پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » سفری به خودِ درون | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

سفری به خودِ درون | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

محمدجواد محسنى توسط محمدجواد محسنى
۲۳ مرداد ۱۳۹۶
در نقد بازی
0 0
0
Hellblade Senua’s Sacrifice

Hellblade Senua’s Sacrifice

بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice جدید ترین دست پخت کمپانی خوش ذوق و خلاق Ninja Theory است. استودیویی که همیشه کار خود را به خوبی انجام داده است اما متاسفانه در فروش بازی های خود خیلی موفق نبوده. اما این بار این نینجا های بریتانیایی دست به کاری متفاوت زده اند که به نوع خود منصحر به فرد است. آن های بازیی Indie اما با کیفیتی همانند بازی های AAA منتشر کرده اند. یعنی دیگر فشار و منافع Publisher ها وجود ندارد و قیمت بازی نیز پایین تر می­آید. همینطور این عنوان با عناوین Hack ‘n’ Slash قبلی این استودیو نیز متفاوت است. در ادامه با نقد این بازی با ما همراه باشید.

عشق، نفرت و ترس!

آیا کسی حاضر است با ترس های خود رو به رو شود؟ برای عشق خود تا چه حد جلو می­رود؟ آیا تنفر از یک نفر را به قدرت برای ادامه دادن استفاده می­کند یا می­گذارد این تنفر او را از پای در بیاورد؟ داستان Hellblade: Senua’s Sacrifice در مورد دختری جنگ جو از تبار وایکینگ ها است که برای عشق خود حاظر است تا اعماق تاریکی برود و با دهشتناک ترین ترس های خود رو به رو شود. Hellblade: Senua’s Sacrifice شما را به اعماق افسانه های Norse می­برد، جایی که مردگان در آن جولان می­دهند. Hel یا the Underworld نام یکی از جهان های Norse ها است، جایی که الهه مرگ، Hel در آن فرمانروایی می­کند، مکانی همانند جهنم.

Hellblade: Senua's Sacrifice
نمایی از جو سرد Helheim

Senua از یک نوع بیماری روانی رنج می­برد، همیشه صدا هایی اعمال او را نقد می­کنند و در واقع به نوعی با خودش درگیر است. Ninja Theory برای درک بیشتری از این بیماری با چند پروفسور روان شناس و همچنین بیمارانی که از این بیماری رنج می­برند مشورت کرده تا بتواند تصویری واقعی از این بیماری را در ذهن بازی باز ترسیم کند. آن ها از این صدا ها برای راهنمایی شما در بازی استفاده کرده اند و با استفاده از تکنولوژی صدای سه بعدی تجربه ای ناب را چه در داستان سرایی و چه در گیم پلی رقم زده اند.

Hellblade: Senua's Sacrifice

همانطور که قبلا اشاره کردم، Hellblade: Senua’s Sacrifice یک عنوان Hack ‘n’ Slash خالص نیست و کاملا داستان محور است. داستان بازی واقعا غنی است و از روایت خوبی نیز برخوردار است. داستان Hellblade: Senua’s Sacrifice پر است از تعلیق های پیچیده که شما را تا پایان بازی به خود جذب می­کند تا بلکه جوابی برای این سوال ها پیدا شود و به واقع هم این داستان کوتاه، اما غنی از پایان با شکوهی برخوردار است. آن ها از شما انتظار ندارند که همه افسانه های Norse ها را بدانید بلکه کاراکتری خلق کردند که این افسانه ها را ذره به ذره برای شما توضیح می­دهد، البته اگر خود مایل به این کار باشید.

سفری خطرناک به درون تاریکی

وقتی نام Ninja Theory می­آید می­توانید از کیفیت بخش مبارزه گیم پلی اطمینان پیدا کنید. این استودیو با بازی هایی همانند DmC مهارت خود را در خلق مبارزاتی پر تنش و عمیق ثابت کرده است. با این که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice داستان محور است، قسمت های Combat بازی بسیار پر تنش و نفس گیر هستند. وقتی در مقابل دشمنان عظیم الجثه قرار می­گیرید و کاملا ضعف خود را در برابر آن ها احساس می­کنید، برای نجات یافتن از آن موقعیت تمام تلاش خود را باید انجام بدهید.

  بهترین بازی های وایکینگی که باید قبل از اساسینز کرید والهالا تجربه کنیم

Hellblade: Senua's Sacrifice

Hellblade در مورد درگیری ذهنی Senua با خودش است و در تمام طول بازی این درگیری کاملا مشهود است، حال Ninja Theory این بازی با ذهن را فقط به Senua ختم نکرده و حتی با ذهن ما نیز بازی می­کند. در اولین مبارزه بازی Senua محکوم به شکست است. این به دلیل نشان دادن قابلیت Permadeath در بازی است. با هر بار مردن، تاریکی قسمتی از بدن شما را فرا می­گیرد و اگر شما بیش از حد بمیرید مجبورید بازی را از اول شروع کنید و این موضوع در اولین مبارزه بازی به شما نشان داده می­شود اما این قضیه ثابت نشده است. در بازی با این که این سیستم باعث هیجان انگیزتر شدن بازی می­شود، اما ممکن است ضربه بزرگی به فروش آن بزند زیرا همه حاضر نیستند همچنین مجازات سنگینی را بپذیرند. بازی شامل ۴ درجه سختی است، Easy,Normal و Hard که در بیشتر بازی ها مشترک هستند اما چهارمین درجه سختی Auto نام دارد و همانند نامش بر اساس عملکرد شما در مبارزه به صورت Dynamic عوض می­شود.

Hellblade: Senua's Sacrifice
سیاهی که ذره به ذره وجود Senua را فرا میگیرد همان قابلیت Permadeath

سیستم Combat بازی از دو فرم ضربات سبک و سنگین تشکیل می­شود و می­توان ترکیبی از این ضربات را در برابر دشمنان استفاده کرد. بر خلاف بازی های قبلی ,Ninja Theory این بازی در قسمت Combat از ضربات ترکیبی زیاد و متنوع تشکیل نشده و آن ها به چند حرکت مختلف بسنده کرده اند که ممکن است تکراری شود، اما خوشبختانه در نیمه دوم بازی که ریتم تند تری هم دارد با ایجاد یک تغییر و به نوعی یک ارتقا، کمی تنوع در این سیستم ایجاد میشود. همینطور برای شکستن دفاع دشمنان نیز حرکتی تعبیه شده که با توجه به دشمنان بازی بسیار کاربردی است. تنوع دشمنان شما هم با توجه به مدت زمان بازی بسیار خوب است و Hellblade: Senua’s Sacrifice هیچ وقت در سورپرایز کردن، شما را نا امید نمی­کند.

شاید بتوان سیستم مبارزه این بازی را به مکانیزم معروف سری بازی های Souls و Bloodborne با سرعت بیشتر تشبیه کرد. صحنه های مبارزه بازی از تعدادی دشمن تشکیل شده که در حمله کردن به شما درنگ نمی­کنند و هر لحظه ممکن است از چند طرف به شما حمله شود، حال بیشتر مبارزه از درگیری رو در رو تشکیل شده که متشکل از سیستم جا خالی دادن و حمله است که مثال معروف و کامل این سیستم، ساخته های میازاکی است که جدیدا در بازی های زیادی دیده می­­شود و تقریبا می­توان گفت تبدیل به یک استاندارد شده است.

از سیستم Parry به خوبی استفاده شده و بکارگیری از آن ساده تر و کاربردی تر است. این سیستم یک نوع ضد حمله است و برای انجام دادن آن باید با یک زمان بندی دقیق، در برابر حمله دشمن دفاع کنید و ضربه های سنگینی به او وارد کنید. سلاح دیگر Senua یک آینه است که در صورت استفاده باعث کندی زمان می­شود و حرکت دشمنان تا حد زیادی کند می­شود همانند این که کاملا فلج شده اند اما Senua می­تواند با سرعتی بیشتر حمله کند.

همینطور دشمنان شما ممکن است به شکل سایه در بیایند که در آن صورت شما قادر به حمله به آن ها نیستید و برای این که بتوانید آن ها را به فرم فیزیکیشان در بیارورید یا باید از آینه استفاده کنید و یا این که حمله آن ها را Parry  کنید. اما این بازی فقط شامل دشمنان عادی نمی­شود بلکه چالش اصلی مبارزه در برابر Boss Fight های آن است که بسیار زیبا و چالش برانگیز ساخته شده اند.

  تاریخ عرضه‌ی نسخه‌ی دیسکی عنوان Hellblade مشخص شد

با این که Combat بازی جزو نقاط قوت آن است اما بیشتر بازی از پازل های گوناگون تشکیل شده و شما بیشتر وقت خود را صرف قدم زدن در محیط مخوف و تاریک Helheim می­کنید. مهم ترین بخش مکانیزم های بازی، سیستمی جدید به نام Focus است. این مکانیزم مهم ترین ابزار شما برای حل معما ها است و همچنین برای استفاده از آینه Senua نیز باید از همین سیستم استفاده کنید. پازل های بازی خلاقانه طراحی شده اند و سازندگان در این قسمت دست به نو آوری زده اند. به طور کلی دو نوع پازل در بازی وجود دارد، یکی از آن کلماتی است که روی در ها نوشته شده و برای باز کردن آن در ها باید همانند شکل همین کلمات را در محیط پیدا کنید. در حل پازل ها باید محیط را از زوایای مختلف بررسی کنید تا بتوانید مشابه آن کلمات را پیدا کنید. همینطور در قسمت هایی از بازی پله ها و یا پل هایی خراب شده اند که باز هم باید با تغییر زاویه دید خود آن ها را تعمیر کنید. در کل حل معما های این بازی بیشتر به دید شما در دنیای بازی بستگی دارد، این که بتوانید این دنیا را از دید دیگری نگاه کنید. در کل بیشتر بازی از این گونه پازل ها تشکیل شده تا مبارزه با دشمنان.

Hellblade: Senua's Sacrifice
نمونه ای از پازل های بازی

شاید در این قسمت Ninja Theory  کمی زیاده روی کرده و با قرار دادن پازل های زیاد، ریتم بازی را در قسمتی از بازی بسیار کند می­کند و باعث خسته کننده شدن بازی شده است اما اگر از این قسمت بگذرید ماجراجویِی بسیار پر تنش و متنوع در انتظار شما است. در واقع Ninja Theory در پراکنده کردن پازل ها در طول بازی و ایجاد بالانس بین قسمت های مختلفش کمی ضعیف عمل کرد، ابتدای بازی پازل های زیاد و Combat های سبک و ساده و در نیمه دوم بازی ریتم تند و پر تنش و مبارزه های سنگین و بعضا سخت. البته در Hellblade این فقط دشمنان و Boss های آن نیستند که شما را به کشتن می­دهند، بلکه تاریکی درون Senua برای شکار او آماده است و حتی خطرناک تر از خیلی از دشمنان او است و در خطرناک نشان دادن تاریکی و ترس درون Senua تیم سازنده به خوبی عمل کرده.

به دنیای مردگان خوش آمدید!

همانطور که گفته شد، بازی در دنیای مردگان جریان دارد. جایی که طبیعتا باید تاریک و خشن باشد و جو سنگینی داشته باشد و این دقیقا همان کاری است که Ninja Theory انجام داده. طراحی محیط به شدت تاریک و خاکستری است، از باران های شدید و هوای ابری گرفته تا ساحل هایی خالی از جریان زندگی در آن. غار هایی که همانند جهنم می­مانند. تنوع محیطی در نیمه اول بازی کم است اما در ادامه بازی محیط هایی زیبا و متنوع اما تاریک را شاهد خواهید بود. مکان هایی که کاملا تصویر Hel، دنیای مردگان را برای شما ترسیم می­کند.

Hellblade: Senua's Sacrifice
گرافیک فنی خوب و طراحی صحنه فوق العاده

تیم سازنده برای ساختن بازی از موتور قدرتمند Unreal Engine 4 استفاده کرده و با توجه به محدودیت منابع و افراد توانسته بهره خوبی از این موتور را ببرد. بازی در تنظمیات Ultra برای پلتفرم PC تقریبا بهینه است ولی بازده کاملی نمی­دهد. بافت محیط کمی ضعیف و تار است اما طراحی شخصیت های بازی فوق العاده هستند. افکت های آتش و باران و آب بازی بسیار زیبا هستند و همه و همه با هم تصویر زیبایی را ترسیم می­کنند. باگ های کمی در بازی موجود است که البته قابل چشم پوشی است و مشکل خاصی برای بازی باز ایجاد نمی­کند.

  نسخه واقعیت مجازی بازی Hellblade هفته آینده منتشر خواهد شد

در Hellblade: Senua’s Sacrifice شما شاهد Cut Scene های زیادی خواهید بود که بسیار خوب و بجا جایگذاری شده اند. اما مشکلی که در طراحی محیط بازی وجود دارد، محدود بودن و خطی بودن بیش از حد آن است. با این که Helheim از پتانسیل بسیار بالایی برای محیطی بزرگتر و باز تر برخوردار بود بود، تیم طراح محیط را بسیار بسته طراحی کرد که البته این به دلیل کمبود منابع آن ها در این قسمت بود.

به عنوان یک بازی Action/Adventure، Hellblade بیش از حد خطی است و شما اجازه گردش در بعضی نقاط بازی را ندارید. محیط بازی به هیچ وجه Interactive نیست و بازی از فیزیک خوبی نیز برخوردار نیست. برای مثال فرض کنید که دارید بر روی یک پل مبارزه می­کنید اما نمی­توانید دشمنان را از پل به پایین پرتاب کنید و باید حتما آن ها را شکست دهید تا بلکه انیمیشن پرتاب آن ها از پل به اعماق جهنم را مشاهده کنید!

Hellblade: Senua's Sacrifice
کیفیت بافت نسبتا خوب اما نه در حد انتظار

در Hellblade چیزی به نام UI وجود ندارد، شما هیچ ایده ای از میزان HP باقی مانده از دشمنان و Boss ها ندارید و تنها خبری که بازی به شما از طریق UI می­دهد میزان شارژ آینه Senua است. شاید این به واقع گرایانه تر بازی کمک کند اما این بی خبر گذاشتن بازی باز از وضعیت موجود کمی آذار دهنده است و به هر حال نمی­شود هم خدا را بخواهید و هم خرما را.

صدای پای مرگ!

یکی از نقاط قوت بازی و همچنین عامل مهم در پیش برد بازی صدا گذاری آن است. Hellblade: Senua’s Sacrifice نمونه کامل از اهمیت این المان در بازی ها است. این که تا چه حد استفاده درست از این المان در بازی می­تواند در کیفیت کلی آن تاثیر بگذارد. همانطور که قبل تر اشاره شد، صدا های درون سر Senua در طول بازی با شما همراه هستند و بعضا به شما کمک نیز می­کنند اما استفاده از تکنولوژی سه بعدی به همینجا ختم نمی­شود بلکه اگر دشمنان شما را محاصره کرده باشند این صدای حمله آن ها است که به شما اخطار می­دهد تا از خود دفاع کنید و این موضوع در یکی از Boss Fight های بازی نکته ای حیاتی برای بقای شما است و به زیبایی هر چه تمام تر از این المان استفاده شده.

Hellblade: Senua's Sacrifice
قسمتی از مرحله تاریکی مطلق بازی

همچنین در یکی از قسمت های بازی، Senua وارد غاری کاملا تاریک می­شود، به طوری که حس بینایی شما از کار می افتد. در واقعیت به دلیل برخورداری از حواس دیگر همچون لامسه، می­توان در این موقعیت از آن ها کمک گرفت اما در بازی اگر از تاریکی مطلق استفاده می­شد شما از این حس برخوردار نبودید و به مشکل بر می­خوردید برای همین میزان کمی روشنایی در این قسمت به کار گرفته شد اما همچنان قصد اصلی دنبال کردن صدا در محیط بود و این مرحله یکی از زیبا ترین و هیجان انگیز ترین قسمت های بازی بود که بعضا ترسناک نیز می­شد. موسیقی بازی نیز بسیار زیبا و بجا است و از فرهنگ Norse ها به خوبی استفاده شده و موسیقی ای مناسب این فرهنگ ساخته شده است اما بخاطر استفاده از سیستم صدای سه بعدی در مبارزه ها امکان ساخت موسیقی حماسی برای این موقعیت ها نبود.

  فروش نسخه Xbox One بازی Hellblade Senua’s Sacrifice از ۵۰ هزار نسخه عبور کرد

در کل Hellblade: Senua’s Sacrifice یک بازی Action/Adventure با پازل های فراوان و داستانی بسیار پیچیده و غنی است و مبارزات آن هر چند کم، بسیار چالش برانگیز و پر تنش است. استفاده صحیح و بهینه از صداگذاری در آن یک بی نظیر است و مثل همیشه Ninja Theory کار خود را به خوبی انجام داده است.

 

برچسب ها: Hellblade: Senua's SacrificeNinja Theory
ShareTweetShare
نوشته قبلی

کمپانی Blizzard سعی در افزایش تنوع جنسیت و اقلیت کارکنان استخدامی خود دارد

نوشته‌ی بعدی

برنامه Spotify برای کاربران ایکس باکس وان قابل دسترس شد

محمدجواد محسنى

محمدجواد محسنى

من به خلق تجربه‌های ارزشمند و منحصر به فرد علاقه وافری دارم و بازی، موسیقی و سینما جزو ارکان اصلی زندگیم هستن. تو دنیای سینما به دنیل دی لوییس و کوروساوا ارادت خاصی دارم و به نظرم بازی‌های پرسونا ۵، بلادبورن، ویچر ۳ و دیوینیتی اورجینال سین ۲ جزو شاهکارهای اخیر دنیای بازی‌های ویدیویی هستن. همینطور یه متال‌هد سفت و سخت‌ام و متالیکا گروه مورد علاقمه.

مرتبط نوشته ها

نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار
بازی

نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار

نقد بازی  Heretic + Hexen | بازگشت دو غول اول شخص دهه نودی!
بازی

نقد بازی Heretic + Hexen | بازگشت دو غول اول شخص دهه نودی!

نقد بازی Doom the dark ages
بازی

نقد بازی Doom: The Dark Ages – سلاخی شیاطین در قرون وسطی

نقد بازی The Elder Scrolls: Oblivion
بازی

نقد بازی The Elder Scrolls: Oblivion

نقد و بررسی بازی Hi-Fi Rush
نقد بازی

نقد و بررسی بازی Hi-Fi Rush | جدال در اقیانوس موسیقی

بازی Sanabi
بازی

نقد و بررسی بازی SANABI

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا باید انیمه عاشقانه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

چرا باید انیمه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

۲ خرداد ۱۳۹۹

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم