دیگر کمتر کسی را میتوان یافت که نام سری بازیهای یاکوزا را نشنیده باشد. این مجموعه بازیهای طولانی، پرجزییات و دوست داشتنی که مخاطبان خاص خود را دارند، بیش از یک دهه و سه نسل مخاطبان را با ماجراهای قهرمانان و شخصیتهای عجیب و غریب خود همراه کردهاند. این سری به لطف عرضهی بازی زیبای Yakuza Zero در غرب و استقبال خوب مخاطبان و منتقدان از آن توانست از حد و مرزهای ژاپن عبور کرده و تبدیل به عنوانی جهانی و دریچهای برای نگاه افراد دیگر به فرهنگ ساکنین سرزمین خورشید تابان گردد. حال استودیوی Ryo Ga Gotoku پس از ساخت دو بازسازی موفق در قالب عناوین Yakuza Kiwami و Yakuza Kiwami 2، به کازوما کیریو و گورو ماجیمای دوست داشتنی استراحت داده و با بازی Judgement داستانی متفاوت را در بستری مشابه روایت کند.
بازی Judgement که در ژاپن به نام Judge Eyes شناخته میشود، داستان کارآگاهی خصوصی به نام تاکایوکی یاگامی را روایت میکند. یاگامی در ادارهی کارآگاهی کوچک خود (که خانهاش هم است) در کنار صمیمیترین دوست و برادرش، Kaito، به حل پروندههایی جدی و عجیب میپردازد. البته او همیشه به این کار مشغول نبوده و وکیلی مشهور است که پس از پروندهای جنجالی ترجیح داده مسیر زندگی خود را تغییر دهد. در طول داستان همچون دیگر بازیهای این استودیو مجموعهای متنوع از شخصیتها به بازی اضافه شده که هر کدام پیش زمینه و روایت خاص خود را داشته و از جذابیت مناسبی بهره میبرند. Suguiro مبارزی عدالتخواه است که با دزدی از ثروتمندان قصد برقراری عدالت شخصی خود را دارد، هوشینو وکیلی جوان و با انگیزه است که به دستیار شماره یک یاگامی و کایتو تبدیل میشود، گندا استاد و رییس یاگامی و یکی از الگوهای زندگی او است و بسیاری دیگر از شخصیتهای به یاد ماندنی که در مدت زمان طولانی بازی مخاطب را با ماجراهای فراوان خود همراهی میکنند. مشاهدهی بلوغ و تغییرات این شخصیتها بسیار جالب و لذت بخش بوده و یادآور سریالی خوشساخت است.
پروندهی اصلی بازی به قتلهایی سریالی که به جدیدترین جنجال کوموروچو تبدیل شدهاند میپردازد. این قتلها عموما بر اعضای خاندان یاکوزایی کیوری تمرکز داشته و قربانیان آن به طرز ترسناکی چشمانشان از حدقه در آورده میشود. در این میان یاگامی که به دنبال رستگاری و کشف حقیقت ماجرا است خود را موظف به یافتن مسئول اصلی این قتلها و جلوگیری از قربانی شدن افراد بیگناه میداند و در طول ۱۳ فصل طولانی و پر فراز و نشیب که مملو از پیچشهای داستانی غیر قابل پیشبینی و هیجانانگیز است، برای حل این پرونده تلاش میکند. همان طور که از این استودیو انتظار میرود، داستان بازی Judgement بسیار پر زد و خورد، هیجانانگیز، طولانی و غیر قابل پیشبینی است و مخاطب را به یاد آثار جنایی کلاسیک میاندازد.
گیمپلی بازی شباهتهای زیادی با سری بازیهای یاکوزا دارد. یاگامی در مبارزات خود از دو سبک مختلف استفاده میکند. Crane برای مقابله با گروههای پرتعداد دشمنان است و از ضربههایی با قدرت متوسط اما محدودهای بزرگ استفاده میکند اما Tiger برای مبارزات تک به تک مناسبتر است و از حملاتی تکنیکیتر و قویتر با دامنهای محدودتر استفاده میکند. همچون بازیهای یاکوزا تواناییهای زیادی برای فراگیری در منوی Skills بازی وجود دارد که بسیاری از آنها چون Tiger Drop یادآورد حرکات کیریوی افسانهای هستند. مبارزات بازی شباهت زیادی با سری یاکوزا داشته و از روانی، تنوع و هیجان کافی بهره میبرند. یکی از عناصر جدید بخش مبارزات بازی Mortal Wounds هستند. این صدمات که بر اثر حملات قدرتمند دشمنان و یا تفنگ ایجاد میشوند میزان کلی نوار سلامتی یاگامی را کاهش داده و مخاطب برای درمان او باید به پزشکی مخصوص مراجعه یا از بستههای گران سلامتی استفاده کند. این موارد در راستای افزایش درجهی سختی بازی به آن اضافه شده و تا حدی نیز موفق هستند، هر چند بازی Judgement همچنان چندین پله از بازیهای یاکوزا آسانتر است.
المانهای کارآگاهی اضافه شده به بازی شامل موارد آشنای این سبک چون بررسی محیطها و صحنههای جرم برای به دست آوردن مدارک و یا تعقیب مظنونان میشوند. این بخشها متاسفانه از طراحی خوبی برخوردار نبوده و در بسیاری از موارد منجر به خستهکنندگی بازی میشوند. خصوصا بخشهای تعقیب مخفیانهی مظنونان را میتوان یکی از بدترین بخشهای بازی دانست که علاوه بر حوصله سر بر بودن، طولانی و گاها دشوار نیز هستند. بخشهای بررسی محیطها را نیز میتوان فرصتی از دست رفته دانست که در عین سرگرمکننده بودن، به دلیل عدم ارائهی چالشی مهم، از جذابیت چندانی برخوردار نیستند. با این حال بخشهای تعقیب و گریز از هیجان و سرگرمکنندگی مناسبی برخوردار بوده و لحظات جالبی را خصوصا در مراحل فرعی بازی، رقم میزنند. در برخی از بخشهای داستانی بازی، در ظاهر به مخاطب امکان انتخاب دیالوگها داده میشود؛ این موضوع کاملا ساختگی و ظاهری است به طوری که با انتخاب دیالوگهای اشتباه هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و تنها سکانسی خندهدار و عجیب از گیج شدن یاگامی به تصویر کشیده میشود. البته با توجه به سبک بازی Judgement و تفکرات سازندگان آن این بخشها را نمیتوان نقطه ضعف به حساب آورد.
همچون سایر بازیهای این استودیو، بازی Judgement نیز از مجموعهای عظیم و متنوع از مینیگیمهای سرگرمکننده برخوردار میباشد. مینی گیم Komuro of the Dead که یادآور عنوان عجیب Yakuza Dead Souls است، عنوانی Rail Shooter است که مخاطبان را در نسخهی آخرالزمانی از شهر کوموروچو قرار داده و طی شش مرحله او را موظف به سلاخی مردگان متحرک میکند. این مینی گیم بسیار جذاب و سرگرمکننده است. از دیگر مینیگیمهای بازی میتوان به نسخهی کامل بازیهای مبارزهای Virtual Fighter V Final Showdown و Fighting Vipers اشاره کرد که اولی نسخهی کامل بازی نسل قبلی بوده و دومی نیز عنوانی کلاسیک و خاطرهانگیز برای طرفداران سگا است. فارغ از مینیگیمهای آرکید، بازیهای دیگری چون دارت، شوگی و سرگرمیهای کازینویی نیز در بازی Judgement گنجانده شدهاند. با این حال شاید گستردهترین فعالیت فرعی بازی را بتوان مسابقات پهبادها (Drone Racing) دانست که مشابه با مسابقات ماشینهای اسباببازی عناوین پیشین بوده و بسیار گسترده و زمانبر است. انواع رستورانهای وسوسهانگیز و متنوع نیز طبق معمول در بازی وجود دارند. مراحل فرعی بازی که در کنار رویدادهای دوستانه (Friends) تعدادشان به صد مورد میرسد نیز از تنوع خوبی برخوردار بوده و جذابیت و طنز خاص این سری را در بر دارند و به احتمال زیاد بر گنجینهی خاطرات مخاطبان این فرنچایز افزوده خواهند شد.
سازندگان بازی Judgement در ساخت آن از موتور جدیدتر Dragon Engine استفاده کرده و کوموروچویی زیبا، تپنده و با جزییات را ارائه دادهاند. جزییات چهرههای شخصیتها بسیار خوب و باور پذیر طراحی شده و به غیر از برخی انیمیشنهای خشک و عجیب در دموها، نمیتوان ایراد چندانی به آن وارد کرد. طراحی محیطهای بازی نیز با وسواس و دقت فراوان صورت گرفته و هیچ خیابان و مغازهای در کوموروچو نمونهی مشابه ندارد. انیمیشنهای مبارزات نیز نسبت به گذشته روانتر و طبیعیتر طراحی شدهاند. موسیقیهای متن بازی نیز عمدتا جذاب و مناسب انتخاب و ساخته شده و حسی مرموز به آن میبخشند. برای صداپیشگی و به تصویر کشیدن شخصیتهای اصلی بازی از هنرپیشههای مشهور استفاده شده است. ایفای نقش یاگامی بر عهدهی تاکویا کیمورا، یکی از موفقترین و به نامترین ستارههای شرقی که نامی آشنا در سینما، تلویزیون و موسیقی ژاپن است. سایر بازیگران نیز در کنار کیمورا اجرایی ظریف، زیبا و به یاد ماندنی را ارائه داده و نهایت تلاش خود را در تثبیت این شخصیتهای جدید میکنند.
در مجموع شاید نتوان Judgement را بهترین اثر از استودیوی Ryo Ga Gotoku دانست، اما نباید شجاعت سازندگان در ارائه داستان و المانهایی جدید را در بستری آشنا دست کم گرفت. ماجراهای هیجانانگیز یاگامی و یارانش را به تمامی طرفدران سری بازیهای یاکوزا توصیه میکنیم؛ اما کسانی که تاکنون تجربهای از این بازیها نداشتهاند بهتر است به سراغ بازی Yakuza Zero بروند.