با وجود شایعاتی که در مورد عرضه بازیهای انحصاری پلی استیشن برای PC به گوش میرسد، تصمیم گرفتیم نگاهی به چند بازی انحصاری PS4 که دوست داریم آنها را روی PC تجربه کنیم، داشته باشیم و در این باب، صحبت کنیم.
همه ما میدانیم که بازیها و عناوین انحصاری و فرست پارتی، اهمیت بسیاری برای شرکتها و البته طرفداران و دارندگان یک پلتفرم دارند. این عناوین که معمولا برای ساخت آنها، خرج و هزینه زیادی میشود، به نوعی برای یک پلتفرم خاص، مقدس هستند و طرفداران نمیتوانند این عناوین را روی پلتفرمها و کنسولهای دیگر مشاهده کنند. شاید بزرگترین ویژگی بازیهای انحصاری برای هر کنسول و پلتفرم این است که میتوانند مردم را نسبت به خرید آن پلتفرم به خصوص، ترغیب کنند و آن قدر خوب و هیجان انگیز باشند که مردم به خاطر آنها، دست به جیب شوند. یک استودیوی کاربلد و خلاق، زمان و منابع کافی و البته عدم دخالت شرکتهای ناشر در روند تولید و توسعه، میتوانند یک بازی انحصاری فوقالعاده را به دست مخاطب دهند و رضایت او را به دنبال داشته باشند.
شرکتهای بزرگ و محبوبی مانند سونی (Sony) ، نینتندو (Nintendo) و مایکروسافت (Microsoft)، همگی در طول تاریخ، بازیهای انحصاری خوب (و بدی) داشتهاند که با هدف ترغیب مخاطبان برای خرید کنسولها در نسلهای مختلف، ساخته شدهاند. از آن جایی که شرکت مایکروسافت در سالهای اخیر، بازیهای فرست پارتی خود را علاوه بر کنسولهای ایکسباکس، برای پلتفرم رایانههای شخصی (بیشتر روی ویندوز ۱۰) عرضه کرده، شاید بتوانیم بگوییم که بحث بازیهای انحصاری برای سونی و نینتندو، بسیار حساستر دنبال میشود چرا که این دو شرکت برروی عناوین فرست پارتی خود بسیار دقیقاند و خیلی سخت اجازه انتشار آنها را برای کنسولها و پلتفرمهای دیگر میدهند.
با این حال، در حالی که کمتر از یک سال تا انتشار کنسولهای نسل بعدی باقی مانده، به نظر میرسد که وضعیت کم کم و آهسته آهسته در حال تغییر است. سیاستها و نگرشهای جدید در نسل جدید که به نظر میرسد از مایکروسافت شروع شده، در حال گسترش است و حالا زمزمههایی مبنی بر عرضه چند بازی انحصاری PS4 (PlayStation 4) برای پلتفرم رایانههای شخصی یا PC به گوش میرسد. شاید اگر این موضوع را در همین سالهای گذشته مطرح میکردیم، همه با نشانه رفتنِ انگشتِ اشاره به سمتمان، میخندیدند اما هماکنون خبرها و شایعاتی به گوش میرسد که عرضه برخی از بازیهای انحصاری پلی استیشن ۴ برای رایانههای شخصی را تایید میکند یا نوید میدهد.
شاید صحبت در مورد فلسفه اشتراک گذاری بازیهای فرست پارتی و منتشر کردن آنها برای تمامی کنسولها و پلتفرمها، به مطلب و مقاله دیگری نیاز داشته باشد اما قطعا میتوانیم بگوییم که سیاستهای مدرن و البته سرویس اشتراکی سونی، یعنی PS Now، تاثیر بسیاری در اتفاقاتی که امروز رخ میدهند، دارند. تمام کاربران پلتفرم رایانههای شخصی میتوانند تنها با داشتن یک اتصال اینترنت پر سرعت و ایده آل، برخی از بازیهای انحصاری PlaStation 4 را از طریق PS Now تجربه یا همان استریم کنند که به تازگی، بازی Horizon Zero Dawn نیز به فهرست عناوین خوب و با کیفیت این سرویس اضافه شده است. با این حال، در این مطلب قصد داریم تا در مورد پورت یا نسخههای اختصاصی از بازیهای انحصاری پلیاستیشن برای پلتفرم رایانههای شخصی صحبت کنیم. زمانی که شایعات و زمزمههای بسیاری، خبر از انتشار برخی از بازیهای انحصاری مانند بازی Horizon Zero Dawn برای رایانههای شخصی میدهند و حتی یک بازی انحصاری به نام بازی Death Stranding از همان ابتدا برای عرضه برروی PC تایید میشود، سرنخهایی به دست میاوریم که میگویند دروازهها در حال باز شدن است و چه از این بهتر؟ علاوه بر اینها در نظر داشته باشید که بازیهای دیگری مانند Juorney (یکی از مستقلهای بی نظیر پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴) بازی Heavy Rain، بازی Beyond Two Souls و بازی Detroit Become Human (در نتیجهی جدایی استودیوی Quantic Dream از مجموعه سونی) برای رایانههای شخصی عرضه شدهاند، بنابراین در دوران خوبی زندگی میکنیم!
حالا که به نظر میرسد راه بین پلی استیشن و رایانههای شخصی، از همیشه هموارتر به نظر میرسد، تصمیم گرفتیم تا فهرستی از بازیهای انحصاری سونی و پلی استیشن که دوست داریم آنها را روی پلتفرم رایانههای شخصی مشاهده و تجربه کنیم، فراهم آوریم و نگاهی کوتاه به این عناوین و فرانچایزهای افسانهای داشته باشیم. فرانچایزهایی که فکرِ دیدن آنها روی پلتفرمهای دیگر تا همین یک یا دو سال پیش، مانند یک رویای دست نیافتنی بود اما به نظر میرسد اندک اندک وضعیت در حال تغییر است. از آن جایی که عرضه بازی Horizon Zero Dawn برای پلتفرم رایانههای شخصی به واقعیت بسیار نزدیک شده است، در فهرست آرزوهای خود، نامی از آن نیاوردیم و امیدواریم عرضه این بازی برای PC بازان، قطعی شود.
بازی God Of War
فرانچایز God Of War از همان ابتدای کار، یکی از رویاهای دست نیافتنی برای بازیبازان رایانههای شخصی و کاربران این پلتفرم بود. داستان حماسی و اکشن نابی که بازی God Of War ارائه میدهد، هر فردی را به خود جذب میکند و میتواند برای آنها به یک تجربه به یادماندنی تبدیل شود. سری God Of War از نسل ششم، یعنی دوران کنسول پلی استیشن ۲ (PS2) خلق شد و پا به جهان گشود. به یاد دارم از همان زمان، بسیاری از افراد سعی میکردند تا این بازی را با شبیه ساز (Emulator) های گوناگون برروی رایانههای شخصی خود اجرا نمایند. قطعا کار کردن با شبیه سازها، بسیار سخت، پیچیده و طاقت فرسا بود اما بازی God Of War آن قدر جذاب و فوقالعاده تلقی میشد که برای دستیابی به آن هر کاری که لازم بود، به انجام میرسید. بسیاری از کاربران پلتفرم رایانههای شخصی، حتی با شبیه سازهای پلی استیشن ۳ اقدام به تجربه نسخههای نسل هفتمی این سری میکردند که نشان میداد دست یابی به بازی God Of War چقدر برایشان مهم است. با این حال، در آخرین نسخه از سری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به سادگی God Of War نام داشت، همه چیز تغییر کرده بود. در نسخه آخر، دیگر خبری از آن کریتوس (Kratos) خشمگین و افسانههای کهن یونانی نبود بلکه حالا با یک کریتوس آرام و «پدر شده» طرف بودیم که چالشهای بسیاری در پیش روی او قرار داشت و علاوه بر این، به جای افسانههای یونانی، باید با افسانههای سرزمینهای شمالی (Nordic) دست و پنجه نرم میکردیم. استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica)، بازی God Of War را آن قدر خوش ساخت و بی عیب و ایراد طراحی کرده بود که کسی حتی به فکرش نرسید از تغییر کلی حال و هوا، استایل گیمپلی و تغییر زاویه دوربین، گلایه کند. بازی God Of War سال ۲۰۱۸ تمرکز بسیاری برروی داستان و کارگردانی تمام صحنههای داستانی بازی داشت و همین موضوع سبب شد تا شخصیتهای موجود در آن، به راحتی در ذهن مخاطب ثبت شوند. عرضه بازی بزرگی مانند God Of War روی پلتفرم رایانههای شخصی، شاید هماکنون نیز یک رویا تلقی شود و بعید به نظر میرسد که شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، یکی از بزرگترین جواهرات و بازیهای ارزشمند خود را به این سادگی از دست بدهد اما مگر روزی فکر میکردیم که عرضه عنوانی چون Horizon Zero Dawn برای PC تا این حد جدی گرفته شود و شایعات بسیاری پیرامون این موضوع به گوش برسد؟ واقعیت این جا است که عرضه رسمی هر کدام از نسخههای بازی God Of War چه نسخههای قدیمی و چه نسخههای جدید، میتواند دارندگان پلتفرم PC را به شدت خوشحال نماید.
بازی Spider-Man
بازی Marvel’s Spider-Man نیز دقیقا در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در یک کلام میتوان گفت یک بازی خوش ساخت و فوقالعاده بود. تا به حال بازیهای بسیاری از ابر قهرمان محبوب دنیای مارول، یعنی مرد عنکبوتی یا همان اسپایدر من ساخته و در نسلهای مختلف، برروی کنسولها و پلتفرمهای گوناگونی منتشر شده است اما شاید هیچگاه این قهرمان عنکبوتی تا این حد جدی گرفته نشده است. بازی Marvel’s Spider-Man تنها یک عنوان اقتباس شده از فیلمهای محبوب اسپایدر من نبود بلکه یک پروژه کاملا اریجینال و اصیل محسوب میشد که شرکت سونی، وظیفه ساخت آن را بر عهده استودیوی خلاق و کاربلد اینسومنیاک گیمز (Insomniac Games) قرار داده بود. استودیوی اینسومنیاک، همان تیمی است که در گذشته، بازیهای منتخب و سرگرم کنندهای مانند سری بازیهای Ratchet & Clank، بازی Resistance و بازی Sunset Overdrive را ساخته بود و با تجربهای بسیار، ساخت بازی Marvel’s Spider-Man را آغاز کرد. از آن جایی که سونی قصد داشت یک بازی انحصاری خوب و با کیفیت دیگر برای کنسول پلی استیشن ۴ تهیه کند، منابع و زمان کافی را به استودیوی اینسومنیاک داد و نتیجه نهایی، همان چیزی بود که انتظار داشتیم. همان طور که استودیوی راک استدی (RockSteady) با سری Batman Arkham ادعای «بتمن باش» یا Be The Batman را ارائه داد، اینسومنیاک گیمز نیز با بازی Marvel’s Spider-Man ثابت کرد که چگونه میتوان به بهترین شکل ممکن، مخاطب را در نقش ابرقهرمان محبوبی چون مرد عنکبوتی قرار داد. سیستم مبارزات، سیستم تار افکنی و تاب خوردن در سطح شهر، خط داستانی کاملا اصیل، اریجینال و بدون اقتباسهای بی مورد از فیلمهای سینمایی، جهان آزاد (Open World) با مراحل فرعی و فعالیتهای سرگرم کننده و البته جلوههای ویژه خیره کننده، تنها بخشی از ویژگیهای مثبت بازی Marvel’s Spider-Man بودند که میتوانستند هر فردی با به سمت خود جذب کنند. با وجود تمام سرگرمیها و لحظات خوشی که بازی Marvel’s Spider-Man میتواند برای مردم بسازد، قطعا انتشار آن برای پلتفرم رایانههای شخصی میتواند ایده بسیار خوبی باشد؛ چرا که افراد بیشتری موفق میشوند تا این بازی شگفت انگیز را تجربه نمایند و برای چندین ساعت، در شهر نیویورک، مرد عنکبوتی باشند!
سری بازیهای Uncharted
با توجه به سبک گیمپلی سری بازیهای Uncharted که یک شوتر سوم شخص ماجرایی به شمار میروند، شاید نمونههای دیگری وجود داشته باشد که بتوانند کاربران رایانههای شخصی را راضی نمایند اما مگر میشود در زمینه ماجرایی و شوتر سوم شخص، به یک اثر فوقالعاده مانند بازی Uncharted رسید؟ فرانچایز Uncharted از همان زمانی که به وسیله استودیوی ناتی داگ خلق شد و برروی پلی استیشن ۳ شاهد آن بودیم، مشخص بود که برنامهها و منابع بسیاری در پشت سر این بازی قرار گرفته است. نسخه دوم بازی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، این موضوع را به بهترین شکل ثابت کرد و بازی Uncharted 2 آن قدر خوب، هیجان انگیز و جذاب بود که باید برای کسانی که آن را در زمان عرضه تجربه نکردهاند، یک دقیقه سکوت کنیم! پس از نسخه سوم، کار به نسل هشتم کنسولها و دوران پلی استیشن ۴ رسید و در سال ۲۰۱۶ شاهد بازی Uncharted 4 A Thief’s End بودیم که همه چیز را به سطح دیگری میبرد و یک تجربه نفس گیر و هیجان انگیز را ارائه میداد. همچنین فراموش نکنیم که در سال ۲۰۱۷ نیز یک نسخه اسپین آف با فرعی با نام بازی Uncharted Lost Legacy عرضه شد که شخصیتهای اصلی آن برای اولین بار در طول تاریخ سری، مونث بودند. بزرگترین عواملی که میتوانند سری یا فرانچایز Uncharted را تغریف کنند، حس ماجراجویی، اکشن و شوتر استاندارد و هیجان انگیز، صحنههای سینمایی نفس گیر و پر خرج، داستانها و روایتهای غنی، جذاب و البته جلوههای بصری فوقالعاده در هر سال و هر نسلاند. با در نظر گرفتن تمام این عناصر فوقالعاده که باعث شدند فرانچایزی مانند Uncharted به این نقطه کنونی دست پیدا کند، واقعا حیف است اگر بازیبازان پلتفرمهای دیگر، مخصوصا کاربران رایانههای شخصی نتوانند آن را تجربه نمایند. ماجراها و داستانهای هیجان انگیز و نفس گیر بسیاری در سری Uncharted نقل شده است که دوست داریم آنها را به طور کامل برروی PC مشاهده نماییم.
بازی Ratchet & Clank
فرانچایز Ratchet & Clank از همان ابتدا به عنوان یکی از سریهای محبوب در دنیای بازیهای پلی استیشن شناخته میشد و دو شخصیت رچت و کلنک، آن قدر دوست داشتنی و بامزه هستند که تجربه ماجراجوییهای آنها در بازیهای ویدیویی مختلف، ما را سرگرم میکند. بازی Ratchet & Clank برای اولین بار در نسل ششم و دوره پلی استیشن ۲ متولد شد و خیلی زود به محبوبیت رسید. در نسل هفتم (مخصوصا اواخر آن)، نسخههای نه چندان با کیفیت و خوبی از این سری منتشر شدند که نتوانستند همه طرفداران را راضی کنند. کار به نسل هشتم کشید و سونی در سال ۲۰۱۶، یک نسخه کاملا ریبوت را از این سری با نام سادهی Ratchet & Clank منتشر کرد که توانست باز هم این سری را به روزهای اوج خود بازگرداند. با این حال، جای تاسف است که سونی در یک نسل کامل، تنها یک نسخه از بازی Ratchet & Clank منتشر کرد و از پتانسیلهای بسیار این فرانچیایز، به نحو احسن در نسل هشتم استفاده نشد. این بازی آن قدر محبوب است که کاربران پلی استیشن ۴ در دوره و زمانه کنونی، نسخههای کلاسیک و قدیمی سری (نسخههای پلی استیشن ۲) را از فروشگاه پلی استیشن خریداری و آنها را با وجود مکانیکهای گیمپلی و جلوههای بصری تاریخ مصرف گذشته، تجربه میکنند. داستان فکاهی و جذاب، شخصیتهای بشاش و دوست داشتنی، مراحل رنگارنگ و زیبا، مکانیکهای گیمپلی سرگرم کننده و سکوبازی فوقالعاده، عناصری هستند که میتوانند سری Ratchet & Clank را تعریف نمایند. از آن جایی که جامعه طرفداری PC، عناوین مشابه Ratchet & Clank را به ندرت تجربه کردهاند، از تجربه تمامی نسخههای این سری دوست داشتنی، به وجد خواهند آمد.
بازی The Last Of Us
بازی The Last Of Us عنوانی بود که در هنگام عرضه، بسیاری از بازیبازان و منتقدان را غافلگیر کرد. اولین غافلگیری در مورد این بود که کسی انتظار نداشت در آستانه انتشار کنسول نسل هشتمی سونی، یک بازی بزرگ و پر خرج و کاملا جدید برای کنسول نسل هفتمی، یعنی پلی استیشن ۳ منتشر شود. غافلگیری دوم این جا بود که کسی باور نداشت بازی The Last Of Us روی سخت افزار قدیمی شده و از رده خارج شدهی پلی استیشن ۳، اجرا شدنی باشد اما این دو اتفاق خیلی راحت رخ دادند و شاهکاری را به وجود آوردند که میتوان ساعتها و روزها به صورت مدام در مورد آن صحبت کرد. خالق بازی The Last Of Us با این که استودیوی ناتی داگ بود، اما به هیچ وجه یک بازی ماجرایی شاد و سرگرم کننده نبود و تم بسیار سیاه و تاریکی داشت. این بازی که بار اصلی خود را برروی داستان و روایت میانداخت، آن قدر تاثیر گذار بود که تقریبا در هر فصل، شما را به گریه میانداخت و افتتاحیه این بازی همچنان به عنوان یکی از غم انگیزترین صحنهها در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود. محبوبیت بازی The Last Of Us سبب شد تا نسخه ریمستر شده این عنوان برای کنسول پلی استیشن ۴ نیز عرضه شود و هماکنون، یکی از مورد انتظارترین عناوین پیش رو، بازی، نسخه دوم این بازی، یعنی بازی The Last Of Us Part 2 محسوب میشود؛ عنوانی که مانند نسخه اول، باز هم انتهای یک نسل را نشانه گیری کرده و میخواهد باز هم نفسمان را بگیرد. بازی The Last Of Us از آن عناوین و فرانچایزهایی است که جامعه طرفداری پلی استیشن روی آن بسیار حساساند؛ بنابراین انتشار این بازی برای پلتفرم رایانههای شخصی میتواند این افراد را ناراحت نماید. با این حال، هیچ چیز غیر ممکن نیست و شاید PC بازان نیز روزی موفق به تجربه The Last Of Us روی سیستم خود شدند.
بازی Bloodborne
بسیاری از طرفداران سری بازیهای استودیوی فرام سافتور (From Software)، اعتقاد دارند که بازی Bloodborne، بهترین بازی ساخته شده به وسیله این استودیو است و آن را بسیار فوقالعاده و سطح بالا میدانند. از آن جایی که دارندگان پلتفرم رایانههای شخصی نیز علاقه بسیاری به سری Dark Souls دارند و نسخههای مختلف را با وجود کنترلهای نه چندان خوبِ PC (ماوس و کیبرد)، تجربه میکننذ، قطعا انتشار یک بازی با کیفیت مانند Bloodborne برای رایانههای شخصی میتواند یک خبر شگفت انگیز برای کاربران آن پلتفرم باشد. اما اگر بخواهیم دقیق تر در مورد بازی Bloodborne و ماهیت آن صحبت کنیم، باید بگوییم که جو و اتمسفر بی نظیری که سازندگان با شهر Yharnham به وجود آوردهاند، هر شخصی میتواند به سمت بازی جذب شود. این شهر که پر از رمز و راز، تاریخچه و سیاهی است، به طرز فجیعی مسموم شده و حالا شخصیت اصلی بی زبان، باید به دنبال این راز و رمزهای پیچیده برود و خودش را غرق در دنیای بازی کند. سیاهی و افسردگی موجود در دنیای بازی آن قدر فراگیر است که خیلی از مواقع، ترس عمیقی به بازیباز دست میدهد و او را به درون یک سیاه چالهی مرموز و تاریک میکشاند. بازی Bloodborne با این که شباهتهای بسیاری با سری دارک سولز دارد، اما تفاوتهای خاصی نیز بین این دو بازی وجود دارند که بازی Bloodborne را به یک بازی خاص تبدیل میکند. بسیاری از بازیبازان حرفهای کنسول پلی استیشن ۴، معتقدند که بازی Bloodborne (با وجود خیل عظیمی از بازِهای با کیفیت دیگر)، بهترین بازی انحصاری این کنسول نسل هشتمی به شمار میرود. از آن جایی که استودیوی فرام سافتور، معمولا بازیهای انحصاری نمیسازد و عناوین خود را به صورت مولتی پلتفرم در دسترس تمام بازیبازان قرار میدهد، این احتمال وجود دارد که با یک مذاکره کوچک، Bloodborne حداقل برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر شود و این احتمال، دور از ذهن نیست.
بازی Shadow Of The Colossus
بازیهای ریمیک یا بازسازی شدهای که در نسل هشتم منتشر شدند (و البته هنوز هم تمام نشدهاند)، به بهترین شکل به ما نشان دادند که اگر روند توسعهی یک نسخه ریمیک از یک بازی به یادماندنی، با برنامه و درست و حسابی پیش برود، نتیجه کار، شاهکاری میشود که ارزشی به اندازه ارزش نسخه اصلی دارد. نسخههای ریمیک (نه ریمستر!) بسیاری در نسل هشتم منتشر شدند که بیشتر آنها خوب و راضی کننده بودند و یکی از همین نسخههای ریمستر خوب، بازی Shadow Of The Colossus محسوب میشد. بازی Shadow Of The Colossus برای اولین بار در نسل ششم و برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شد و حال و هوا و گیمپلی متفاوت، حماسی و فوقالعادهای که داشت، آن را به موفقیت خوبی رساند. این بازی اکشن ماجرایی، به یکی از نمادهای پلی استیشن تبدیل شد و در نسل هفتم، مورد بازسازی قرار گرفت. با این حال، نسخه ریمیکی که در سال ۲۰۱۸ و برای پلی استیشن ۴ منتشر شد، شاهکاری بود که تنها از دستان توانمند استودیوی بلوپوینت (Bluepoint) برمیآمد. استودیوی بلوپوینت، نخصص بسیاری در ساخت عناوین به صورت بازسازی شده یا ریمیک شده دارد و اوج هنر خود را با ساخت نسخه ریمیک بازی Shadow Of The Colossus در این نسل نشان داد. بازی Shadow Of The Colossus شاید از آن عناوینی باشد که بازیبازان پلتفرم رایانههای شخصی، خیلی به آن عادت نداشته باشند اما زمانی که با داستان و روایت شاعرانه بازی آشنا شوند و اولین «کلوسی» را زمین گیر کنند، دیگر نمیتوانند از بازی خارج شوند.
بازی Dreams
با این که زمان بسیار زیادی از معرفی بازی Dreams میگذرد، اما این عنوان هنوز به صورت کامل عرضه نشده است! با این که بازی Dreams را تجربه نکردهایم، اما میتوان به راحتی گفت که این بازی خلاقیتی وصف ناشدنی و نامحدود دارد. بازی Dreams به وسیله استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) ساخته شده است؛ همان استودیویی که دو بازی مشهور Little Big Planet و Tearaway را در کارنامه خود دارد و همه ما میدانیم که در زمینه طراحی مرحله، تا چه حد خلاق است. با این حال، بازی Dreams چیزی دارد که آن را از تمام عناوین دیگر متمایز میکند و آن، خلاقیت نامحدود موجود در بازی است. در بازی Dreams میتوان نسبت به ساخت و طراحی هر چیزی اقدام کرد و آن را به واقعیترین یا فانتزیترین شکل ممکن ساخت و به اشتراک گذاشت. از آن جایی که خلاقیت و اشتراک این خلاقیت در بازی Dreams حرف اول را میزند، خیلی زیبا میشود اگر این بازی را علاوه بر پلی استیشن ۴، برروی پلتفرم رایانههای شخصی نیز مشاهده و تجربه کنیم. در این صورت، بازیبازان هر دو پلتفرم میتوانند با یکدیگر تعامل زیبا و فوقالعادهای داشته باشند و این موضوع به موفقیت بیشتر بازی Dreams کمک میکند.
قطعا بازیهای انحصاری و فرست پارتی بیشتری از طرف سونی و پلی استیشن وجود دارند که میتوانیم برای انتشار آنها روی پلتفرم PC، امیدوار باشیم اما این فهرست ما از عناوینی است که بیشتر از همه دوست داریم روی PC مشاهده و تجربه کنیم. قطعا همه ما میدانیم که سونی چقدر برای بازیهای انحصاری خود ارزش قائل است و اصلی ترین دلیل برای خرید کنسولهای پلی استیشن نیز همین عاملِ بازیهای فرست پارتی با کیفیت و فوقالعادهاند اما سیاستهای مدرن و شایعاتی که به گوش میرسد، راه را حداقل برای فکر کردن به این موضوع باز میکند. انتشار بازی Horizon Zero Dawn برای PC در سال ۲۰۲۰ میتواند این راه را بسیار هموارتر سازد. شما چه فکری میکنید؟ بیشتر دوست دارید کدام یک از بازیهای انحصاری سونی را روی پلتفرم رایانههای شخصی تجربه نمایید؟