بازی طراح باشی تجربه لذتبخشی است که ساخته شده تا بازیکنان را در مساحت کوتاهی از زمان سرگرم کند. در این فرصت قرار است به معرفی دستاورد استودیوی گاراژ گیمز بپردازیم. همراه ما باشید.
تجربههای ساکن و سرگرمکننده شکل و شمایل متفاوتی دارند. در طول سالهای اخیر، بهخصوص در بازار بازیهای بومی و داخلی، شاهد ظهور محصولات مختلفی روی پلتفرم موبایل بودهایم که اغلب آنها با هدف پر کردن مساحت کمی از روزمره ساخته شدند. جوری که میتوان آنها را سرگرمیهای میانوعدهای خواند. دستاوردهایی که لزوما تجربه غنی و بینقصی نیستند و اصلا با این هدف هم ساخته نشدهاند. این بازیها وجود دارند، چون مخاطب به لطف آنها میتواند لحظات کوتاهی از یک شبانهروز را سرگرم شود. و بله، هدفی که پشت خطِ پایانِ اکثر این بازیها قرار گرفته و سازندگان به سمت آن نشانه گرفتهاند، همان سرگرمیهای لحظهای و میانوعدهای است. حال آیا محصول استودیوی گاراژ گیمز موفق به عبور از این خط پایان شده یا نه؛ پاسخ کوتاهاش میشود بله، اما اجازه دهید برای رسیدن به پاسخ بلند آن کمی در محیط بازی پرسه بزنیم تا بگوییم که چرا طراح باشی میتواند انتخاب قابل احترامی برای گذشتن از سد لحظات خستهکننده باشد.
محصول استودیوی گاراژ گیمز اینبار دستاورد تفننی (از قول خودشان) و سرگرم کنندهای است که بازیکنان را در قالب یک طراح به جان دکوراسیون خانهها میاندازد تا به سبک خودش، قدرت بازیکنان را در هرچه زیباتر کردن چیزی نزدیک به صد محیط محک بزند. بازی طراح باشی اکوسیستم سادهای دارد. چالش گیمپلی درگیر پازلهای کندیکراشطوری است که به مقاصد مختلفی طراحی شدهاند. چالشهایی که باعث میشوند برای دقایقی نسبتا طولانی، بازیکنان سرگرم بالا و پایین کردن انگشت اشاره روی صفحه موبایلشان شوند. اینبار بر خلاف آثار مشابه، خبری از یک ماجراجویی بیهدف که خلاصه شده در کوبیدن انگشتان بر روی صفحه موبایل، نیست.
تعریف گیمپلی ساده است. بازیکنان میبایست با کنترل اشکال همرنگ و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر امتیاز کسب. امتیازاتی که هر یک به طراحی بخشی از یک محیط منجر میشود. در یک جمعبندی کلی، چالشهای بازی طراح باشی ساخته نشدهاند که به اصطلاح عرق بازیکنان را در بیاورند. به عنوان یک تجربه میانوعدهای ساده، طراح باشی آمده تا در طول لحظات کوتاهی سرگرمتان کرده و سپس شما را در ایستگاه بعدی مشکلاتِ روزمره رها کند. چون در مجموع دستاورد گاراژ گیمز قطعا نمیتواند به چیزی جز یک سرگرمی کوتاه بدل شود. سیستم گیمپلی هم در همین جهت طراحی و توسعه یافته است. چیدن اشکال همرنگ در بازی طراح باشی درست مثل نمونههای خارجی (و داخلی) قوانین خاص خودش را دارد. بازیکنان میبایست با در نظر گرفتن تعداد حرکات، الماسها یا جمهای درخواست شده را طوری در محیط آن مرحله به چرخش در بیاورند که تعداد مورد نیاز برای عبور از چالش کسب شود. رفتهرفته با افزایش محدودیت حرکات و اضافه شدن مکانیزمهای مختلف در مراحل، سطح چالش نیز به طبع افزایش مییابد. بازیکنان با عبور از این مراحل میتوانند مبلغی را به عنوان واحد پولی بازی دریافت کنند که صرف طراحی منازل و محیطهای مختلف میشود. بزرگترین تفاوت بازی در قیاس با نمونههای مشابه حاضر در بازار بازیهای موبایلی نیز همین است. طراح باشی داستان سادهای برای روایت کردن دارد.

چنانچه پیشتر گفته شد، بازیکنان میبایست برای طراحی هر یک از اجزای محیط از سد چالشهای آن عبور کنند. اما اینبار بازیکنان با شخصیتهای مختلفی تعامل میکنند که اغلب آنها حرفهای جالبی برای گفتن دارند. شخصیتهای اصلی بازی طراح باشی آذین و مسعود نام گرفتهاند که ماجرای ساده و عاشقانهای را روایت میکنند. دو دانشجو که برای عبور از سد مشکلاتشان شغل طراحی منازل را انتخاب کردهاند تا بتوانند با پول بدست آمده از این شغل، زندگی خودشان را در کنار یکدیگر بسازند. برای بازی طراح باشی اگر چه وجود یک روایت داستانی ضروری نبوده است، اما دیالوگهای بازی گاها ارزش هزینه کردن وقت شما را دارند؛ چرا که رگههایی از طنزپردازی در آن به چشم میخورد.
روایت داستان بازی متصل به شخصیتها، خانهها و موقعیتهای مختلفی میشود که اگر چه رفته رفته جذابیتشان را از دست میدهند، اما همزمان سرعت تجربه را در رسیدن به مقصد «تکراری شدن» کاهش خواهند داد. آذین و مسعود بهانهای برای روایت یک داستان ساده و اغلب غیر مهم هستند، اما حضورشان به عنوان شخصیتهای داستانی در مجموع به نفع بازی بوده است. طراح باشی از جلوههای بصری سادهای بهره میبرد که برای این جنس از سرگرمی مناسب ارزیابی میشود. شخصیتها تم کارتونی خاصی دارند که طراحی اغلب آنها ریشه در فرهنگ ایران داشته است. محیطهای بازی شرایط پیچیدهای ندارند و بازیکنان به خواست خودشان و با سبک مجموعه Sims اقدام به شخصی سازی آن میکنند. موضوعی که باعث میشود هر بازیکن تاحدودی تجربه منحصر به فردی در طراحی محیطها داشته باشند؛ اگر چه در مقایسه با حجم صد مگابایتیِ بازی طراح باشی، اغلب مواقع حق انتخاب بازیکنان در انتخاب دکوراسیون تنوع چشمگیری ندارد.
ترکیب مراحل با سیستم پازلمحوری که پسزمینهای داستانی دارد، طراح باشی را تبدیل به یک تجربه قابل احترام میکند. دستاوردی که اگر چه هرگز در جایگاه یک بازی اعتیادآور قرار نمیگیرد، اما به عنوان یک تجربه موبایلی لذت بخش و سرگرمکننده است. محصول گاراژ گیمز هدفگذاری مناسبی داشته و در عملی کردن ایدههای کوچکش موفق بوده است. مسالهای که بسیاری از بازیهای امروزی قادر به انجام آن نیستند؛ چرا که در اغلب مواقع ما با تجربههای بلندپروازانه و پرایرادی طرف هستیم که خاصیت سرگرمکننده بودن را ندارند. همزمان با رشد تعداد این بازیها، طراح باشی گامهایش را کوتاهتر بر میدارد و اگر چه آهسته اما به انتهای مسیر میرسد. مسیری که ما آن را تجربهای ویدیوگیمی و سرگرم کننده میخوانیم. شما میتوانید این بازی را هماکنون از کافه بازار دانلود و تجربه کنید.
