پلتفورم Google Stadia یکی از مورد انتظارترین پدیدههای نوظهور در دنیای فناوری است. ما اولین بار در مراسم GDC تجربهی استفاده از این سرویس را با شما به اشتراک گذاشتیم اما E3 2019 فرصت مجددی بود تا از اجرای بی نقص Doom Eternal ( که تنها در کیفیت HD موفق به تست آن شدیم زیرا هنوز امکان آزمایش رزولوشن ۴K برای آن فراهم نشده بود) در این بستر برای شما گزارش تهیه کنیم. خوشبختانه این تجربه فرصتی خوبی برای شفاف سازی تصورات غلط وسوءتفاهمهایی بود که حول محور Google Stadia به وجود آمده بودند.
چطور میشود متون ریز و جزئیات دقیق برخی از بازیها را هنگام اجرا بر روی گوشیهای هوشمند ازهم تفکیک کرد؟ مطمئناً در نمایشگرهای کوچک موبایل، نمیتوان برخی از جزئیات را به خوبی صفحه نمایشهای بزرگ تلوزیون به تصویر کشید.
پاسخ رسمی Google به این شبهه این بوده است که ” ما در حال رایزنی با توسعه دهندگان و سازندگان بازیها هستیم تا طراحی و رابط کاربری بازیهای خود را برای تمامی نمایشگرها در سایزهای مختلف، بهینه سازی کنند. بازیهای Stadia بر اساس نمایشگری که درآن اجرا میشوند، شخصی سازی خواهند شد. لذا مشکلی در نمایش جزئیاتی مانند متن و … وجود نخواهد داشت.” برای اطمینان از اجرای صحیح تمامی بازیها در نمایشگرهای تلفن همراه، باید تا زمان معرفی رسمی این پلتفورم صبر کرد.
اگر یک کاربر به هر دلیلی از Google یا Youtube تحریم شود، آیا امکان از دست رفتن تمامی بازیهای او در Stadia وجود دارد؟ یاخیر.
بر اساس گفتههای رسمی Google : ” با وجود این که تنظیمات کنترلی کاربران برای بازی در بستر Stadia کاملاً یکپارچه خواهد بود، خط مشی و قوانین حقوقی ما از Youtube سوا خواهد شد. هدف ما از تنظیم این قراردادها ارائهی بستری امن برای تمامی کاربران بوده است اما علاوهبر این، عواملی مانند لذت و راحتی استفاده از محصولات نیز از دیگر خط مشیهایی است که ما همواره به دنبال آن بودهایم.” این اظهارات به نظر امیدوار کننده میرسد اما بازهم باید گفت که برای پاسخ نهایی، باید منتظر انتشار رسمی این پلتفورم بمانیم.
آیا میتوان بازیهای Google Stadia را دانلود کرد؟ قطعاً میدانیم که شاید این امر به نظر با اصل کانسپت این سرویس در تضاد است اما شاید برخی از کاربران به دلیل عدم نزدیکی به محدودههای آنتن Wi-Fi مایل باشند تا این بازهها را در سیستم خود ذخیره داشته باشند. مشابه آنچه که Netflix به کاربران ارائه میکند.
متأسفانه Google برنامهای برای اجرای این طرح ندارد چرا که Stadia یک کنسول مبتنی بر دیتا سنتر است که در فضای ابری ذخیره سازی اطلاعات، به صورت زنده اجرا میشود.
مطلب مرتبط : همه بازی های تایید شده برای پلتفرم استیدیا
بر اساس برخی شایعات، مصرف دیتای Google Stadia میتواند تا ۱۰ گیگابایت در ساعت نیز برسد که این امر برای کاربرانی که بازیهای خود را از طریق شبکههای تلفن همراه یا دیگر سرویسهای حجمی اجرا میکنند مشکل ساز خواهد بود. آیا این اعداد درست هستند؟
البته باید به این نکته اشاره کرد که Google هنوز به صورت رسمی امکان استفاده از دیتای موبایل را برای اجرای بازیهای Stadia تأیید نکرده است اما اگر بخواهیم بر اساس حدس و گمان نظر دهیم، باید گفت که احتمالاً این امر شدنی نیست. کاربران مطمئناً میتواننداز طریق Wi-Fi به سرورهای Stadia متصل شوند اما Google تا کنون هیچگونه اطلاعاتی از میزان مصرف دیتای این پلتفورم را منتشر نکرده است و تمامی این اعداد و ارقام بر اساس حدس وگمان مطرح میشوند ( اگرچه این حدسها خیلی هم پرت نیستند چرا که بر اساس مینیموم سرعت دانلود Stadia مطرح شده اند.)
آیا بازیهای Stadia هم دمو خواهند داشت؟
این مطلب به طور اختصاصی به توسعه دهندگان و ناشران بازیها مربوط میشود. اما به نظر میرسد که بسیاری از این بازیها دموی رایگان داشته باشند.
و اما جدای از این سوالات جدی، یک مسئلهی شاید به ظاهر بچگانه:
آیا آیکونهایی که در هنگام معرفی Stadia به صورت گریزوار و سریع به آنها اشاره شد، واقعاً به بازیهای آیندهی این سرویس تعلق داشتند؟
به عنوان یک پاسخ کوتاه باید گفت که خیر، این آیکونها فقط برای اشاره به ژانرهای مختلف بازیها ساخته شده بودند و هیچگونه اشاره ای به پروژههای آیندهی Stadia ندارند.
مطلب مرتبط : هرچه که باید دربارهی پلتفرم گوگل استیدیا بدانید