خبر بزرگ این هفته، بازگشت بازی BioShock بود. شوتر اول شخص و محبوب ۲K قرار است توسط استودیوی جدید Cloud Chamber توسعه یابد. در این استودیو، Kelley Gilmore عضو سابق Firaxis Games به همراه تعدادی از اعضای کلیدی تیم اصلی توسعه دهندگان BioShock بر روی بازی جدید این سری کار خواهند کرد. با توجه به این که آخرین بازی از این سری به سال ۲۰۱۳ و انتشار بازی BioShock Infinite برمیگردد، این خبر، برای طرفداران BioShock بسیار بسیار مهم و هیجان انگیز است.
در حالی که اطلاعات ما از زمان و مکانی که این بازی BioShock در آن اتفاق میافتد بسیار محدود است، وبسایت Gamesradar مصاحبهای را با Gilmore ترتیب داده تا درباره تیم توسعه دهندگان این بازی و جزئیات فصل جدید توضیحاتی را ارائه کند. اطلاعات بسیار خوبی از این گفتگو استخراج شده است. لذا اگر از طرفداران این مجموعه تحسین شده بوده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره فصل جدید این بازی هستید، با ما همراه باشید.
نسخه ی جدید از سری بازی BIOSHOCK در دست ساخت است
چه چیزی باعث شد تا تصمیم به هدایت تیم توسعه دهندگان Cloud Chamber در ساخت بازی جدید BioShock بگیرید؟
من در طول سابقهی ۱۸ سالهی فعالیتم در Firaxis، همکاری بسیار خوبی با ۲K Games داشتم. وقتی که این شرکت برای ساخت بازی جدید BioShock تصمیم گیری کرد، فرایند تشکیل تیم توسعه دهندگان این بازی استارت خورد. من افتخار این را داشتم که برای پذیرش مسئولیت ریاست این تیم از من درخواست شد. فرصت همکاری در چنین فرنچایز بزرگی برای من بسیار هیجان انگیز بوده و امروز افتخار این را دارم که به عنوان اولین زنی که مسئولیت ریاست تیم توسعه دهندگان این شرکت را عهده دار شده معرفی شوم. این فرصتی است که شاید یک بار در طول زندگی شخصی مثل من ایجاد شود و من از این که این شانس را در اختیارم قرار دادند بسیار متشکرم و امیدوارم که از ساخت بازی بزرگ استودیوی ۲K سربلند خارج شوم.
نظر شخصی شما درباره مجموعه BioShock چیست؟ تجربه جدید این بازی که قرار است توسط Cloud Chamber ارائه شود چه تفاوتهایی با نسخههای قبلی این بازی دارد؟
BioShock یکی از بازیهایی است که نشان داد چطور میتوان یک داستان گیرا و دنیای درگیر کننده را به یک بازی ویدیویی وارد کرد. بازیکنان این بازی، با روشهای منحصر به فرد خود با اتفاقات بازی ارتباط برقرار میکنند و تجربهی فراموش نشدنی را از داستانهای آن کسب میکنند. این ویژگیها، همچنان تشکیل دهنده هسته مرکزی طراحی ما در ساخت بازی جدید BioShock خواهند بود. در حال حاضر ایدههای بسیار زیادی برای اجرای این برنامه در ذهن داریم.
چرا این زمان برای ساخت بازی جدید BioShock انتخاب شده است؟
حالا دیگر مدتی هست که ۲K به دنبال گسترش فرنچایز BioShock افتاده است. این شرکت تیمهای توانمند و استودیوهای متعددی داشت که هریک مشغول پیشبرد یکی از پروژههای ۲K بودند و هنگامی که برای ساخت BioShock بعدی به توافق رسیدند، قرار شد یک تیم جدید مسئولیت توسعه این بازی را بر عهده بگیرد.
از آخرین باری که یک بازی BioShock منتشر شده زمان زیادی میگذرد اما این مجموعه همچنان یکی از محبوبترین سری بازیهای این شرکت محسوب میشود. مجموعه BioShock از نظر منتقدان همواره مورد تحسین قرار گرفته و رسماً بالاترین نمره را در میان تمامی مجموعه بازیهای نسل قبل بدست آورده است. این سری، در طول مدت زمان فروش خود به بیش از ۳۴ میلیون نسخه در جهان دست یافته و Cloud Chamber برای ساخت ادامهی این بازی لحظه شماری میکند.
بازیهای BioShock همیشه به تئوریهای فلسفی و متفاوت خود در نحوه بازگو کردن داستان مشهور هستند. آیا شما هم به رسم همیشگی این بازیها پایبند خواهید بود؟ اگر اینگونه است، آیا نکته خاصی وجود دارد که درباره موضوع و داستان بازی به آن اشاره کنید؟
داستان، همیشه نقطه قوت بازیهای Bioshock در طول تاریخ آن بوده است. ما از همین الان هم ایدههای بسیار خوبی برای تیم طراح داستان بازی داریم که در ادامه اطلاعات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.
سابقهی قبلی شما در همکاری با Firaxis چطور در این بازی تأثیر خواهد گذاشت؟
سالهاست که Firaxis به عنوان یکی از بهترین توسعه دهندگان بازی در جهان شناخته میشود و البته که محیط کاری بسیار خوبی دارد. من در دوران حضور خودم در این استودیو، درک بسیار خوبی از نقات ضعف و قدرت یک پروژهی خوب بدست آوردم و یاد گرفتم که همیشه باید مردم را در اولویت گذاشت.
Steve Martin و Sid Meier محیطی را فراهم کردهاند که مردم مشتاق حضور در آن و انجام کارهای روزمره خود هستند. نتیجهی این کار، نتایج درخشان استودیو در تولید بازیهای با کیفیت و پرطرفدار است. من حدود ۲۰ سال سابقه همکاری با Firaxis را داشتم که در این مدت بازیهای تحسین شدهای همچون Civilization و XCOM را تولید کردیم. دو دهه حضور من در این استودیو همه چیز را برای پذیرش یک چالش جدید در Cloud Chamber آماده کرد.
تکنولوژی کنسولهای نسل بعد چطور به پیشرفت تجربه بازی جدید BioShock کمک خواهند کرد؟
یکی از جذابترین جوانب تکنولوژی پیشرفت مداوم آن با گذر زمان است. ما همیشه فناوریهای جدید و خلاقانهای داریم که راه ارتباط با طرفداران ما را سادهتر میکنند. در مورد پروژهی کنونی Cloud Chamber فعلاً نمیتوان چیز خاصی را گفت اما از امکانات و احتمالات موجود بسیار هیجان زده هستیم و مطمئناً از همهی آنها به نحو احسن استفاده خواهیم کرد.
از زمانی که بازی BioShock: Infinite منتشر شد، مدت زیادی میگذرد؛ در این فاصله، تغییرات زیادی در ساختار بازیها اعمال شده که بیشتر به سرویسهای زنده و آنلاین بازیها مربوط میشوند. آیا شما نیز در پروژهی جدید BioShock چنین برنامههایی را در ذهن دارید؟
این موضوع به یکی از مهمترین جوانب صنعت ما تبدیل شده و مرتباً در حال پیشرفت و گسترش است. نکته جالبی که در اینباره وجود دارد این است که تجربه کاربری این سرویسها در هر بازی متفاوت بوده و راه حلی کلی و عمومی برای آن وجود ندارد. لذا ابتدای کار ما در توسعهی بازی جدید Bioshock از لحاظ تأثیر نظرات مخاطبان و اطلاع از علایق و انتظارات آنها از چگونگی استفاده از سرویسهای آنلاین در این بازی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
حضور بیشتر افرادی که در ساخت اولین بازی BioShock نقش داشتند، چه اهمیتی برای فصل جدید این مجموعه دارد؟
این که در گروه جدید ما همچنان DNA بازیهای BioShock جریان دارد، اتفاق بسیار هیجان انگیزی است. تعدادی از افراد تیم کنونی ما از جمله Hoagy de la Plante (کارگردان نوآوری)، Scott Sinclair (کارگردان هنری) و Jonathan Pelling (طراح ارشد) قبلاً نقش مهمی در ساخت بازیهای BioShock داشتند و حالا ما از آنها برای هدایت تیم توسعه دهندگان Cloud Chamber استفاده میکنیم.
علاوه بر این افراد ما توسعه دهندگان باسابقه و حرفهای مجموعههای بزرگی همچون Call of Duty، Assassin’s Creed، Battlefield، Star Wars و Walking Dead را داریم که کمک خیلی زیادی به پیشبرد فرایند توسعه بازی جدید BioShock خواهند کرد. ما برای حفظ نوآوری و خلاقیت در نتیجهی کار خود، سعی کردیم از همهی سلایق و تجربیات مختلف در طراحی این بازی استفاده کنیم. من میتوانم با اعتماد به نفس کامل ادعا کنم که افراد تیم توسعهی Cloud Chamber، از نظر تجربه و تنوع سلایق نسبت همهی بازیهای قبلی BioShock برتری دارند.
همکاری و همفکری تیم شما با Ghost Story Games و به خصوص Ken Levine چه کمکی به طراحی فرمولاسیون داستان جدید این بازی خواهد کرد؟
Ken و تیم او در Ghost Story Games در حال طراحی یک بازی جدیدند که مطمئناً یک تجربه لذت بخش و فراموش نشدنی دیگر را رقم. هیچ ارتباطی بین او با استودیوی Cloud Chamber یا تیم توسعه دهندگان BioShock وجود ندارد.
سری BioShock تا کنون فراز و نشیبهای بسیار زیادی را تجربه کرده است؛ طراحی و خلق فصلی جدید در این مجموعه پرطرفدار چه چالشهایی را برای شما به دنبال خواهد داشت؟
محیط بازی، یکی از مهمترین نقاط قوت بازیهای BioShock بوده و تأثیر بسیار زیادی روی گیم پلی آنها داشته است. این نکته در طراحی این بازی نیز نقش مهمی داشته و یکی از مهمترین دغدغههای ما برای آن است.