پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

یک روح در دو جسم | ارتباط و تعامل بین شخصیت بازی و شما

بهترین‌ها هرگز فراموش نمی‌شوند!

عرفان کاظمی توسط عرفان کاظمی
۵ تیر ۱۴۰۱
در اختصاصی, بازی, مقاله بازی
0 0
1

خانه » یک روح در دو جسم | ارتباط و تعامل بین شخصیت بازی و شما

بسیاری از ما در طول زندگی‌مان بازی‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم؛ زمانی که به آن‌ها فکر می‌کنیم، حسی در ما به‌وجود می‌آید که باری دیگر آن بازی را اجرا و لذت ببریم. طبیعتا یکی از دلایلی که یک بازی در ذهن‌مان جاودانه می‌شود، کاراکتر و شخصیتی است که درطول تجربه آن عنوان کنترل می‌کردیم. هنگامی که به لذت و احساس خاصی در یک بازی می‌رسیم و روح‌مان با آن کاراکتر یکی می‌شود!

همان‌‌طور که گفتیم، بازی‌ها به دلایل مختلفی در ذهن‌مان برای همیشه باقی‌ می‌مانند؛ گیم‌پلی و دیزاین، گرافیک، موسیقی، داستان و… اما چه‌چیزی باعث می‌شود که یک داستان محشر شود؟ داستان بازی تنها با یک نوشته کلی، طراحی مراحل، نوشتن اسکریپت و سند بازی، یا تعریف محیط خوب و مناسب تنها یک بازی شاهکار را نمی‌سازند. یکی ازمهم‌ترین عواملی که یک عنوان خوب را می‌سازد، طراحی هوشمندانه و مناسب کاراکتر یا شخصیت بازی است. طراحی کاراکتر البته تنها به شخصیت اصلی و قابل کنترل ختم نمی‌شود؛ بلکه کاراکتر‌های دیگر، نیز نقش بسیار مهمی در بهتر شدن نسخه دارند.

مطمئنم وقتی گفتم بازی خوب یا طراحی هوشمندانه کاراکتر، تعدادی بازی به خاطرتان آمد و شاید منتظر باشید تا در ادامه متن، از آن‌ها سخن بگویم. اما تنها می‌خواهم به تعداد محدودی اشاره کنم و هنگامی که به منظور دقیق من از نوشتن این مقاله پی بردید، به‌راحتی می‌توانید بازی‌های موردنظرتان را از دیگری جدا کنید.

یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر
یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر

شاید در ابتدا مفهوم خالص و درستی از تعامل و ارتباط درست کاراکتر و بازیکن را در ذهن خود نیابید؛ پس بگذارید بهتر به شما توضیح دهم. همه ما بازی‌های زیادی را در طول زندگی اجرا کرده‌ایم و بعضی از آن‌ها توانسته‌اند به‌خوبی جای‌شان را در بین بازی‌های محبوب‌مان خوش کنند. شاید بیش‌تر این بازی‌ها را به‌خاطر گیم‌پلی یا گرافیک خوب و بالایی که دارند پسندیده باشید. اما دلیل دیگری هم در این میان وجود دارد که ممکن است به آن‌ پی نبرده باشید؛ آن هم تعامل بین شما و کاراکتر است. این‌که شما چقدر بتوانید خودتان را جای کاراکتر اصلی بازی بگذارید و درد‌ها، مشکلات، موقعیت‌ها و احساسات او را درک کنید، به معنی ساختن و طراحی هوشمندانه کاراکتر به دست سازنده است.

بگذارید با یک مثال از یک بازی، درک این ارتباط را برای‌تان راحت‌تر کنم. ابتدا بازی را نام می‌برم که به بهترین شکل از این مرحله رد شده و بعد از آن هم به بازی که رفته رفته به همین دلیل درحال فراموش شدن است می‌پردازیم.

Red Dead Redemption 2

یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر
یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر

بله درست حدس زدید، بازی Red Dead Redemption 2 یکی از موفق‌ترین بازی‌ها در این زمینه است. یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که این بازی را به یک شاهکار تبدیل می‌کند، روایت و البته طراحی بسیار خوب کاراکتر اصلی است. این‌که بسیاری از افراد پس از اتمام بازی، ناراحت یا عصبانی بودند، یا این‌که در شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر از کاراکتر اصلی این بازی یعنی آرتور مورگان (Arthur Morgan) تعریف یا نقاشی‌های زیبایی می‌کشیدند، نشان دهنده موفقیت در طراحی بازی و کاراکتر این نسخه به‌وسیله کمپانی Rockstar Games است.

در بازی Red Dead Redemption 2 ما به‌خوبی می‌توانیم خودمان را جای آرتور بگذاریم؛ مشکلاتی که او با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند را حس کنیم و برای خودمان تصور کنیم. راکستار به‌خوبی ما را با آرتور آشنا می‌کند و در حین بازی، تکه‌های شخصیت او را مانند پازل، برای‌مان می‌چیند؛ حرکتی که هرچه ما را شیفته آرتور کرده، نفرت‌مان را از شخصیت‌های منفی بیش‌تر.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این بازی، واقع‌گرایانه بودن آن است. بسیاری از افراد دوست دارند بازی‌ها به واقعیت نزدیک باشد و همین هم باعث تعامل بهتر آن‌ها با عنوان موردنظر می‌شود. اما نکته‌ای جالب‌تر در این بین وجود دارد و رعایت آن‌ مانند راه رفتن به بر لبه تیغ است؛ بازیکنان بازی‌هایی که برحسب واقعیت و واقع‌گرایانه ساخته می‌شوند را دوست دارند. اما این باید به‌حدی باشد که هیچ‌وقت محدودیت‌های زندگی واقعی را در بازی حس نکنند؛ اگر چنین باشد که چرا به‌سمت کنسول‌هایمان برویم؟

ماه‌ها پیش، ویدئویی در یوتیوب از کانال Gamology درباره ناراحت‌کننده‌ترین بخش این بازی منتشر شد که می‌توانید برای تماشای آن این‌جا کلیک کنید. ویدئو محتوای داستانی را لو می‌دهد و اگر هنوز بازی Red Dead Redemption 2 را تجربه نکردید، پیشنهاد می‌کنم تا از خواندن بخش قرمز‌رنگ صرف‌نظر کنید.

یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر
یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر

در این ویدئو شما می‌توانید تصاویری از چند یوتوبر‌ و استریمر‌ معروف را ببینید که درحال تجربه آخرین مرحله چپتر ۶ هستند؛ جایی که شما آخرین دقایق‌تان را با آرتور سپری می‌کنید. ویدئو واکنش تمام این افراد را هنگام استریم این بازی نشان می‌دهد؛ اما این چه ربطی به تعامل کاراکتر و پلیر دارد؟ حتما می‌دانید که آرتور در اوایل بازی دچار بیماری سل می‌شود و هرچه به اواخر حضورش در این عنوان می‌رسیم، شدت بیماری بیش‌تر می‌شود؛ به‌قدری که ضعیف‌تر شده و توانایی سابق را ندارد. حالا به ما خیانت شده و این همه را عذاب می‌دهد؛ مایکا تمام این مدت ماری بود که در آستین داچ پرورش یافته بود و در آخر زهر‌ش را ریخت!

بازی از جایی که جان دادن اسب خود را شاهد هستیم و دیالوگ‌های شیرین و غم‌ناکی که از دهان آرتور بیرون می‌آید تاریک‌ و تاریک‌تر می‌شود. می‌توانید در ویدئو ببینید که اشک‌ها و ناراحتی‌ها از همین حالا شروع شده و می‌توانیم ببینیم سازنده خوب عمل کرده. طبیعتا بسیاری از افراد، پول را رها کردند و به دنبال جان مارستون رفتند تا به او کمک کنند. بعد از جدا شدن آرتور از جان، کلاه و کیف خود را تحویل می‌دهد و او با ناراحتی به راه خود ادامه می‌دهد.

حالا مبارزه آرتور و مایکا شروع می‌شود و می‌‌توانیم تلاش گیمر‌ها برای شکست مایکا را به‌خوبی ببینیم؛ در آخر هنگامی که برای آرتور رمقی باقی‌نمانده بود، خشم و ناراحتی کاملا در چشمان آن‌ها قابل مشاهده بود. این‌که حتا دختری هنگام گریه برای اشاره به آرتور از کلمه «من» استفاده می‌کرد، جمله یک روح در دو جسم را کامل کرد! حالا که حتی بعضی از آن‌ها بعد از مرگ آرتور گریه می‌کردند، می‌توانم بدون شک بگویم که مهم‌ترین امر در توسعه داستان و طراحی کاراکتر، اهمیت بسیار ویژه به تعامل بین کاراکتر و پلیر است؛ اهمیتی که می‌تواند ثابت کند ۵۰ درصد بازی شما، به کاراکتر شما بستگی دارد و این شخصیت شماست که بازی را برای‌تان زنده نگه می‌دارد!

یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر
یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر

طبیعتا به همین خاطر است که با گذشتن ۲ سال از انتشار بازی، بسیاری از ما ساعت‌ها تجربه این بازی را به عنوان‌های دیگر ترجیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید مفهوم تعامل شخصیت و بازیکن را به بهترین شکل متوجه شوید، بازی Red Dead Redemption 2 اولین عنوانی خواهد بود که باید تجربه کنید!


گاهی اوقات، ریسک و خلاقیت، ممکن است باعث به‌وجود آمدن یک شاهکار شود. اما این اتفاق در بسیاری از مواقع رخ نمی‌دهد. اگر بخواهیم در آینده بازی بسازیم، این را باید بدانیم که اگر نوآوری در ساخت بازی، باعث کم‌رنگ شدن تعامل و ارتباط کاراکتر اصلی با پلیر شود، پس از گذشت مدتی، از خاطرات محو می‌شود. البته این به‌دان معنی نیست که بازی به‌طور کامل شکست می‌خورد، اما نباید انتظار بازتاب زیاد آن در صنعت بازی را داشته باشیم.

Watch Dogs : Legion

یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر
یک روح در دو جسم! | ارتباط و تعامل، بین کاراکتر و پلیر

اگر بخواهیم به بازی با این مشخصات نگاهی داشته باشیم؛ می‌توانیم به بازی Watch Dogs : Legion اشاره کنیم (شما می‌توانید نقد بازی را از طریق این لینک مطالعه کنید.) بازی Watch Dogs : Legion هنگامی که معرفی شد، به‌دلیل سیستم جدیدی که در کنترل کاراکتر‌ها از آن پی‌روی می‌کرد، مورد انتقاد افراد و رسانه‌های زیادی قرار گرفت. سیستم کنترل کاراکتر این بازی به‌طوری بود که شما می‌توانستید هر شخصیتی که در خیابان‌‌های لندن می‌دیدید را پس از انجام ماموریتی برای آن‌ها، به کاراکتری قابل کنترل تبدیل کنید و برای انجام ادامه مراحل خود، از آن‌ها استفاده کنید. حال چرا می‌گوییم این کار اشتباهی بزرگ در طراحی یک بازی است؟

هنگامی که شما می‌توانید هر فردی را در یک بازی ویدئویی کنترل کنید، نمی‌توانید با هیچ‌کدام تعاملی داشته باشید؛ چراکه از خود می‌پرسید، این شخصیت از کجا آمده؟ گذشته او چیست؟ انگیزه‌اش این‌قدر بالا است که اسلحه‌ای به دست بگیرد و آشوبی به‌راه بیاندازد؟ جواب‌تان در سوال‌تان است! هیچ‌کس خوشش نمی‌آید کسی که تاحالا شناختی از او و گذشته‌اش نداشته را کنترل کند؛ این کار به‌مانند زندگی با فردی است که او را نمی‌شناسیم. پس این شاید مهم‌ترین دلیلی بود که گیمر‌‌ها رفته رفته اجرای این بازی را کنار گذاشتند و با وجود مشکلات زیاد در گیم‌پلی، آن را تقریبا فراموش کردند.

سازندگان با مهارت خود، بیش‌ترین سعی را می‌کنند تا بهترین بازی‌ها را بسازند؛ بازی‌هایی که همیشه در خاطر گیمر‌ها بماند و همین‌طور کاراکتر‌هایی بی‌مانند و تکرار نشدنی را خلق کنند تا هیچ‌وقت، هیچکس آن‌ها را از یاد نبرد. شاید این مهم‌ترین ویژگی یک بازی داستان‌محور باشد.

دلایل شما برای لذت بردن از یک بازی چیست؟ تاکنون با چه بازی‌هایی به‌خوبی تعامل داشته‌اید و واقعا آن‌ها را دوست دارید؟ نظرات خود را در ارتباط با این نوشته، برای‌مان بنویسید. اگر علاقه دارید تا مطالب اختصاصی بیش‌تری مانند این مقاله برای شما منتشر شود، حتما در قسمت نظرات به ما منتقل کنید.

برای دنبال کردن آخرین مقاله‌های بازی با پی اس ارنا همراه باشید.

  در بازی Cyberpunk 2077 نمیتوانید ماشین های پرنده را کنترل کنید
برچسب ها: CyberPunk 2077Red Dead Redemption 2Watch Dogs Legion
ShareTweetShare
نوشته قبلی

فصل پنجم انیمه Date A Live ساخته خواهد شد

نوشته‌ی بعدی

دشمنان بازی The Callisto Protocol از تنوع خوبی بهره می‌برند

عرفان کاظمی

عرفان کاظمی

A person who's been born to die with Video Games! Gonna write bests Gonna make bests No one can defeat you but yourself!

مرتبط نوشته ها

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد
اخبار بازی

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد

۲۹ مرداد ۱۴۰۴
رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی
اخبار بازی

رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی

۲۷ مرداد ۱۴۰۴
تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی
اخبار بازی

تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی

۲۰ مرداد ۱۴۰۴
بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی
اخبار بازی

بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی

۱۶ مرداد ۱۴۰۴
مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد
اخبار بازی

مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نقد بازی Doom the dark ages
بازی

نقد بازی Doom: The Dark Ages – سلاخی شیاطین در قرون وسطی

دیدگاه‌ها 1

  1. Mohsen می‌گوید:
    قبل 3 سال

    بسیار عالی لذت بردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم