بالاخره پس از سالها انتظار، بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 در راه است و طرفداران مجموعه .S.T.A.L.K.E.R باید باری دیگر خود را برای سفری خطرناک در سرزمینی متروک، ترسناک و پسا-آخرالزمانی آماده کنند. با پی اس ارنا همراه باشید تا شما را از آخرین اطلاعات و اخبار بازی STALKER 2 مطلع کنیم.
آخرین اطلاعات و اخبار بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 به محض انتشار به این مطلب اضافه خواهند شد.
درباره مجموعه استاکر
استاکر (.S.T.A.L.K.E.R) نام یک مجموعه بازی شوتر اول شخص در ژانر ترسناک و بقاست که توسط استودیوی اکراینی GSC Game World و با اقتباس از فیلم Stalker اندری تارکوفسکی و کتاب پیکنیک کنار جاده، نوشته برادران استروگاتسکی، ساخته شده است. تاکنون سه بازی از این مجموعه منتشر شده است:
- بازی S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl که در سال 2007 عرضه شد.
- بازی S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky که در سال 2008 عرضه شد.
- بازی S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat که در سال 2009 عرضه شد.
جدیدترین نسخه از این مجموعه، بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 است که در حال حاضر در دست ساخت است. وقایع این مجموعه بازی در منطقهای به نام Zone روایت میشود؛ جایی که پس از فاجعه چرنوبیل، در منطقه ممنوعهای که در آن آزمایشگاههای نظامی وجود داشت، دانشمندان روی تواناییها و قدرتهای ماورایی کار میکردند و باعث وقوع انفجار و فاجعهای دیگر شدند. فاجعه دوم باعث میشود که در سراسر Zone پدیدهها و قدرتها پخش شوند و در انسانها و موجودات نیز جهشهای مختلفی رخ دهد. این منطقه سرشار از ناهنجاریهایی (Anomalies) است که از قوانین فیزیک خارجاند و تاثیرات مختلفی روی اشیاء نزدیک به خود میگذارند.
مطلب مرتبط: چگونه چرنوبیل بر دنیای بازیهای ویدیویی سایه افکند؟
ناهنجاریهای این منطقه محصولاتی تولید میکنند که دارای قدرتهای ویژه و فیزیکی مانند ضدجاذبه یا جذب هستند. افرادی ملقب به استاکرها (Stalkers) به دنبال این اقلام و منافع شخصی خود وارد این منطقه میشوند. استاکرها معمولا تنها کار میکنند اما برخی از آنها گروههایی تشکیل میدهند که هرکدام فلسفه و هدف خود را دارند. برای مثال برخی معتقدند که منطقه ممنوعه تهدیدی برای بشریت است و برخی نیز معتقدند که این منطقه باید آزاد شود. از طرفی ارتش نیز به دنبال کنترل این منطقه است. در هر قسمت از این مجموعه، شخصیتهای اصلی به دنبال اهداف خود وارد Zone میشوند و باید به مرکز این منطقه برسند اما در این راه با خطرات، تهدیدها، موجودات جهش یافته و گروههای مختلفی مواجه میشوند.
شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که علت نامگذاری این مجموعه بازی به این شکل چیست. در واقع کلمه S.T.A.L.K.E.R. مخففی از این کلمات است:
- Scavengers (روبندگان)
- Trespassers (متجاوزان)
- Adventurers (ماجراجویان)
- Loners (منزویها)
- Killers (قاتلان)
- Explorers (جستجوگران)
- Robbers (سارقان)
رونمایی از بازی و اولین تریلر
بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 ابتدا یک سال پس از عرضه بازی S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat یعنی در سال 2010 معرفی شد اما روند توسعه و ساخت آن در سال 2012 لغو شد. علت لغو شدن این بازی به گفته یکی از اعضای استودیو، نبود سرمایهگذاران بود که به این خاطر اعضای استودیو مجبور بودند که رایگان و بدون حقوق کار کنند. سازندگان در نهایت پروژه را کنار گذاشتند و روی بازی دیگری به نام Cossacks 3 کار کردند. این بازی استراتژی در سال 2016 عرضه شد.
در سال 2018 صفحه رسمی استودیو GSC Game World در توییتر، ساخت دوباره بازی را تایید کرد. در مارس 2019 (فروردین 1398) وبسایت رسمی بازی همراه با یک تصویر از مردی ناشناس با ماسک آپلود شد. با این اتفاق باری دیگر شایعات و اخبار بازی STALKER 2 جان گرفتند. تقریبا یک سال پس از آن، اولین اسکرین شاتهای بازی منتشر شدند و سازندگان قول دادند که تا پایان سال چیزهای بیشتری از بازی ببینیم که تقریبا چهار ماه پس از آن، در رویداد Xbox Games Showcase، سازندگان به قول خود عمل کردند و اولین تریلر بازی منتشر شد:
سازندگان در پاسخ به سوال طرفداران گفتهاند که این تریلر سطح گرافیکی و فضای مورد نظر آنها را نشان میدهد که قصد دارند به آن برسند.
در آخرین نمایش این بازی در مراسم E3 2021 تریلری از آن دیدیم که حاوی لحظاتی از گیمپلی بازی نیز بود؛ در این ویدیو دیدیم که اسکیف، شخصیت اصلی بازی، مقابل آتش در کنار دیگر استاکرها از مبارزهاش با دیگر انسانها، مواجهه با ناهنجاریها و پرسهزنیهایش اطراف نیروگاه هستهای میگوید.
از داستان بازی چه میدانیم؟
هنوز اطلاعات زیادی از داستان بازی در دسترس نیست اما با توجه به اطلاعات اندکی که داریم، داستان بازی به نسخههای پیشین شباهت دارد. در داستان بازی آمده است که:
جایزه بگیرها به دنبال گنجها و رازها وارد منطقه ممنوعه میشوند. برخی در حال فرار از گذشتهشان هستند و دیگران با حرص پول و ثروت کور شدهاند. برخی دیگر نیز به دنبال افشای حقیقت پشت تمام رمز و رازها هستند.
سازندگان تایید کردهاند که قهرمان و شخصیت اصلی بازی، استاکری است که در انتهای تریلر معرفی بازی دیده میشود. نام این پروتاگونیست اسکیف (Skif) است. طبق گفته سازندگان، بازی یک داستان حماسی و غیرخطی را روایت خواهد کرد که انتخابهای بازیکنان در آن، عواقب کوتاه و بلندی را به دنبال خواهند داشت و منجر به تشکیل خطوط داستانی مختلفی میشود. داستان بازی دارای چند پایان متفاوت است که به انتخابها و تصمیمهای بازیکن بستگی دارند. داستان بازی بسیار طولانی خواهد بود و به گفته سازندگان، تجربه تمام محتوای داستانی با یک بار بازی کردن غیرممکن است و بازیکنان به تجربههای متعددی نیازمندند.
از گیمپلی بازی چه میدانیم؟

هنوز هیچ ویدیویی از گیم پلی بازی منتشر نشده اما سازندگان به برخی سوالات طرفداران درباره گیم پلی پاسخ دادهاند که حاوی اطلاعات جالبیست. در تریلر بازی شاهد ناهنجاری جدیدی بودیم که به نظر میرسید قدرتهای جدیدی دارد. همچنین در بازی موجودات جهش یافته و محصولاتی جدیدی از ناهنجاریها وجود دارد که کار را برای استاکرها سختتر میکنند. نقشه این بازی جهان باز نیز بزرگتر شده است و علاوه بر Zone شامل مناطق دیگری نیز است که استاکرها میتوانند در آنها به گشت و گذار بپردازند. همچنین مناطقی که در بازیهای قبلی در دسترس نبودند، در این بازی برای بازیکنان قابل دسترسیاند. استودیو GSC Game World وعده داده است که نقشه این بازی نسبت به سایر بازیهای این ژانر از بزرگترینها خواهد بود و اتسفر بسیار عمیق و درگیر کنندهای خواهد داشت. سازندگان در مصاحبه اخیرشان نیز به اهمیت وسعت و زیبایی و اتمسفر جهان بازی در تجربه داستان و گیمپلی اشاره کردند.
چندی پیش نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بازی بسیار طولانی خواهد بود و صدها ساعت گیم پلی دارد. بنا بر گفته مدیر روابط عمومی استودیو سازنده، این بازی نه تنها داستانی طولانی و مراحل داستانی زیادی دارد، بلکه مراحل فرعی و گشت و گذار بسیاری خواهد داشت و بازیکنان میتوانند صدها ساعت با آن سرگرم شوند. در نسخههای قبلی این مجموعه سیستمی شبیهساز به نام A-Life وجود داشت که به نوعی مغز متفکر تمام دنیای بازی بود. این سیستم از اتفاقات دنیا تا واکنشها در برابر کنشهای بازیکن را کنترل میکرد. حالا سازندگان تایید کردهاند که سیستمی به نام A-Life 2 وجود دارد که نسخه پیشرفتهتر و بهبود یافتهتر نسخه قبل محسوب میشود. برای نسخه اول این مجموعه، مادهای زیادی توسط طرفداران ساخته شد و همانند بازیهای پیشین، بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 نیز از مادها پشتیبانی خواهد کرد. اخیرا نیز اعلام شد که بازی از فناوری ری تریسینگ (Ray Tracing) و رزولوشن 4K پشتیبانی خواهد کرد. سازندگان معتقدند به لطف SSD سریع، پشتیبانی RTX و رزولوشن 4K روی ایکس باکس سری ایکس، تجربه نهایی بازی همان چیزی خواهد بود که مد نظر داشتهاند.
تاریخ عرضه و پلتفرمها
در مراسم E3 2021 اعلام شد که بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 (با نام اصلی S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl) در تاریخ 8 اردیبهشت 1401 (28 آوریل 2022) عرضه خواهد شد. گفته میشود که این بازی هنگام عرضه تا سه ماه انحصاری کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس خواهد بود و پس از این مدت روی پلتفرم پی سی نیز عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که بازی در روز اول عرضه روی سرویس ایکس باکس گیم پس در دسترس تمام کاربران این سرویس قرار میگیرد.
سازندگان به تازگی اعلام کردند که برنامهای برای عرضه بازی روی پلی استیشن 5 ندارند. آنها همچنین درباره عدم عرضه بازی روی کنسولهای نسل هشتمی گفتند که اجرای بازی روی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 غیرممکن بود. حجم بازی به سبب محتوای زیاد آن -که به گفته سازندگان شامل خطوط داستانی مختلف (با چند پایان متفاوت) و صد ساعت محتوا با ارزش تکرار است- حدود 150 گیگابایت خواهد بود. همچنین سیستم مورد نیاز و پیشنهادی بازی نیز مدتی پیش اعلام شد.
در این مطلب از سری مطالب «چه خبر؟» پی اس ارنا به تمام اطلاعات و اخبار بازی STALKER 2 پرداختیم و امیدواریم که توانسته باشیم به سوالهایتان درباره این بازی پاسخ کاملی بدهیم. با انتشار اخبار و اطلاعات جدید، این مطلب بهروز خواهد شد پس با ما همراه باشید. اگر بعد از خواندن مطلب هنوز ابهاماتی درباره بازی دارید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
اولین پوستر بازی من رو یاد چرنوبیل انداخت
جالب بود
من جوون میدم برای این بازی