بازی Beyond Good and Evil 2 یکی از مورد انتظارترین بازیهای معرفی شده است اما آیا این عنوان در مسیر درست تولید و توسعه قرار دارد؟ چرا هیچ خبری از این عنوان منتشر نمیشود و با این که مدت زمان زیادی از معرفی بازی میگذرد، هنوز به طور قطع از انتشار آن اطمینان نداریم؟ با پی اس آرنا همراه باشید تا ببینیم چه بلایی بر سر بازی Beyond Good and Evil 2 آمده است؟
در سال 2003 و در نسل ششم کنسولها، شرکت یوبیسافت (Ubisoft) یک بازی اکشن ماجرایی جذاب به نام Beyond Good and Evil منتشر کرد که توانست سر و صدای بسیاری به پا کرده و طرفداران زیادی پیدا کند. در این بازی ماجرایی که در زمان خود متفاوت و منحصر به فرد به نظر میرسید، در نقش یک دختر ماجراجو و جوان به نام جید (Jade) قرار میگرفتیم که شغل اصلی او خبرنگاری و گزارشگر بود. با این حال، جید تنها یک گزارشگر معمولی نبود و تواناییهای کارآگاهی، اراده و پشتکار فوقالعاده و همچنان توانایی هنرهای رزمی، از او یک ماجراجوی تمام عیار ساخته بود. هدف جید (و مخاطب) در بازی Beyond Good and Evil این بود که یک خطر جهانی در مورد هجوم موجودات بیگانه به زمین، کشف، بررسی و اثبات شود و در نتیجه، دنیا از یک خطر بزرگ نجات پیدا کند. با این حال، گیمپلی بازی Beyond Good and Evil چیزی بود که آن را برای همیشه در ذهن بازیبازان، ماندگار کرده است. جست و جو در محیطها، حل کردن معماهای خوش ساخت و جالب و همچنین مکانیکهای دوست داشتنی و جذاب سبب شده بودند تا بازی Beyond Good and Evil به یک عنوان ماندگار تبدیل شود. در واقع یکی از دلایلی که سبب شد آقای مایکل انسل (Michel Ancel) به عنوان خالق و طراحی مشهور شناخته شود، ساخت و تولید این بازی به شمار میآمد. بسیاری از بازیبازان، مایکل انسل را به خاطر خلق فرانچایز محبوب Rayman میشناسند اما او بار اصلی ساخت و طراحی بازی Beyond Good and Evil را نیز به عهده داشت و بد نیست بدانید که انسل، بازی Beyond Good and Evil را تنها با 30 نفر از افراد استودیوی Ubisoft Montpellier و Ubisoft Milan آمادهی عرضه کرده بود. در واقع عامل اصلی موفقیت بازی Beyond Good and Evil، دید منحصر به فرد و طرز فکر خاص آنها (سازندگان) برای ساخت و طراحی یک بازی اکشن ماجرایی بود و همین دید سبب شده بود تا بسیاری از موارد و عناصر سطحی این بازی، به چشم نیایند و از نام Beyond Good and Evil، تنها چیزهای خوب در ذهنمان باقی بماند.
با این حال، موفقیت بازی Beyond Good and Evil برخلاف بسیاری از عناوین و فرانچایزهای دیگر، پلی برای ساخت نسخه دوم و در واقع، دنبالهای برای بازی اول، نساخت. صحبت از مایکل انسل شد، بد نیست اشاره کنیم که انسل در سالهای گذشته، یک پروژه به نام Wild را با کمک شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) را نیز آغاز کرد اما به نظر میرسد پروسه ساخت و توسعه این بازی نیز به بی راهه رفته است. سالها از زمان انتشار بازی Beyond Good and Evil گذشت و با این که بسیاری از بازیبازان و طرفداران، ساخت و عرضه نسخه دوم را از شرکت یوبیسافت درخواست میکردند، این شرکت به دلایل مختلف، پروژه مذکور را آغاز نمیکرد. این وضعیت تا زمانی ادامه یافت که تقریبا کسی سراغ نسخه دوم بازی Beyond Good and Evil را از یوبیسافت نمیگرفت. در همین شرایط بود که یوبیسافت با معرفی بازی Beyond Good and Evil 2 در رویداد E3 2017 و در کنفرانس خبری خود، همه را هیجان زده و غافلگیر کرد.
معرفی بازی Beyond Good and Evil 2 در آن زمان، به معنی واقعی کلمه، هیجان انگیز و وعده دهنده بود. بازی به هیچ وجه شبیه به نسخه ابتدایی خود که در دو نسل قبل منتشر شده بود، به نظر نمیرسید اما گویی همان فرمول ماجرایی، حالا در مقیاسی چند برابری به تصویر کشیده میشد. به غیر از نمایشهای سینمایی و CG پرخرج، نمایشهایی نیز از گیمپلی بازی Beyond Good and Evil 2 مشاهده کردیم و برخی از خصوصیات و ویژگیهای گیمپلی این بازی برایمان آشکار شدند. در آن زمان، همه چیز به نظر خوب و ایده آل میرسید و میتوانستیم امیدوار باشیم که با یک پروژه بزرگ و راضی کننده طرفیم؛ هر چند که سبک و سیاق بازی نسبت به نسخه کلاسیک، به طور کلی تغییر کرده بود و عناصر، ویژگیها و دنیای تمام آنلاین، در اینجا حکمرانی میکردند. حالا، در سال 2020 قرار داریم و حدود 3 سال از زمان معرفی بازی Beyond Good and Evil 2 میگذرد اما این بازی دقیقا کجاست و در چه مرحلهای از پروسه ساخت و توسعه قرار دارد؟ چرا یوبیسافت خبری از این بازی به بازیبازان و طرفداران نمیدهد؟ 2020، یک سال بسیار مهم برای صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود. به غیر از عرضه چند بازی بزرگ و به شدت مورد انتظار در سال 2020، کنسولهای نسل بعدی سونی و مایکروسافت، یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز در همین سال در دسترس بازیبازان قرار میگیرند. آیا میتوانیم تصور کنیم که بازی Beyond Good and Evil 2 در سال 2020 به بازار عرضه میشود؟
در ابتدا بیایید نگاهی کوتاه به نمایشهایی که تا به حال از بازی Beyond Good and Evil 2 دیدهایم، بیندازیم. در اولین نمایش از بازی، شخصیتهای نام آشنایی دیده میشدند و کارگردانی صحنهها و کیفیت جلوههای بصری این تریلر CG، به شکل فوقالعادهای دیده میشد. با این حال، این نمایش با این که هیجان انگیز و زیبا به نظر میرسید، همه ما میدانستیم که مشاهده گیمپلی بازی Beyond Good and Evil 2 میتواند نظر نهایی ما را درباره این عنوان مورد انتظار تعیین کند. پس از مدتی، در یک نمایش چند دقیقهای از بازی که Mikel Reparaz به عنوان راوی برروی آن صحبت میکرد، برای اولین بار به صورت خلاصه با دنیا و گیمپلی بازی Beyond Good and Evil 2 آشنا شدیم. در این نمایش، خیلی سریع متوجه میشویم که مقیاس بازی نسبت به نسخه اول، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. گشت و گذار در کهکشان با استفاده از سفینه فضایی، سر زدن به هر یک از سیارهها و دنیاهای بازی، مکانیکها و عناصر فراوان نقش آفرینی، بررسی کردن صحنهها و پایه ریزی کردن استراتژی و برنامهها از مواردی بودند که بازی Beyond Good and Evil 2 را به یک بازی بزرگ و مورد انتظار تبدیل میکردند. شما حتی میتوانستید در فضا، یک سری مناطق را روی سیارههای مختلف کشف کنید و به سراغ آنها بروید. در این نمایش گفته میشود که بازی Beyond Good and Evil 2 به صورت کلی، با هدف بازی چند نفره و آنلاین طراحی شده است و شما با کمک دوستان خود به ماجراجویی میپردازید اما برای کسانی که همیشه دوست دارند بازیهای خود را به صورت تک نفره و انفرادی پیش ببرند، به نظر مشکلی وجود ندارد. با این حال، از آن جایی که بازی Beyond Good and Evil 2 نیاز به اتصال مرتبِ اینترنت دارد، دوستان و بازیبازان دیگر میتوانند در هر زمان که دوست دارید، وارد بازی شما شوند و لحظات خوشی را پدید آورند. در ادامه این نمایش جذاب، شهری به شدت پر تراکم به نام Ganesha City نمایش داده میشود که به طرز فوقالعادهای طراحی شده و از هر بعدی غنی به نظر میرسد. علاوه بر همه اینها، توانایی ارتقای سفینه نیز به بازیباز داده میشود و حتی میتوان به نبردهای هوایی با سفینههای دیگر پرداخت! این تریلر، تنها یک نمایش Pre Alpha از این بازی بود و سازندگان تاکید داشتند که همچنان برروی تمام محتویات بازی، کار میشود و هیچ چیز نهایی نشده است. با این حال، از نظر ما، این نمایش گیمپلی از بازی Beyond Good and Evil 2 شبیه به یک نسخه بتا و پیشرفت کرده میآمد. با این حال، حالا که بیش از دو سال از آن نمایش گذشته، چه پیشرفتی در بازی حاصل شده است؟ یوبیسافت به تازگی اعلام کرده که قرار است پنج بازی بزرگ را از ابتدای سال 2020 تا انتهای سال 2021، یعنی در عرض 2 سال منتشر نماید و سه عنوان از این پنج عنوان نیز در سال جاری میلادی منتشر میشوند. در حالی که بسیاری از طرفداران، منتظر شنیدن نام Beyond Good and Evil 2 بودند، یوبیسافت به شکل صریحی اعلام کرد که به این زودیها نباید منتظر عرضه این عنوان باشیم!
شاید برایتان جالب باشید بدانید که بازی Beyond Good and Evil 2 یک وبسایت کاملا اختصاصی دارد که ارتباط فوقالعادهای با کامیونیتی یا جامعه طرفداری این عنوان برقرار کرده است. در این وبسایت، سازندگان نه تنها لایو استریم (پخش زنده)های مختلفی از بازی خود به اشتراک میگذارند و خبرهای مربوط به روند توسعه را به گوش طرفداران میرسانند، به شدت از نظرات و پیشنهادهای طرفداران استقبال میکنند و حتی برای محقق شدن هدفشان، یک برنامه اختصاصی به نام Space Monkey ایجاد کردهاند. با این طرح و برنامه، بازیبازان و طرفداران میتوانند به راحتی در روند توسعه و ساخت Beyond Good and Evil 2 دخالت داشته باشند. به عنوان مثال، علاوه بر پیشنهادهایی که به تیم سازنده داده میشود، طرفداران میتوانند طرحهای هنری و موسیقیهای مورد علاقه خود را برای سازندگان بفرستند و تیم سازنده نیز وعده داده تا جایی که امکان دارد، سلیقه طرفداران را در بازی اعمال کند.
ارتباطی که تیم سازنده با طرفداران دارد و حتی از آنها محتوای مورد علاقهشان را میگیرد، یک ایده بی نظیر در صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود و میتواند همه را راضی کند. نکته جالب این جا است که به کسانی که دوست دارند وارد برنامه Space Monkey یا میمون فضایی شوند، اطلاع داده میشود که پلتفرمهای نهایی Beyond Good and Evil 2 هنوز به طور قطعی مشخص نشده اما از آنها پرسیده میشود که از بین پلتفرمهای رایانههای شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، کدام یک را ترجیح میدهند. این سرنخ، به خوبی ثابت میکند که سازندگان عرضه بازی برای کنسولهای نسل بعدی، یعنی پلی استیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس را در نظر گرفتهاند. علاوه بر این، در وبسایت بازی اشاره شده که بازی در تاریخ نامشخصی وارد فاز بتا میشود؛ این بدان معنی است که این بازی هنوز از فاز آلفا خارج نشده و روند توسعه بازی از سال 2017 تا کنون، به کندی هر چه تمامتر پیش رفته است.
با تمام این تفاسیر، اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، باید بگوییم همین که این بازی به یک پروژه شکست خورده و لغو شده بدل نگشته، ما را خوشحال و امیدوار میکند. این که مشاهده میکنیم سازندگان به صورت مرتب از بازی خود لایو استریم به اشتراک میگذارند، با طرفداران در ارتباطند و حتی ویژگیهای جدیدی را برای بازی خود معرفی میکنند (مانند ویژگی شخصی سازی کاراکترها که تازه به بازی اضافه شده است)، به ما امید زیادی میدهد. با اطلاعاتی که در این مطلب آوردیم، میتوان گفت که روند توسعه Beyond Good and Evil 2 لغو نشده و هنوز در جریان است اما زمانی که نزدیک به 3 سال از زمان معرفی بازی میگذرد و این عنوان هنوز وارد مرحله بتا نشده و هیچ تاریخ انتشاری ندارد، علامت سوال را بالا سر همه قرار میدهد. بهتر است امیدوار باشیم که یوبیسافت در رویداد E3 2020، نمایشی از Beyond Good and Evil 2 برایمان داشته باشد و خیالمان را بابت روند توسعه درست و صحیح این عنوان، راحت کند.