هنوز بعد از گذشت حدود 25 سال، بسیاری از فنون و به قول خودمان فینیشینگهای بازی Mortal Kombat را به یاد دارم. کلوپها، دفترچههای رمز فنون سری مورتال کمبت و رقابتهایی که در زمان کودکی (هرچند آن مقدار خشونت برای بچههایی 5-6 ساله زیاد بود) در کلوپها بینمان شکل میگرفت را به خوبی به یاد دارم.
بدون شک سری بازیهای Mortal Kombat یا مورتال کمبت خودمان یکی از بزرگترین فرانچایزهای بازیهای مبارزهای در تاریخ صنعت ویدئو گیم بوده و هستند. بازیهایی که روی نسل ما قدیمیترها و حالا گیمرهای جدیدتر بسیار تاثیر گذار بودهاند. لذا نگاه کردیم و دیدیم که جای این فرانچایز فوق العاده محبوب در زیروبم وبسیایت پی اس آرنا بسیار خالی است و بر آن شدیم که یک زیر و بم مفصل تهیه کرده و و با شما به اشتراک بگذاریم. پس با پی اس آرنا و زیروبم بازی Mortal Kombat همراه باشید.
سری بازی مورتال کمبت یک بازی مبارزهای و محصول کشور آمریکا است که نخستین نسخهی آن در سال 1992 توسط کمپانی Midway Games منتشر شد. جرقه ساخت این بازی نخستین بار در ذهن دو فرد خلاق به نامهای Ed Boon و John Tobias زده شد.
در ابتدا قرار بود ستاره سینمای آن روزهای هالیوود یعنی ژان کلود ون دام (Jean-Claude Van Damme) یا همان فرانکی خودمان نقش اصلی این بازی را به عهده داشته باشد اما این بازیگر پیشنهاد تیم سازنده را نپذبرفت چراکه خود در حال ایفای نقش در پروژهای دیگر بود. به همین دلیل، تِم این بازی که در آن زمان هنوز اسمی نداشت به سبک مبارزهای و علمی-فانتزی تغییر یافت.
تیم سازنده هم کاراکتر جانی کیج که شباهت ظاهری زیادی با ون دام داشت را به جای وی به یکی از کاراکترهای قابل انتخاب در بخش مبارزهای این بازی قرار دادند. نخستین بازی مورتال کمبت اولین بازی مبارزهای بود که با توجه به عملکرد و برآورده کردن الزامات کافی، یک کاراکتر مخفی را آنلاک میکرد.
بعد از انتشار نسخههای مختلف از سری مورتال کمبت تعداد زیادی اسپین آف، کامیک، کارت گیم، فیلم و سریال از روی آن ساخته شد. در اوایل دهه 90 میلادی، شخصی به نام Larry Kasanoff حق ساخت فیلم سینمایی از روی این بازی را از Midway خریداری کرد و فیلم آن را ساخت. بعد از موفقیت قسمت اول، Kasanoff دومین نسخه از فیلم مورتال کمبت، سریال انیمیشنی، سریال تلوزیونی لایو اکشن و اولین آلبوم تاریخ بازیهای ویدئویی با فروش بیش از یک میلیون نسخه را ساخت و Mortal Kombat را به یکی از پرفروشترین فرنچایزهای بازیهای مبارزهای در سراسر جهان و یکی از پردرآمدترین فرنچایزهای رسانهای در تمام دوران تبدیل کرد.
اکثر افراد سری بازی های مورتال کمبت را با درجه بالای خشونت و تمام کنندههایی با نام Fatality میشناسند. مناقشات پیرامون Mortal Kombat تا حدی منجر به ایجاد سیستم رتبه بندی بازی های ویدیویی یعنی Entertainment Software Rating Board یا به اختصار ESRB شد. بازیهای اولیه این سری همچنین به خاطر شخصیتهای دیجیتالیِ واقعی مورد توجه قرار گرفتند. پس از ورشکستگی میدوی، تیم توسعه MK توسط Warner Bros Entertainment خریداری شد و استودیوی سازنده این بازی (که Ed Boon بزرگ را به عنوان رئیس و کارگردان در این استودیو دارد) هم اکنون با نام NetherRealm Studios فعالیت میکند.
گیم پلی سری بازی های مورتال کمبت
سه بازی اصلی و بهروزرسانیهای آنها بازیهای مبارزهای دو بعدی بودند. نسخههایی که برای دستگاههای آرکید آن زمان منتشر میشد از یک جوی استیک و پنج دکمه استفاده میکردند: مشت بالا، مشت پایین، ضربه پای بالا، ضربه پای پایین، و دفاع. بعد از انتشار بازی Mortal Kombat 3 و به روز رسانی های آن ششمین دکمه یعنی دویدن به بازی افزوده شد. شخصیتها در بازیهای اولیه Mortal Kombat تقریبا به یک روش مبارزه میکردند و تنها تفاوتهای اصلی آنها حرکات ویژه آنها بود.
بازی Mortal Kombat 4 نخستین بازی سه بعدی این مجموعه بود و بازی Mortal Kombat: Deadly Alliance اولین بازی از سری مورتال کامبت بود که مبارزان آن میتوانستند در جهات سه بعدی حرکت کنند. در بازی Mortal Kombat: Deadly Alliance بازیکنان میتوانستند از سه سبک مبارزه برای هر مبارز استفاده کنند.
با اینکه بیشتر سبکهای مورد استفاده در این مجموعه بر اساس هنرهای رزمی واقعی بودند، برخی کاملا ساختگی هستند. بازی Mortal Kombat vs. DC Universe به جای استایلهای مبارزات مختلف از یک استایل استفاده کرد. در عوض گفته شد که روی حرکات ویژه هر کاراکتر بیشتر از همیشه کار شده است. در هر صورت این بازی با شکست سختی مواجه شد و پیامد آن ورشکستگی کمپانی دوست داشتنی Midway بود.
بعد از خرید لایسنس این بازی توسط برادران وارنر، این فرانچایز دوباره به ریشههای خود بازگشت و اینبار مبارزان این سری در یک محیط دو و نیم بعدی مقابل هم قرار میگرفتند. در این بازی حرکاتی به نام X-Ray به وجود آمد که علاوه بر بار سینمایی، میتوانستید با اجرا و استفاده از آنها و ترکیبشان با کمبوهای دیگر آسیب زیادی به دشمن وارد کنید.
فینیشرهای سری بازی های مورتال کمبت
یکی از اصلیترین شاخصههای سری Mortal Kombat حرکات تمام کنند و فوقالعاده خشن این بازی به نام Fatality است. این حرکات به بازیکنان اجازه میدهد تا دشمن بخت برگشتهی خود را به فجیعترین وضع به قتل برسانند. در تمام سری بازی های مورتال کامبت هر کاراکتر Fatality های مخصوص به خود را دارند (به جز بازی Mortal Kombat: Armageddon که میتوانستید تمام کنندههای خود را به جای کات-سین های سینمایی، خودتان اجرا کنید که البته به هیچ وجه جالب از آب درنیامد).
سایر حرکات Fatality در بازیهای مختلف سری مورتال کمبت عبارتند از Animalities (معرفی شده در Mortal Kombat 3)، که در آن فرد پیروز به یک حیوان تبدیل میشود تا حریف را با خشونت به قتل برساند؛ Brutality (معرفی شده در Ultimate Mortal Kombat 3) که فرد پیروز حریف خود را با ترکیبی طولانی از ضربات، تکه تکه می کند، و Stage Fatalities/Death Traps که در آن فرد برنده میتواند حریف خود را با یک آپرکات قدرتمند از زمین مبارزه به پایین یا در دریاچهای از اسید پرتاب کرده و وی را به قتل برساند. البته دو نوع تمام کننده غیر خشن مانند Friendship و Babality هم در بازی قرار داده شدهاند که بیشتر به درد مسخره کردن حریف میخوردند.
داستان سری مورتال کمبت
داستان بازی در جهانهایی خیالی شامل 9 قلمرو دنبال میشود؛ دنیاهایی که توسط افرادی به نام Elder God ساخته شدهاند. بازی Mortal Kombat: Deception داستان شش قلمروی بازی را بازگو میکند که تا حدودی به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
- قلمرو Earthrealm که مکان زندگی مبارزینی مثل لیوکانگ، کونگ لائو، سونیا بلید، جانی کیج و جکس بریگز است. این دنیا تحت حفاظت یک Elder God به نام رایدن یعنی خدای رعد قرار دارد.
- Netherrealm، قلمروی آتشین که پستترین قلمرو در میان این سرزمینهاست و افرادی مانند کوانچی و نوب سایبات در آن حضور دارند.
- Outworld که شائوکان بر آن حکمروایی میکند.
- Seido، قلمروی نظم که ساکنان آن ساختار و نظم را بالاتر از هر چیز دیگری می دانند.
- Realm of Chaos که ساکنان آن از هیچ قاعدهای پیروی نمیکنند و آشفتگی و تغییر دائمی در آنجا مورد پرستش قرار میگیرد.
- در آخر Edenia که به زیبایی، بیان هنری و طول عمر ساکنانش مشهور است.
Elder Godها در گذشته حکم کردند که ساکنان یک قلمرو تنها با شکست دادن بزرگترین جنگجویان قلمروهای دیگر در ۱۰ تورنمنت متوالی مورتال کمبت میتوانند قلمروی دیگری را فتح کنند.
نخستین شماره از بازی Mortal Kombat در قلمروی Earthrealm یا همان کره زمین خودمان جریان داشت، که 7 نفر از مبارزین این دنیا هر کدام بنابر دلایل شخص خودشان برای آزادسازی زمین از چنگال شائوکان یا همان خدای Outworld با مبارزین دیگر به مبارزه میپرداختند. در این نسخه ساکنین زمین توانستند با کمک رایدن پیروز این تورنومنت شده و لیوکانگ تبدیل به قهرمان جدید این تورنومنت شد.
در بازی Mortal Kombat II، شائو کان که قادر به تحمل شکست شنگ سونگ در پایان نسخه نخست نبود، جنگجویان Earthrealm را به اوورلد میکشاند، جایی که لیوکانگ در نهایت شائوکان را شکست میدهد.
در بازی Mortal Kombat 3، شائوکان که موفق به فتح قلمرو Edinia شده بود، ملکه سابق خود یعنی سیندل را زنده کرده و به کمک وی باری دیگر به قلمروی زمین حمله کرد و این بار نیز توسط لیوکانگ شکست خورد. بعد از این شکست، Edinia بار دیگر آزادی خود را به دست آورد و اینبار کیتانا بر تخت پادشاهی این قلمرو نشست.
بازی Mortal Kombat 4 به داستان یک Elder God شکست خورده به نام شیناک میپرداخت که وی نیز قصد تصرف تمامی قلمروها را داشت که او نیز توسط لیوکانگ شکست خورد.
در بازی Mortal Kombat: Deadly Alliance شنگ سونگ و کوانچی، دو جادوگر قدرتمند و شیطانی، با همکاری یکدیگر سعی در تسخیر قلمروهای دیگر داشتند. در بازی Mortal Kombat: Deception این دو از مبارزات پیروز بیرون آمده و موفق به کشتن اکثر مبارزین قلمرو زمین شدند تا زمانی که رایدن، محافظ زمین، تصمیم به نابودی این دو جادوگر گرفت و به مبارزه با آنها پرداخت. در همین بین پادشاه اژدهایان یعنی اوناگا، که توسط رپتایل (Reptile) در انتهای بازی Mortal Kombat: Deadly Alliance آزاد شده بود، شوجینکو را فریب داده تا به دنبال شش قطعه کامیدوگو یعنی منبع قدرتش باشد.
بعد از به دست آوردن 5 عدد از سنگها، اوناگا وارد مبارزه با رایدن، کوانچی و شنگ سونگ شد، چراکه آخرین قطعه از قدرتهای وی در اختیار کوانجی قرار داشت. مبارزین بسیار کمی توانایی مبارزه با اوناگای قدرتمند را داشتند. شوجینکو، قبلتر در مبارزه با اوناگا به پیروزی رسیده بود و توانسته بود تهدید وی علیه قلمروها را از بین ببرد.
در بازی Mortal Kombat: Armageddon اخرالزمان شروع میشود. قرنها قبل از اولین تورنومنت مورتال کمبت، ملکه دلیا (Delia) پیشبینی کرد که روزی تمام قلمروها نابود خواهند شد، چراکه قدرت همه جنگجویان به چنان عظمتی میرسد که قلمروها را تحت تأثیر قرار داده و بیثبات میکند. سپس زنجیرهای ویرانگر از رویدادها را آغاز میشود.
پسران پادشاه آرگوس یعنی تاون و دایگون روزی بیدار خواهند شد تا با شکست دادن بلیز (Blaze)، قلمروها را از واقعه آرماگدون نجات دهند. با این حال، در پایان، شائوکان کسی است که بلیز را شکست داده و پیروز آرماگدون خواهد شد.
کراس اوور میان دو دنیای DC و MK باعث ساخت بازی Mortal Kombat vs. DC Universe شد که داستان آن ارتباطی با دیگر بازی های مورتال کامبت ندارد. مبارزه شائو کان و Darkseid در دنیای DC باعث میشود که هر دوی آنها به شمایل موجودی که «دارک کان» نامیده میشود درآیند. در نتیجهی این مبارزه، هر دو جهان Mortal Kombat و DC شروع به ادغام با یکدیگر میکنند.
شخصیتهای منفی و مثبت هر دو جهان، بارها و بارها با یکدیگر جنگیدند تا زمانی که تنها رایدن و سوپرمن باقی ماندند. این دو با اتحاد با یکدیگر با دارک کان روبرو شده تا دشمن مشترک خود را شکست دهند. پس از شکست دارک کان، دو قلمرو از بین میروند و شائوکان و دارکساید هر کدام در زندانی ابدی به دام میافتند.
در ریبوت بازی Mortal Kombat که در سال 2011 منتشر شد تنها دو بازمانده یعنی رایدن و شائوکان از رویداد آرماگدون باقی مانده بودند. رایدن در آستانه مرگ به دست شائوکان بود که در آخرین تلاش برای جلوگیری از نتیجه آرماگدون، رویاهایی را برای خودش به زمان گذشتهاش فرستاد.
پس از اینکه رایدن این رویاها را از آینده دریافت میکند، وی در زمان گذشته تلاش میکند تا جدول زمانی را تغییر داده تا از وقوع آرماگدون از طریق دهمین دوره مسابقات مورتال کمبت جلوگیری کند. او موفق می شود با Elder Godها جلوی پیروزی شائوکان را بگیرد ولی در این بین مجبور می شود برای دفاع از خود، لیو کانگ را از بین ببرد. در همین راستا اکثر متحدانش با سیندل متحد میشوند. همچنین Earthrealm در برابر دسیسه های شینوک و کوان چی آسیب پذیر میشود.
در بازی Mortal Kombat X، کوانچی و شیناک با زنده کردن لشکری از مردگان که در حمله شائوکان به قلمرو زمین کشته شدهاند، سعی در عملی کردن نقشههای خود دارند.
تیمی از جنگجویان به رهبری رایدن، جانی کیج، کنشی تاکاهاشی و سونیا بلید با آنها مقابله میکنند و در نبرد بعدی، شیناک در طلسم خود زندانی شده، جنگجویان مختلف را به زندگی بازمیگردند و از کنترل شیناک آزاد میشوند، هرچند کوان چی میگریزد.
25 سال بعد، کوانچی با کمک یک حشره انسان نما به نام دِوورا سعی در بازگرداندن شیناک دارد که اسکورپیون وی را میکشد ولی نمیتواند از احضار شیناک جلوگیری کند. برای مبارزه با او، Cassie Cage تیمی متشکل از نسل بعدی قهرمانان قلمرو زمین را رهبری می کند تا او را شکست دهند. با شکست شیناک و کوان چی، لیو کانگ و کیتانا کنترل Netherrealm را به دست می گیرند در حالی که رایدن سعی در نابودی تلسم شیناک دارد.
بازی Mortal Kombat 11 به داستان معمار زمان، مادر شیناک، یعنی کرونیکا میپردازد. وی سعی در شروع دوباره خط زمانی و در نتیجه زنده کردن فرزند خود دارد که در این مسیر رایدن با وی مقابله میکند. در مسیر بازآغازی خط زمانی، کرونیکا موفق به احضار مبارزین قدیمی شده و آنها را به زمان حال میآورد. در همین بین رایدن قدرت خود را به لیوکانگ اهدا کرده و وی را به خدای آتش و رعد تبدیل میکند. در ادامه وی موفق به شکست کرونیکا میشود.
در DLC بازی Mortal Kombat 11 یعنی Aftermath، شانگ سونگ سعی در بازسازی تاج شکسته کرونیکا دارد تا با کمک آن بازآغازی زمان را کامل کند. در پایان، بازیکن میتواند سرنوشت نهایی بازی را از طریق تصمیمگیری برای پیروز شدن شنگ سونگ یا خدای آتش و رعد انتخاب کند.
روند توسعه بازیهای سری Mortal Kombat
نخستین بازی از سری مورتال کمبت توسط تیمی کوچک متشکل از تنها 4 نفر ساخته شد. اد بون (Ed Boon) به عنوان برنامه نویس، جان توبیاس (John Tobias) به عنوان طراح و داستان نویس، جان وگل (John Vogel) گرافیک و دن فوردن (Dan Forden) به عنوان آهنگساز در این پروژه فعالیت میکردند.
به گفته ریچارد دیویزیو و دانیل پسینا، بازیگران Mortal Kombat، اولین بازی Mortal Kombat در واقع به عنوان یک پروژه نینجا محور، توسط جان توبیاس (یک کارمند جوان جدید در Midway Games در آن زمان) و همچنین کارلوس پسینا آغاز شد. پس از آن میدوی به دنبال ساخت یک بازی ویدیویی اقتباسی از فیلم Universal Soldier با بازی ژان کلود ون دام در سال 1992 بود و توبیاس سعی در ساخت این بازی با حضور دیجیتالی ون دام داشت. آنها به دنبال ساخت بازی بودند که با بازیهای کارتونی آن زمان متفاوت بوده و مانند فیلمهای Blood Sport و Enter the Dragon مقداری خشنتر و جدیتر باشد.
توبیاس و اد بون حتی بعد از از دست دادن لایسنس فیلم Blood Sport به ساخت بازی خود ادامه داده و از دنیل پسینا به دلیل شباهت ظاهری فیزیکی با ون دام، به عنوان کاراکتر جانی کیج استفاده کردند.
موفقیت بازی Street Fighters 2، میدوی را راضی کرد که مجوز ساخت این پروژه مبارزهای (با استفاده از تصاویر دیجیتالی) را صادر کند. اما این بازی بسیار از فضای کارتونی بازی Street Fighters دور بود و واقعیت این بود که تاثیر چندانی از این بازی نگرفته بود.
توبیاس میگوید که کارتون Karate Champ منبع اصلی الهام گیری وی برای ساخت بازی Mortal Kombat بوده است. خشونت بسیار و تصاویر دیجیتالی شده، این بازی را از دیگر هم عصرانش بسیار متمایز کرده بود.
جالب اینکه مدیر ارشد ارتباطات کپکام بعدا، رقابت این دو بازی را مانند رقابت کوکاکولا و پپسی دانست. توبیاس منبع خود برای الهامگیری داستان بازی Mortal Kombat را متالوژی داستانهای چینی و افسانههای راهبان بودایی و همچنین فیلمهایی مانند Zu Warriors و The Swordsman اعلام کرد.
اد بون دلیل استفاده از حرف K به جای حرف C در ابتدای کلمه Kombat را در دسترس نبود لایسنس برای استفاده از نام Mortal Combat اعلام کرد. تیم سازنده این سری از آن زمان به بعد در بعضی از موارد، به جای بعضی از حروف دارای کلمه C تعمدا از حرف K استفاده میکنند.
تحول سبک گرافیکی سری
شخصیتهای Mortal Kombat اصلی و دنبالههای اولیه آن با استفاده از اسپرایتهای دیجیتالی شده که عمدتا بر اساس بازیگران فیلمبرداری شدهاند، که برخلاف طراحیهای دستی آن دوران بود و یک نوآوری بزرگ و جذاب محسوب میشد. بازیهای اولیهی Mortal Kombat به دلیل استفاده گستردهشان از تعویض پالت (روشی برای رنگآمیزی مجدد اسپریتها برای نشان دادن آنها بهعنوان شخصیتهای مختلف) که بیشتر برای شخصیتهای نینجا استفاده میشد، شهرت داشتند.
در واقع، بسیاری از محبوبترین شخصیتهای این بازی با یک تعویض پالت ساده ایجاد شدهاند. در بازی نخست، مبارزان مرد نینجا اساسا یک شخصیت بودند. فقط رنگ لباس، حالت مبارزه و تکنیک های خاص آنها تفاوت داشت.
در بازیهای بعدی، نینجاهای بیشتری مانند نینجاهای زن بر اساس روش مذکور ایجاد شدند. همه آن شخصیتها به تدریج در قسمتهای بعدی سری به شخصیتهای بسیار متفاوت تبدیل شدند. در نهایت، Mortal Kombat 4، این سری را وارد دنیای 3D کرد، و مبارزین دیجیتالیِ بازیهای قبلی را با مدل های چند ضلعی متحرک با استفاده از فناوری موشن کپچر تبدیل کرد.
محتوای مخفی
سری بازی های مورتال کمبت شامل شخصیت های مخفی، بازیهای مخفی و ایستر اگهای فراوانی بود. شخصیتهای محبوب این سری مانند رپتایل و جید (Jade) در ابتدا به عنوان دشمنان مخفی معرفی و در بازیهای بعدی طراحی و قابل بازی شدند. همچنین یک بازی مخفی به نام Pong در Mortal Kombat II وجود دارد. در بازی Mortal Kombat 3 یک بازی پنهان به نام Galaga وجود دارد.
همانطور که بالاتر نیز گفته شد، برای باز کردن محتوای مخفی این بازیها، نیاز به برآورده کردن یک سری از الزامات است. نسخههای Sega Mega Drive/Genesis حاوی یک تمام کننده منحصربهفرد به نام “Fergality” هستند. نسخه سگا سیدی همچنین حاوی یک کد اضافی (معروف به «کد پدر») بود که نام مبارزان را به نام شخصیتهای سریال کمدی کلاسیک Dad’s Army تغییر میداد.
برخی از ایستر اگهای این فرانچایز از شوخیهای بین اعضای تیم توسعه سرچشمه می گیرند. یکی از معروفترین نمونه ها «Toasty» است که به شکل تصویر کوچکی در پایین صفحه از طراح صدا یعنی دن فوردن، به بازی راه پیدا کرد که در حین گیم پلی (پس از اجرای آپرکات) در گوشه صفحه ظاهر می شد و عبارت «Toasty» را فریاد می زد. این ایستر اگ همچنین کلید باز کردن شخصیت مخفی به نام اسموک بود که مبارزه با وی در مرحله پورتال در Mortal Kombat II اتفاق میافتاد.
در بازی Mortal Kombat 4، فوردن به جای واژه Toasty از واژهی “Toasty! 3D!” استفاده میکند. این ایستر اگ به بازی مورتال کمبت 4 به عنوان اولین بازی سه بعدی این مجموعه اشاره میکند. یکی دیگر از ایستر اگهای جالب بازی مربوط به نام یکی از کاراکترهای این سری یعنی Noob Saibot است که اگر آن را برعکس کنید فامیلی دو سازنده اصلی این سری یعنی Ed Boon و John Tobias به دست میآید.
فروش
سری Mortal Kombat یکی از موفقترین فرنچایزهای بازیهای مبارزهای در تاریخ بازیهای ویدئویی بوده است. این سری در اواخر دهه 90 میلادی فروشی بیش از 4 میلیارد دلار داشت و تا سال 2000 درآمد کل آن به 5 میلیارد دلار رسید.
بازی بسیار موفق Mortal Kombat II در آن زمان آمار فروش افتتاحیه بیسابقهای در نخستین هفته انتشار خود داشت که در آن زمان در صنعت بازیهای ویدیویی دیده نشده بود. این بازی موفق شد برای اولین بار رکوردهای فروش تابستانه را جا به جا کند. با این حال، بازیهای Mortal Kombat در ژاپن فروش ضعیفی داشتهاند که توبیاس دلیل این مسئله را طراحی بیش از حد آمریکایی کاراکترهای بازی میداند.
این سری تا سال 1995 شش میلیون، تا سال 2007 بیست و شش میلیون، تا سال 2012 سی میلیون و تا سال 2021 هفتاد و سه میلیون نسخه فروش داشتهاند.
میراث و تاثیرات فرهنگی
بر اساس گزارش IGN، در طول دهه 1990 بازیهای خشونت بار زیادی مانند Time Killers، Survival Arts و Guardians of the Hood بازار را پر کرده بودند. میتوان گفت تا حدود زیادی سری Mortal Kombat این دوران را آغاز کرده بود. هم روی کنسولها و هم در بازیهای آرکید، همه درگیر رقابتی برای نمایش خشونت بیشتر روی آن صفحه نمایشهای کوچک لامپی و رزولوشن پایین بودند. جان در این مورد اظهار داشت:
بسیاری از بازیها که قصد کپی از ما را داشتند در آن زمان آمدند و رفتند. بعضی از آنها مقدار خشونت زیادی را به نمایش میگذاشتند، اما مسئله این است که اگر در پشت این خشونتها موارد فنی لازم رعایت نشده باشد، آن بازیها مدت زیادی دوام نخواهند آورد.
در سال 2009، سایت GamePro یک نظر سنجی برگذار کرد که در آن 21 درصد از شرکت کنندگان بازی Mortal Kombat را بازی مبارزهای مورد علاقه خود نامیده بودند که در رتبه سوم بعد از بازیهای تکن و استریت فایتر بود.
در سال 2012 کارگردان سری استریت فایتر در یک مصاحبه اظهار داشت که درخواست بسیاری برای کراس اور بین سری بازی های مورتال کامبت و استریت فایتر دریافت کرده است. وی در ادامه گفت احساس طرفداران را درک میکند اما انجام چنین پروژهای به حرف آسان است. چراکه دیدن قطع شدن سر ریو چیزی نیست که من بتوانم متصور شوم.
در سال 2012 توبیاس در مورد تاثیرات این بازی گفت:
اگر به هر پدیدهی مجبوب دیگری مانند فرانچایز لاکپشتهای نینجا نگاه کنید، آنها تقریبا در زمانی که سری مورتال کمبت معروف شد به معروفیت رسیدند. آنها نیز بالا و پایینهای خود را داشتند اما حالا میبینید که قرار است از روی آن [لاکپشتهای نینجا] فیلمی سینمایی ساخته شود. آنها میتوانند هر زمان که بخواهند این سری را برداشته، آن را گردگیری کرده و دوباره منتشر و به محبوبیت برسانند. این موضوع در مورد سری بازی های مورتال کمبت هم صدق میکند و تا 50 سال آینده نیز اینگونه خواهد بود.
رویدادهای رقابتی
بازیهای مبارزهای از اواخر دهه ۹۰ یک سبک محبوب در بین مسابقات بودهاند. سری Mortal Kombat در برخی از بزرگترین مسابقات بازی های مبارزه ای جهان از جمله Evo و Combo Breaker و همچنین در بسیاری از مسابقات محلی و آنلاین در سراسر جهان جایگاه خاص خود را دارد. از زمانی که بازی Mortal Kombat در سال 2011 منتشر شد، این بازی یکی از محبوب ترین بازی ها در این رویدادها به حساب آمده است. بین سالهای 2014 و 2017، این این سری از صحنه مسابقات غایب بود، زیرا استودیو NetherRealm روی سری Injustice به عنوان اولویت اصلی خود تمرکز داشت؛ با این حال بازیهای Mortal Kombat در سال 2018 به Combo Breaker بازگشتند.
این بود زیر و بم سری مورتال کمبت نظر شما در مورد این سری چیست. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
زنده باد! خسته نباشید!
تو برو کلاس اولو پاس کن بعد مورتال کمبت
اینو