کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که به بازیهای ماجرایی کلاسیک علاقه داشته باشد و نام Lucas Arts به گوشش نخورده باشد. این شرکت پر آوازه، همان طور که از نامش برمی آید از داراییهای جرج لوکاس (George Lucas) افسانهای بود. لوکاس این کمپانی را در اوایل دهه هشتاد و در کالیفرنیا، تحت نام Lucasfilm Games و با هدف تجربهی دیگر صنعتهای سرگرمی بنا گذاری کرد. تمرکز این کمپانی در دههی هشتاد بر ارائهی عناوینی نوآورانه، تجربی و از لحاظ تکنولوژیکی پیشگامانه بود. Lucas Arts در طی مدت فعالیت خود توانست تا حد زیادی به این اهداف برسد و در طول بیش از سی سال کار خود عناوین خاطره انگیز و خلاقانهی زیادی منتشر کرد و توانست نام خود را به عنوان یکی از تاثیر گذارترین شرکتهای صنعت جاودانه کند به طوری که بعید است بحث از عناوین ماجرایی باشد و نام Lucas Arts به میان نیاید. در این مقاله سعی میکنیم تا 10 مورد از حقایق شرکت Lucas Arts را بیان کنیم تا هم تجدید خاطرهای برای علاقه مندان به بازیهای بینظیری چون Full Throttle و Grim Fandango شود و هم مخاطبان جدیدتر را به تجربهی این عناوین تکرار نشدنی ترغیب کند.
1- همنام بودن اتفاقی محل اولیهی شرکت با نام جرج لوکاس
محل اصلی و اولیهی شرکت در مزرعهی اسکای واکر (Skywalker) و در خیابانی به نام لوکاس در منطقهی مارین کالیفرنیا بود. نکتهی جالب این که نام این خیابان هیچ ارتباطی با شخص جورج لوکاس ندارد و در واقع به افتخار مزرعه دار قرن بیستم، جان لوکاس، که نسبتی با جورج لوکاس ندارد، این نام را روی آن گذاشتهاند.
2- خیانت در امانت تیم بازاریابی آتاری به جرج لوکاس
یکی از اولین بازیهای شرکت، Ballblazer بود که روی پلتفرم اصلیای که روی آن عرضه شده بود (Atari 800) به فروش خوبی دست نیافت. دلیل این امر نیز چیزی نبود جز Piracy. ماجرا از این قرار است که در پاییز سال ۱۹۸۳ لوکاس یک کپی اولیه از بازی را تحت عنوان موقت Ballblaster به صورت محافظت نشده و آزاد را در اختیار تیم بازاریابی آتاری قرار داد و نتیجهی این اعتماد پخش شدن بازی در انجمنهای اینترنتی بود. هر چند فروش بازی به نسبت روی دیگر پلتفرمها خوب بود و توانست تا حدی این ضربه را جبران کند اما باعت شد تا اکثر صاحبان Atari 800 نسخهی اولیهی Ballblaster را تجربه کنند. جالب است بدانید که تیم شیفر (Tim Schafer)، یکی از خلاقترین و با استعدادترین بازی سازان تاریخ و یکی از اعضای تیم افسانهای Lucas Arts نیز این نسخه را تجربه کرده است.
3- لایسنس فرنچایز جنگ ستارگان در دست آتاری، دلیل اصلی وجود بهترین بازیهای ماجراجویی تاریخ
در دههی هشتاد و اویل دههی نود، لایسنس انحصاری ساخت بازی از مجموعهی چندین میلیون دلاری Star Wars در اختیار آتاری بود و نتیجتا Lucas Arts قادر به ساخت بازی از مشهورترین مخلوق جورج لوکاس نبود. ران گیلبرت (Ron Gilbert)، از سازندگان سری Monkey Island و Maniac Mansion، این محدودیت را یکی از دلایل تمرکز Lucas Arts روی بازیهای خلاقانهای چون Loom میداند و اعتقاد دارد که اگر غیر از این بود آنها تمام تمرکز خود را بر روی Star Wars و محصولات مرتبط با آن میگذاشتند.
4- داستان کمپانی خوش ذوق پیکسار
آغاز کار دو کمپانی Lucas Arts و Pixar تحت نام The Lucasfilm Computer Division بود که یک بخش مربوط به بازی و یک بخش مربوط به گرافیک داشت که بعدهها توسط استیو جابز (Steve Jobs) فقید خریداری شد و تبدیل به پیکسار امروزی شد. تیم شیفر هنوز هم لباس تبلیغاتی این شرکت را که شامل کاراکترهای اولیهی پیکسار میشود را در منزل خود نگه داشته و هر از چندگاهی در مراسم و نمایشگاههای مختلف آن را به تن میکند.
۵- Lucas Arts خالق اولین بازی MMO در دنیاست. این بازی که با نام Habitat و در سال ۱۹۹۶ برای پلتفرم کمودور ۶۴ عرضه شد توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و برای اجرا نیاز به مودمهای ۳۰۰ بادی داشت. مخاطبان میتوانستند شخصیتهای خود را شخصیسازی و کنترل کنند، با چت به تعامل بپردازند، به انجام ماموریتهای مختلف مشغول شوند، ازدواج کنند و از یک دیگر طلاق بگیرند و حتی یک دیگر را به قتل برسانند. نکتهی جالب این که دنیای مجازی بازی شباهتهای فراوانی به جهان بازی Maniac Mansion داشت.
۶- جورج لوکاس به کارمندان و بازیسازان شرکن آزادی کامل میداد؛ حتی زمانی که نام بزرگ Star Wars مطرح بود. دارون استینت (Darron Stinnet)، از طراحان عنوان Star Wars: Dark Forces میگوید: “یکی از اصلیترین دلایل افراد برای کار در Lucas Arts علاقهی شدید آنها به جورج بود، اما جورج با تحسین شدن میانهی خوبی نداشت و سعی میکرد جوی گرم و دوستانه بر استودیو حکم فرما باشد؛ بدون شک او در کارهای ما تاثیر زیادی داشت، اما هرگز نمیخواست نظر خود را برما تحمیل کند و طراحان آزادی کامل داشتند.”
۷- Lucas Arts در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ دوران تاریکی را سپری میکرد، عناوینشان فروش خوبی نداشتند و کمپانی تا معرض تعطیلی پیش رفت. این عنوان ماندگار Rebel Assault بود که در این دوران به داد شرکت رسید و به آن جان تازهای بخشیدو شاید اگر به خاطر عرضهی موفق این عنوان نبود هرگز شاهد عناوین طلایی دههی نود ژانر ماجرایی نبودیم.
۸- لوگوی کمپانی در طی سالیان دو تغییر داشته است، نخست در سال ۹۱ و مصادف با عرضهی دومین نسخهی Monkey Island “مرد طلایی” ایستاده بر L بنفش رنگ ظهور کرد و در سال ۲۰۰۵ نیز لوگو جمع و جور تر و ظریف تر شد.
۹- کمپانی پس از تغییر نام خود از Lucasfilm Games به Lucas Arts از منطقهی “مزرعهی اسکای واکر” به شهر سن رافائل نقل مکان کرد و طبق گفتهی کارمندان محیط کاریشان از حالت روستایی خارج و به حالتی مدرن تر و شهری تر تبدیل شد.
۱۰- در زمان عرضهی The Secret of Monkey Island خبری از عرضهی دیجیتالی و دیسکهای بلوری نبود و عناوین میبایستی به طور دستی و در فلاپی دیسکهای متعدد ذخیره میشدند. در هنگام عرضهی این بازی از آنجا که تقاضا بسیار بالا بود و بخش بسته بندی کمپانی نیز کارمندان زیادی نداشت، ناچارا خود طراحان بازی دست به کار میشدند و به عنوان شیفت اضافه در بسته بندی بازیها همکاری میکردند. بنابراین اگر نسخهی اصلی این بازی را تهیه کردهاید، به احتمال زیاد بازیتان به دست ران گیلبرت افسانهی بسته بندی شده است.