پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » معرفی و بررسی انیمه Terror in Resonance

معرفی و بررسی انیمه Terror in Resonance

امیرحسین جعفرپور توسط امیرحسین جعفرپور
۲ مهر ۱۴۰۰
در انیمه و انیمیشن, معرفی انیمه و انیمیشن
1 0
0
معرفی و بررسی انیمه Terror in Resonance

انیمه Terror in Resonance یا ترور طنین انداز یکی از دیگر از آثار شینیچیرو واتانابه، کارگردان افسانه‌ای مدیوم انیمه است. اثری که در شروع، ممکن است به مراتب ساده‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد؛ انیمه‌ای در مورد دو نوجوان غیرمعمول که دست به بمب‌گذاری و حملات تروریستی می‌زنند و نه چیزی بیشتر. اما اگر کمی عمیق‌تر به داستان و شخصیت‌هایش نگاه بیندازید، انیمه Terror in Resonance حرف بیشتری برای گفتن دارد.

انیمه Terror in Resonance اثر استودیو ماپا (MAPPA)، در فصل تابستان سال ۲۰۱۴ منتشر شد؛ دقیقا در سالی که فصل نخست انیمه‌ی Space Dandy، اثر دیگر شینیچیرو واتانابه هم انتشار یافت. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، کارگردانی انیمه برعهده‌ی واتانابه بوده است، که اگر با کارهایش آشنا باشید، تا حد خوبی می‌توانید یک ایده‌ی کلی در مورد جنس روایت و داستان انیمه به دست بیاورید. آهنگ‌سازی انیمه توسط یوکو کانو (ِYoko Kanno)، که به اندازه‌ی خود واتانابه افسانه‌ای است و آرنور دن (Arnor Dan)، یک آهنگ‌ساز ایسلندی انجام شده و طراحی شخصیت‌ها نیز بر عهده‌ی کازوتو ناکازاوا (Kazuto Nakazawa) بوده است.

انیمه ترور طنین انداز
انیمه ترور طنین انداز

از لحاظ انیمیشن، انیمه ترور طنین انداز کیفیت بسیار خوبی دارد. انیمه‌های زیادی را می‌توانید با موضوعات مشابه پیدا کنید، ولی تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها از لحاظ انیمیشن در حد و اندازه‌ی انیمه Terror in Resonance ظاهر شده‌اند. رنگ‌بندی فریم‌ها، نورپردازی سکانس‌ها و جزییات بک‌گراندها، تمامی المان‌های مربوط به انیمیشن، کیفیت بسیار مطلوبی دارند که واقعا تجربه‌ی چشم‌نوازی را ارائه می‌دهند. به لطف انیماتورها که به خوبی المان‌های مختلف فنی را پیاده کرده‌اند و به لطف موسیقی متن بی‌نظیرِ یوکو کانو و آرنور دن، لحظات بسیار فوق‌العاده و به‌یادماندنی‌ای در طول انیمه رقم می‌خورند. هم موسیقی متن و هم انیمیشن Terror in Resonance، هم‌جنس روایت و درون‌مایه‌ی داستانی انیمه‌اند؛ در سکانس‌های مختلف انیمه می‌توانیم تنهایی شخصیت‌های اصلی را حس و با قطعه‌های موسیقی انیمه، غم و اندوه و وزنی که بر شانه‌های‌ آن‌ها سنگینی می‌کند را درک کنیم.

در راستای لحظات به یادماندنی، از شروع اپیزود اول انیمه گرفته که با آتش‌بازی شروع می‌شود و آدرنالین‌تان را آن‌قدر زیاد می‌کند که می‌توانید صدای ضربان قلب‌تان را بشنوید، تا چند اپیزود بعد و موتورسواری لیسا (Lisa Mishima) و دوازده (اسم یکی از شخصیت‌های اصلی Twelve و دیگری Nine است) وسط شهر، تا اپیزود پایانی و جمع‌بندی انیمه، لحظات زیادی در طول انیمه وجود دارند که حتی پس از پایان یافتن انیمه، به آن‌ها فکر خواهید کرد و از ذهنتان بیرون نخواهند رفت.

القای احساسات، شاید یکی از مهم‌ترین المان‌ها در روایت داستان باشد؛ المانی که به بهترین شکل ممکن در طول این یازده قسمت صورت گرفته است و در آخرین اپیزود، به اوج خودش می‌رسد. جایی که اپیزود پایان می‌یابد و قطعه‌ی ‌Von شروع به پخش شدن می‌کند، جوری با شما بازی می‌کند که تقریبا غیرممکن است احساساتتان بر شما غلبه نکنند. انیمه Terror in Resonance پر از سکانس‌های جذابی‌ است که می‌توان آن‌ها را بارها نگاه کرد و از آن‌ها خسته نشد.

شخصیت دوازده از انیمه ترور طنین انداز
شخصیت دوازده از انیمه ترور طنین انداز

داستان انیمه از جایی شروع می‌شود که یک تیم دو نفره، ماده‌ی پلاتینیوم را از یک نیروگاه می‌دزدند. این سکانس‌های اول اپیزود نخست، هیچ پیش‌زمینه‌ای از شخصیت‌ها و اتفاقات ندارند و مخاطب را مستقیما داخل یکی از هیجان‌انگیزترین سکانس‌های انیمه می‌اندازند. بعد از چند ماه، همین تیم دو نفره، با هویت مجازی‌ای که در سطح اینترنت با اسم اسپینکس (Sphinx یا همان ابوالهول) شناخته می‌شوند، معماهایی را برای پلیس توکیو مطرح می‌کنند که برگرفته از داستان ایدیپوس است. اگر پلیس بتواند در زمان معین‌شده معماها را حل بکند، می‌تواند بمب‌گذاری‌های شخصیت‌های اصلی‌مان را خنثی کنند. این‌که با چه هدف و انگیزه‌ای پروتاگونیست‌های‌ ما، که با اسم‌های نه و دوازده شناخته می‌شوند، دست به چنین حملات تروریستی زده‌اند، در اپیزودهای بعدی به آرامی مشخص می‌شود.

  ۱۰ انیمه‌ شبیه به انیمه Death Note که باید آن‌ها را تماشا کرد

دو شخصیت اصلی دیگر داستان، لیسا میشیما و کارگاه شیبازاکی هستند. لیسا میشیما دختری‌ست که  که دچار روزمرگی شدیدی شده و به خاطر دلایلی سعی دارد از پیش خانواده‌اش فرار کند و طی اتفاقاتی سرنوشتش به سرنوشت شخصیت‌های اصلی دیگرمان گره می‌خورد. در سمت دیگر شیبازاکی، کارگاهی است که طی اتفاقاتی مسئولیت این را برعهده می‌گیرد که تیم اسپینکس را دستگیر کند. شخصیتی که ایده‌آل‌های خودش را نسبت به عدالت در سطح جامعه دارد و مسیری که در راستای دستگیر کردن دو شخصیت اصلی دیگرمان طی می‌کند، بسیار جذاب است. به نحوی می‌توان گفت که مخاطبان هم مانند شیبازاکی در مورد این دو تروریست عجیب و غریب، کنجکاو می‌شوند و برای همین، موضوع دنبال کردن شیبازاکی که رفته‌رفته لایه‌های بیشتری از شخصیتش نمایان می‌شود، جذابیت خاص خودش را دارد.

ادامه‌ی مطلب بخش‌هایی از داستان را اسپویل می‌کند.
نه و دوازده از انیمه ترور طنین انداز
نه و دوازده از انیمه ترور طنین انداز

در انیمه Terror in Resonance، خط‌های داستانی مختلفی شروع می‌شوند و به پایان می‌رسند. برخی از آن‌ها به شکل خوب و رضایت‌بخشی و برخی نه خیلی. اصلی‌ترین خط داستانی انیمه، داستان اعضای اسپینکس، دو پسر نوجوان با اسم‌های نُه (Nine) و دوازده (Twelve)، است. دو شخصیت اصلی‌ای که در ظاهر کاملا دو قطب مخالف‌اند. نه شخصیت درون‌گرا و سردی دارد، اما در طرف دیگر، دوازده را داریم که شخصیت پرانرژی‌ و حتی بازی‌گوشی دارد. بهترین توصیف از نه و دوازده را یکی‌دیگر از پروتاگونیست‌های‌ ما لیسا، از آن دو داشت: «نگاهی به سرمای یخ و لبخندی به گرمای خورشیدِ تابستان.» هرچه داستان جلوتر می‌رود و به علامت سوال‌های داستان جواب‌هایی داده می‌شود، بیشتر وجه اشتراک این دو نفر را متوجه می‌شویم. هر دو اهداف یکسانی دارند، اما ویژگی‌های شخصیتی‌شان کاملا متضاد یک‌دیگر است.

شخصیت‌های نه و دوازده حملات خود را جوری برنامه‌ریزی می‌کنند که در نتیجه‌ی آن، هیچ فرد بی‌گناهی کشته نشود و افراد کمی در طول آن‌ها صدمه ببینند. این‌که چگونه این نقشه‌ها را پیاده کردند، جذابیت خاص خودش را دارد. وقتی که می‌بینیم تا چه حد نسبت به این قضیه پایبند هستند و جان خودشان را به خطر می‌اندازند تا نگذارند کسی در طول حملات‌شان آسیب ببیند، مخاطبان لایه‌ی جدیدی از پروتاگونیست‌ها را درک می‌کنند و می‌توانند در سطح انسانی‌تری با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. این ارتباط و درکی که به آن اشاره کردیم، وقتی بیشتر از پیش تقویت می‌شود که از گذشته‌ی شخصیت‌هایمان مطلع می‌شویم. وقتی که متوجه سختی‌هایی که کشیده‌اند می‌شویم و شاهد تلاش‌‌هایشان در راستای به گوش رساندن صدایشان می‌شویم، تقریبا غیرممکن است که حداقل ذره‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار نکنیم و در پایان، برای جمع‌بندی شخصیت‌هایشان اشک نریزیم.

انیمه ترور طنین انداز
انیمه ترور طنین انداز

در همین راستا شاید بزرگ‌ترین مشکل انیمه Terror in Resonance این موضوع باشد که به اندازه‌ی کافی به برخی از شخصیت‌ها نمی‌پردازد. در مرکز این مشکل، آنتاگونیست داستان که از اواسط روایت مستقیما وارد انیمه می‌شود، حضور دارد. اگر بخواهیم کاملا روراست باشیم، می‌توان او را ضعیف‌ترین المان انیمه دانست. وقتی که پنج (Five) وارد روایت می‌شود، به جای معماهای جذاب برگفته از اسطوره‌ی ایدیپوس، شاهد یک مسابقه نه چندان جذابِ شطرنج در وسط فرودگاه هستیم. در طول انیمه، بارها پنج به گذشته‌ی مرموزِ نه و دوازده وصل شده است اما صرفا مربوط کردن او به شخصیت‌هایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، به این معنی نیست که مخاطب با این شخصیت جدید هم ارتباط برقرار می‌کند و برایش اهمیت دارد؛ حتی اگر سکانس نهایی‌ای که در آن حضور داشت، احساسی باشد.

  معرفی آثار شینیچیرو واتانابه؛ پیوند موسیقی و انیمه!

پنج شخصیتی‌ است که علامت سوال‌های زیادی در موردش وجود دارد. بله، لازم نیست به همه‌ی این سوالات پاسخ داده بشود تا شاهد یک داستان و روایت خوب باشیم. با این‌حال، او اهداف مشخصی در طول داستان نداشت یا حداقل آن‌طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشد که بتوانیم با او ارتباط برقرار کنیم. این حرف‌ها به این معنی نیست که حضور نداشتن پنج در انیمه، می‌توانست بهتر باشد. اصلا این‌طور نیست؛ حضور داشتن او لایه‌ی احساسی جدیدی را به انیمه اضافه کرد که نمی‌توان منکر آن شد. اما به عنوان یک آنتاگونیست و با درنظر گرفتن پتانسیلش، آن‌طور که باید و شاید پرداخت مناسبی نداشت.

لیسا در انیمه Terror in Resonance
لیسا در انیمه Terror in Resonance

در نهایت، انیمه Terror in Resonance اثر منحصربه‌فرد و خاصی‌ است که سوای مشکلاتی که به آن اشاره کردیم، اثر خوبی‌ است که با انیمیشن روان با کیفیت استودیو ماپا و موسیقی متن فوق‌العاده یوکو کانو، تجربه هیجان‌انگیز و تاثیرگذاری را رقم می‌زند. برخی پایان‌بندی انیمه را شتاب‌زده می‌دانند و می‌گویند که یازده قسمت برای رسیدن به چنین پایانی بسیار مدت زمان کمی‌ است که اگر بخواهیم سخت‌گیر باشیم، می‌توان این موضوع را هم ایراد خواند. نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که در برخی المان‌های روایی، انیمه Terror in Resonance مشکلاتی را دارد، اما با این‌حال، این انیمه به تم‌ها و دورن‌مایه‌ی داستانی‌اش به خوبی می‌پردازد و در نهایت جمع‌بندی احساسی‌ای را رقم می‌زند که دیدنش را پیشنهاد می‌کنیم. شاید تجربه‌ای بی‌نقص نباشد، اما اثری‌ است که اگر با آن ارتباط برقرار کنید، از آثاری خواهد بود که به این زودی‌ها از ذهن‌تان بیرون نخواهد رفت.

آیا انیمه ترور طنین انداز را تماشا کرده‌اید؟ نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

برچسب ها: Terror in Resonanceشینیچیرو واتانابه
ShareTweetShare
نوشته قبلی

بازی Diablo 2: Resurrected در هنگام عرضه از ویژگی Nvidia DLSS پشتیبانی نمی‌کند

نوشته‌ی بعدی

بازیگران انیمیشن ماریو مشخص شدند؛ کریس پرت در نقش ماریو!

امیرحسین جعفرپور

امیرحسین جعفرپور

مرتبط نوشته ها

تولید انیمیشن سینمایی «بچه‌های جنگ» آغاز می‌شود
اخبار انیمه و انیمیشن

تولید انیمیشن سینمایی «بچه‌های جنگ» آغاز می‌شود

۱۶ مرداد ۱۴۰۴
وقتی دنیای بازی، انیمیشن و سینما به هم می‌رسند
اخبار انیمه و انیمیشن

وقتی دنیای بازی، انیمیشن و سینما به هم می‌رسند

۱۷ بهمن ۱۴۰۳
انیمیشن سینمایی جیله محصول شرکت آنو در ترکیه به موفقیت بسیار دست پیدا کرد
اخبار انیمه و انیمیشن

انیمیشن سینمایی جیله محصول شرکت آنو در ترکیه به موفقیت بسیار دست پیدا کرد

۲۶ مهر ۱۴۰۳
انیمیشن Big Hero 6
انیمه و انیمیشن

معرفی و نقد انیمیشن Big Hero 6 | یک اثر ابرقهرمانی متفاوت و دوست داشتنی

۲۲ شهریور ۱۴۰۳
Shoshimin: How to Become Ordinary
انیمه و انیمیشن

معرفی و نقد انیمه شوشیمین: چطور معمولی شویم

۲۸ مرداد ۱۴۰۳
سنگوکو یوکو
انیمه و انیمیشن

انیمه سنگوکو یوکو (Sengoku Youko)

۲۴ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم