شاید پس از این مدت طولانی باورش سخت باشد، اما تنها دو هفته تا عرضه و انتشار بازی The Last of Us Part 2 زمان باقی مانده است. استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) که بازیبازان را در سالها و نسلهای مختلف سرگرم کرده و تجربههای جدیدی را به آنها هدیه داده، حالا قصد دارد با بهترین، بزرگترین و جاه طلبانهترین اثر خود، بار دیگر پا به عرصه گذاشته و بازیبازان را مسحور کند. در ادامه در تحلیل فنی دموی بازی The Last of Us 2 با آخرین مقالات بازی با پی اس آرنا همراه باشید.
هماکنون در نقطه جالبی ایستادهایم و اوضاع به گونهای است که گویی، تاریخ در حال تکرار کردن خود است. در نسل گذشته کنسولها و در زمانی که فاصله زیادی تا انتشار کنسولهای نسل بعدی نداشتیم، عنوانی به نام The Last of Us برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد. در آن زمان درک این قضیه که The Last of Us چگونه روی سخت افزار ضعیف و محدود پلی استیشن 3 (در اواخر نسل) به خوبی اجرا میشد، تمام اهالی فن و بازیبازان را حیرت زده کرد. حال، دقیقا در چنین شرایطی قرار داریم؛ به انتهای نسل هشتم کنسولها رسیدیم و در حالی که تنها چند ماه تا آغاز رسمی نسل جدید، زمان باقی مانده، قسمت دوم این بازی محبوب با نام The Last of Us Part 2 در آستانه انتشار قرار دارد و نمیدانیم که ناتی داگ این عنوان را از نظر فنی، چگونه روی سخت افزار سالخورده و قدیمی پلی استیشن 4 اجرا میکند.
با این که بازی The Last of Us Part 2 هنوز منتشر نشده، اما استودیوی ناتی داگ به منتقدان اجازهی دسترسی زودهنگام به یک بخش بسیار کوچک از بازی اصلی را داده است. با در اختیار داشتن این بخش کوچک، ما میتوانیم این اثرا را نه از لحاظ گیمپلی یا داستان، بلکه از لحاظ فنی و بصری گرافیک دموی بازی The Last of Us 2 را مورد بررسی قرار دهیم و دید خوبی نسبت به کار فوقالعاده ناتی داگ داشته باشیم. البته از نظر فنی نیز باید بگوییم که هنوز محیطها، مراحل و Assetهای بسیار دیگری وجود دارند که باید در بررسی نسخه اصلی به آنها بپردازیم، اما همین چند دقیقه گیمپلی (مرحله نمایش داده شده در آخرین State of Play) میتواند ما را نسبت به بسیاری از موارد آگاه کند. در یک کلام میتوان گفت که The Last of Us Part 2 حداقل از نظر بصری و فنی، هیچگاه ما را ناامید نمیکند و دقیقا مانند نسخه اول در اواخر نسل هفتم، همه را انگشت به دهان میگذارد.

از آن جایی که تا به حال تریلرها و نمایشهای زیادی از بازی The Last of Us Part 2 تماشا کردهایم، یک سری موارد کلی درباره نحوه اجرا شدن بازی The Last of Us Part 2 روی کنسول پلی استیشن 4 پرو برایمان آشکار شده است. علاوه بر این، اثرهای قبلی ناتی داگ را نیز روی کنسول نسل هشتمی سونی (Sony) و البته مدل ارتقا یافته آن، یعنی پلی استیشن 4 پرو تجربه کرده بودیم. رزولوشن اجرایی بازی The Last of Us Part 2 به مانند چیزی که برای Uncharted 4 مشاهده کرده بودیم، به صورت ثابت روی 1440p تنظیم شده است و با استفاده از راه حل Anti Aliasing موقت (Temporal) یک تصویر بسیار تمیز و دقیق را روی پلی استیشن 4 پرو و یک صفحه نمایش 4K شاهد هستیم. در آن طرف قضیه، عملکرد یا پرفورمنس (Performance) بازی نیز به مانند دیگر آثار اخیر ناتی داگ، تقریبا بینقص و ثابت است و معمولا همیشه شاهد نرخ فریم 30 بر ثانیه هستیم. با این که بازی هنوز عرضه نشده، اما عملکرد آن روی پلی استیشن 4 پرو از عملکرد نشان داده شده (قبل از عرضه) بازی Uncharted 4 روی همین کنسول، بهتر است. بهصورت کلی، در زمینه کیفیت تصویر و عملکرد، حداقل فعلا نمیتوان خردهای به بازی The Last of Us Part 2 گرفت.
اما نکتهای که در بحث فنی و بصری گرافیک The Last of Us Part 2 اهمیت دارد، در واقع اعداد ارقام رزولوشن آن نیستند، بلکه باید بیش از این بزرگنمایی کرده و روی موتور و فناوریهای استفاده شده، تمرکز کنیم. موتور استودیوی ناتی داگ از زمانی که ماجراجویی نیتن دریک (Nathan Drake) آغاز شد و سپس با ماجرای جوئل (Joel) و الی (Ellie) ادامه پیدا کرد، تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده و حالا با The Last of Us Part 2 به اوج پختگی رسیده است. طراحان و عوامل فنی بازی The Last of Us Part 2 تمرکز بسیاری روی نورپردازی غیر مستقیم یا Indirect Lighting دارند و در واقع بخش اعظمی از وظیفهی فضاسازی محیطی برعهده همین نورپردازی غیرمستقیم است. توجه به این نکته مهم است که سفر جوئل و الی در بازی آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ در شرایطی رخ میدهد که در بیشتر مواقع، خورشید وظیفه روشن کردن محیط را بر عهده دارد و این نور باید به اندازه کافی در محیطهای مختلف، تاثیر خود را بگذارد. نحوهی ارتباط و تعامل نور با اشکال هندسی عمیق و پرجزئیات موجود در محیط که متریال با کیفیتی نیز دارند، از آن مواردی است که میتوان ساعتها در موردش صحبت کرد و از تماشای تعامل نور با محیط اطراف، غرق در لذت شد. یکی دیگر از موارد چشمگیر در دنیای The Last of Us Part 2، میزان چگالی یا پراکندگی محیط است. از آن جایی که مانند نسخه گذشته (حتی بیشتر از گذشته)، قضای سبز و عناصر طبیعی محیطها را تزئین کردهاند، تنظیم میزان چگالی شاخ و برگها، علفها و عناصر ارگانیک، کار آسان و راحتی نبوده است.

از آنجایی که ناتی داگ همیشه روی واقعگرایی در بازی The Last of Us تاکید داشته، سازندگان بیشتر تمرکز خود را روی طراحی محیطها و Shaderها به صورت واقعی میگذارند و حالا این تمرکز در The Last of Us Part 2 به اوج خود رسیده است. پیش از این درباره نورپردازی غیرمستقیم، نحوه تعامل نور با محیط و استفاده از متریال و Assetهای با کیفیت توضیح دادیم اما همه این موارد با یک عامل مهم، در هم تنیده شدهاند و آن استفاده هوشمندانه از سایهها است. از آن جایی که پردازش گرافیکی این حجم از سایههای مختلف قطعا برای سخت افزار پلی استیشن 4 سنگین و غیر ممکن است، سازندگان در کنار استفاده از ambient shadowing، از یک سری سایههای از پیش طراحی شده یا به اصطلاح، Bake شده استفاده کردهاند و جالب است بدانید که یکی از دلایل بالا بودن حجم بازی The Last of Us Part 2 و عرضه شدن آن روی دو دیسک، همین مورد است. علاوه بر این، رندرینگ آب و کیفیت بازتابها (رفلکشن) به طرز شگفتانگیزی بینقص از کار درآمده است. در واقع میتوان بخشهای فنی و بصری گرافیک The Last of Us Part 2 را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد و از کیفیت بالای آنها لذت برد.
حالا که به موارد گرافیکی و بصری بازی پرداخیتم و هر چه به نظرمان آمد را بازگو کردیم، بد نیست به سراغ موضوعی برویم که فکر میکنیم ناتی داگ برای مدتی است که قصد پیادهسازی درست آن را دارد و حالا میتوان گفت در The Last of Us Part 2 تقریبا به این مهم دست یافته است. موضوع مورد بحث ما، سفر الی در یک دنیای “عریضتر و بزرگتر” است. همیشه عادت داشتیم بازیهای ناتی داگ، عناوینی خطی و داستان محور باشند اما این استودیو در نسل هشتم (یا شاید در انتهای نسل هفتم) تصمیم گرفت قواعد را به گونهای دیگر تغییر دهد. این بزرگتر شدن محیطها و مراحل را برای اولین بار در Uncharted 4 مشاهده کردیم که در بسیاری از مواقع، حتی امکان اکشن یا مخفی کاری به عهده بازیباز گذاشته میشد و این روش در Uncharted Lost Legacy به معنی واقعی کلمه پررنگتر شد. حالا که بخش کوچکی از The Last of Us Part 2 تجربه شده، میتوانیم با اطمینان بگوییم که سفر الی با وجود مراحل و محیطهای بزرگتر و عریضتر، عمق بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. اگر بخواهیم این گستردهتر شدن مقیاس سازندگان را متوجه شویم، کافی است به همین بخش کوچک که در State of Play نمایش داده شد، نگاهی بیندازیم. در این مرحله، علاوه بر دشمنان انسانی، فرصت مبارزه با دشمنان آلوده شده را نیز داریم که هر دوی این دو گروه، با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی مواجه شدهاند. الی تا نقطهای خاص به مخفی کاری مشغول است و کسی از حضور او آگاه نیست اما تعداد بالای دشمنان، عملا مخفیکاری را برای بازیباز طاقتفرسا میسازد و الی مجبور به استفاده از اسلحههای پر سر و صدای خود میشود. در این تعقیب و گریز، الی به محیطهای داخلی یا in door دسترسی پیدا میکند و مشاهده میکنیم که طراحی مرحله بازی تا چه حد نسبت به گذشته پیچیدهتر شده است. نکته جالب اینجا است که الی در صحنههای سخت و درگیر کننده برای مبارزه با دشمنان، تنها نیست و در صورت همراه داشتن یک دوست، میتوانید روی کمک او حساب کنید. این همکاری منظم و به موقع بین دوست و همکارِ بازیباز، شاید ایدهای بود که ناتی داگ آرزو میکرد در نسخه اول The Last of Us اجرایی میشد اما (شاید) محدودیتهای سخت افزاری و هوش مصنوعی، حتی در جایگیری الی به عنوان یار، تاثیر گذار بودند و به همین دلیل سازندگان دید دشمنان را نسبت به الی کور کرده بودند.

شاید هنوز برای قضاوت نهایی زود باشد و قسمت بسیار کوتاه و کوچکی که از بازی The Last of Us Part 2 تجربه کردیم، حق مطلب را کاملا برای این عنوان مورد انتظار ادا نکند اما همان طور که پیش از این اشاره کردیم، ناتی داگ در فاصله تنها چند ماه تا انتشار کنسول بسیار قدرتمندتر و نسل بعدی سونی، در حال عرضه عنوانی است که روی یک کنسول پا به سن گذاشته به شکل معجزهآسا و فوقالعادهای اجرا میشود. در واقع ناتی داگ با بازی The Last of Us Part 2، یک خداحافظی با شکوه و خیرهکننده را با کنسول پلی استیشن 4 و سخت افزار محبوب این کنسول دارد و از همین الان، برای عرضهی The Last of Us Part 2 به صورت ارتقا یافته روی کنسول پلی استیشن 5، اشتیاق خاصی داریم. اگر این کیفیت و دقت بصری و گرافیکی در این نسل با موفقیت ممکن میشود، پس نسخه نسل بعدی این بازی به چه گونهای است؟ اگر یادتان باشد در ابتدای این نسل، نسخه اول The Last of Us به صورت یک نسخه ریمستر شده و کامل برای پلی استیشن 4 عرضه شد اما برای انتقال The Last of Us Part 2 روی کنسول پلی استیشن 5، دیگر نیازی به اصلاحلات و تغییرات زیادی نیست و شاید حتی با عرضه یک بهروزرسان کم حجم و بدون دردسر، همه چیز برای تجربه بازی جدید ناتی داگ روی سختافزار قدرتمند پلی استیشن 5 ممکن شود.
حال بازی لست آو آس 2 منتشر شده است، و امیرحسین والی نقد بازی The Last Of Us 2 را نوشته است که میتوانید هماکنون در سایت پی اس آرنا آن را بخوانید.
با تشکر از منبع تحلیلی دیجیتال فاندری