یکی از عناوین کلاسیک و محبوب دنیای سینما و کتاب Starship Troopers است که برای مدتی در اوایل دهه 2000 همهجا بود. با وجود پتانسیل بالای دنیای این فیلم (که باحال و هوای کتاب تفاوت بسیاری دارد)، پس از مدتی باعرضه چند عنوان ضعیف کمکم به فراموشی سپرده شد. حالا پس و گذشت حدود 3 دهه، شرایط دنیای بازیهای مستقل و نیمه مستقل بهگونهای شده که استودیوهای کوچکتر میتوانند از IPهایی مانند Starship Troopers و Dune استفاده کنند و بازیهایی در سبکهای خاص مانند استراتژی همزمان (RTS) تولید کنند.
- مطلب مرتبط: بهترین بازی های استراتژیک
بازی Starship Troopers: Terran Command کاملاً بر اساس دنیای فیلم طراحی شده و ارتباط چندانی با کتاب آن ندارد. از شخصیتهای اصلی فیلم خبری نیست ولی روال داستان و برخی مأموریتها مستقیماً از فیلم الهام گرفته شده است. در کل داستان بازیهای RTS هیچوقت نقطه قدرت آنها نبوده ولی خوب بااینوجود در این بازی داستان مناسبی برای پسزمینه گیمپلی ارائه میشود.

اولین تفاوت بازی Starship Troopers: Terran Command با بازیهای RTS کلاسیک عدم امکان ساختوساز پایگاه و نیروها است. منبعی برای جمعکردن وجود ندارد و بازیکن نمیتواند محل و چینش پایگاه خود را تعیین کند. در مقابل مانند برخی بازیهای دیگر نیز فقط دسترسی به تعداد محدودی نیرو وجود ندارد. بهجای این دوراه، در جایجای نقشه ساختمان ما و منابعی وجود دارند که در صورت تحت کنترل قرارگرفتن، اجازه ساخت نیرو و سازههای دفاعی را میدهند.
با وجود گرفتن کنترل کامل از بازیکن، روش ارائه شده در بازی Starship Troopers: Terran Command برای گسترش توانایی نظامی کاملاً قسمت خستهکننده بازیهای کلاسیک سبک RTS را از بین میبرد. دیگر نیازی نیست که هر مرحله از اول پایگاه ساخت و بهکندی منتظر جمعآوری منابع شد درحالیکه دشمن هرچند وقت یکبار حمله میکند. بهمحض کنترل منابع، میتوان به ساختوساز و استخدام نیرو پرداخت.

تفاوت دیگر این بازی با سبک RTS معمول این است که دشمنان پایگاه متمرکزی ندارند. بلکه در قسمتهای مختلف لانه دارند و در دقایقی به بیرون سرازیر میشوند. این لانه معمولاً از چند سوراخ تشکیل شده که توسط عددی قدرت نیروهای دشمن در آن نشان داده میشود. برای ازبینبردن کامل باید دقایقی نیروهای سرازیر شده از لانه را از بین برد تا کمکم قدرت لانه از قدرت ارتش بازیکن کمتر شود.
تمامی این مکانیکها برای سرعتی کردن روال بازی Starship Troopers: Terran Command در هر مرحله است. حتی درخواست نیروی کمکی برای جوخهای که تعدادی از اعضای خود را ازدستداده بهسرعت قابل انجام است و در کل هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. البته برخی مراحل در محیطی محدود و نیروهای محدود قرار دارند که امکان ساختوساز و درخواست نیرو وجود ندارد.

با وجود موارد ذکر شده است که بازی Starship Troopers: Terran Command توانسته در ضمن حفظ شاخصهای کلاسیک سبک استراتژی به نوبه خود متفاوت عمل کند و قسمتهای خستهکننده و کند این سبک را تغییر دهد. درجه سختی بازی نیز در اوایل حالتی گمراهکننده دارد. مراحل آسان شروع میشوند و تقریباً از میانه ناگهان سطح سختی مراحل جهش پیدا میکنند.
حال که حرف از سختی شد، باید ذکر خیر یک نیروی خاص در بازی انجام شود: Scorpion. این نوع دشمن بهخودیخود درجه سختی را چندین برابر میکند و حتی رباتهای عظیمالجثه که در نیمه دوم در اختیارتان قرار میگیرند حریف آن نیستند. یک Scorpion بهتنهایی میتواند یک گردان کامل را از بین ببرد چون زره دارد و تیرهای معمولی بر آن چندان سازگار نیستند. بازی هم علاقه فراوانی دارد که پس از انجام چند هدف در مراحل ناگهان شروع به تولید چندبرابر این نوع نیرو کند.
بالارفتن سطح سختی باعث میشود که برای پیشرفت در مراحل نیاز بهدقت و به کنترل دقیق چینش نیروها داشته باشیم و از تواناییهای مختلف آنها استفاده کنیم. هر جوخه و نیرو توانایی جانبی (مانند پرتاب نارنجک یا شلیک بمب خوشهای) دارد. پس از کسب تجربه کافی، قابلیت انتخاب از بین دو توانایی جدید نیز داده میشود. این در کنار قدرت و ضعف هر نیرو در جنگ نیاز به تمرکز بالا و تصمیم لحظهای را دوچندان میکند.

بهخاطر پیچیدگی بالای بازی در مراحل بالاتر، نبود قابلیت کند کردن بازی یا متوقف کردن برای دادن دستورات به نیروها کاملاً حس میشود. در میانه مبارزات شلوغ پیداکردن نیروی موردنظر، انتخاب قدرت مناسب و کلیک کردن روی هدف موردنظر بسیار سخت میشود. بدتر اینکه بر خلاف بقیه بازیهای سبک استراتژی، توانایی گروهبندی نیروها توسط بازیکن وجود ندارد. به همین دلیل پیداکردن برای مثال تیم اسنایپر مورد در نظر در بحبوحه مبارزات از آن چیزی که باید سختتر میشود.
حالا وقت مناسبی برای ذکر مشکلات مختلف بازی Starship Troopers: Terran Command است که بر تجربه آن تأثیر میگذارد. همانطور که اشاره شد، برخی قابلیتهای معمول بازیهای سبک استراتژی در این عنوان غایب هستند. UI آن هم بسیار ساده و ابتدایی است که البته شاید بتوان با این مسئله توجیه کرد که الهامی مستقیم از دنیای فیلم است. چیزی که قابلتوجیه نیست طراحی آن بهگونهای است که در شلوغی میدان نبرد، کار کردن با آن با سرعت عمل تقریباً غیرممکن است. برای مثال هنگام ارتقای تجربه نیرو ما در کنار صفحه اعلامیهای داده میشود ولی نمیتوان روی آن کلیک کرد و بهسرعت نیرو موردنظر را انتخاب کرد.

بدتر از آن، وجود تعداد بسیار زیاد باگ و مشکل در بازی است. این باگها از تغییر مکان ناگهانی آیکنهای نیروها تا مشکل در مسیریابی را شامل میشوند. در قسمتهای تنگ و شلوغ، نیروها کاملاً از پیداکردن راه خود عاجز هستند و نمیتوانند از میان بقیه راه را پیدا کنند. در کنار آن برخی موارد حتی در یکقدمی دشمن از شلیک سرباز میزنند و بدون دخالت مستقیم بازیکن قتلعام میشوند! در مواردی به نظر خسته هستند و بهجای پیداکردن راه باز از وسط دیوار عبور میکنند تا به مقصد برسند!
به نظر هم میرسد که سازندگان بازی Starship Troopers: Terran Command در اعمال انیمیت کردن نیروها مشکلات فراوانی داشتهاند. انیمیشنها بسیار نصفهنیمه هستند و کاملاً حس و حال بازی را خراب میکنند. برای مثال در موارد بسیاری انیمیشن کشته شدن دشمنان وجود ندارد و مدل سهبعدی آنها ناگهان به جنازه روی زمین تبدیل میشود. در صورت نزدیک بودن نیروها به هم برخی اعضا در انیمیشن راهرفتن گیر میکنند یا انیمیشن تعمیر سازه ما وجود ندارد و فقط در حد ثابت ماندن تعمیرکار به همراه فراوان جرقه از جلوی بدن آنها است. بازی با وجود 1 سال و نیم تأخیر، به نظر هنوز در فاز بتا مانده.
کاری که بازی Starship Troopers: Terran Command خوب انجام میدهد حس و حال عالی مبارزات منطبق به فیلم است. بهترین لحظات بازی یادآور قسمت معروف فیلم است که جوخه قهرمان در پایگاهی وسط بیابان گیر میکنند و درمانده با لشگر عظیمی مبارزه. این لحظات خوشبختانه بهخوبی در بازی اعمال شده است و یکی از نفسگیرترین و بهترین قسمتهای آن هستند. این مواقع تجربه بازی یادآور بازیهای Survival RTS مانند Age of Darkness: The Last Stand است که این اواخر محبوبیت فراوانی پیدا کردهاند. در حال حاضر البته باید اشاره کرد که به جز بخش تکنفره داستانی هیچ محتوای دیگری در بازی وجود ندارد که تأسفبرانگیز است.
بازی Starship Troopers: Terran Command نمونه کامل یک بازی AA یا حتی A است. در نبود کمپانیهای بزرگ در حیطه RTS، این گروه سازنده کوچکتر هستند که به میدان آمدهاند و خودی نشان میدهند. با وجود مشکلات تکنیکی و طراحی قابلتوجه، در کل تجربه این بازی برای هرکسی میتواند بسیار جالب و لذتبخش باشد. ترکیب المانهای کلاسیک سبک استراتژی با نوآوریهای خاص بهخوبی این عنوان را یک سر و تن از بقیه بالاتر برده که البته شاید بهتر بود مانند بازی Dune ابتدا بهعنوان Early Access ارائه میشد تا سازندگان بتوانند بیشتر به آن برسند و محتوا اضافه کنند.
خلاصه انگلیسی نقد بازی:
Starship Troopers Terran Command successfully revives a long-dead franchise that has huge potential. While the limited ability of the developers shows with somewhat buggy release and broken animations plus pathfinding, the actual experience of playing the game is anything but bad. The lack of content will hurt this game in the long run, and numerous improvements can be implemented. But overall, the entire experience is an enjoyable RTS experience that combines classic elements with novel ones.
The Review
بازی Starship Troopers: Terran Command
بازی Starship Troopers: Terran Command نمونه کامل یک بازی AA یا حتی A است. در نبود کمپانیهای بزرگ در حیطه RTS، این گروه سازنده کوچکتر هستند که به میدان آمدهاند و خودی نشان میدهند. با وجود مشکلات تکنیکی و طراحی قابلتوجه، در کل تجربه این بازی برای هرکسی میتواند بسیار جالب و لذتبخش باشد. ترکیب المانهای کلاسیک سبک استراتژی با نوآوریهای خاص بهخوبی این عنوان را یک سر و تن از بقیه بالاتر برده که البته شاید بهتر بود مانند بازی Dune ابتدا بهعنوان Early Access ارائه میشد تا سازندگان بتوانند بیشتر به آن برسند و محتوا اضافه کنند.
PROS
- اقتباسی وفادارانه به دنیای فیلم
- با وجود حالت کلاسیک، نوآوریهای قابلتوجهی در بازی اعمال شده است
- سناریو ما و مراحل Survival مانند بسیار هیجانانگیز و جذاب
- درجه سختی بالا که نیاز بهدقت و تمرکز فراوان دارد و درعینحال لذتبخش است
CONS
- تعداد غیرقابلقبول باگ برای بازی که عرضه نهایی شده
- عدم وجود قابلیت کنترل و مدیریت کامل نیروها که در بازیهای سبک استراتژی معمول و حتی موردنیاز است
- سیستم انیمیشنهای بازی به طور واضحی تکمیل نشدهاند