اکنون میتوان با اطمینان گفت که بازی Apex Legends استودیوی Respawn موفقیتی بزرگ بوده است. این بازی رایگان سبک Battle Royale که در طول دو هفتهای که از انتشار آن میگذرد توانسته در صدر جدول پلتفرم استریمینگ Twitch قرار گیرد و علاوه بر آن تبدیل به یکی از رشتههای ورزشهای الکترونیکی شود. استریمرهای مشهوری چون نینجا و شرود روزانه به انجام آن میپردازند و به نظر میرسد که Apex Legends توانایی تبدیل به یک عنوان رقابتی رده بالا و باقی ماندن در این موقعیت را دارد. با این حال یکی از عواملی که میتواند بر وضعیت طولانیمدت بازی تاثیر گذارد ویژگیهای تجاری آن هستند به طوری که مخاطبان آن از گرانی بیش از حد ریزپردازندههای آن اظهار نگرانی کردهاند.
از آن جایی که Apex Legends عنوانی رایگان است، سازندگان آن باید به گونهای کسب درآمد کنند و بهترین راه پیش روی آنها از طریق مفهوم جواب پس دادهی بازیهای محبوبی چون Fortnite و Overwatch است. این به معنی ایجاد امکان خرید آیتمهای ظاهری برای شخصیتها و تفنگها و دیگر عواملی است که تاثیری مستقیم بر روی تجربهی بازی ندارند اما بر جذابیت ظاهری آن میافزایند.
از طرفی بازی Apex Legends قیمتگذاریای نسبت گران و پیچیده دارد که موجب نگرانی مخاطبان بازی از نحوهی کارکرد آن در طولانی مدت و تاثیر سودآوری بازی بر عملکرد سازندگان در انتشار بروزرسانیها برای این بازی سبک Battle Royale شده است. در حال حاضر قیمت اسکینهای بازی ۱۸ دلار است که بیشتر از قیمت تمامی آیتمهای کمیاب بازی Fortnite است و نکتهی دیگر دشواری بیش از حد دستیابی مخاطبان عادی به این محتوا است که دستکم در حال حاضر و تا پیش از انتشار Battle pass بازی است. ریسپاون در رویداد مخصوص روز ولنتاین بازی بنر و اسکینی جدید برای بازی منتشر که هرکدام ۱۱ دلار قیمت دارند که مخاطبان را مجبور به تهیهی بستههای ۲۰ دلاری پول درون بازی میکند و این مورد خشم فراوان مخاطبان بازی را برانگیخته است.
یکی از دلایل این خشم را میتواند طرح پیچیدهی ریزپردازندهها در بازی Apex Legends توسط EA و ریسپاون دانست که پاداشی متناسب با زمان صرف شدهی مخاطبان بر آن ارائه نمیدهد. مخاطب میتواند از همان ابتدا با پرداخت ۱۸ دلار یکی از اسکینهای پولی بازی را خریداری کند و یا از طریق بازی فراوان به یکی از انواع نه چندان چشمگیر آن دست یابد. در بازی لوتباکسهایی با قیمت یک دلار نیز وجود دارند که عمدتا آیتمهای نه چندان مناسبی در خود دارند. از طرفی با ارتقای مخاطب واحد پولی مجزایی تحت عنوان Legend Tokens به او اهدا میشود که برای خرید آیتمهایی خاص به کار میرود.
دیگر واحد پولی بازی Scrap نام دارد که مخاطب با جمعآوری آن میتواند برخی از این آیتمها را بسازد اما تنها راه به دستآوردن این منبع باز کردن Apex Packs است که تنها با ارتقای مخاطب آزاد میشوند. از طرفی دیگر ریسپاون تعداد پاداشهای مربوط به هر سطح ارتقا را پیشروی بیشتر مخاطب کاهش داده تا مخاطبان را به خرید آنها ترغیب کند. نتیجهی پایانی این ملغمهی واحدهای پولی مختلف و مکانیزمهای پاداش چندگانه خشم مخاطبان و نارضایتی آنها است. در subreddit بازی که هماکنون نیم میلیون کاربر دارد بحثهای متعددی مبنی بر این اتفاق صورت گرفته است که اعتراضهای پرتعداد مخاطبان را نشان میدهد به طوری که یکی از کاربران این وبسایت قیمت بالای این آیتمها را دلیلی مناسب برای حرام نکردن پولش خوانده و از ریسپاون تشکر کرده است! شاید این موضوع را بتوان عمیقترین مشکل ناشی از این المان دانست. موفقیت مالی بازی Apex Legends در طولانی مدت تنها به جذابیت آن برای مخاطبان بستگی ندارد بلکه به ترغیب آنها برای خرید آیتمهای پولی آنها وابسته است.
کافی است نیمنگاهی به پیادهسازی این مکانیزم در بازی Fortnite داشته باشیم. کمتر مخاطب معتاد به این بازی را پیدا میکنید که دست کم دو برابر قیمت معمول بازیها، ۶۰ دلار، برای آن خرج نکرده باشد. اما روش کسب درآمد آن بازی کاملا عادلانه است و از روندی مشخص راضیکننده پیروی میکند. در Fortnite تنها یک واحد پولی وجود دارد که از خرید battle pass ده دلاری بازی و ارتقای مخاطب به دست میآید. از طرفی قیمت گذاری کالاهای بازی نیز از روندی مشخص پیروی میکند. اسکینهای بازی در محدودهی ۵ تا ۱۵ دلار هزینه دارند، Emoteهای بازی حداکثر ۸ دلار قیمت خواهند داشت و عموما در بازهی ۳ تا ۵ دلار قرار دارند. از طرفی از giveawayهای متعدد Epic نیز نمیتوان گذشت که طی آنها رویدادهایی بهخصوص در بازی اجرا میشوند که مخاطبان با انجام بازی و اتمام چالشهایی مشخص آیتمهای رایگان دریافت میکنند. از راههای مناسب کسب آیتمها در بازی را چالشهای چند مرحلهای بازی میتوان دانست که مخاطبان با اتمام آنها battle pass رایگان کسب میکنند.
در حال حاضر درآمد بازی Apex Legends مشخص نیست و نمیتوان تاثیر نارضایتیهای مخاطبان در آن را قطعی دانست. اما میتوان با اطمینان گفت EA بدون اطمینان از موفقیت این بازی چنین سیستمی را در آن پیاده نمیکرد و احتمال وقوع این اتفاق با تغییر قیمت آیتمهای بازی و انتشار موفق Battle Pass آن وجود خواهد داشت. شکست این بازی سبک Battle Royale بدون شک بسیار تلخ خواهد بود.