همانطور که میدانید یکی از مهمترین و پرسروصداترین فیلمهای سال گذشته سینمای جهان «جوکر» تاد فیلیپس (Todd Phillips) بود که موفقیت خود را ابتدا در جشنواره ونیز آغاز کرد و بعدتر در اسکار نیز خوش درخشید و مجسمه طلایی آکادمی را در رشته بازیگری مرد برای واکین فینیکس و البته هیلدور گودنادوتیر (Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir) برای موسیقی فیلم جوکر به ارمغان آورد. در این مطلب میتوانید تمام آهنگ های فیلم جوکر را گوش دهید، هر یک از آنها را دانلود کنید یا این که آلبوم کامل موسیقی متن این فیلم را دانلود کنید.
آهنگ های فیلم جوکر
دانلود آلبوم موسیقی متن فیلم جوکر
چندی درباره هیلدور گودنادوتیر و موسیقی فیلم جوکر
شاید در ابتدا نامِ سخت و طولانی گودنادوتیر بیش از هر چیزی ذهن مخاطب را در مورد هویت این آهنگساز خلاق و خوشذوق جلب کند. کسی که وقتی نامش به عنوان آهنگ ساز فیلم جوکر اعلام شد، شهرت چندانی در عرصه موسیقی فیلم نداشت و حتی انتخاب او برای فیلمی که از پیش از ساخت مورد توجه و کنجکاوی سینمادوستان بود مایه تعجب بود. اما حاصل کار گودنادوتیر ثابت کرد که انتخاب سازندگان جوکر از روی آگاهی و سلیقهای بالا بوده، تا این آهنگساز خلاق ایسلندیتبار خیلی زودتر از دیگر همکاران اسم و رسمدارش مجسمه طلایی اسکار را از آن خود کند و حالا به عنوان یک آهنگساز موسیقی متن نامی پرآوازه و گرانقیمت باشد. در ادامه نگاهی داریم به موسیقی متن فیلم «جوکر» و ویژگیها و مولفههای اثری که گودنادوتیر را در سطحی بینالمللی به سینما و موسیقی جهان معرفی کرد. با پی اس ارنا همراه باشید.

داستان از جایی شروع میشود که تاد فیلیپس، فیلمساز آثار عمدتا تجاری و عامهپسند در آگوست 2017 قرارداد کارگردانی فیلم «جوکر» را با استودیوی برادران وارنر امضا میکند. خبری که خیلی زود در سایتهای سینمایی نقل میشود و تعجب خیلیها را از بابت انتخاب فیلیپس برای فیلمی چون «جوکر» بر میانگیزد. چرا که فیلیپس نه فیلمسازی چندان نامی و خوشنام است و نه چندان سابقهای در ساخت آثاری بر اساس کامیکبوکها و شخصیتهای دنیای دی سی در کارنامهاش دارد. اما انتخاب جسورانهی برادران وارنر پروژه کنجکاویبرانگیز سال را به سمت مسیرهای ماجراجویانه و پرچالش دیگری نیز میبرد. فیلیپس برای ساخت آهنگ فیلم جوکر اصرار میکند که مایل است از آهنگسازی کمتر شناختهشده استفاده کند. زنی ایسلندی که حاصل کار او را در «سیکاریو: روز سرباز» شنیده و بسیار دوست داشته است. این آغاز یک همکاری پرثمر و موفقیتآمیز در ساخت اثری پرسروصدا و پرتماشاگر است.
چنانکه خود فیلیپس در مصاحبههایش اعلام کرده او فیلمنامه «جوکر» را برای گودنادوتیر میفرستد و از او میخواهد بنا بر احساسی که از فیلمنامه گرفته موسیقی متن اولیهای برای جوکر خلق کند. گودنادوتیر بعد از خواندن اولین نسخه از فیلمنامه «جوکر» شروع به نوشتن آهنگ های فیلم جوکر کرده و چند اتود اولیه بسیار ساده از چیزی که به او الهام شده را برای فیلیپس ضبط میکند. و این روند همکاری مبتکرانه در ادامه بیشتر و بیشتر باشد تا موسیقی ظاهرا ساده اما در عین حال عمیق و چندلایه جوکر به نحوی پیش از فیلمبرداری و تدوین فیلم شکل اساسی خود را پیدا کرده باشد.

به نظر میرسد یکی از عوامل مهم در موفقیت موسیقی متن جوکر، درک بالاییست که گودنادوتیر از شخصیت «جوکر»، دنیای مالیخولیایی و ذهن و روان آشفتهی او دارد. گودنادوتیر در یک مصاحبه به زیبایی از ایده ساخت آهنگ های فیلم «جوکر» این گونه پردهبرداری میکند که از دید او «جوکر» فردی ست که اسیر نوعی مالیخولیاست. انسانی که جراحات روحی و روانی زیادی دارد که خود قادر به دیدن کنه این زخمهای عمیق انسانی نیست. گودنادوتیر در ساخت موسیقی جوکر از همین درک شخصیاش ایده میگیرد و ساز ویولن سل را به عنوان ساز محوری برای نمایش کلی کاراکتر جوکر انتخاب میکند و در عین حال ارکستری بزرگ از دیگر سازها را در زیر لایه اثر به نحوی موذی و مرموزانه جایگذاری میکند. در این ایدهپردازی خلاقانه و درخشان، دیگر سازها که در یک مواجهه ابتدایی به سختی شنیده و تشخیص داده میشوند در واقع احساسات و جراحات روحی-روانی پنهان و سرکوبشدهی کاراکتر جوکر را نمایندگی میکنند. و این گونه است که موسیقی جوکر در عین سادگی و معصومانگی کودکانهاش اتفاقا بسیار عمیق و چندلایه خلق میشود.
جالب است که گودنادوتیر کار روی آهنگ های فیلم جوکر را همزمان با دیگر پروژهی مهم کارنامهاش یعنی سریال «چرنوبیل» آغاز میکند. دو پروژه که از سوی گودنادوتیر دو روش کاری کاملا متفاوت را شامل میشود.
هر چقدر که او در ساخت موسیقی «چرنوبیل» سنتی و بر اساس قواعد پیش میرود، در ساخت موسیقی جوکر- بنا بر آزادی عمل خوبی که فیلیپس به او داده- رها و خلاقانهتر عمل میکند. چیزی که گودنادوتیر صراحتا آن را فرآیندی افسارگسیخته و شجاعانه تفسیر میکند. و بنا بر نظر خودش حاصل کارش نیز موسیقاییتر و هنریتر شده است. فیلیپس نیز بعدتر فاش کرد که موسیقیهای ساختهی گودنادوتیر در صحنههایی از فیلم – هنگام فیلمبرداری- کاملا به او و مشخصا خواکین فینیکس ایده داده است. فیلیپس از صحنهی معروف رقص جوکر در این باره یاد میکند و نقش موسیقی فیلم در به ثمر نشستن آن را بسیار کلیدی و تاثیرگذار ارزیابی میکند.

گودنادوتیر که برای چیزی حدود بیش از یک سال و نیم از عمر خود را صرف ساخت آهنگ های فیلم جوکر کرده است، در مورد محوریت ساز ویولن سال برای ایجاد نوعی همدلی با کاراکتر آرتور فلک تاکید دارد. او البته چنانکه پیشتر گفتیم طراحی ارکسترال ظریفی را در زیرلایه موسیقی فیلم تدارک دیده است که هر چقدر به پایان فیلم نزدیکتر میشویم این پنهان بودن و در سایه بودن دیگر سازها کم و کمتر میشود. تا جایی که بعد از بروز جنون مالیخولیایی و طغیان کاراکتر آرتور که دیگر حالا یک جوکر تمام و کمال است، صدای بلند و آشکار دیگر سازها به اوج میرسد تا به نحوی حالات و روحیات نیمهی تاریکِ درون رنجور آرتور را به بیانی موسیقایی و جذاب نزدیک کند.
گودنادوتیر موسیقی نهایی جوکر را در مرکز دیمنا (DiMenna Center) به مدت یک هفته با 36 نوازنده و بعد از آن با 72 نوازنده اصلی ضبط کرد. هیلدر گودناتیر اذعان میکند که هنگام ضبط آهنگ های فیلم جوکر احساس میکرده که فضای اتاق تا حدی متشنج و عصبیست و او بارها از نوازندگان میخواسته که نتها را آرام و ظریف بنوازند. این گونه است که وقتی با دقت موسیقی جوکر را بشنوید متوجه تکضربهها و اصواتی بسیار ظریف و نامفهوم میشوید که حاصل باریکبینی و ذهن دقیق گودنادوتیر است. او انرژی نوازندگان و فضای حاکم بر همنوازی آنان را بسیار مهم و تاثیرگذار در خلق موسیقی نهایی میداند و همواره برای رسیدن به یک کیفیت همدلانه و مطبوع در این باره تلاش میکند. و این چیزیست که گودنادوتیر «جادوی موسیقی» خطابش میکند. اعتقادی که او را به سمت خلق نوعی از موسیقی میبرد که تا این حد خلاقانه و ناب است. و او خود از این موضوع آگاه است و با رندی میگوید که عده زیادی از مخاطبین فیلم در ابتدا تصور میکنند که موسیقی فیلم تنها از یک ویلون سل سود میجوید، در حالی که در تمام فیلم یک ارکستر کامل پشت این ساز پنهان شده و همچون هیولایی خفته به آرامی نفس میکشد. درست مانند نیمه تاریک درون آرتور فلک.

هیلدور گودِنادوتیر که متولد ۴ سپتامبر ۱۹۸۲ است نوازنده ویولن سل و موسیقیدان کلاسیک ایسلندی است که پیش از کسب جایزه اسکار موسیقی با گروههای مختلفی از جمله پن سونیک، ترابینگ گریسل و گروه مام آلبوم موسیقی «گمشده در هیلدرنس» را منتشر کرده است. او همچنین با گروه انیمال کالکتیو و سان او بهطور مشترک کنسرت برگزار کرده است. هیلدر با همکاری یوهان یوهانسون فقید، موسیقی متن فیلم مریم مجدلیه از گرث دیویس را ساخته است. آلبوم انفرادی گودنادوتیر نیز در سال 2007 و به نام «کوه آ» منتشر شده است. این آلبوم در شهر نیویورک و هولار در شمال ایسلند ضبط شده است. سال ۲۰۰۹ وی دومین آلبوم انفرادی خود را با نام بدون غرق شدن در بریتانیا با لیبل تاچ رکوردز منتشر کرد که درآن او به جز نوازندگی ویولن سل، آواز هم میخواند. او همچنین یکبار یک گروه کُر را برای اجرا در کنسرت سمفونیک ترابینگ گریسل در اتریش و لندن رهبری کرده است.
موسیقی فیلم جوکر جدا از کسب اسکار 2020 بهترین موسیقی متن، جوایز و نامزدیهای بسیار دیگری را نیز به دست آورده که از آن جمله میتوان به کسب جایزه گلدن گلوب 2020 و جایزه بهترین موسیقی فیلم در جشنواره ونیز 2019 اشاره کرد. آلبوم آهنگ های فیلم جوکر همچنین نامزد دریافت جایزه از جوایز گرمی نیز هست. آنچه مسلم است این است که در ادامه خیلی بیشتر از اینها نام طولانی هیلدر گودنادوتیر را خواهیم شنید. این نام سخت را باید به خاطر سپرد.


موسیقی این فیلم واقعا خوب بود
مرسی از اینکه پلی لیستش رو گذاشتین
موسیقی شماره 13 ناله بس عمیق و فجیع است . این موسیقی نشان دهنده عمق دیوانگی است . دیوانگی دوست داشتنی . موسیقی که میشود با آن زیست . دیوانگی زیباست ! هرچند که بقیه آن را درک نکنند .
جوکر
چی میگی سید؟؟؟ :))))