موسیقی فیلم گلادیاتور برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین موسیقی متن شد و همچنین نامزد جایزه اسکار و جایزه بفتا برای بهترین موسیقی شد. در این مطلب ما تمام آهنگ های فیلم گلادیاتور را برای دانلود و شنیدن قرار دادهایم.
دانلود آلبوم موسیقی متن فیلم Gladiator
سبک هانس زیمر بسیاری از آهنگسازان را تحت تاثیر قرار داد، که از عناصری مانند آواز زاری زن و «والس نبرد» برای فیلم های جنگی باستانی استفاده کردند.
آهنگساز از یک ملودی ساده اما عالی در طول موسیقی خود استفاده می کند و Gladiator را در ردیف فیلم هایی قرار میدهد که موسیقی بخش مهمی از موفقیت آن است.
در میان سازهای متعددی که موسیقی گلادیاتور ریدلی اسکات را مینوازند، یانگکین یا سنتور چینی یکی از سازهایی است که در واقع پیش از صحنه فیلم نواخته میشود.
لیزا جرارد، آهنگساز، که در اولین نمایش فیلم با همراهی ارکستر سمفونیک سیدنی این ساز را در خانه اپرای سیدنی مینوازد، میگوید: «این ساز در حدود 2000 سال پیش از مسیح قدمت دارد.
چگونه یک ساز از چین باستان به فیلمی در مورد یک ژنرال رومی که برای افتخار و انتقام در عرصه های غرق در خون آفریقا و اروپا در قرن دوم می جنگد، ختم شد؟
جرارد که به عنوان خواننده گروه Dead Can Dance در دهه 1980 مورد توجه قرار گرفت، میگوید:
ساز سنتور چینی یکی از ابتداییترین سازهای زهی است و شما با چکشهای کوچک آن را میکوبید. این ساز یک صدای جاودانه، باستانی و غیرجغرافیایی دارد که ریدلی به خوبی به آن واکنش نشان داد، بنابراین من در نهایت از آن در تمام فیلم استفاده کردم. موسیقی فیلم گلادیاتور در کل حدود 35 قطعه موسیقی دارد. این ساز من را به عنوان آهنگساز در فضای بسیار راحتی قرار داد، زیرا از 12 سالگی این ساز را مینواختم.
فیلم گلادیاتور با بازی راسل کرو، واکین فینیکس و الیور رید (در آخرین نقش سینمایی خود)، داستان ماکسیموس دسیموس مریدیوس (کرو)، ژنرال تحسین شده رومی است که پس از سرنگونی امپراتور روم توسط پسرش زندگی خود را نابود شده مییابد.
این فیلم یک موفقیت بزرگ باکس آفیس بود و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را برای Russell Crowe دریافت کرد. همچنین برنده جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن برای آهنگسازانش جرارد و هانس زیمر شد.
یک موسیقی متن مدرن
علیرغم اینکه موسیقی فیلم گلادیاتور سرشار از قدرت و افتخار، کولوسئوم رومی و شورشهای بردگان است، صدای موسیقی گلادیاتور شبیه فیلمهای حماسی نیست که الهامبخش آن بودند – فیلمهایی مانند اسپارتاکوس، بن هور، و سقوط از امپراطوری روم. این آثار کلاسیک از فانفارهای ضخیم برنجی و ملودیهای زهی پیچیده برای القای حس رومی باستان استفاده میکنند: موسیقی آنها هنوز هم گاهی اوقات برای مراسم المپیک و جشنهای قدرت فیزیکی و تمدن ارائه میشود. در عوض، گلادیاتور صدایی مدرن دارد، صدایی که در موسیقی متن فیلم های اکشن انکوبه شده بود.
به طور مناسب، موسیقی فیلم گلادیاتور از ابزارهای دیجیتالی جدید نیز کمک میگرفت، زیرا زیمر آهنگهای فیلم را با استفاده از سازهای ارکستر مجازی (که در قطعه «والس گلادیاتور» در اکران بیستمین سالگرد شنیده میشد، به نمایش گذاشت) و کارگردان، ریدلی اسکات و تدوینگر، پیترو اسکالیا، ابزار را حذف کردند. مجموعه تدوین فیلم را در طی مراحل پس از تولید به استودیوی موسیقی زیمر منتقل کرد. موسیقی گلادیاتور حداقل تا حدی در کنار تدوین خودش ساخته شده بود، با ایدههایی که به طور همزمان مورد آزمایش و بحث قرار میگرفتند – چیزی که در دوران پیش از دیجیتالی فیلمسازی تقریباً غیرقابل تصور بود.
گلادیاتور نمونه برجستهای از روش منحصر به فرد زیمر در آن زمان است و موسیقی نمادین فیلم نتیجه کار گروهی و تعدادی از نوازندگان است که بهترینها را از یکدیگر به دست میآورند. سهم رقیب زیمر در موسیقی متن فیلم گلادیاتور به خواننده استرالیایی لیزا جرارد رسید که آهنگسازی و تکنوازی او برای گلادیاتور راهی برای تغییر زیبایی شناسی موسیقی فیلم برای سالیان متمادی بود. آوازهای انفرادی زنانه مملو از Reverb و پر از احساسات یکی از صداهای تعیین کننده موسیقی فیلم گلادیاتور در دهه 2000 بود، و پژواک آواز پیشگام جرارد در همه چیز از Revenge of the Sith تا The Passion of the Christ شنیده می شود.
جرارد انتخاب اول زیمر نبود (آن اوفرا هازا بود که قبل از اینکه بتواند روی فیلم کار کند درگذشت) و حتی یک بار که با او تماس گرفت، جرارد در ابتدا دعوت زیمر را برای کار روی فیلمی که اخیراً برای The Insider آهنگسازی کرده بود رد کرد. Hans Zimmer در سال 2006 گفت: «اگرچه او موضوع اصلی را ننوشت، حضور و مشارکتهایش بسیار تأثیرگذار بود. او بیش از یک تکنواز بود».
بیشتر بخوانید:
شکوه و جلال در این فیلم و موسیقی هایش دیده می شود
این هانس زیمر بی نظیره