بازی Control جدیدترین ساخته استودیوی رمدی (Remedy) در سبک اکشن ماجراجویی است که با الهام از ژانر مترویدوانیا توسعه یافته. بازی در تمامی جنبههای خود در مجموع خوب ظاهر شده ولی ستارهی بی چون و چرای آن، فضا و جو حاکم بر بازی است که این فضا در داخل بازی تحت عنوان «مافوق طبیعی» توصیف میشود. سم لیک (Sam Lake)، نویسنده و کارگردان مشهور رمدی که در شکلدهی به بازی Max Payne نقش داشت، در گفتگویی با سایت GamesBeat از پیچیدگیهای فضای جدیدی که در بازی Control ارائه شد، صحبت کرد. وی این فضا را الهام گرفته از یک ژانر ادبی «جدید و عجیب» توصیف کرده است. در ادامه صحبتهای او را در این خصوص میخوانید:
موضوعی بود که به عنوان یک ایده برای بازی Control برایم بسیار جالب بود. ما این سبک را از ژانر ادبی new weird الهام گرفتیم؛ این ژانر به این موضوع میپردازد که ما با چیزهایی سر و کار داریم که از درک کامل آنها عاجزیم. نمیتوان آن را به صورت رضایتبخشی شرح داده و به شما تحویل داد؛ مثل این که بگوییم «این هم جوابی که به دنبالش بودید و این همان قضیهای که برقرار است».
با متعادل کردن این موضوع، شما هنوز هم یک ایده قدرتمند برای خودتان دارید که در مورد این چیزهاست. اما در ادامه این محدودیت نیز وجود دارد که هرگز کلمات را هجی نکنید. با قدم گذاشتن در این تنگنا، همه به اندازه کافی اطلاعاتی داشتند که کنار هم قرار و یک تئوری را شکل دهند. ولی این اطلاعات به اندازهای نبود که فرصت انجام آن کار را از دست داده و یک توضیح مستقیم به شما ارائه دهیم. این موضوع به نوعی من را در مورد ژانر new weird و خواندن اینگونه داستانها، هیجانزده میکند. هنگامی که یک چیز خوش ساخت میبینم، علایقم برانگیخته میشوند و این احساس به من دست میدهد که به اندازهای باهوش نیستم که همه چیز را درک کنم.

میدانم که این موضوع برای عدهای کاملاً ناخوشایند است اما برای من جالب است. حتی بعضی اوقات احساس میکنم که من را به سمت کارهای دیوید لینچ (David Lynch) میکشاند و به همان اندازه رویایی است. وقتی که به عنوان مثال آخرین فصل از Twin Peaks را نگاه میکنم، از تماشای آن احساس خوشحالی میکنم؛ احساس میکنم که در دستان مطمئنی قرار دارم. درک آن سخت است ولی هنوز هم احساسی درست به شما میدهد. احساس میکنید که معنایی در آن وجود دارد. در هر صورت، چیزی باعث از هم گسیختگی آن نمیشود و ساختار بسیار خوبی دارد.
من تقریباً به این نتیجه رسیده بودم که حتی لازم نیست از معنی دقیق آن سر دربیاورم. این حس امنیت را در خود میدیدم. زندگی ما را سردرگم میکند و بارها خود من را نیز سردرگم کرده است. در زندگی همیشه جوابهای حاضر و آماده وجود ندارند. من احساس میکنم در هنر هم لازم نیست که کلمه به کلمه را هجی کنید مادامی که محصول شما از ساختار خوبی برخوردار باشد. ورژن بد قضیه این است که شما را از مسیر خارج کرده و کم کم این شک و تردید را پیدا میکنید که معنی آن میتواند هر چیزی باشد. اشتباهات به اندازهای است که فرصت جبران ایجاد نمیشود. در ادامه کل ساختار آن فرو میریزد و به ویرانهای تبدیل میشود. در این کار باید تعادل را به دقت نگه دارید. این تقریباً همان کاری است که ما سعی داشتیم در بازی Control انجام دهیم و آن حس امنیت را به شما القا کنیم.
مطلب مرتبط:
بررسی موضوعی بازی Control | در کنترل هیچ چیزی قابل اعتماد نیست
اگر هنوز موفق به تجربه بازی Control نشدهاید، این لطف را به خودتان کرده و سریعاً بازی را خریداری کنید. بازی در حال حاضر بر روی پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد. انتظار میرود که در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۰ میلادی، گسترش دهندههایی برای بازی عرضه شود.