دیجیتال مارکتینگ یکی از علوم جدیدی است که پس از گسترش فضای دیجیتال و دنیای وب علاقمندان زیادی را پیدا کرده است. دیجیتال مارکتینگ و مشاغل زیرشاخهی آن دانشی است که بدون فراگیری نمیتوان وارد آن شد. بسیاری از علاقمندان فکر میکنند که چون از اینترنت به صورت روزانه استفاده میکنند و با آن سروکار دارند، پس دیجیتال مارکتینگ بلدند و میتوانند وارد این حوزه شوند. اما این تصور غلط است.
در این مطلب به شما خواهیم گفت که اگر بخواهید وارد مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ شوید، چه کاری را باید انجام دهید و چه مواردی باید بیاموزید. پس اگر به این حوزه علاقمند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
طبق تعریف مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ آکادمی اینفوگرام برای اینکه بخواهید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید، لازم است که ابتدا با تعریف درستی از آن آشنا شوید.
«دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شامل هرگونه تکنیک، استراتژی و روش بازاریابی میشود که در آن برای رسیدن به مشتری بالقوه و جذب او، احتیاج به یک دستگاه دیجیتال مثل موبایل و کامپیوتر باشد. بسیاری شرط وجود اینترنت را هم برای دیجیتال مارکتینگ ضروری میدانند، اما بازاریابی دیجیتال، در موارد محدودی بدون اینترنت هم میتواند کار خود را انجام بدهد، هرچند تعداد این روشها بسیار کم است و اکثر استراتژیها و زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ وابسته به اینترنت هستند.»
البته دیجیتال مارکتینگ در همین تعریف خلاصه نمیشود و مهارتهای مختلفی را باید برای دیجیتال مارکتر شدن یاد بگیرید.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کنونی جایگاه ویژهای دارد. به خصوص بعد از شرایط کرونا، تعداد زیادی از کسب و کارها به فکر اضافه کردن نیروی دیجیتال مارکتینگ و ورود به حوزه دیجیتال شدند. دلیل این اتفاق هم آنلاین شدن بسیاری از خدماتی است که توسط استارت آپها ارائه میشدند.
دیجیتال مارکتینگ حرفهای است که در سالهای اخیر رشد بسیار زیادی کرده و بعد از آشنایی غالب مردم با فضای آنلاین و استفاده از خدمات و خرید محصولات به صورت آنلاین، افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. کم کم کسب و کارها هم در حال ورود به حوزه دیجیتال هستند و از فضای سنتی فاصله گرفتند.
آیندهی دیجیتال مارکتینگ
اما شاید برایتان سوال شده باشد که دیجیتال مارکتینگ در آینده به کدام سمت و سو میرود و چند سال دیگر دیجیتال مارکتینگ چه جایگاهی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوال، آیندهی این شغل را در دو بخش مورد بررسی قرار میدهیم.
آیندهی دیجیتال مارکتینگ در جهان
ابتدا لازم است بدانید که آیندهی دیجیتال مارکتینگ در مقیاس جهانی به چه جایگاهی خواهد رسید تا بعد درباره کشور ایران صحبت کنیم. فضای اینترنت در جهان هر روز با خبر جدیدی برای توسعه مواجه است. از اخباری که در سراسر دنیا و از افراد مختلف شنیده میشود، میتوان به راحتی این موضوع را درک کرد. درست مثل زمزمههایی که دربارهی اینترنت ماهوارهای و نسلهای جدید اینترنت به گوش میرسد.
در هر حال تمامی این اخبار نوید توسعهی اینترنت در سالیان نه چندان دور را میدهند. دیجیتال مارکتینگ هم شغلی است که به اینترنت وابستگی زیادی دارد. پس میتوان شاهد پیشرفت این شغل بود و به راحتی پیشبینی کرد که تا نه تنها کسب و کارها بلکه ارگانها و سازمانهای بزرگ دولتی و غیردولتی هم به این تخصص نیاز پیدا خواهند کرد.
آیندهی دیجیتال مارکتینگ در ایران
آیندهی بازاریابی دیجیتال در ایران ممکن است کمی روشنتر هم باشد. چون ایران کشوری است که هنوز خیلی جای رشد و پیشرفت به خصوص در فضای دیجیتال و شغلهای مرتبط با آن دارد. این شغل هنوز در کشور ایران به اندازه کافی شناخته شده نیست و همین امر کمک میکند که امکان رشد بسیاری در آن فراهم باشد.
بنابراین اگر در مورد آیندهی دیجیتال مارکتینگ به خصوص در بازار ایران نگران هستید، باید بگوییم که این شغل و به طور کلی حوزه دیجیتال مارکتینگ روز به روز گستردهتر خواهد شد و پیشرفت و توسعهی بیشتری را هم تجربه خواهد کرد. پس از همین الان شروع کنید به فراگیری این علم تا در سالهای بعد به متخصصی کاربلد در این حوزه تبدیل شوید و در بهترین شرکتها کار کنید.
مهارتهای مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ
شخصی که مسئول دیجیتال مارکتینگ میشود، باید بتواند جوانب مختلفی را در نظر بگیرد و به آنها تسلط داشته باشد تا تصمیم درستی برای ادامهی راه یک کسب و کار بگیرد. برخی از کسانی که به این حوزه وارد میشوند، چند سال در مشاغل زیرشاخه مثل تولید محتوا یا سئو تجربه کسب کردند و چندین مهارت را در این مشاغل یاد گرفتند. اما کسانی که قصد دارند از صفر شروع کنند و دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرند، باید یک آموزش کامل و جامع درمورد دیجیتال مارکتینگ ببینند تا تمامی مهارتها را پوشش دهد. در ادامه چند مهارتی که برای این شغل ضروری هستند را معرفی کردیم:
- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO)
- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- استراتژی محتوا (Content Strategy)
- تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
- تبلیغات همسان (Native Advertising)
- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
- تبلیغات موبایلی یا موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- تولید محتوا (Content Creation)
- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
علاوه بر این مهارتها، باید بر ابزارهای مختلفی هم تسلط داشته باشید تا بتوانید کارهای خود را راحتتر پیش ببرید.
از کجا شروع کنم؟
بعد از اینکه با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آَشنا شدید، نوبت آن است که روحیات و خلقیات خود را بسنجید. در نگاه اول شاید شغل راحتی به نظر برسد، اما شما آن را برای سالیان زیادی میخواهید انتخاب کنید، بنابراین مهم است که آن را دوست داشته باشید و از شغل خود لذت ببرید.
در دورههای آموزشی شرکت کنید
در مقالهای از سایت coursera.org میخوانیم: Coursera مجموعه ای از دوره ها را دارد که به شما در تسلط بر مهارت کمک می کند. برای شروع ثبت نام کنید، دوره های مختلف را مرور کنید و دوره ای را که می خواهید با آن شروع کنید انتخاب کنید. وقتی در دوره ای که بخشی از تخصص دیجیتال مارکتینگ است آموزش میبینید ، به طور خودکار در سایر بخشها نیز سرعت یادگیری بالاتری به دست میآورید.
کلام آخر
دیجیتال مارکتینگ هم درست مثل هر دانش و مهارت دیگری، نیازمند آموزش، تمرین و کسب تجربه است. اگر قصد دارید که وارد این حوزه شوید، باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ علمی است که هرروز نیاز به جستجو دارد و باید بتوانید دانش خود را به روز نگه دارید و برای موفق شدن در آن باید سالها تجربه کسب کنید و آموزش ببینید و تمرین کنید.
سعی کردیم در این مطلب، فرآیند ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر شدن را گام به گام توضیح دهیم تا کسانی که در نقطه صفر هستند، درک بهتری از این فضا داشته باشند. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده قرار گرفته باشد و حتما نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.