بازیهای منحصر به فرد و صاحب سبک استدیوهای ژاپنی نه تنها در کشورهای شرقی طرفداران بسیار زیادی دارند؛ بلکه در سالهای اخیر در رده پرطرفدارترین بازیهای غربی با فروشی عالی در سرتاسر جهان قرار گرفتهاند. در میان مخاطبان بازیهای شرقی، سبک JRPG طرفدار بیشتری دارد. کاراکترهایی با ظواهر ایده آل و جهانی جادویی با افسانههای اصیل، در کنار سبک و سیاق خاص گیم پلی بازی و نحوه روایت داستان، از جمله نقاط قوتی هستند که در طی سالهای اخیر گیمرهای سرتاسر جهان را علاقهمند به تجربه بازیهای ژاپنی کرده است. یکی از کمپانیهای نام آشنا و قدیمی عرصه بازیسازی، اسکوئر انیکس است که طی بیش از دو دهه توانسته سری بازیهای فاینال فانتزی «Final Fantasy» را به یکی از پرطرفدارترین فرنچایزهای تاریخ صنعت بازی تبدیل کند و هرساله با انتشار نسخههای اصلی و فرعی از این مجموعه، به طرفداران آن بیفزاید. مجموعه بازیهای فاینال فانتزی به طور کلی با ۱۵ نسخه اصلی و تعداد زیادی عناوین فرعی، از بنیان گذاران سبک نقش آفرینی و شیوه منحصر به فرد مبارزات نوبتی به حساب میآید. به طوری که نقش اصلی در مطرح کردن ساب-ژانر JRPG که یکی از زیرشاخههای اصلی سبک نقش آفرینی شناخته میشود را داشت و در ادامه شاهد انعکاس آن در دیگر بازیهای شرقی و یا حتی غربی هم بودیم. در ادامه مطلب به بررسی تمامی اطلاعاتی که از بازی موردانتظار بازی Final Fantasy 7 Remake در اختیار داریم، میپردازیم.
عده زیادی از طرفداران سری بازیهای فاینال فانتزی، دوران اوج آن را برهه زمانی بین انتشار بازی «Final Fantasy 7» و مجموعه انیمیشنهای سینمایی آن میدانند. سالهایی که کلود، قهرمان این سالهای سری فاینال فانتزی، همواره به عنوان چهرههای محبوب صنعت بازی به حساب میآمد و توجه عده زیادی از گیمرها در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده بود. روایت ماجراهای کلود و دشمنیاش با سفیروث به قدری جذاب و شیرین بود که اسکوئر انیکس قدرت کنسولهای امروزی را غنیمت دانست و به سراغ بازسازی بازی Final Fantasy 7 Remake رفت. خبری که در کنفرانس E3 سال ۲۰۱۵ سونی به یکی از داغترین مباحث روز دنیای بازیهای ویدئویی تبدیل شد و باری دیگر موجی جدید از گیمرها را با سری بازیهای فاینال فانتزی آشنا کرد. بازی Final Fantasy 7 Remake همانطور که کارگردانش هم تایید کرد، رونمایی زودهنگامی را تجربه کرد و از همین رو مدت زمان زیادی را در سکوت خبری گذراند. تا اینکه در یکی دو سال اخیر با انتشار تریلرهای تماشایی و در میان گذاشتن اطلاعات بیشتر از این پروژه بزرگ، توانست به یکی از موردانتظارترین بازیهای سال جدید میلادی تبدیل شود. نسخه بازسازی شده فاینال فانتزی ۷ ریمیک «Final Fantasy 7» به همان اندازه که برای گیمرهای امروزی هیجانانگیز به نظر میرسد، برای طرفداران قدیمی مجموعه نیز مانند یک سکه به هوا انداخته شده عمل میکند. در عین حال که ممکن است در انتقال حس و حال خاطرهانگیز و شیرین تجربه بازی در سال ۱۹۹۷ موفق ظاهر شود، از طرف دیگر هم شاید اصلا به مزاج طرفداران قدیمی خوش نیاید و تنها مورد استقبال بازیکنهای جدید قرار بگیرد.
اولین اپیزود بازی Final Fantasy 7 Remake به جریانات شهر پر از آشوب میدگار میپردازد. داستان نسخه ارجینال از این قرار بود که یک نیروی قدرتمند شیطانی به نام شینرا درصدد تصرف شهر میدگار درآمده بود و در مقابل، گروهی به نام آوالانچ که مجموعهای از جنگجویان آزادیخواه بودند، به مقابله با آنها میپرداختند. کلود، شخصیت اصلی بازی، یک سرباز آزادیخواه است که اخیرا به استخدام نیروهای آوالانچ درآمده و وظیفه دارد که با گروه شینرا مقابله کند. برت والاس، یکی از کاراکترهای مهم درون بازی است که به عنوان رهبر این گروه آزادیخواه در بازی ایفای نقش میکند. از دیگر کاراکترهای مهم بازی میتوان به اریث اشاره کرد که به یکباره با ورود خود به بازی، داستان آن را وارد مسیر متفاوتی میکند و رونمایی حضور آن در تریلرهای بازی، یکی از سورپرایزهای بسیار هیجانانگیز سازندگان بازی بود. اریث که دارای قدرتهای جادویی بسیاری است ارتباطی قوی با حیات سیاره زمین دارد و دلیل این قدرتهای جادوییاش جز برای بازگرداندن حیات به این سیاره پر از آشوب، نیست. در ادامه کلود با یکی از دوستان دوران کودکیاش به نام تیفا برخورد میکند که مهارت بسیار زیادی در هنرهای رزمی دارد و به عنوان یکی از همراهان اصلیتان در میدانهای مبارزه کمک بسیاری به کلود خواهد کرد. هر سه کاراکتر نام برده شده، در طول مراحل بازی حضور بسیار مفیدی خواهند داشت و میتوانید با برنامهریزی و استراتژیهای کارآمد سرحد بهره را از تواناییها، قدرتهای جادویی و فنون رزمیشان ببرید. در نقطه مقابل داستان بازی هم سفیروث را داریم که به عنوان یکی از اعضای ارشد گروه شینرا هدفِ نابود کردن شهر میدگار و در ادامه، تمام زمین را دنبال میکند. کلود در گذشته عضوی از گروه شینرا بوده اما حالا تنها یک خاطره گنگ و محوشده را در حافظه دارد که در کابوسهایش خود را درحال مبارزه با سفیروث در یک ساختمان به آتش کشیده شده میبیند. کلود به عنوان عضو جدید گروه آوالانچ، ماموریت مبارزه با شینرا را برعهده دارد و با پیشروی در بازی، بیشتر با گذشته نامعلوم و به فراموشی سپرده شده خود آشنا میشود.
بنا بر توضیحات تکمیلی کارگردان قدیمی و محبوب این بازی یعنی تتسویا نومورا، بازی Final Fantasy 7 Remake تنها یک جهش گرافیکی نسبت به نسخه ارجینال نیست و تمامی بخش های بازی به طور کامل مجددا طراحی شدهاند. از نحوه روایت داستان و استفاده از پتانسیل واقعی کاراکترها گرفته تا ایجاد تغییرات اساسی در گیمپلی بازی و صرف نظر از سیستم مبارزات نوبتی. همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد، مبارزات نوبتی همواره از ارکان اصلی بازیهای نقش آفرینی ژاپنی به حساب میآیند و بازی Final Fantasy 7 Remake هم یکی از صاحبان این سبک از مبارزات شناخته میشود. اما باید اعتراف کرد که گیمرهای امروزی و به ویژه بازیکنان غربی، علاقه چندانی به انجام بازیهایی با مبارزات نوبتی ندارند و اغلب میتوان عطش مبارزات اکشن و دکمهزنیهای پیاپی را در آنان مشاهده کرد. بیشتر بازیهای نقشآفرینی امروزی، تا حد زیادی از سبک مبارزات بازیهای هک اند اسلش الهام گرفتهاند و از طرفی هم هنوز با حفظ اصالت خود توانستهاند با تمرکز روی سیستم شخصیسازی، ارتقا و مبارزات تاکتیکی، در ظاهری جدید عرض اندام کنند و بازیکنان جدید امروزی را فرا بخوانند. نسخه بازسازی شده بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک به همان اندازه که باید به نسخه ارجینال ادای دین کند، وظیفه دارد بازیکنان امروزی که آشنایی چندانی با سری بازیهای فاینال فانتزی و افسانههای زیبای آن ندارند را به سمت مجموعه جذب کند. پس دیگر تاریخ انقضای سیستم مبارزات نوبتی در سری فاینال فانتزی سر رسیده و سازندگان بازی به دکمه زنیهای پیاپی روی آوردهاند. دکمه زنیهایی که نه مانند هک اند اسلشهایی نظیر سری بازیهای دویل می کرای که حین بازی مدام به فشار دادن پیاپی و سریع دکمهها بپردازید؛ بلکه باید با استراتژی دقیق و برنامهریزی صورت بگیرند. این مورد خود به تنهایی موجب ایجاد تغییرات گسترده در نحوه روایت داستان میشود و رنگ و لعاب جدیدی به گیم پلی بازی میبخشد. در بازی یک نوار ATB تعبیه شده است که با مبارزات پیاپی پر شده و در نهایت موقع استفاده از آن، با آهسته شدن زمان و بررسی موقعیتهای تکنیکی اطرافتان، باید استراتژی جدید خود را به کار بگیرید و با در نظر گرفتن تواناییهای رزمی و جادویی خود و همتیمیهایتان، به پیادهسازی ضربات برروی دشمنان بپردازید. همچنین به صورت رسمی اعلام شده است که در بازی یک بخش انتخابی تحت عنوان سیستم مبارزات کلاسیک تعبیه شده است که درصورت انتخاب آن، نوار ATB شما همواره پر خواهد بود و تنها مدیریت استفاده از آن است که هوش استراتژی بازیکن را به چالش میکشد. این بخش کلاسیک در بازی تا حد زیادی سیستم مبارزات را به نسخه ارجینال بازی فاینال فانتزی ۷ نزدیک میکند و طرفداران قدیمی آن میتوانند همچنان با لذت بردن از سیستمی شبیه به مبارزات نوبتی، به بازی کردن بپردازند.
با اینکه سیستم مبارزات نوبتی در نسخههای جدید مجموعه همواره کم رنگتر شده، اما سبکی جدید از تاکتیکهای مبارزهای در مجموعه شکل گرفته است که میتوان گفت در نسخه بازسازی شده بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک به تکامل خواهد رسید. هنگامی که شما در نقش کلود درحال مبارزه با دستهای از دشمنان هستید، میتوانید به محض پر شدن نوارهای مربوط به تاکتیکها، از قابلیتهای استثنایی خود و دیگر هم تیمیهایتان بهره ببرید و ضربات متفاوتی را برروی آنها پیاده کنید. برای مثال میتوانید هنگام مواجهه با دشمنان تیرانداز از فواصل دور، به سراغ برت بروید و از ماشین گانی که برروی بازویش نصب شده است، نهایت استفاده را ببرید. یا در شرایطی که نوار سلامتیتان آخرین نفسهایش را سپری میکند به سراغ نیروهای جادویی اریث بروید و آن را تا انتها پر کنید. مبارزات نوبتی در این بازی، جای خود را به همکاریهای الزامی با همتیمیهایتان دادهاند.
همانطور که پیش از این به طور کامل در بازی Final Fantasy XV دیده بودیم، کاراکترهای همراه قهرمان اصلی میتوانند در حین مبارزات بسیار مفید ظاهر شوند و با در اختیار گذاشتن تواناییهای خود، مقابله با گونههای مختلف دشمنان را آسانتر کنند. هنگام مواجه شدن با یک باس فایت یا گونهای جدید از دشمنان، کاراکترهای همراه شروع به صحبت در رابطه با نقاط ضعف آن میکنند و گاهی پیشنهادهای مختلفی را ارائه میدهند که اشاره مستقیمی به استفاده از قابلیتهایشان در شرایط مختلف دارد. به طور کلی الزامی بودن پی ریزی یک استراتژی کارآمد و برنامه ریزی برای مبارزه با دشمنان که در سیستم مبارزات نوبتی وجود داشت، در این بازی نه تنها از بین نرفته، بلکه در سطوح گستردهتری در بطن گیم پلی بازی قرار گرفته است و هوش پویاتری را حین مبارزات بازی میطلبد. از طرفی دیگر علاوه بر مبارزات بازی و مقابله با باس فایتهای مختلف که هر یک، شیوه مبارزه منحصر به فرد خود را میطلبند، مینی گیمهای متعددی هم در گوشه و کنار بازی گنجانده شدهاند که از هیجانانگیزترین آنها میتوان به تعقیب و گریزهای اکشن و جذاب به وقوع پیوسته در شهر میدگار اشاره کرد که از جمله خاطرهانگیزترین لحظات مجموعه بازیهای فاینال فانتزی به حساب میآید. از دیگر ویژگیهای جدید گیم پلی نسخه بازسازی شده بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک میتوان به سیستم دفع ضربات و جاخالی کاراکترها اشاره کرد. به طوری که بنا بر قدرت ضربه دشمن مقابل، میتوانید با دفاع ضربات آنها را دفع کنید یا اینکه با جابجاییهای سریع از آنها جاخالی دهید.
با اینکه پیشرفت کیفی نسخه بازسازی شده نسبت به نسخه ارجینال تنها شامل پیشرفتهای گرافیکی و خلق مدلهای جدید از کاراکترها نیست، به هرحال نباید جبنش عظیم گرافیکی بازی را نادیده گرفت و آن را میتوان از زیباترین بازیهای فانتزی نسل جاری به حساب آورد. کاراکترهای بازی همراه با جزئیات بسیار زیادی از نو طراحی شدهاند و این بازسازی کامل را میتوان شامل تمامی محیطهای بازی نیز دانست. دیگر خبری از پس زمینههای ثابت و تصاویر از پیش رندر شده نیست و شاهد محیطهای زنده و کاملا پویایی هستیم که یکباره ممکن است با هجوم غولهای مکانیکی یا موجودات افسانهای به آتش کشیده شوند و روی یکدیگر آوار شوند. انیمیشنهای بازی دست کمی از جدیدترین بازیهای روز دنیا ندارند و همواره در کنار نرم و روان بودن گیم پلی بازی، شاهد جهانی پر زرق و برق هستیم که در گوشاگوش آن اجسامی نورانی در زمینهای تاریک جلب توجه میکنند. افکتهای مختلف آتش و دود، جادوهایی که کاراکترها به کار میگیرند و از همه مهمتر بافتهای از نو شکل گرفته اجسام و محیط بازی، گرافیک آن را تا حد زیادی چشم نواز و زیبا جلوه میدهند و تنها به قصد تماشای صحنههای سینمایی و شگفتانگیزش هم که شده، بازیکن را مجبور به تهیه و تجربه بازی میکنند. جهش گرافیکی شاید تنها رکن بازسازی شده بازی Final Fantasy 7 Remake نباشد، اما قطعا بیشتر از هر بخش دیگری در این پروسه بازسازی، دست خوش تغییرات شده است.
صحبت من باب عمق جهان فاینال فانتزی و شخصیت پردازیهایش تمامی ندارد و ماجرای کلود و هم تیمیهایش را میتوان یکی از غنیترین افسانههای فاینال فانتزی به حساب آورد. موردی که به خوبی در انتشار اپیزودیک بازی به چشم میخورد. اما اینبار با یک بازی اپیزودی که هر یک از قسمتهایش تنها در حد و اندازه یک مرحله از یک بازی کامل باشد، رو به رو نیستیم؛ بلکه تنها اپیزود اول که ماجراهای کلود و دوستانش در شهر میدگار و پروسه فرارشان از این شهر و ورود به جهان اصلی بازی فاینال فانتزی را روایت میکند، در دو دیسک برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه خواهد شد. شهر میدگار در این بازی تفاوتهای زیادی با جهانی که در فاینال فانتزی ۱۵ مشاهده کرده بودیم دارد. محیطهای مختلف بازی حالت واقع گرایانهتری دارند و بیرون آمده از دنیای واقعیاند. از همین جهت اغلب شاهد محیطهایی تاریک در کنار مردم عادی هستیم که به یکباره غرق در افسانههای فانتزی میشود و رفته رفته همه چیز رنگ و بوی فانتزی به خود میگیرد و کلود و دوستانش را از این شهر فراری میدهد. بازی Final Fantasy 7 Remake را میتوان بازی جریان سازی دانست که موفقیت بی چون و چرایش از همین حالا قابل پیش بینی است. این بازی یک فرصت طلایی برای گیمرهای امروزی به حساب میآید تا بیشتر با سبک و سیاق افسانههای شرقی آشنا شوند و فانتزیهای جدید و متفاوتی را نسبت به دیگر آثار غربی تجربه کنند. بازی Final Fantasy 7 Remake در سومین ماه سال ۲۰۲۰ میلادی به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر خواهد شد و انتظار میرود پس از گذشت یک سال با خارج شدن از مدت محدود انتشار انحصاری برروی این کنسول، برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای مایکروسافت نیز عرضه شود.