حدود یک سال از عرضه بازی Red Dead Redemption 2 توسط Rockstar بر روی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان میگذرد و حال سرانجام این بازی بر روی ویندوز نیز عرضه شده است. نسخه رایانههای شخصی بازی که توسط خود راک استار (Rockstar Games) توسعه یافته است، در تاریخ ۵ نوامبر در فروشگاههای دیجیتالی مختلفی از جمله فروشگاه تازه تاسیس شده راک ستار لانچر (Rockstar Launcher) عرضه شد و قرار است در ماه دسامبر، بر روی فرشگاه استیم نیز در دسترس قرار گیرد.
بعد از تجربه حدوداً یک ساعته پورت رایانههای شخصی بازی، میتوانم با اطمینان بگویم که بازی، دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارید؛ یک نسخه ارتقا یافته از عنوانی که سال گذشته، با نمایش خیرهکننده خود از غرب وحشی همه را به تحسین واداشته بود. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که راکستار، محتویات چندان زیادی را نسبت به بازی سال گذشته اضافه نکرده است، با این وجود یک ویژگی کاملاً جدید به بازی اضافه شده که در نسخه کنسولها وجود نداشت: یک photo mode مناسب؛ حالتی که تنها محدود به دید دوربین شخصیت اصلی نیست.
مطلب مرتبط: RockStar از ویژگیهای نسخه PC بازی Red Dead Redemption 2 میگوید
همانطور که راک استار در ماه اکتبر اعلام کرد، نسخه رایانههای شخصی بازی شامل یک سری محتویات جدید قابل بازی میشود، با این وجود این محتویات زیاد قابل توجه نیستند و بیشتر شبیه اضافاتی کوچک به بازی عمل میکنند. به عنوان مثال، سه عدد از چهار سلاح جدید و دو عدد از اسبهای جدید بازی، همین الان هم در Red Dead Online در دسترس قرار دارند. همچنین ماموریت جدید بازی نیز که آن را از یک غریبه در جهان بازی دریافت میکنید، در جمعآوری یک سری گیاهان دارویی خلاصه میشود. اگر قبلاً بازی Red Dead Redemption 2 را در پلیاستیشن ۴ یا ایکس باکس وان تجربه کردهاید، میتوانید از خیر تجربه بازی در رایانههای شخصی بگذرید زیرا چیز زیادی را از دست نخواهید داد (البته ممکن است قادر به تجربه یک سری از محتویات نباشید؛ سخنگوی راک استار در پاسخ به این سوال که آیا راکستار برنامهای برای عرضه محتویات اضافی پورت PC بر روی نسخه کنسولها دارد یا خیر جواب داد که این شرکت فعلا برنامهای در این خصوص ندارد).
اما مهمترین مزیت نسخه PC بازی، ارائه بالاترین کیفیت ممکن از بازی Red Dead Redemption 2 است و به نظر میرسد که راک استار در این زمینه کاملاً موفق عمل کرده است.
شاید برایتان سوال باشد که دلیل اصلی عرضه بازی Red Dead Redemption 2 بر روی رایانههای شخصی چیست. یکی از نمایندگان راک استار در پاسخ به این سوال گفته است که عرضه بازی بر روی رایانههای شخصی، از همان ابتدا جزو برنامههای شرکت بوده است. این احتمال وجود دارد که وقفه یک ساله بین عرضه نسخه کنسولها و رایانههای شخصی، مربوط به یک تصمیم تجاری باشد؛ چه چیزی بهتر از این که این بازی با فروش ۲۵ میلیونی خود تا به این لحظه، به عنوان استارت موتور راکستار لانچر نیز عمل کند. اما دلیل دیگر میتواند مربوط به رویکرد کلی راک استار باشد، رویکردی که به تیم اصلی سازنده بازی اجازه میدهد تا در پورت بازی به رایانههای شخصی نیز کمک کند.
به عنوان کسی که در همان اوایل تجربه بازی در پلیاستیشن ۴، به ظرفیت صد عکسی دوربین داخل بازی رسیدم، بسیار برای وجود یک photo mode واقعی در نسخه رایانههای شخصی بازی هیجانزده بودم. این قابلیت از طریق منوی pause و با فشردن دکمه F6 در دسترس قرار میگیرد و مانند حالتهایی که در بازیهایی همچون Marvel’s Spider-Man شاهد بودیم، به شما اجازه میدهد تا اتفاقات در حال جریان را فریز کرده و با تغییر گزینههای عکاسی موجود، تصاویری فوقالعاده را به ثبت برسانید.
گزینههای موجود در این زمینه شامل دوربین مربوط به شخصیت اصلی است و علاوه بر آن یک دوربین شناور و آزاد نیز در دسترس شما قرار دارد که البته دامنه حرکت آن محدود به شعاعی مناسب در پیرامون شخصیت اصلی است؛ بنابراین نمیتوانید با این دوربین، به هر جا که دلتان خواست بروید. شما میتوانید عمق میدان (که در اینجا blur strength نامیده شده است) و فاصله فوکوس را تعیین کرده و میزان نوردهی را تنظیم یا قفل کنید. افکتهای ویژهای نیز وجود دارند که تصویر شما را با فیلترهایی مختص به قرن نوزدهم مانند daguerreotype یا tintype و یا فیلترهایی امروزیتر، تغییر میدهند. هنگامی که این عکسها را در گالری Social Club خود ذخیره کردید (چه عکسهایی که در photo mode گرفته شدهاند و چه عکسیهای که با دوربین داخل بازی ثبت شدهاند) میتوانید استیکرها و یا متنهای سفارشی خود را بر روی آنها بچسبانید.
متاسفانه در تجربه کوتاه مدت خودم نتوانستم زیاد با photo mode بازی کار کنم، ولی در این مدت کوتاه نیز موفق شدم که تصاویر زیبایی را با استفاده از این قابلیت ثبت کنم. در صورتی که علاقمند به ثبت چنین تصاویر زیبایی باشید، مطمئناً در تجربه خود از بازی، ساعتها به کار با قابلیت photo mode مشغول خواهید شد.
در طول تجربهای که داشتم، تمام چیزهایی که در بازی میدیدم، چه در حالت اکشن و چه از طریق تصاویر ثابتی که از طریق photo mode در دسترس قرار میگیرند، به طرز فوقالعادهای شگفتانگیز بودند. من یکی از ماموریتهای اولیه بازی در شهر Valentine را تجربه کردم؛ اولین شهری که بعد از پرولوگ برفی بازی، بر سر راهتان قرار میگیرد. بعد از مبارزهای نفسگیر با حریفی بزرگتر از خودم در زمینی گلآلود، کاتسینی که در آن داچ (Dutch) با همراه قدیمی خود در گروه از راه میرسد را شاهد بودم. جزئیات چهره آرتور (Arthur) به حدی بالا بود که احساس میکردم میتوانم گل و لای نشسته بر صورتش را با دستم پاک کنم. بعداً هنگامی که در حال تاختن به سمت شمال شهر بودم، با مه شناوری در پیرامون یک درخت مواجه شدم که با نسیمی ملایم به اطراف شاخهها میپیچید. به نقطهای مرتفع در کوهستان رفتم و از آنجا با دوربین شکاری آرتور توانستم یک پل ریلی را از مسافتی بسیار بسیار دور ببینم؛ این موضوع نشانهای از افزایش میدان دید در پورت رایانههای شخصی بازی است.
مطلب مرتبط: مقایسه گرافیک بازی Red Dead Redemption 2 در PC و PS4 Pro/Xbox One X
دمویی که من تجربه کردم بر روی سیستمی با مشخصات ۳۲ گیگ رم، پردازنده Intel Core i9-9900K و کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti اجرا شده و خود بازی نیز بر روی هارد یک ترابایت SSD نصب شده بود؛ بنابراین مشکلی در اجرای بازی با نرخ وضوح ۴K و به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه وجود نداشت. پورت PC بازی شامل گزینههای متعددی در بخش تنظیمات گرافیکی میشود که شامل گزینههایی همچون سطح جزئیات جهان بازی و گیاهان موجود در آن است. از طرفی تنظیماتی که در این بخش وجود دارند، به شما کمک میکنند تا به خوبی تمایز بین «کیفیت» و «عملکرد فنی» بازی را در نظر بگیرید.
همچنین شایان ذکر است که اگر چه دموی مربوطه، بر روی یک کارت گرافیک RTX اجرا شده بود، با این وجود پورت PC بازی حاوی افکتهای ردیابی پرتوی همزمان نخواهد بود. البته نماینده راک استار در پاسخ به این سوال که آیا امکان اضافه شدن این ویژگی در آینده وجود دارد، اظهار داشت که این موضوع بعید نیست. الکس حجاج (Alex Hadjadj)، دستیار کارگردان فنی بازی در این خصوص گفت:
ما تصمیم گرفتیم تا به جای پیادهسازی ویژگیهای جدید، زمان خود را به سازگاری، ارتقا و بهبود امکانات موجود اختصاص دهیم. با این وجود، این موضوعی است که به آن علاقمندیم و در آینده، به بررسی تمامی ارتقاهای نرمافزاری و سختافزاری گرافیکی ادامه میدهیم.
البته گیمرهای بسیاری وجود دارند که به دنبال اضافه کردن این ارتقاها از طریق مادها هستند. راک استار سیاست خود در قبال این مادها را مجدداً اعلام کرد؛ این کمپانی هیچ مشکلی با این مادها ندارد البته تا زمانی که محتویاتی غیر تبلیغاتی برای بخش تک نفره بازی باشند و به اموال معنوی اشخاص دیگر تجاوز نکنند.
محتوای آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 یعنی Red Dead Online نیز همزمان با عرضه بازی بر روی رایانههای شخصی، در دسترس قرار گرفته است. این محتوا شامل قابلیت کراس پلتفرم نخواهد بود و تمامی بازیکنان باید تجربه خود را از صفر شروع کنند؛ بر خلاف Grand Theft Auto Online که در آن گزینهای برای انتقال شخصیت موجود در پلیاستیشن ۴ یا ایکس باکس وان به نسخه PC بازی وجود داشت. طرف مثبت قضیه این است که نسخه رایانههای شخصی Red Dead Online، به همراه تمامی محتویات موجود بر روی کنسولها عرضه شده است. همچنین این بخش از بازی در آینده نیز، آپدیتهای مشابه با سایر پلتفرمها را دریافت خواهد کرد.
به گفته راک استار، این شرکت تلاش دارد تا نسخه PC بازی بر روی طیف وسیعی از سختافزارهای موجود قابل اجرا باشد. برای آن دسته از افرادی که نسخههای پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان بازی Red Dead Redemption 2 را در اختیار دارند، دلیل اصلی برای خرید نسخه PC بازی میتواند پشتیبانی از مادها و تجربه بازی بر روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه (یا بیشتر) در بالاترین گرافیک ممکن باشد. البته تصمیم با خودتان است که آیا این ویژگیها برای خرید دوباره بازی کافی است یا خیر.
بازی Red Dead Redemption 2 در حال حاضر بر روی پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد.