بردگیم سیلور (Silver) یک بازی رومیزی جدید در ابتدای دوره رنسانس در اروپاست. سال 1689 پس از میلاد است و کدخدایان چند دهکده بهدنبال رها کردن دهکده خود از دردسرهای گرگینهها هستند. از آنجایی که گرگینهها را نمیتوان کشت، کدخدا باید گرگینهها را از دهکده خود بیرون کرده و به روستاهای دیگر بفرستد. اگر بتوانید در پایان بازی، کمترین گرگینه را در دهکده خود داشته باشید، شما کدخدای برنده بازی رومیزی سیلور خواهید بود.
در بردگیم سیلور که در دسته بازیهای رومیزی کارتی قرار میگیرد، میتوانید با یک یا حداکثر سه کدخدا از سایر دهکدهها به رقابت بپردازید. این بردگیم توسط تد آلسپچ (Ted Alspach) طراحی و توسط شرکت بازیسازی امریکایی بزیر گیم (Bézier Games) از سال 2019 تولید و عرضه شده است.
بازیگران دهکدههای گرگینه زده، 14 شخصیت هستند که هرکدام روی کارت خود عددی دارند. این عدد نشان میدهد که پس از ورود این شخصیت به یک دهکده، چند گرگینه همراه با وی وارد میشوند. روستایی ساده عددش صفر است که بهمعنای پاک بودن وی از گرگینهها است و جادوگر، دزد و بدل سه کارتی هستند که بیشترین گرگینه را به دهکده شما وارد میکنند. هر کدخدا باید سعی کند که در زمان شمارش، کارتهایی را داشته باشد که عدد کوچکتری داشته باشند.
مانند بسیاری از بازیهای کارتی، بازی با بر زدن و تقسیم کارتها شروع میشود. پس از بر زدن 52 کارت بازی، 20 کارت را جدا و به هر بازیکن 5 کارت تعلق میگیرد. مابقی 20 کارت از بازی حذف شده و هر بازیکن 5 کارتی که نمیداند چیست را در یک ردیف مقابل خود میچیند. البته هر بازیکن میتواند 2 کارت ابتدائی خود را بهصورت محرمانه ببیند. هر بازیکن یک کارت راهنما در اختیار دارد و (سیلور) که جادوی بردگیم Silver است در وسط میز بازی قرار میگیرد. 32 کارت باقیمانده بر صفحه بازی قرار گرفته و یک کارت، بهعنوان اولین کارت سوخته از ستون رونمایی شده و نفر اول که اصولا توافقی مشخص میشود، اخراج گرگینهها از دهکده خود را آغاز میکند.
یک نکته مهم در این بازی وجود دارد، هرچند که شما باید شخصیتهایی که بیشترین گرگینه را همراه خود میآورند را از دهکده خود خارج کنید، اما هر شخصیت توانایی خاصی دارد که هرچه این توانایی مفیدتر باشد، تعداد گرگینه همراه وی نیز بیشتر است. حالا سر دو راهی قرارخواهید گرفت که اهالی قدرتمند را داشته باشید یا اهالی بدون گرگینه را؟ شخصیتها میتوانند به دو روش توانمندی خود را اجرا کنند، یا توانمندی خود را وقتی از ستون کارتها بهدست میآیند فعال خواهند کرد یا وقتی از بین کارتهای دهکده علنی میشوند. این خاصیت هر شخصیت در قسمت پایینی روی هرکارت مشخص شده است.
شما تنها وقتی میتوانید کارتی را تعویض کنید که دو یا چند عدد از یک نوع کارت داشته باشید، در این صورت میتوانید این دو کارت را کنار بگذارید و یک کارت از ستون کارتها بردارید. البته اگر اشتباه کنید و کارت متفاوتی در کارتهای انتخابیتان باشد، جریمه خواهید شد و بهجای آنکه تعداد کارتهایتان کمتر شود، بیشتر خواهد شد و در نتیجه با گرگینههای بیشتری باید مبارزه کنید. اصول موفقیت در بردگیم سیلور، تمرکز بر کارتهای سوخته، بازی نشده و کارتهای دهکدههای دیگر است که برای این کار به حافظهای قوی هم نیاز دارید.
در هر دور اگر کمتر از 4 کارت در دهکده داشتید، هر وقت نوبتتان شد و اگر فکر میکنید که کمترین گرگینه را دارید میتوانید اعلان سرشماری کنید. اگر این تصمیم را بگیرید شما دیگر نمیتوانید اقدامی انجام دهید و سایر بازیکنان یک دور بازی را انجام داده و سرشماری گرگینهها برای تعیین کدخدای برتر انجام خواهد شد. یادتان باشد که امکان لغو درخواست سرشماری وجود ندارد. اگر اشتباه کرده باشید، شما برنده یک جریمه 10 امتیازی خواهید بود تا درس عبرتی برای سایرین باشید. اما اگر درست گفته باشید، جادوی نقرهای در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ممکن است در سرشماری، دو نفر کمترین امتیاز را داشته باشند، در این صورت جادوی سیلور در اختیار کسی که قبلا جادو را در دست داشته است خواهد ماند. دارنده جادوی سیلور می تواند با استفاده از موهبتهای آن، راحتتر بازی را پیش ببرد.
بازی در دور چهارم به پایان میرسد و امتیازهای کدخدایان در هر دور که ثبت شده است جمع میشود. صاحب کمترین امتیاز، کدخدای برتر در مبارزه با گرگینهها در قرون رنسانس خواهد بود. نسخه جدیتری از این بردگیم نیز ارائه شده است که در آن گلولهای نقرهای جای جادو را گرفته. البته این نسخه را میتوان با نسخه جادو ترکیب و بازی مهیجتری را تجربه کرد.
برای معرفی انواع بردگیمها با پی اس آرنا همراه باشید.