با چهارمین قسمت از دومین فصل سری پادکست رترو گیمینگ همراه شما هستیم. در این قسمت، به سراغ تاریخ بازی سازی در کشور ترکیه میرویم و اطلاعات و جزئیاتی جالب را به شما ارائه میدهیم. با پی اس آرنا در ادامه مطلب همراه باشید.
سری پادکست رترو گیمینگ به صورت کلی، سعی دارد به گذشته و به دوران قدیم در صنعت بازیهای ویدیویی سفر کند و داستانهایی را که شاید تا به حال از گذشته نشنیده بودید را برایتان تعریف کند. ما در فصل اول پادکست رترو گیمینگ، شما را به دوران کنسولها و پلتفرمهای رترو و قدیمی بردیم و درباره اتفاقات مهمی که در آن زمانها برای هر پلتفرم رخ داد، صحبت کردیم. اما اگر قسمتها و فصل جدید پادکست رترو گیمینگ را دنبال کرده باشید، حتما میدانید که در فصل دوم، تمرکز ما روی تاریخ صنعت گیم یا بازیسازی در کشورهایی است که وضعیت ویدیو گیم درون آنها، نسبت به کشورهای توسعه یافته، در سطح پایین تری قرار دارد و این کشورها در حال طی کردن یک مسیر پیشرفت و رو به جلو هستند. ما از همان ابتدای فصل دوم، تصمیم گرفتیم به سراغ تاریخ بازی سازی در کشور خودمان، ایران برویم و طی سه قسمت گذشته، سعی کردیم اطلاعات مفیدی از تاریخ بازی سازی در ایران را به شما ارائه دهیم. البته قطعا همه ما میدانیم که امکان ندارد طی سه قسمت حدودا یک ساعتی، تاریخ گیم ایران را به شکل کامل بازگو کرد و از تمام عناوینی که در این چند دهه ساخته شدند، نام برد. برای همین میخواهم از تمام بازیسازانی که نام عناوین ارزشمندشان در قسمتهای گذشته آورده نشد و اشارهای به آنها نکردیم، عذرخواهی کنم و امیدوارم این موضوع برای شما عزیزان، قابل درک باشد.
پس مرور تاریخ بازی سازی در ایران که در سه قسمت ابتدایی فصل دوم به آن پرداختیم، حالا نوبت به مرور تاریخ بازی سازی در کشورهای در حال توسعه دیگر میرسد. ما در قسمت چهارم سری پادکست رترو گیمینگ، به سراغ تاریخ بازیهای ویدیویی یا به صورت خاص، تاریخ بازی سازی در کشور ترکیه میرویم و از ابتدای راه و مسیر ساخت بازی ویدیویی در این کشور همسایه، صحبت میکنیم. خبر خوب این که ما باز هم «آرش حکیمی» عزیز را به عنوان کارشناس، نزد خودمان داریم تا باز هم از اطلاعات فوقالعاده و روایت جالباش لذت و بهره ببریم.
شما عزیزان میتوانید قسمت چهارم از فصل دوم پادکست رترو گیمینگ را در زیر گوش کنید:
همینطور میتوانید این پادکست را از طریق این لینک دانلود کنید.
در این پادکست، ما درباره اولین بازیهای ویدیویی ساخته شده در کشور ترکیه صحبت کردیم و سه دورهی آماتور، نیمه حرفهای و حرفهای در مسیر بازی سازی ترکیه را مرور کردیم. شما میتوانید در زیر تصاویر برخی از عناوینی که در پادکست به آن ها اشاره شد را مشاهده نمایید:
بازی Hancer یا The Dagger – ساخت سال 1992
بازی Istanbul Efsaneleri: Lale Savaşçıları یا Legends of Istanbul: Tulip Warriors – ساخت سال 1995
بازی Fields of Hope – ساخت سال 1998
بازی Dual Blades
بازی Kabus 22
بازی Pusu یا Ambush – ساخت سال 2005
بازی Mount and Blade – ساخت سال 2008
اما در مورد بازیهای پیشنهادی این هفته، شما عزیزان میتوانید نام بازیهای پیشنهاد شده را داخل وبسایت archive.org جست و جو نمایید و به راحتی این عناوین رترو و قدیمی را تجربه کنید. بازی پیشنهاد شدهی این هفته، اولین نسخه از سری Civilization است.
حتما به یاد داشته باشید که چنل رترو گیمینگ را در کست باکس دنبال کرده و نظرات خوب و یاری کننده خود را از طریق توییتر یا بخش کامنتهای وبسایت پی اس آرنا، به ما منتقل نمایید و ما را در پیشرفت هر چه بیشتر برنامه، کمک کنید. میتوانید این قسمت را از طریق این لینک در کست باکس هم گوش دهید.
همچنین اگر فصل اول سری پادکست رترو گیمینگ و قسمتهای گذشته فصل دوم را از دست دادهاید و به هر دلیلی موفق به شنیدن آنها نشدهاید، میتوانید از طریق لینکهایی که در زیر برایتان قرار دادهایم، به 5 قسمت فصل اول و سه قسمت ابتدایی از فصل دوم دسترسی داشته باشید:
فصل اول پادکست رترو گیمینگ:
- پادکست رترو گیمینگ؛ قسمت اول- کنسول TV Game
- پادکست رترو گیمینگ؛ قسمت دوم- کنسول Atari 2600
- پادکست رترو گیمینگ؛ قسمت سوم- کنسول Super Famicom
- پادکست رترو گیمینگ؛ قسمت چهارم- کامپیوتر Commodore 64
- پادکست رترو گیمینگ؛ قسمت پنجم- خاطره بازی
فصل دوم پادکست رتروگیمینگ:
Podcast: Play in new window | Download
پیش نوشت: این کامنت تنها در این جهت نوشته شده که اطلاعات نه چندان پرجزئیات شخص حکیمی را (اگر بتوان اسم آن را اطلاعات گذاشت) به چالش بکشد و مهر تاییدی باشد بر آنکه به این دست از اطلاعات، که برخی افراد ناآگاه از به عنوان مرجع تاریخ بازی سازی ایران یاد میکنند، بیشتر شک کنیم و اسم “اطلاعات” بر روی آن نگذاریم. همانطور که انتظار می رود مخاطب این کامنت شخص حکیمی است و نه کس دیگر. در نتیجه دوست دارم اگر پاسخی قراره داده باشه، خود شخص حکیمی بیاد همینجا کامنت بگذاره.
جناب حکیمی شما که جسارتا مدت زمان زیادی با صنعت گیم آشنا بودید، چگونه میتوانید “چیز”هایی را به خورد مخاطب بدهید که از آن با عنوان تاریخ بازیسازی ایران یاد میکنید؟ ناآگاهان این صنعت در کشور هم طوری اظهار نظر میکنند که انگار تحقیقات فوقالعادهای صورت گرفته که چنین عناوینی تازه دیده شدن. البته که همیشه همین بوده. مخاطبان ناآگاهی که Top10های بیخاصیت برایشان تازگی دارد و ابتذال همان چیزی است که میخواهند، مشخص است که تحقیقات شخص حکیمی در رابطه با تاریخ بازیسازی در ایران برایشان ارزشمند جلوه میکنه. جنابعالی تمام هنرتان خواندن مشتی مجله قدیمی بود و سپس نشان دادن عناوینی که سر از آن مجلات درآورده بودند، و این یعنی باقی ماندن ناگفته های صنعت گیم ایران که تنها راه دستیابی به آن تعامل با افرادی است که پیش از این در حوزه ویدئو گیم در کشور فعالیت داشتند. متاسفانه شما انتظار دارید تمامی اطلاعات به صورت مکتوب در اختیارتان قرار بگیرد و به این جهت شکی ندارم که با کمتر شخصی برای کسب حقایق ناگفته وارد بحث شدید. بیاطلاع از این موضوع مهم که کار شما را در همان فرم میتواند یک مخاطب تازه کار با خواندن مجلات قدیمی به انجام برساند. اگر هنرتان جمع کردن اطلاعاتی از منبع قدیمی است و سپس آوردن آنها در یک مقاله، پس کار شما چه سودی دارد برای مخاطبی که خواستار شنیدن حرفی جدید است؟ برخی طوری میگویند مقاله حکیمی خفن است که انگار هیچ کسی از وجود آن عناوین اطلاعی نداشت. نمونه اش شخص سیداف که پیش از این تمام و کمال توضیحاتی جالب توجه ارائه داد، اما چون ابتذال چیز فراگیری است، پادکست زیر هرگز آنچچنان که باید و شاید دیده هم نشد:
https://vgmag.ir/podcasts/%da%86%d8%a7%d9%84%d8%b4/%d9%be%d8%a7%d8%af%da%a9%d8%b3%d8%aa-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84%db%8c-%da%86%d8%a7%d9%84%d8%b4-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85/
بدتر از آن این است که جنابعالی حتی نصف اطلاعاتی که شخص سیداف داراست را در آن مقاله گاماسوترا که هیچ، حتی در پادکست قسمت اولتان هم نیاوردید. پادکست را گوش کنیم متوجه دو چیز میشویم: یک، اطلاعات جناب سیداف بسیار پرجزئیات است، اما گفته های شما این جزئیات را هرگز نداشته و ندارد. و دو آنکه، مشخص میشود که اشاره نکردن به حرفهای ناگفته صنعت گیم ایران همچان قرار است در کارهایتان یک اصل مهم باشد. جالب آنکه خود در بدنه گیم کشور بودید، اما بنده خیر. مقاله ای که قرار است نشانگر سابقه کاری چندساله شما باشد (بهتر است بگوییم تمام سابقه شما)، چگونه 99درصد محتویات آن برای شخص بنده آشناست؟ یعنی تمام سابقه کاری و اطلاعات تان به همان حرف هایی خلاصه میشود که من و بسیاری میدانیم؟ متاسفانه عادت کردیم کارمان را اینگونه توجیه کنیم که اگر رقیبی برای مقاله / ویدئو / پادکست و به طور کل کار ما وجود ندارد، پس کار ما بهترین است و میتوان نقص های آن را نادیده گرفت، طرز تفکری که هیچ جایگاهی ندارد. اگر طرز تفکرتان اینگونه است که از من به شما نصیحت هر وقت تحقیقاتتان تکمیل شد بیایید و تمام و کمال حرف بزنید، شاید آن موقع حرفهایی جدید برای گفتن داشته باشید که برای گوش من و برخی افراد جدید باشد.
کلام پایانی آنکه این کامنت تنها در آن جهت نوشته شد که یک نکته مهم را یادآورد شود: جسارتا شما که پرونده تاریخچه بازیسازی در کشور را به صورت ناقص سریعا بستید (آن هم کشوری که در آن زندگی میکنید)، نیازی نیست تاریخ بازیسازی در ترکیه را بررسی کنید! مطمئنا افرادی هستند که حرفهایشان قابل استنادتر است و مهمتر آنکه در آنجا زندگی میکنند. فردی که عکس های این پادکست سه قسمتی را در سایت چپانده (این فعل به غایت جذابیت بیشتری داشت و حق مطلب را ادا میکرد)، حتی نتوانسته بود این کار را درست انجام دهد (و من به هر دوی آنها اشاره کردم و پس از آن، تغییرات اعمال شد) و این یعنی دوستی با کسانی که خود نیز درک چندانی ندارند و به نظر باندبازیهایی صورت میگیرد که ما به آن عادت کردهایم، به همین دلیل است که نوشتههای قابل استناد حوزه ویدئو گیم در کشور هرگز دیده نمیشوند که هیچ، کلی مخالف پیدا میکنند.
موفق باشید، انتقادی تند از سوی یک ژورنالیست گیم قدیمی