پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » گزارش پیش رویداد نهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی

گزارش پیش رویداد نهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی

صنعت بازی‌های ویدیویی ایران، فرصتی سودآور برای سرمایه‌گذاران

محمدرضا مصطفوی راد توسط محمدرضا مصطفوی راد
۱۰ آذر ۱۴۰۲
در گزارش
0 0
0
گزارش پیش رویداد نهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی

نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در راه و فرصتی است که بازی‌سازان کشور آثار خود را به نمایش بگذارند و حتا سرمایه‌گذار جذب کنند. حال دیروز در اولین پیش رویداد این جشنواره، افراد مهم صنعت بازی‌سازی ایران، از مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا فعالان تاثیرگذار صنعت و سرمایه‌گذاران، به پتانسیل‌های این صنعت پرداختند. در این گزارش، خلاصه‌ای از مباحثی که در این رویداد مطرح شد را به قلم نگارش درآورده‌ایم. با پی‌اس ارنا همراه باشید.

بازار بکر بازی‌های ویدیویی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری

در ابتدا محمدامین حاجی هاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روی صحنه رفت و از پتانسیل‌های این صنعت سخن گفت. او بازی‌های ویدیویی را بستری مناسب برای ارایه مفاهیم عمیقی چون موضوعات فرهنگی، اجتماعی و دینی دانست. از آنجایی که بازی‌های ویدیویی دروازه‌ای برای ورود به جهان‌های مختلفی هستند که در واقعیت شاید نتوان آن‌ها را تجربه کرد، مخاطب در این دنیا غرق می‌شود و از طریق تجربه جذابی که دارد، مفاهیم مورد نظر به صورت غیر مستقیم روی او اثر می‌گذارند.

محمدامین حاجی هاشمی افزود که با کمک بنیاد ملی بازی‌ها، تعداد تیم‌های بازی‌سازی کشور بیشتر شد و با ورود گوشی‌های هوشمند، بازار جدیدی شکل گرفت که این تیم‌ها توانستند در آن بدرخشند و درآمد زایی کنند. او در این باره این‌گونه سخن گفت:

«حمایت از حضور بازی‌سازان در نمایشگاه‌های مختلف بین المللی، تشکیل ساختار حمایتی همگرا و تغییر مدل حمایتی بنیاد از حمایت برای تولید بازی به حمایت از تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز، برگزاری نمایشگاه گیم تهران، برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران با شرکت بازی‌های ایرانی و برگزاری اردوهای حضوری آموزش بازی‌سازی انستیتو ملی بازی‌سازی در استان‌های مختلف کشور از جمله اقدامات این بنیاد در دوره‌های مختلف مدیریتی خود بوده است».

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌ها در ادامه به این مهم اشاره کرد که تیم‌های بازی‌سازی توانستند خودشان را «با همه کمی و کاستی‌های داخلی و مشکلات خارجی» پیدا کنند و بازی‌های خود را به مرحله نشر برسانند.

در ادامه محمدامین حاجی هاشمی اشاره کرد که این رویداد فصل جدیدی را در صنعت بازی‌سازی ایران شروع می‌کند که منجر به رشد تیم‌های بازی‌سازی و این صنعت می‌شوند. لازم به گفتن نیست که ساخت یک بازی ویدیویی چه هزینه‌هایی دارد و سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهندگان کشور می‌توانند این سد را از سر راه تیم‌ها بردارند. ایشان در این باره خاطر نشان کردند:

«بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها را در این جشنواره انجام می‌دهند و در نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر بخش غزال زرین، بخش جدید سرمایه‌گذاری هم به جشنواره اضافه شده است.»

البته بر فعالان صنعت بازی ایران پوشیده نیست که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در کنار فعالیت‌هایی که به آن اشاره شد، کم هم سنگ جلوی پای بازی‌سازان کشور نینداخت. ما هم در این باره پادکستی با حضور فعالان مهم صنعت منتشر کردیم که از محدودیت‌هایی که توسط بنیاد ملی بازی اعمال شد، سخن گفتند. شما می‌توانید این پادکست را از طریق این لینک گوش دهید.

  گپ و گفت: بنیاد علیه بازی سازان

در ادامه این پیش رویداد، مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ از جذابیت‌های اکوسیستم صنعت بازی ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سخن گفت.

علی سدیفی، مدیرعامل 100 استارتاپ با اشاره به سودآوری صنعت بازی در جهان و جذابیت آن، پتانسیل بالای صنعت داخل را فرصتی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌بیند و امیدوار است که در سکوی پرتاب غزال نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، مجموعه 100 استارتاپ در کنار ارکان دیگر نقش موثری در جهت پیشبرد اهداف کلی ایفا کند.

سرمایه‌گذاری بر بازی‌های ویدیویی، حلقه گمشده صنعت

در ادامه رویداد، مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیوی «آنو» روی صحنه رفت تا از پتانسیل‌های صنعت بازی‌های فریمیوم صحبت کند. شرکت «آنو» از سال ۸۷ کار خود را با تمرکز بر ساخت و نشر بازی شروع کرد. او جای خالی سرمایه‌گذاری بر بازی‌های ویدیویی را در ایران خالی دید و از آن به عنوان «حلقه گمشده صنعت» یاد کرد. البته ایشان اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاری در این حوزه باید به سمت «صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی» حرکت و روی شرکت‌هایی تمرکز کنند که در این صنعت کاری انجام داده‌اند. از آنجایی که بازی‌های فریمیوم و موبایل در کشور ما رونغ دارند و البته کمتر به بازی‌های پریمیوم پرداخته می‌شود، کیوانیان اشاره کرد که ساخت بازی تازه اول کار است و پشتیبانی محتوایی از آن بسیار مهم‌تر. البته که درباره بازی‌های هایپر کژوآل صحبت ایشان درست است، ولی خب تولید بازی موبایل در باقی ژانرها خودش هزینه‌های زیادی دارد و سرمایه‌گذاران باید نیم‌نگاهی به پشتیبانی از تیم‌ها برای تولید خود بازی هم داشته باشند. بازی پریمیوم هم که جای خود دارد و درصد زیادی از هزینه تولید مربوط به توسعه بازی است.

ایشان سپس اشاره‌ای به آمار بازی‌های موبایل در چند سال اخیر کردند، این که از ۱۷۸ میلیارد دلار درآمدی که در این صنعت به گردش درآمد، ۹۲ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به بازار موبایل است. نکته جالب دیگری که کیوانیان درباره‌اش صحبت کرد، افزایش جامعه مخاطب بازی‌های موبایل بود. هم‌اکنون بیش از ۲۰ درصد بازار در اختیار افراد بین ۴۵ تا ۵۴ ساله است که نشان از بازاری بکر برای تولید بازی موبایل دارد.

کیوانیان در پایان صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که در ایران هنوز این تفکر وجود دارد که صنعت فیلم و انیمیشن از بازی سودآورتر است. خب با یک نگاه به آمار و ارقام هر دو صنعت می‌توان دریافت که این ادعا به کل اشتباه است و أصلا نیازی به صحبت درباره آن نیست. صنعت بازی‌های ویدیویی هم‌اکنون سودآورترین حوزه سرگرمی جهان است و این موضوع در ایران هم صدق می‌کند.

مهدی اصل، مدیر عامل سورنا گیمز

در ادامه به سراغ سخنرانی مدیر عامل سورنا گیمز، مهدی اصل می‌رویم. ایشان در ابتدا به این اشاره کردند که هر کسی که در این حوزه مشغول است، عشق‌اش را داشته که در آن مانده و کار کرده است. هر اثری که تاکنون توانسته موفقیت کسب کند، با سرمایه‌های خود تیم بازی‌سازی بوده است و سرمایه‌گذاران برای کمک به تولید بازی‌ها وارد این صنعت نشده‌اند. به همین دلیل بازار بکری وجود دارد که هم سرمایه‌گذار سود می‌کند و هم تیم بازی‌سازی. همینطور ایشان اشاره کوچکی کرد بر کمبود متخصص و محدودیت‌هایی که بازی‌سازها با آن مواجه‌اند. محدودیت‌های بین‌المللی یکی از دغدغه‌های مهم بازی‌سازان کشور است، زیرا عملا اگر در ایران باشید امکان ارتباط با شرکت‌های خارجی را ندارید. برخی از شرکت‌ها هم که بازی‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند.

نکته مهم دیگری که در صحبت‌های مهدی اصل وجود داشت، اشاره به هزینه تبلیغات در ایران برای بازی‌ها بود. به گفته ایشان هزینه تبلیغات برای بازی‌های ویدیویی دو الی سه برابر صنایع دیگر است!
مهدی اصل همینطور به عشق مخاطبان ایرانی به بازی‌های خارجی و کرک شده اشاره کرد و اذعان داشت که بازی‌های ایرانی می‌توانند جای آثار خارجی را بگیرند.

میزگرد مدیران شرکت‌های بازی‌سازی ایران

در این رویداد علاوه بر سخنانی که به آن اشاره کردیم، یک پنل با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ حوزه بازی‌های ویدیویی ایران برگزار شد. این میزگرد با اجرای آرش سروری به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی ایران پرداخت که در آن افرادی چون محمد مهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو «مدریک»، محمد زهتابی مدیرعامل استودیو «پاییزان»، علی نادعلیزاده مدیرعامل استودیو«تاد»، ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو «تتراپازل»، شهریار ازهاریان فر مدیرعامل استودیو «نردبان اندیشه فردا» و علیرضا فراهانی معاون تنظیم‌گری و کسب وکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور داشتند.

در این پنل ابتدا به موضوع نیروی متخصص ارزان قیمت پرداخته شد، این موضوع فرصتی برای شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی است که با هزینه‌ای کمتر، از نیروی متخصص ایرانی کمک بگیرند. این میزگرد سپس به فرصت‌های درآمدزایی از صادرات بازی‌های ویدیویی پرداخت و اشاره شد که برخی از سرمایه‌گذارانی که روی این حوزه کار کردند، توانستند در مدتی کوتاه، تا 20 برابر سرمایه‌ای که گذاشته بودند سود دریافت کنند. البته که در این پنل جای افرادی چون امیرحسین فصیحی و عماد رحمانی خالی بود، این افراد تجارب بسیار باارزشی در زمینه تولید بازی‌های ویدیویی باکیفیت و همچنین صادرات بازی‌های تولید شده دارند و می‌توانستند بینش خوبی در این زمینه ارایه کنند.

در کل این رویداد خبرهای امیدوارکننده‌ای برای فعالان حوزه بازی‌های ویدیویی کشور داشت و امیدواریم که با ورود جدی‌تر سرمایه‌گذاران به این حوزه شاهد رشد و پیشرفت آن باشیم.

برچسب ها: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌اینهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر
ShareTweetShare
نوشته قبلی

نقد فیلم The Killer | قاتل بی‌هویت

نوشته‌ی بعدی

دانلود قسمت جدید سریال های ایرانی

محمدرضا مصطفوی راد

محمدرضا مصطفوی راد

علاقه‌مند به هنر، سینما و بازی

مرتبط نوشته ها

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰
اخبار بازی

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

۵ اسفند ۱۴۰۱
کارزار بازی سازان
پادکست

گپ و گفت: بنیاد علیه بازی سازان

۳ خرداد ۱۴۰۰
نگاهی به فروش بازی سایبرپانک 2077
گزارش

گزارش: سی دی پراجکت رد دقیقا چه‌قدر از فروش بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ سود کرد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
گزارش: برنده نهمین جنگ کنسول‌ها کیست؟ ایکس باکس سری ایکس علیه پلی استیشن 5
گزارش

گزارش: برنده نهمین جنگ کنسول‌ها کیست؟ ایکس باکس سری ایکس علیه پلی استیشن 5

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
موسس استودیو یوبیسافت بیانیه‌ای در ارتباط با ادعاهای اخیر منتشر کرد
اخبار بازی

موسس استودیو یوبیسافت بیانیه‌ای در ارتباط با ادعاهای اخیر منتشر کرد

۱۴ تیر ۱۳۹۹
هر آنچه در رویداد Marvel’s Avengers WAR TABLE به نمایش درآمد
گزارش

هر آنچه در رویداد Marvel’s Avengers WAR TABLE به نمایش درآمد

۵ تیر ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم