طی سال گذشته تعداد کاربران فعال پلتفرم Steam از ۶۷ میلیون نفر با به ۹۰ میلیون رسیده و عمدهی این کاربران جدید نیز اهل چین میباشند؛ کشوری که دولتش از عرضهی رسمی بازیهای جدید در آن جلوگیری کرده و به آنها مجوز فروش نمیدهد.
این مسئله از ماه اوت در این کشور آغاز شد به طوری که تعداد زیادی از عناوین نتوانستند مجوز پخش در این کشور را کسب کنند. رییس جمهور چین، Xi Jinping، دلیل این کار دولت خود را اهمیت دادن به چشمان کودکان کشورش و ساخت آیندهای روشن برای آنها عنوان کرد.
مدتی پس از آن وزارت آموزش و پرورش چین اعلام کرد که این اقدامات در راستای مبارزه با مشکلات سلامتی افراد جامعه از جمله اعتیاد به اینترنت، موبایل و کنسولهای بازی بوده است. در نتیجهی این کارها تعداد بازیهای آنلاین فعال در این کشور محدود، تعداد بازیهای وارد شده از دیگر کشورها کنترل، سیستم درجه بندی سنی بازیها بازبینی و محدودیتهایی برای بازی کودکان و نوجوانان برقرار شد.
طبیعتا این تغییرات تاثیر مستقیمی بر روی صنعت بازی چین داشتهاند به طوری که Tencent، بزرگترین کمپانی مرتبط با گیمینگ در جهان و صاحب شرکتهای فروش بازیای چون WeGame، افت سهام پنج درصدی را تجربه کرد.
یکی از بزرگترین بازیهایی که طی این پروسه ضربه خورد عنوان پر طرفدار Monster Hunter World بود که مدت کوتاهی پس از عرضه مجوز فروشش لغو شد. در آن زمان Tencent مدعی شد که مقامات چینی برداشته شدن این عنوان از استور WeGame را به دلیل شکایات فراوان خواستار بودهاند.
همهی این مسایل منجر به اقزایش قابل توجه کاربران Steam شدهاند به طوری که بر طبق گزارش وبسایت Gameindustry تعداد این بازیکنان نسبت به سال گذشته رشدی ۳۰ میلیونی داشته است. علت تحت تاثیر قرار نگرفتن این پلتفرم توسط قانونهای جدید دولت چین را میتوان خارج بودن سرورهای آن از این کشور دانست.
این هفته نیز دولت چین دورهی آزمایشی یک ماهه را که برای عرضهی بازیها پیش از بررسی آنها وجود داشت را حذف کرد و به عقیدهی کارشناسان آنها با این کار عملا درآمد زایی از طریق صنعت بازیها را در این کشور از بین بردهاند.
شاید بتوان در حال حاضر Steam را تنها امید بازیسازان چینی برای درآمد زایی در کشور خود دانست؛ متاسفانه Valve اعلام کرده است که علاقه به حضور قویتری در این کشور دارد و این موضوع اگر منجر به انتقال سرورهای آن به داخل چین میشود میتواند موجبات حذف تعداد بسیاری از بازیها برای مخاطبان چینی را فراهم کند.