در نسل نهم و با کنسول Xbox Series X، مایکروسافت قصد دارد این روال را ادامه داده و 4 نسل از کنسولهای خود را به یکدیگر متصل کند که به نظر تاریخی و فوقالعاده میرسد. از آن جایی که پلی استیشن 5 نیز برخلاف پلی استیشن 4، قرار است از قابلیت پشتیبانی از نسل قبل (جزئیات مشخص نشده) پشتیبانی کند، قطعا مایکروسافت قصد دارد همه چیز را درباره Backwards Compatibility به مرحله و سطح بعدی ارتقا دهد و باز هم در این مسیر پیشگام باشد.
- Smart Delivery: قابلیت Smart Delivery نیز یکی دیگر از ویژگیهای مشتری مدارانه مایکروسافت برای ایکس باکس سری ایکس محسوب میشود. با استفاده از Smart Delivery، مخاطبان میتوانند با خرید هر یک از نسخههای یک بازی ویدیویی، در واقع آن را روی دیگر کنسولهای مایکروسافت نیز داشته باشند و لازم نیست برای هر پلتفرم و کنسول، نسخه مخصوص به آن پلتفرم را خریداری کنیم. به عنوان مثال، شما بازی Cyberpunk 2077 را روی کنسول ایکسباکس وان میخرید اما زمانی که ایکس باکس سری ایکس را تهیه کردید، نسخه جدید بازی نیز بدون پرداخت مبلغی برایتان باز میشود. مایکروسافت قابلیت فوقالعاده Smart Delivery را در اختیار تمام توسعه دهندگان و ناشران قرار داده و استفاده از آن، به نظر و صلاحدید سازندگان بستگی دارد.
- Xbox Game Pass: سرویس اشتراکی ایکسباکس گیم پس در نسل هشتم کنسولها، به یکی از نقاط قوتِ ایکسباکس وان تبدیل شد و توانست کاربران و طرفداران بسیاری را به دست آورد. این سرویس اشتراکی، علاوه بر امکانات بسیار، گنجینهای ارزشمند از بازیهای انحصاری و ترد پارتی دارد و مبلغ اشتراک آن نیز بسیار به صرفه و پایین در نظر گرفته شده است. یکی از بزرگترین ویژگیهای ایکسباکس گیم پس، این است که مشترکین میتوانند عناوین فرست پارتی یا انحصاری مایکروسافت را از همان روز اول عرضه (یا حتی زودتر)، با این سرویس تجربه نمایند.
کاملا مشخص است که مایکروسافت با کنسول نسل نهمی خود، یعنی ایکسباکس سری ایکس، قصد دارد همه چیز را نسبت به گذشته جدیتر بگیرد و از همه جهات، پیشرفت کند. مشخصات و ویژگیها سخت افزاری، خصوصیات منحصر به فرد و موارد پشتیبانی از نسلهای گذشته، همه و همه سبب میشوند تا ایکسباکس سری ایکس به یک انتخاب عالی برای نسل آینده تبدیل شود. فیل اسپنسر در انتهای نامه یا مطلب خود به این موضوع نیز اشاره میکند که استودیوهای تحت نظر آنها که فعلا 15 عدد اعلام شدهاند، در حال کار جدی برروی بازیهای ایکسباکس سری ایکساند و تیم ایکسباکس علاوه بر کنسول نسل نهمی، برروی پروژههای مختلفی مانند xCloud نیز کار میکند. مایکروسافت از سکوتِ عجیب این روزهای سونی، استفاده مطلوبی میکند و باید ببینیم جدال این دو شرکت در نسل نهم، چگونه پیش خواهد رفت.