بازی Octopath Traveler، سبک دوست داشتنی “HD-2D” بازیهای JRPG استودیوی Acquire را با سابقهی غنی و درخشان Square Enix در این ژانر، تلفیق میکند. Square Enix از دورهی طلایی خود در ساخت بازیهای ۱۶ بیتی به این سمت، پیشرفتهای فنی بیشماری را در ساخت این سبک از بازیها کسب کرده است. ترکیب سبک سنتی Pixel Art با افکتهای مدرن امروزی مانند فوکوس بوکه، نورپردازی و سایه آرایی واقع گرایانه و برجستگی رنگها در بازی Octopath Traveler با اولین نگاه، تمایز این کار را با بازیهای مشابه دیگر نمایان میکند. تلفیق سنت و مدرنیته در این بازی، خیلی خوب از آب درآمده است.
مطالب مرتبط: عرضهی ورژن دیجیتالی محصولات قدیمیتر Square Enix
مشخصات بازی
یک بازی JRPG، که همزمان با استایل سنتی ژاپنی خود، تفکراتی آینده نگرانه دارد
قیمت حدودی نسخهی رسمی بازی: ۶۰$
توسعه دهنده: Acquire
ناشر: Square Enix
بررسی شده بر روی سیستم: Intel Core i3-8350K ، ۸GB RAM ، GeForce GTX 1060
مولتی پلیر: ندارد
مشاهدهی قیمت این محصول در آمازون

قالب اصلی بازی Octopath Traveler ایدهی خیلی جدیدی هم نیست. ایدهی ارتباط روایتهای جداگانهی قهرمانهای بازی، اولین بار توسط Dragon Quest IV عرضه شد. البته در آن بازی، به جای هشت پروتاگونیست در بازی Octopath Traveler از پنج شخصیت استفاده شده بود و همچنین هماهنگی روایتهای مختلف بازی، هوشمندانهتر مدیریت شده بود. داستان Octopath Traveler بیشتر شبیه هشت روایت کاملاً متفاوت است که به طور ناگهانی و به شکل نافرمی به همدیگر میرسند.
با این حال، در بازی Octopath Traveler شما میتوانید کاراکتر خود را برای شروع داستان، انتخاب کنید. این شخصیتها از دزدی که به دنبال کشف یک گنج پنهان است، تا پیرمردی که به دنبال گمشدهی خود میگردد و یا تاجری که ماجراجوییهای شگفت انگیزی را تجربه میکند را شامل میشود. هر یک از این کاراکترها، مهارتهای منحصر به فرد خود را دارند. این مهارتها تنها به بخش مبارزات بازی محدود نمیشود و برخی از آنها در تعاملات اجتماعی یا روشهای خاص عبور از موانع پیش رو، مورد استفاده قرار میگیرند. به طور مثال کاراکتر Alwyn با استفاده از قابلیتهای گفتاری و چرب زبانی خود، اطلاعات مفیدی را از روستاییان استخراج میکند یا Therion میتواند با مهارتهای خود در امر جیب بری، اموال و اسناد ارزشمندی را بدست بیاورد. اما اگر در این راه دستگیر شوید، بومیهای منطقه دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد. البته با توجه به اهمیت این کار در برخی از موارد، معمولاً ارزش ریسک کردن را دارد.
در فصل اول از خط داستانی هر کاراکتر، ابتدا و قبل از ورود به دنیای بزرگ بازی، باید چند نفر را نجات داده و با خود در مسیر بازی همراه کنید. این قسمت، نسبت به بخشهای دیگر بازی، حق انتخاب بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد. بعد از انتخاب هیرو، دو مسیر برای رسیدن به نزدیکترین متحد، در مقابل شما قرار داده میشود که باید یکی را به دلخواه انتخاب کنید. بعد از این، تمامی مسیرها به صورت قطعی برای کاربر پیش بینی شده است. به منظور افزایش سرعت عملکرد در عبور از سخت ترین چالشها، به همهی متحدان خود نیاز خواهید داشت. بنابراین نمیتوانید به صورت واقع گرایانه، کاراکتری که داستانش را دنبال میکند را انتخاب کنید. بعد از عبور از این مراحل لازم است تا رویکرد خود را محدودتر کنید. در طول بازی و با تأثیراتی که از سوی هشت کاراکتر متمایز آن به خط داستانی سفر شما وارد میشود، هیچگاه احساس نمیکنید که کنترل سرنوشت بازی، کاملاً در دستان شماست. این روش، موجب شده تا ایدههای آشنای بازی، همچنان تازه و جدید به نظر برسند. در Octopath Traveler همچون بازیهای Bravely Default استودیوی Square میتوانید با ذخیره کردن حملات، در آینده نسبت به تقویت آنها اقدام کنید. و همچنین مانند بازیهای Shin Megami Tensei روند کلی بازی در آگاهی از نقاط ضعف دشمنان و استفاده از آنها برای شکست دشمن خلاصه میشود. هر حریفی که در مقابل شما قرار میگیرد نوعی سپر محافظ منحصر به فرد خود را دارد و شما باید ابتدا نیروی این سپر محافظ را به صفر رسانده و بعد از آن با باز شدن گارد حریف، با ضربات پی در پی او را از پای درآورید. در میدان بازی، شما تاکتیکهای متنوعی را تجربه میکنید که باید هر یک از آنها را برای دخمههای مختلف مراحل بازی، پالایش کنید.
رفته رفته عبور از این چالشها و مبارزات سختتر میشود به طوری که در مراحل پایانی بازی، تنها با بهرهگیری از یک استراتژی مشخص قادر به شکست دشمن خواهید بود. این بخش جایی است که Octopath Traveler در آن میدرخشد. کاراکتر بازی حتی در وسط میدان نبرد نیز استایل Chibi خود را حفظ میکند. شخصیتهای بازی، با اینکه کم و بیش حالت انیمیشنی دارند، به زیبایی نقاشی شدهاند. طراحی هنرمندانهی اتمسفر محیط، با جلوههای زندهی حرفهای توسعه دهندگان این بازی موجب شده تا تک تک نبردها و مبارزات Yasunori Nishiki همچون یک صحنهی حماسی و افسانهای به نظر برسند.
با گذشت زمان، با استفادهی مکرر از مهارتها و قابلیتهایی که در طول مسیر بدست آوردهاید، Octopath Traveler بیش از پیش به هویت JRPG خود نزدیک میشود. کاراکترهای بازی، با انجام وظیفه در جایگاه نقشهای ثانویه، با قابلیتهای خود، نقاط ضعف شما را پوشش میدهند. قابلیت استفاده از SP به عنوان قدرتمندترین Spellcaster بازی، یک ایدهی بینظیر است. با مهارت “Insult to Injury” میتوانید به صورت مداوم به دشمن آسیب وارد کنید و قابلیت Hale and Hearty میتواند تمرکز حملات دشمنان را به قویترین قهرمان شما معطوف کند، تا با صرف زمان بیشتر، فرصت لازم برای از بین بردن آنها را بدست آورید.
بیشتر اوقات، تنها در میدان مبارزه شاهد جمع شدن و اتحاد کاراکترهای بازی هستیم. به جز آن، به ندرت مسیر هیروها به هم مرتبط میشوند. گاهی اوقات در ارتباط کاراکترها با یکدیگر، نوعی تضاد و ناسازگاری به چشم میخورد به طوری که در برخی موارد، طرز فکر دو کاراکتر از نظر تئوری نقطه مقابل همدیگر است؛ اما در بازی، شاهد همکاری این دو شخصیت هستیم. صرف نظر از ایرادات ریز و عمیقی مانند این مورد، داستان Octopath Traveler بسیار جذاب و سرگرم کننده است و میتواند ساعتها شما را پای بازی نگه دارد.